Petnajst let po velikem poku EU zaposluje kaos z brexitom in boj z evroskeptiki, širitvenega apetita ni. Vrstijo se svarila EU, da izgublja verodostojnost in da se igra z ognjem, saj niti po zgodovinskem dogovoru Aten in Skopja o imenu premiki niso zagotovljeni, zlasti zaradi ostrih stališč Francije in Nizozemske.
Namesto širjenja krčenje
Namesto s širjenjem se EU trenutno ukvarja s svojim prvim krčenjem, potem ko je bila širitev že vrsto let pred odločitvijo Britancev za odhod v senci finančne in migracijske krize. Kaotičen proces brexita z negotovim razpletom evroskeptiki izkoriščajo za sejanje sporočil, da bodo Britaniji sledile še druge članice in da je to začetek konca evropskega projekta.
Odnos med starimi in mladimi ali zahodnimi in vzhodnimi članicami petnajst let po velikem poku še zdaleč ni harmoničen, razhajanja je osvetlila in poglobila predvsem migracijska kriza. Še zlasti je problematičen odnos z madžarskim premierjem
Viktorjem Orbanom, ki se mu očita spodkopavanje temeljnih evropskih vrednot, in poljsko vlado pod taktirko Jaroslawa Kaczynskega, ki je v postopkih zaradi kršenja neodvisnosti pravosodja. Bolgarija in Romunija sta zaradi korupcije več kot desetletje po vstopu še vedno pod posebnim nadzorom.
Boj za evropsko idejo bi moral biti boj za pravičnost na vseh ravneh
Je preživetje ideje o odprti, strpni in progresivni družbi v ozračju sovraštva sploh še mogoče, se sprašuje Boštjan Videmšek. »Evropski parlament, kjer bi morala nastajati in se krepiti nova, humanistična, odprta, multikulturna, strpna in v vseh pogledih napredna Evropska unija, je iz leta v leto postajal luksuzno zatočišče lokalnih politik(ov).«
Več preberite tukaj.
Krepijo se evroskeptične sile. EU se zaradi kompleksnih notranjih postopkov odločanja težko reformira in uveljavlja na mednarodnem odru, kjer sicer poskuša s podobno mislečimi partnericami ob izolacionistični politiki ameriškega predsednika Donalda Trumpa zavarovati svetovno ureditev na temelju skupnih pravil.
Širitvenega apetita ni
To je le nekaj razlogov, zakaj v EU ni širitvenega apetita. Predsednik komisije
Jean-Claude Juncker je ob začetku mandata leta 2014 jasno povedal, da širitve ne bo v tem institucionalnem ciklu. S tem političnim sporočilom je, čeprav je zgolj ubesedil znano dejstvo, po nekaterih ocenah regiji močno škodil, saj je ubil motivacijo za reforme.
Maja lani je bil v Sofiji prvi vrh EU in Zahodnega Balkana po solunskem leta 2003, ki pa so ga zasenčile težave EU z ameriškim predsednikom Donaldom Trumpom (na fotografiji z Junckerjem). FOTO: Joshua Roberts/Reuters
Proti koncu Junckerjevega mandata se je notranje utrjena EU, ki je prešla iz kriznega v običajno delovanje, nekoliko bolj osredotočila na širitev ob opozorilih, da se na Balkanu krepijo vplivi Rusije, Kitajske in Turčije ter da je regija ključna pri soočanju z migracijskimi izzivi in na sploh geostrateško pomembna za unijo, ki noče nestabilne soseščine.
Februarja lani je predstavila novo strategijo za Zahodni Balkan, v kateri pa je odmevalo zlasti opozorilo, da EU ne bo več uvažala dvostranskih sporov, kar je sicer nauk slovensko-hrvaške zgodbe reševanja vprašanja meje.
Kršenje vladavine prava ne bo dolgotrajen problem
Predsednik Evropske komisije Jean-Claude Juncker je ocenil, da kršenje vladavine prava v nekaterih vzhodnih državah članicah ne bo predstavljalo dolgotrajnega problema. Po njegovi oceni potrebujejo te države le čas, da bodo ponotranjile, da je vladavina prava temeljna vrednota Evropske unije.
Maja lani je bil v Sofiji prvi vrh EU in Zahodnega Balkana po solunskem leta 2003, ki pa so ga zasenčile težave EU z ameriškim predsednikom
Donaldom Trumpom. Glavno sporočilo vrha v Sofiji je bilo, da EU znova potrjuje evropsko perspektivo Zahodnega Balkana ob nizu spodbud za tesnejšo povezanost znotraj regije in regije z EU. Nobenih konkretnih širitvenih obljub.
Verodostojnost EU na preizkušnji
Že leta se vrstijo svarila EU, da izgublja verodostojnost na Zahodnem Balkanu. Po zgodovinskem dogovoru Aten in Skopja o imenu je ta zdaj na resni preizkušnji. Makedonci namreč junija upravičeno pričakujejo začetek pristopnih pogajanj, ki pa zaradi ostrih stališč Francije in Nizozemske še zdaleč ni zagotovljen.
EU se zaradi kompleksnih notranjih postopkov odločanja težko reformira in uveljavlja na mednarodnem odru. FOTO: Reuters
Že junija lani, ko je EU po težavnih pogajanjih dosegla le dogovor, ki odpira pot k začetku pogajanj s Severno Makedonijo in Albanijo junija letos, pri čemer prve pogajalske konference ne bo pred koncem leta, pa še to le, če bo zadosten napredek pri uresničevanju reform, so analitiki opozarjali, da se unija igra z ognjem.
Da oklevajoče članice niso zmožne pogledati onkraj domače politike in da EU ni zmožna udejanjiti svoje retorike, kar povečuje tveganje nazadovanja pri reformah, ter da se je zavlačevanje v preteklosti pokazalo za slabo, je na primer junija lani opozorila analitičarka European Policy Centre
Corina Stratulat.
Rešitev ukinitev soglasja?
Zaradi tega se je evropski komisar za širitvena pogajanja
Johannes Hahn aprila celo zavzel za ukinitev soglasja pri večini odločitev v širitvenem procesu. Le za ključni dve - na začetku in koncu - naj se ohrani soglasje, je menil.
Hahn je tedaj tudi izrazil pričakovanje, da bo komisija konec maja v letnih poročilih o napredku priporočila začetek pripravljalne faze pristopnih pogajanj za Severno Makedonijo in Albanijo. Že dolgo je jasno, da do evropskih volitev širitvenih premikov ne bo. Ključno vprašanje pa je, kakšna stališča bo Francija zavzela po volitvah.
Turčija v širitvenih vicah, Ukrajina še upa
Narava in okoliščine širitvenega procesa so se od velikega poka bistveno spremenile. Navdušenje nad združevanjem po padcu železne zavese je splahnelo, a vendar še prevladuje mnenje, da je širitev gospodarsko in politično pozitivna ter da Zahodni Balkan sodi v EU.
Drugače je, ko gre za Turčijo, najstarejšo kandidatko za članstvo, ki je v širitvenih vicah. EU zaradi strateškega pomena partnerstva s to državo, zlasti pri omejevanju migracij, noče ustaviti pogajanj, so pa ta v popolnem zastoju.
EU se lahko pridruži vsaka evropska država, ki izpolnjuje pogoje. Na to upa Ukrajina, ki pa ji za zdaj od EU še ni uspelo dobiti jasne obljube članstva. Ukrajinska kriza je tudi dokaz geopolitičnega pomena širitve, saj je izbruhnila zaradi sporazuma o krepitvi vezi med unijo in Ukrajino.
Časovnica EU:
25. marec 1957 - Nemčija, Francija, Italija, Belgija, Nizozemska in Luksemburg podpišejo rimski pogodbi: o ustanovitvi Evropske gospodarske skupnosti (EGS) in o ustanovitvi Evropske skupnosti za jedrsko energijo (Euratom).
1. januar 1973 - V prvem, severnem valu širitve se ustanovni šesterici pridružijo Velika Britanija, Irska in Danska.
1973 - V EGS naj bi vstopila tudi Norveška, a njeni državljani to možnost zavrnejo na referendumu.
1. januar 1981 - V prvem valu južne širitve v EGS vstopi Grčija ob veliki negotovosti, saj se država tik pred tem otrese vojaške diktature.
1985 - Grenlandija po pridobitvi ustrezne stopnje avtonomije v okviru Danske zapusti EGS.
1. januar 1986 - Južni val širitve se nadaljuje z vstopom Španije in Portugalske v EGS.
1987 - Zavrnitev prošnje za članstvu Maroku z utemeljitvijo, da ni evropska država. To je doslej tudi edina zavrnjena prošnja.
1987 - Turčija zaprosi za članstvo.
3. oktober 1990 - Z združitvijo Nemčij območje nekdanje Nemške demokratične republike postane del Evropske skupnosti. Formalnopravno pri tem ne gre za širitev.
7. februar 1992 - S podpisom maastrichtske pogodbe se skupnost z uvedbo novih oblik sodelovanja preimenuje v Evropsko unijo. Pogodba začne veljati 1. novembra 1993.
1993 - EU odloči, da se lahko pridružijo vse vzhodno- in srednjeevropske države, ki so sklenile evropske oziroma pridružitvene sporazume. Pri tem zastavi politična in gospodarska merila za članstvo, imenovana koebenhavenska merila.
1994 - Za članstvo v EU uradno zaprosita Madžarska in Poljska.
1. januar 1995 - Članice EU postanejo Avstrija, Finska in Švedska.
1995 - Na Norveškem izvedejo še drugi referendum o članstvu v EU, ki pa ga Norvežani znova zavrnejo.
1995 - Za članstvo zaprosijo Romunija, Slovaška, Latvija, Estonija, Litva in Bolgarija.
10. junij 1996 - Slovenija podpiše evropski sporazum in še isti dan zaprosi za članstvo v EU. Tega leta za članstvo zaprosi tudi Češka, Malta pa po zamenjavi vlade zamrzne prošnjo za članstvo.
16. julija 1997 - Evropska komisija pripravi mnenja o kandidatkah za članstvo, v katerih priporoči začetek pogajanj s Slovenijo, Poljsko, Češko, Madžarsko, Estonijo in Ciprom. Vrh EU nato 12. decembra prižge zeleno luč za začetek pristopnih pogajanj z omenjeno šesterico.
30. marec 1998 - Začetek pristopnih pogajanj s Slovenijo, Poljsko, Češko, Madžarsko, Estonijo in Ciprom. V širitveni proces se znova vključi Malta, ki po vnovični zamenjavi vlade ponovno aktivira prošnjo za članstvo.
10. december 1999 - EU prižge zeleno luč za začetek pristopnih pogajanj z Romunijo, Slovaško, Latvijo, Litvo, Bolgarijo in Malto.
15. februar 2000 - Začetek pogajanj o članstvu z Malto, Romunijo, Slovaško, Latvijo, Litvo in Bolgarijo.
11. december 2000 - EU v pripravah na širitev na medvladni konferenci doreče pogodbo iz Nice, ki skupne institucije pripravlja na prihod novih članic.
26. februar 2001 - Podpis pogodbe iz Nice, ki začne veljati 1. februarja 2003 in dejansko omogoči širitev.
15. december 2001 - EU oceni, da bi bilo lahko ob ustreznem nadaljevanju pogajanj za vstop v letu 2004 pripravljenih deset kandidatk: Ciper, Estonija, Madžarska, Latvija, Litva, Malta, Poljska, Slovaška, Češka in Slovenija.
18. november 2002 - EU sklene, da bo datum vstopa deseterice v EU 1. maj 2004.
12. december 2002 - EU in deset pristopnic na vrhu EU v Koebenhavnu konča pogajanja.
16. april 2003 - Pristopnice in članice povezave so v Atenah podpisale pristopno pogodbo. Takoj zatem so pristopnice kot opazovalke že lahko sodelovale v vseh institucijah unije. Stekla je tudi ratifikacija pristopne pogodbe po parlamentih vseh držav.
2003 - Na vrhu EU v Solunu doseženo soglasje o perspektivi članstva za vse države Zahodnega Balkana.
1. maj 2004 - V EU v prvem valu vzhodne širitve vstopi deset držav - Ciper, Estonija, Madžarska, Latvija, Litva, Malta, Poljska, Slovaška, Češka in Slovenija. To je doslej največja širitev v zgodovini EU, imenovana tudi veliki pok.
1. januar 2007 - V drugem valu vzhodne širitve v EU vstopita Romunija in Bolgarija.
2009 - Za članstvo v EU zaprosi Islandija.
1. julij 2013 - EU se kot 28. članica pridruži Hrvaška.
Marec 2015 - Islandija uradno umakne prošnjo za članstvo v EU.
23. junij 2016 - Britanci na referendumu izglasujejo izstop države iz EU.
29. marec 2017 - Združeno kraljestvo sproži proces izstopa iz EU, ki traja dve leti z možnostjo soglasnega podaljšanja.
21. marec 2019 - Prva preložitev brexita z dvema scenarijema: ob potrditvi ločitvenega sporazuma do 22. maja, brez potrditve ločitvenega sporazuma pa do 12. aprila.
10. april 2019 - Druga preložitev brexita do 31. oktobra 2019.
April 2019 - V širitvenem procesu so trenutno Turčija in šest držav Zahodnega Balkana: Črna gora, Srbija, Severna Makedonija, Albanija, BiH in Kosovo. Nove širitve ni na vidiku.
Komentarji