V zadnjih dneh pred osamosvojitvijo Slovenije oziroma dnevom D, kakor so datum razdružitve z Jugoslavijo takrat radi označevali mediji in tudi politiki, se je stopnja dramatičnosti na politični sceni dvigala v višave. Začelo se je s skupnim sestankom vodstev Slovenije in Hrvaške na
sedežu slovenskega predsedstva v Ljubljani, kjer so se najvišji predstavniki obeh, takrat še jugoslovanskih republik, sporazumeli o skupnem odhodu Jugoslavije.
Potem se je začelo dogajati na mednarodnem področju. Najprej Konferenca o varnosti in sodelovanju v Evropi (sedanji Ovse) v Berlinu, kjer so se zbrali zunanji ministri te organizacije in razpravljali predvsem o političnih premikih v Evropi, ki jih takrat ni bilo malo, a vse oči in pozornost je bila usmerjena na Balkan.
James Baker in Milan Kučan na pogovorih v Beogradu le nekaj dni pred slovensko osamosvojitvijo.
FOTO: Reuters
Dan pozneje je v Beograd prišel ameriški zunanji minist er James Baker, da bi predstavnike jugoslovanske federacije in predsednike republik prepričal o nujnosti ohranitve Jugoslavije. In nazadnje so dva dni pred osamosvojitvijo članice takratne Evropske skupnosti, sedanje EU, opozorile, da ne bodo priznale neodvisnosti enostranske odcepitve Slovenije in Hrvaške.
»Predstavniki Slovenije in Hrvaške so se v načelu dogovorili o aktivnostih, na podlagi katerih bosta obe republiki postali samostojni in suvereni državi najpozneje do 26. junija 1991. Delegaciji sta ponovili pripravljenost obeh republik, da se v procesu razdruževanja sporazumno uredijo vse pravice in obveznosti iz dosedanjega skupnega življenja v Jugoslaviji z vsemi republikami in zveznimi organi. Obe republiki bosta skupaj nastopali v razgovorih z zveznim izvršnim svetom, drugimi zveznimi organi in drugimi republikami. Delegaciji sta izrazili pripravljenost, da se tudi po osamosvojitvi obeh republik v suvereni državi nadaljujejo razgovori, ki bi pripeljali do ustanovitve skupnosti ali zveze suverenih držav na sedanjem prostoru Jugoslavije ali da se sicer ohrani nemoteno gospodarsko sodelovanje, prost pretok blaga, kapitala, storitev in ljudi ter da se zagotovita mir in varnost v tem delu Evrope. Dogovorili so se, da se pripravi osnutek pogodbe, s katero bosta republiki regulirali medsebojne odnose in sodelovanje na vseh področjih, na katerih imata za to interes.«
Skupna pot
Tako se je glasilo uradno sporočilo s tega sestanka, ki je seveda potekal za tesno zaprtimi vrati, je pa sprožil takrat govorice, da bi se utegnili Hrvaška in Slovenija odločati za skupno pot naprej. A kljub temu so slovenski politiki v zakulisnih pogovorih z novinarjih zagotavljali, da bo Slovenija še naprej gradila ustanove lastne državnosti, kar je pomenilo, da se ne kaže prav posebej nanašati na Hrvate, saj se konkretnih vprašanj hrvaško-slovenskih odnosov takrat niso dotikali. V tistem času je bil pač v ospredju zgolj en cilj in temu je bilo vse podrejeno. Hrvaški sabor se je dva dni po tem sestanku odločil za nemoteno zasedanje, na katerem so nato vse do osamosvojitve sprejemali potrebno zakonodajo za vodenje samostojne države. Slovenija je te zakone že sprejela, a se je v zadnjih dneh zapletlo z izbiro novih simbolov.
Brez zastave
Štiri dni pred osamosvojitvijo Slovenija še ni imela niti zastave, kaj šele grb, poleg tega so se politiki v skupščini, kjer se je takrat skladno z željo takratnega političnega ozračja pravzaprav odločalo o vsem – glede na odločitev, da bo Slovenija parlamentarna demokracija, v kateri je parlament najpomembnejši organ oblasti, v nasprotju s sedanjim položajem, ko je ta moč prenesena na vlado in morda še kakšna drobtinica na koalicijo. Skratka, potem ko je medzborovska komisija predlagala novo zastavo in grb – isti predlog, ki je na koncu tudi prevladal in še vedno velja –, se je začelo v skupščini razpravljati, ali sploh sprejeti novo zastavo in grb.
Slovensko zastavo in grb so poslanci sprejeli le dva dni pred razglasitvijo samostojnosti. Foto Jure Eržen
Dva zbora – zbor združenega dela in zbor občin – sta celo z aplavzom sprejela predlog slovenske tribravnice z grbom v desnem kotu. Grb pa naj bi bil v obliki ščita, rdeče obrobljen, na njem so obrisi Triglava in črte pod njim, ki ponazarja morje. A zapletlo se je, tako kot že velikokrat pred tem, v družbenopolitičnem zboru, v katerem so sedeli predstavniki strank. Zanimivo je, da razprava v tem zboru o tem z ideologijo močno nabitem vprašanju ni potekala po strankarski delitvi na Demosove stranke in opozicijo, temveč se je vnela debata, zakaj hitimo s sprejetjem nove zastave, in o tem, ali je nujno za osamosvojitev imeti zastavo brez zvezde, če pa smo plebiscit, osamosvojitvene zakone in prve demokratične volitve praznovali z zastavo z rdečo zvezdo.
Smoletovo vztrajanje
Po dokaj polemični razpravi so poslanci glasovali o predlogu nove zastave in grba, a ker bi bilo za sprejetje nujnih dve tretjine glasov, tega zahtevanega števila niso dosegli in predlog je padel. Nastali pat položaj je sprožil socialist Jože Smole, ko je dejal, da bo glasoval proti. »Sem proti spremembi zastave Republike Slovenije, sem proti spremembi grba Republike Slovenije. Rdeča peterokraka na naši zastavi je simbol naše NOB. Umik zame pomeni napad na NOB. Govorim v svojem imenu ... Namesto da bi se ukvarjali z resnimi zadevami, kot so socialni in ekonomski, se ukvarjamo z menjavo simbolov,« je vztrajal Smole.
»Rdeča peterokraka na naši zastavi je simbol naše NOB. Umik zame pomeni napad na NOB. Govorim v svojem imenu ... Namesto da bi se ukvarjali z resnimi zadevami, kot so socialni in ekonomski, se ukvarjamo z menjavo simbolov.«
Jože Smole
Oglasil se je tudi predsednik vlade Lojze Peterle in začel razlagati, da nesprejetje novih državnih simbolov pomeni, da Slovenija po osamosvojitvi ne bo mogla izdelati novih dokumentov, kot so osebne izkaznice in potni listi. Vprašanje novih simbolov se je potem vleklo do skoraj zadnjega zasedanja skupščine pred osamosvojitvijo, ko so delegati 23. junija 1991 le potrdili novo zastavo in grb. Organizatorji slovesnosti ob osamosvojitvi so imeli tako le dva dni časa, da so sešili več kot 6000 zastav, ki so jih potrebovali za državno in vse občinske proslave ob razglasitvi nove države.
Sporočila iz tujine
A bolj kot vprašanje novih simbolov se je dramatičnost tistih dni povečevala zaradi pritiskov iz tujine. V Berlinu je potekal sestanek zunanjih ministrov Konference za varnost in sodelovanje v Evropi, na katerem so sprejeli tudi izjavo o Jugoslaviji, v kateri so ministri izrazili zaskrbljenost zaradi razvoja razmer v državi ter izrekli podporo »takšnemu demokratičnemu razvoju, enotnosti in integriteti Jugoslavije, ki naj temeljijo na gospodarskih reformah in celovitem upoštevanju človekovih pravic v vseh delih Jugoslavije; med te sodijo tudi pravice narodnostnih manjšin. Ministri so se zavzeli za mirno reševanje krize in poudarili, da o usodi države lahko odločajo samo jugoslovanski narodi«.
Še pred berlinskim sestankom Kvse je takratni italijanski zunanji minister Gianni De Michelis, pozneje tudi eden od pomembnih evropskih posrednikov v času vojne za Slovenijo, v Benetkah sprejel skupino jugoslovanskih novinarjev, med njimi je bila tudi Delova dopisnica iz Rima Mojca Drčar Murko, in v obsežnem intervjuju poudaril tudi tole:
»Seveda je v helsinški listini tudi pravica do samoodločbe, ob njej pa načelo, ki ureja načine možnih sprememb meja samo po sporazumni poti. Prijatelj Rupel se ne sme čuditi, če povemo te stvari, in to ni pristransko, sovražno stališče, je celo posledica posebnega prijateljstva, ki ga čuti Italija do Slovenije iz pobud sosedskega sožitja. Na naših vzhodnih mejah je čutiti val simpatij za Slovenijo, in četudi so nekatera mnenja kritična do De Michelisa, me ne jezijo, ker sem zelo zadovoljen, da so se stvari tako obrnile. Spominjam se namreč še časov, ko je bilo bistveno drugače.«
Hrvaška delegacija s Franjem Tuđmanom na čelu na pogovorih v Ljubljani FOTO: Aleš Černivec/Delo
Izraz suverenosti
»Povedali smo Kučanu in Ruplu, da razumemo smisel posameznih odločitev, ki so jih sprejele republike, vključno s sklepi o samostojnosti, če jih je mogoče razumeti kot okrepitev stališča, da se je treba pogajati. To je izraz suverenosti, ki je nimamo namena niti najmanj postavljati pod vprašaj, saj gre za notranje zadeve. Kar pa velja za odnose navzven, se morajo odvijati na podlagi pravil, ki urejajo evropske odnose med državami. To mora biti zelo jasno in na to sem opozoril vse svoje sogovornike. Tega ni mogoče razumeti, kot da se uvrščamo na eno ali drugo stran, nanaša se na šest republik in na zvezno državo, ki obstaja.«
»Povedali smo tudi, da bi bila uporaba nasilja nedopustno kršenje pravil, in ponavljam, da se mi zdi absolutno nujno, da bi se spoštovala ustavna zakonitost, če naj bi Evropska skupnost dala pomoč, o kateri smo govorili. Kršenje pravil bi bilo tudi, če ne bi bilo uveljavljeno načelo rotacije. Tega ne pravi Gianni De Michelis, zunanji minister, temveč De Michelis, prijatelj Jugoslavije in ljudstev vseh republik. Moram dodati, da ne razumem srbskega odpora na tej točki.«
Evropska varnostna konferenca
»Naša stališča bodo v prihodnjem tednu sestavljala skupno evropsko pozicijo. Večkrat sem govoril z Mockom, sem v stiku z madžarsko oblastjo in o skupnem stališču ni dvoma. Lahko se razlikujemo v odtenkih dojemanja, občutljivosti, lahko težimo bolj k optimizmu ali bolj k pesimizmu, o tem, da bomo na ključni točki vsi enotni, ni dvoma. Upam, da bodo novi dokumenti podlaga, na podlagi katere se bomo lahko spopadli s katerokoli situacijo.« »Idealni prostor za obravnavo jugoslovanskega primera bi bila evropska varnostna konferenca, ki bi predlagala načine in postopke, zbrala vse strani za pogajalsko mizo in jih spodbujala k pogajanjem. Morda bodo formalne težave, ker nimamo mehanizmov in gre za več držav, toda usmeritev pogajanj in dialoga je edina mogoča. Zdi se, da bodo posamezne strani težko zavrnile sodelovanje, saj vsi, začenši s Slovenijo, trdijo, da se želijo vključiti v Evropo.«
Ameriško posredovanje
Prav posebna pozornost pa je takrat veljala obisku ameriškega zunanjega ministra Jamesa Bakerja v Beogradu, ki je na pogovore z jugoslovanskim vodstvom in predsedniki jugoslovanskih republik prišel isti dan, ko se je slovenska skupščina odločila, da bo osamosvojitev Slovenije 26. junija 1991. Baker je po pogovorih s predsednikom zvezne vlade Antejem Markovićem na novinarski konferenci izjavil, da Združene države Amerike niso naklonjene slovenski odcepitvi, ker so proti enostranskim ukrepom. Sprejele pa bodo vse odločitve, ki bodo v Jugoslaviji sklenjene kot dogovor vseh.
Baker je Jugoslaviji v imenu ZDA in razvite Evrope zagotovil denarno pomoč, če bo ta ostala celovita, pripravljeni pa so zagotoviti tudi strokovno pomoč pri pripravi nove ureditve. Opozoril je, da se mora pred tem konstituirati predsedstvo SFRJ, da se morajo nadaljevati pogovori vseh republiških predsednikov in da se mora samostojnost Slovenije razglasiti na način, ki ne bo pomenil odcepitve, ampak obstoj ozemeljske celovitosti Jugoslavije. Baker je takrat še izjavil, da slovenskemu narodu priznava pravico, da izrazi svoje težnje, toda hkrati mora Slovenija ostati aktivni član v pogovorih o preobrazbi Jugoslavije in njene ureditve.
»Združene države Amerike niso naklonjene slovenski odcepitvi, ker so proti enostranskim ukrepom. Sprejele pa bodo vse odločitve, ki bodo v Jugoslaviji sklenjene kot dogovor vseh.«
James Baker
Ameriški državni sekretar se je posebej srečal tudi s takratnim predsednikom predsedstva Milanom Kučanom in zunanjim ministrom Dimitrijem Ruplom. Baker jima je izrazil zaskrbljenost, da bo slovenska odcepitev potegnila za sabo nasilje v Jugoslaviji. Milan Kučan mu je odgovoril, da v Jugoslaviji obstaja tako fizično kot duhovno nasilje in da je Slovenija vedno poskušala narediti vse, da se to ne bi zgodilo. Slovenska predstavnika sta ameriškemu državnemu sekretarju tudi povedala, da razdružitev in osamosvojitev Slovenije še ne pomeni konca misli o skupnosti na tem prostoru. Toda žal za zdaj o tem razmišljata samo Slovenija in Hrvaška.
Optimizem in pesimizem
Milana Kučana so po pogovorih z novinarji spraševali, ali ne bo slovenska odločitev ogrozila finančne pomoči Jugoslaviji. Odvrnil jim je, da ne ve, kakšno pomoč lahko pričakuje Jugoslavija, in dodal, da pomoči ni bilo takrat, ko sta jo Jugoslavija in vlada Anteja Markovića najbolj potrebovali, saj je Jugoslaviji svet obrnil hrbet zaradi Kosova. Drugi so Sloveniji že preprečili pomoč, zdaj pa Slovenija tega ne bo preprečila nikomur, je še dejal Kučan in rekel, da je Baker jasno povedal, da ZDA niso pripravljene mednarodno oziroma diplomatsko priznati Slovenije. V posebnem pogovoru za slovenske medije pa je Kučan dejal, da Slovenija še nima zagotovil, da se mednarodna gospodarska blokada ne bi zgodila.
»Sposobnost Slovencev in državljanov Slovenije, da z demokratičnimi sredstvi uresničijo svojo plebiscitarno odločitev, je pogoj, da bi bili sprejeti in priznani v svetu.«
Milan Kučan
Na vprašanje, ali iz Beograda odhaja kot optimist, je predsednik Kučan dejal: »Iz Beograda odhajam zmerno optimističen, kakršen je sploh moj pogled na življenje. Za seboj imam množično odločitev Slovencev in državljanov Slovenije, zato moram biti optimist. Pesimist pa bi lahko bil ne zaradi stališč gospoda Bakerja, ampak zaradi naših notranjih težav. Navsezadnje smo se odločili, da želimo biti sodobna evropska država, ki svojo demokracijo opredeljuje na protifašističnem boju Slovencev. To je tudi izhodišče, na katerem je utemeljena evropska demokracija z visoko promocijo individualnih in kolektivnih človekovih pravic. Zato sem s te točke gledanja bolj zaskrbljen za to vprašanje pri nas doma, v nekaterih delih slovenske politike in javnem življenju, kakor pa zaradi stališč, na katera je bilo treba računati tudi takrat, ko smo se odločali za plebiscit. Tisti, ki takrat na taka stališča ni računal, je živel v nekem neresničnem, sanjskem svetu. Torej, sposobnost Slovencev in državljanov Slovenije, da z demokratičnimi sredstvi uresničijo svojo plebiscitarno odločitev je pogoj, da bi bili sprejeti in priznani v svetu.«
Komentarji