Trgovinko, maskota štiriletnega projekta, ki ga Trgovinska zbornica Slovenije (TZS) izvaja skupaj s projektnim partnerjem, Sindikatom delavcev trgovine Slovenije (SDTS), je bil kljub pandemiji izjemno dejaven. Podjetjem v dejavnosti je prinesel brezplačen e-priročnik, ki vsebuje komentar posameznih določb panožne kolektivne pogodbe, osrednji dogodek dejavnosti, strateško konferenco o trgovini, pa bo obogatil z novo publikacijo
Trgovinski odsev 2020, poglobljeno analizo dejavnosti v preteklih dveh letih.
Projekt »Trgovinko krepi našo usposobljenost in socialni dialog v trgovini« so partnerji decembra 2017 začeli z namenom okrepiti socialni dialog v trgovini na vseh ravneh, dvigniti kompetence socialnih partnerjev pri krepitvi pravne države, opolnomočiti delodajalce in zaposlene v poznavanju delovnopravne zakonodaje ter varnosti in zdravja pri delu itn., in to z usposabljanjem obeh strani, z izdelavo priporočil, analiz, študij, publikacij. Financirata ga ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti ter Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.
•Namen projekta Trgovinko je krepitev socialnega dialoga v trgovini.
•14. strateška konferenca o trgovini bo pregledala posledice covida-19.
•V dialog o prihodnosti trgovine se bodo morali vključiti vsi socialni partnerji.
Zavrženi dialog
Ko je govor o socialnem dialogu, se je v dejavnosti trgovine s covidom-19 zgodil preobrat, mimo katerega trgovci nikakor ne morejo. Do nedavnega zgledno sodelovanje z omenjenim reprezentativnim sindikatom je pogrnilo na točki, ki že dolga leta (z vmesnimi predahi) buri vse deležnike v dejavnosti. Na nedeljskem delu trgovine. Obratovalni čas sta partnerja pred tem soglasno uredila s kolektivno pogodbo. Pravila igre, ki so upoštevala tako koristi in interese delodajalcev kot delojemalcev, bi morala veljati do konca leta 2022. A je dogovor povozila
novela zakona o trgovini, ki zapoveduje zaprtje trgovin ob nedeljah – z asistenco trgovinskega sindikata.
Predsednica TZS
Mariča Lah ob tem poudarja, da je ob odločitvi za zaprtje trgovin ob nedeljah simptomatična nepripravljenost Sindikata delavcev trgovine Slovenije, torej partnerja v projektu Trgovinko, za iskanje boljših rešitev v okviru socialnega dialoga. »Trgovci težko razumejo, da se že sprejete odločitve socialnih partnerjev v panožni kolektivni pogodbi ne spoštujejo oziroma da se spreminjajo in nato celo sprejemajo brez dialoga socialnih partnerjev, ki je uveljavljena oblika iskanja domišljenih in argumentiranih rešitev v vseh sodobnih ureditvah. S takšnim ravnanjem se zagotovo ne krepi zaupanje med ključnimi sogovorniki v državi – sploh v razmerah, ko bo gospodarstvo bolj kot kdaj prej potrebovalo dodaten zagon, država pa dodatne proračunske prilive.«
Obratovalni čas trgovin bo namesto kolektivne pogodbe dejavnosti po novem urejal zakon. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Kot poudarjajo na TZS, se bo obratovalni čas prodajaln skrajšal za 16 odstotkov, vse, razen redkih izjem, pa bodo kar 71 dni v letu zaprte. Zmanjšanje prihodkov trgovine, odliv kupne moči čez mejo in krčenje zaposlenosti v trgovini bodo najbolj nezaželene posledice. Ob tem, da je bilo v prvih osmih mesecih letos v evidenco registriranih brezposelnih na novo prijavljenih kar 7808 oseb iz trgovinske dejavnosti, kar je 48,7 odstotka več kot v istem obdobju lani. Torej se ne gre slepiti, da v trgovini manjka kadra in da bo zaprtje popravilo trende na trgu dela.
Projekt teče naprej
A čeprav je sindikat, kot pravi izvršna direktorica TZS in vodja projekta
Mija Lapornik, v tej točki poteptal socialni dialog, projekt ni zastal. Tako je bil v začetku preteklega tedna na spletni podstrani projekta objavljen brezplačen e-priročnik, ki vsebuje komentar posameznih določb h kolektivni pogodbi dejavnosti oziroma nevtralen strokovni pogled na določbe. Posebna pozornost je namenjena določanju in razporejanju delovnega časa zaposlenih v trgovinski dejavnosti. Te so pomembne zlasti zato, ker delodajalcem zagotavljajo fleksibilnost, zaposlenim pa varovanje pravic. Priročnik se ozira tudi po aktualni sodni praksi in ponuja odgovore na pogosta vprašanja v zvezi z izvajanjem pogodbe.
Pravila igre, ki so upoštevala koristi in interese delodajalcev in delojemalcev, bi morala veljati do konca leta 2022.
V okviru projekta bo TZS skupaj z Ekonomsko fakulteto v Ljubljani izvedla osrednji dogodek slovenske trgovine,
14. strateško konferenco, ki bo letos v znamenju posledic covida-19 na trgovino, zaposlene v trgovini, dobavitelje in kupce. Dogodek, ki bo iz znanih razlogov letos prvič mogoče spremljati samo po spletu, bo 21. oktobra z začetkom ob 10. uri.
Pospremil ga bo izid publikacije
Trgovinski odsev 2020: Trgovina – najpomembnejša globalna panoga med in po COVID-19, ki poglobljeno analizira slovensko trgovino v letih 2018 in 2019 pa tudi obdobje pred zdravstveno krizo in po njej. V središču zanimanja so trendi prodaje na spletu in spremenjene navade potrošnikov. Ugotavlja, kako nagovarjati kupce, kakšen je razmah novih poslovnih modelov, kako se spreminjajo fizične trgovine in kako raste večkanalna prodaja.
Publikacija predstavlja dobre poslovne prakse v času covida-19 pri poslovanju s strankami in dobavitelji, v poslovnih procesih in v komunikaciji z notranjo in zunanjo javnostjo. Popestrene so z intervjuji s posameznimi trgovci.
16
odstotkov krajši bo po zaprtju trgovin ob nedeljah obratovalni čas prodajaln
Kadri prihodnosti
Za pokušnjo nekaj vsebinskih poudarkov. Številni trgovci so kot ključen izziv prepoznali skoraj popolno ukinitev prodaje v fizičnih trgovinah in
selitev prodaje na splet, zato se upravičeno sprašujejo, kakšna bodo pravzaprav nova delovna mesta in kadri v trgovini v prihodnje. Najbolj odzivni in spretni trgovci so to priložnost že dobro izkoristili. »O vseh teh izzivih in priložnostih bomo govorili tudi na predvidenih projektnih usposabljanjih. Novim trendom se preprosto ne bo mogoče izogniti, zato bodo morali biti v dialog vključeni vsi socialni partnerji,« poudarja Lapornikova.
Kadri bodo v središču zanimanja TZS tudi v dveh raziskavah. Prva je analiza o starejših zaposlenih v trgovinski dejavnosti, katere namen je zagotoviti boljše zaposlitvene možnosti, informirati o prednostih in slabostih starejših oseb, spodbuditi medgeneracijsko sodelovanje in poskrbeti za varnost in zdravje pri delu. Druga, študija o kadrih v trgovini, pa bo prinesla poglobljen posnetek trenutnega kadrovskega stanja v dejavnosti in pogled na potrebe po kadrih in njihovih kompetencah, znanju in veščinah v prihodnje.
Komentarji