Slovenija, ta skriti biser, kakor ugotavljajo številni tuji turisti in popotniki, je pred približno štirimi leti dobila dodaten opis: dežela, od koder prihaja prva dama Združenih držav Amerike,
Melania Trump. Sevnica, mestece z manj kot 5000 prebivalci, je pritegnila pozornost številnih medijev, domačini so začeli peči torte in pite, izdelovati posebne copate ter jih povezovati s slavno nekdanjo someščanko, še eni svoji prvi prvi dami, modri frankinji, pa so nadeli naziv First Lady.
First Lady Village (
Vas prve dame),
Countryroads of Slovenia with First lady's hometown Sevnica (
Podeželske poti Slovenije s Sevnico, domačim krajem prve dame),
First Lady Mystique Homeland (
Mistična domovina prve dame),
First Lady Tour in Slovenia (
Izlet prve dame po Sloveniji) je le nekaj imen izletov, ki so jih skovali v turističnih agencijah, večinoma v Kopru in s ciljem, da bi omrežili Američane, ki obiščejo Slovenijo z ladjami križarkami.
V Sevnici pravijo, da se za politiko ne menijo, so pa ponosni na vse svoje prve dame. FOTO: Leon Vidic/Delo
Od povezanosti s pomembnimi ZDA so si še leta 2016 veliko obetali, so povedali lastniki agencij, a do danes je bil izkupiček zelo majhen. »Povpraševanja je bilo nekaj, realizacije pa nič,« je odkrito dejal
Ivan Tratnik, solastnik agencije Istranka. Posebnost turistov, ki pridejo s križarkami, je, da ne pridejo dlje od najbolj zaželenih točk, kot so Bled, Postojnska jama, Piran, morda še Ljubljana. Izplena bi lahko bilo več, je poudaril tudi
Alfred Draščič, lastnik agencije Alfredo Tours, ki s svojo mistično turo ravno tako ni dosegel »strašnega povpraševanja«.
Torta, pita, čokolada in vino
Copati Kopitarne Sevnica z imenom White House. FOTO: Leon Vidic/Delo
Drugače je na kraju samem, v Sevnici, kjer je Melanija Knavs preživela otroštvo in mladost. V kraju, ki do leta 2016 ni dosegal omembe vredne turistične prepoznavnosti, je po oceni
Mojce Pernovšek, direktorice tamkajšnjega javnega zavoda za kulturo, šport, turizem in mladinske dejavnosti, obisk zrasel za približno tretjino. Zdaj že vsi poznamo torto Melania, ki jo pečejo v slaščičarni Julija, jabolčno pito Prva dama iz pekarne Kruhek, predsedniški burger iz picerije Rondo in copate White House (Bela hiša) iz sevniške kopitarne. Ker so še posebej ponosni na svojo modro frankinjo, so tudi to poimenovali First Lady, skupaj s čokolado in drugimi izdelki.
Najpomembnejši učinek prve dame je po besedah sogovornice v tem, da so prepoznali priložnost za dvig prepoznavnosti ter da so se začeli lokalni ponudniki povezovati in razvijati nove proizvode. »Ker ima zavod tudi turistično agencijo, smo začeli pripravljati oglede mesta in okolice ter predstavitve naše kulinarike. Nismo pričakovali množičnega obiska, ampak smo ciljali na individualnega gosta,« je povedala Mojca Pernovšek.
Prva dama, modra frankinja z izdelki, ki spadajo pod blagovno znamko First Lady: čokolada, salama in čaj. FOTO: Jure Makovec/AFP
Pozornost medijskih hiš
Zlasti prvo leto po selitvi zakoncev Trump v Belo hišo je Sevnica gostila številne tuje medije, ki so hoteli predstaviti ta skrivnostni kraj. Po prvem valu se je zanimanje razširilo, novinarske ekipe so hotele izvedeti tudi druge zgodbe in v zadnjem času predvsem, kako se je Sevnica uvrstila na turistični zemljevid. Zdaj se ne zgodi več, da bi obiskovalec prišel v kraj, ne da bi vedel, da od tam prihaja Melania Trump, sicer pa tudi »srčni ljudje, ki tam živijo, s ponosom povedo, da imajo nekaj prvih dam«. Mednje bi lahko uvrstili
kip v Rožnem v občini Krško, ki je pred kratkim dobil bronasto različico, toda v Sevnici pravijo, da se se s tem ne identificirajo, ampak si želijo ustvarjati svoje turistične zgodbe.
Še ena prva dama v bližinjem Rožnem, ki pritegne pozornost in je večpomenska. FOTO: Jure Makovec/AFP
V Sloveniji nasploh je bilo v letih mandata
Donalda Trumpa opazno povečanje turistov iz ZDA; leta 2016 je od tam prišlo 96.700 turistov, ki so ustvarili nekaj manj kot 225.000 prenočitev, lani sta ti številki znašali 148.740 in 323.000. »Ko je prva dama ZDA postala Slovenka, smo zaznali povečano zanimanje ameriške in svetovne medijske javnosti,« so potrdili v STO, čeprav jim neposredni učinki niso znani.
Gostje iz ZDA se uvrščajo na vrh lestvice po povprečni potrošnji turistov v Sloveniji, saj porabijo več kot 160 evrov na osebo na dan. Do letošnjega leta, seveda, ko je od tam iz znanih razlogov prišlo nekaj več kot 13.000 gostov. K prepoznavnosti na tem trgu ne pripomore le prva dama, ampak tudi drugi znani Slovenci, denimo chefinja
Ana Roš ter košarkarja NBA
Luka Dončić in
Goran Dragić.
Zaščiteni imeni
Če je bilo na začetku mandata predsednika Donalda Trumpa več težav z nezakonito uporabo podobe in imena prve dame ZDA, se je po našem sporočilu za javnost leta 2016 (nezakonita) inovativnost podjetnikov umirila, je povedala odvetnica Nataša Pirc Musar, ki zastopa zakonca Trump v Sloveniji. »V imenu gospe Trump tako ni bilo treba povzročati nobenih sporov. V naši pisarni še naprej budno spremljamo, kaj se dogaja v zvezi z uporabo imena in podobe prve dame za poimenovanje različnih produktov,« je zapisala in poudarila, da sta imeni Trump in Melania Trump zaščiteni tudi kot blagovni znamki.
Komentarji