Neomejen dostop | že od 9,99€
Evropska unija si prizadeva zgraditi zeleno, digitalno, odporno in varno Evropo. Novo obdobje globalizacije pa tudi pred podjetja postavlja številne izzive.
Pred nami je enotni globalni in evropski digitalni trg, kjer se ustvarjajo nova pravila in nove meje, ki niso več fizične oziroma geografske, ampak vezane na ekonomske in pravne okvire delovanja nekega dela sveta.
»ZDA, EU in Kitajska postavljajo nova, svoja pravila in meje, kar pomeni, da bo avto, gospodinjski aparat, bančna storitev, socialno omrežje lahko delovalo samo v posameznem okolju. In to predvsem zaradi omejitev digitalnih komponent, standardov in zakonodaje, ki bo določala omejitve uporabe podatkov, prepoznavanja uporabnikov, zaščite njihovih pravic, načina povezovanja ...,« pojasnjuje Igor Zorko, predsednik upravnega odbora Združenja za informatiko in telekomunikacije (ZIT) pri GZS, sicer tudi direktor razvojnega IT podjetja ZZI. Dodaja, da se oblikujejo novi svetovni red, nove meje ali novi trgi. Podjetja se po Zorkovih besedah morajo prilagoditi tudi novim vrednostnim okvirom. In vse to je treba upoštevati pri predvidevanju razvoja podjetij in določanja ciljnih trgov.
Digitalne tehnologije nam lahko olajšajo življenje. Poleg tega pa se za poslovanje podjetij zaradi digitalizacije, umetne inteligence (AI) in velikih podatkov ter posledične avtomatizacije administracije in urejenega dostopa do informacij, znižanja stroškov, večje dodane vrednosti, povečanja učinkovitosti in večje odzivnosti na spremembe pričakuje boljše odločanje.
»Kdor se bo prilagodil in tehnologijo pametno uporabil v svojih procesih in izdelkih, bo uspešen,« še pravi Zorko in poudarja, da ne gre za vpeljavo dragih in kompleksnih sistemov, ampak za vpeljavo digitalnih storitev, kot so AI, v obstoječe poslovanje z majhnimi, a hitrimi koraki. Ker bo trg vedno bolj globalen in dostopen, pa moramo za vsako podjetje iskati specifično nišo ali področje, kjer smo drugačni. »Distribucija blaga in trgovina, na primer, bo vedno bolj globalna.«
Kakšne vse so priložnosti digitalne globalizacije in kakšno mesto so pri tem že zasedla slovenska podjetja? Digitalna globalizacija omogoča nesluteno instantno skalabilnost inovativnih poslovnih modelov, pravi Ernest Žejn, podpredsednik sekcije ZITEX, osredotočene na spodbujanje izvoza in ustvarjanje poslovnih priložnosti v tujini, ki deluje v okviru ZIT pri GZS. »Z orodji, ki so bila še pred 20 leti znanstvena fantastika, lahko podjetje/vplivnica/vplivnež iz domačega naslanjača prodaja izdelke, ki so ustvarjeni pet tisoč kilometrov daleč, kupcu, ki ga spremlja drugih dva tisoč kilometrov daleč, in to z minimalno (skoraj nič glede na 20 let nazaj) začetnega vložka.«
Slovenska podjetja imajo odlično prednost, da prihajajo iz relativno visoko tehnološko razvite kulture, o kateri lahko nekatera, na primer nemška, lahko samo sanjajo. »Zaradi izvora iz nekdanje skupne domovine imamo še vedno relativno visoke kompetence na tehnoloških področjih, kar slovenska podjetja znamo dobro unovčiti in se pozicionirati kot visoko tehnološki dobavitelji. Zaradi svoje majhnosti navadno slovenska podjetja nismo primarni dobavitelji, ampak poddobavitelji večjih sistemov in dobavnih verig, kjer zares impresivne rešitve (od vesoljskih do potrošniških) potekajo na slovenskem know-howu,« še pravi Ernest Žejn, ki je tudi direktor podjetja Žejn. In dodaja, da so to skriti biseri, ki navadno niso v domačem okolju niti videni – saj imajo izključno izvozno usmerjenost – in se jih kot takšne zato premalokrat zavedamo.
Kaj razvoj novih, tako imenovanih »born-digital« podjetij pomeni za obstoječa (industrijska in storitvena) podjetja? Kot pojasnjuje Ernest Žejn, nas že ekonomska teorija uči, da učinkoviti disruptorji in bodoči zmagovalci vsake industrije prihajajo iz drugega področja, kot je naše primarno, znajo pa povezati izdelke in storitve kot skupino z večjo dodano vrednostjo. »Digital-born ta fenomen pospešuje in praktično večino industrijskih in storitvenih podjetij se naenkrat spopada s konkurenco, ki ni niti več iz domačega okolja, vedno večkrat pa ni niti več iz domačega področja.«
In kot še pravi Žejn, to zahteva novo obliko vodenja ter razvoja izdelkov in storitev, kjer pa žal slovensko okolje – poslovni ekosistem – »ne proizvede dovolj dovolj-odprto-gledih vodij in bodočih managerjev«. »Industrijska in storitvena podjetja smo prevečkrat zagledana v lastne tehnološke prednosti in odličnosti, zato prevečkrat spregledamo nujno potrebo po poslovnih in drugih inovacijah, ki konkurenci iz držav z daljšim stažem kapitalizma niso tuje.« Zato vstop teh podjetij pomeni preverjanje realnih razmer, zato moramo še bolj intenzivno in še več vlagati v razvoj, pa ne samo tehnološki, temveč tudi v marketinški, poslovni in produktni.
Kakšne pa so priložnosti in izzivi globalnega trga dela na področju digitalnih storitev in digitalizacije poslovanja? Igor Zorko odgovarja, da se preoblikovanje trga dela kaže najprej v nezainteresiranosti mladih, da bi se zaposlili v podjetjih in opravljali realne poklice. »Želijo si svobode, veliko prostega časa, samozaposlitve, malo pravil in nizke zahteve delodajalca. Zato je takšno pomanjkanje delovne sile. Enako je na področju razvoja in ponujanja IT storitev ali digitalne ekonomije. Nekreativne IT poklice že počasi zamenjuje AI (razvoj WEB strani, dokumentiranje, testiranje, podpora uporabnikom ...),« pojasnjuje sogovornik.
Ob tem pa poudarja, da je vedno večje povpraševanje po kreativnih ali naprednih IT strokovnjakih, ki jih je premalo in jih ne znamo izobraževati. Po njegovi oceni je priložnosti za mlade na tem področju izjemno veliko, a se moramo zavedati, da je glavna komponenta kompetenc razumevanje in reševanje problemov, kreativnost, logika, skupinsko delo in sposobnost zaključevanja kompleksnih projektov. »V prednosti so države ali okolja, ki imajo motivirano delovno aktivno populacijo in mlade s kvalitetnim izobraževanim sistemov, ki jih nauči prilagajati se spremembam in reševati izzive.« In kot še pravi Igor Zorko, moramo zato takoj spremeniti učni proces, ker postaja pomnjenje nepomembno in nepotrebno. »Treba pa se bo učiti delovnih navad, logike, skupnega dela, kreativnosti, ročnih spretnosti, kritičnega razmišljanja … Otroke moramo spodbuditi in naučiti delati ter uporabljati tehnologijo in računalnike za ustvarjanje dodane vrednosti in izvajanje realnih, ne pa virtualnih nalog.«
Izkušnjo z delom prek digitalnih platform je lani imelo okoli 30.000 prebivalcev Slovenije, starih od 15 do 64 let. Prevladujoči obliki dela prek digitalnih platform sta bili prodaja izdelkov in oddajanje različnih vrst nastanitev. Kot navajajo v sredo objavljenem poročilu Statističnega urada (Surs), so prebivalci Slovenije prek spletnih platform ali mobilnih aplikacij ponujali svoje storitve, opravljali prevoz ljudi, hrane ali blaga, prodajali svoje izdelke ali oddajali nastanitev.
Med tistimi, ki so delali prek digitalnih platform, jih je bilo 60 odstotkov starih med 35 in 54 let. Nekaj več kot četrtino so predstavljali mladi, stari med 15 in 34 let, nekaj več kot desetino pa starejši od 54 let. Oba spola sta bila približno enako zastopana. V anketi je okoli 30.000 prebivalcev Slovenije navedlo, da so v zadnjem letu delali prek digitalnih platform.
Nekaj več kot polovica vseh, ki so delali prek digitalnih platform, je tako delo opravila tudi v mesecu pred anketiranjem. Večina od teh je opravila manj kot 30 ur dela. Med tistimi, ki so delali prek digitalnih platform v zadnjem mesecu, si je 90 odstotkov oseb lahko samih določalo delovni čas za naloge, povezane s tem delom, ali pa so delo lahko samostojno razporedili znotraj določenih časovnih okvirov. Trije od štirih so lahko cene storitev oziroma izdelkov določili sami, ali pa so ceno postavili v dogovoru s platformo ali strankami.
Za več kot dve tretjini delavcev je dohodek iz tega dela predstavljal manj kot polovico skupnega mesečnega dohodka. Kar 86 odstotkov tistih, ki so lani delali prek digitalnih platform, je bilo zaposlenih ali samozaposlenih, preostalih 14 odstotkov pa se je opredelilo kot študenti, brezposelni ali upokojenci.
Digitalne platforme so prispevale k novim oblikam zaposlitev na trgu dela. Pri delu prek digitalnih platform gre za odnos med tremi akterji, in sicer ponudnikom določene storitve ali izdelka (platformni delavec), stranko (fizična ali pravna oseba) in platformo ali aplikacijo, digitalno spletno storitvijo, ki omogoča interakcijo med dvema ali več različnimi (soodvisnimi) skupinami ponudnikov in strank, navaja Surs.
»Med platformami, ki posredujejo pri izmenjavi storitev in izdelkov, je zaznati različne stopnje (izvajanja) nadzora nad delavci. Nekatere imajo le manjšo vlogo in delujejo kot spletišče za lažjo izmenjavo storitev, druge pa z določanjem omejitev in pogojev plačila ter lokacije ali časa dela posegajo tako v organizacijo kot tudi v nadzor nad izvedbo.«
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji