Ljubljana, Koper – Drugi tir je spet pregrel politično ozračje, tokrat znotraj koalicije. Predstavnikom prejšnje vlade, ki sodelujejo v Šarčevi vladi, ni všeč, če na ministrstvu za infrastrukturo in v projektnem svetu za civilni nadzor drugega tira odkrivajo njihove pomanjkljivosti in slabosti. Zato
Mira Cerarja moti vsaka konkretnejša poteza nove infrastrukturne ministrice Alenke Bratušek.
Zakaj si nekdanji premier in sedanji zunanji minister Cerar tako zelo želi dvestomilijonskega sodelovanja Madžarov pri drugem tiru, ni javnosti nikoli podrobneje pojasnil. Celoten potek dogovarjanj z njimi je skrival pod oznako strogo zaupno, zato domača javnost ni izvedela, kakšni interesi vodijo sosednjo državo pri projektu, ki je izrednega pomena za razvoj našega logističnega gospodarstva.
Alenka Bratušek je na naša vprašanja o trenjih v koaliciji odgovorila, da je prav, da državno infrastrukturo gradimo sami, in da bodo na ministrstvu proučili možnosti financiranja proge ter izbrali najboljšo. Ker še pridobiva nadaljnje podatke in izračune, več ni želela povedati, je pa poudarila, da bo naša država postavljala pogoje investitorjem, ne obratno.
V SMC ostro proti Bratuškovi in strašenju
Medtem pa proti njej letijo puščice
SMC. Kot pravijo, s svojimi izjavami projektu ne koristi in nase zato prevzema veliko odgovornost. »V predlogu dogovora ni nič, kar bi ogrožalo slovensko suverenost ali zajedalo slovensko premoženje. To sta bili rdeči črti, ki smo ju madžarskim pogajalcem postavili na začetku, in kdor javnost straši z madžarskim vdorom na koprsko pristanišče, močno zavaja.«
Pri tem dodajajo, da madžarski umik ne vpliva toliko na koalicijska razmerja kot na ugled Slovenije. »Država, ki z drugimi komunicira po medijih, umika stopnje zaupnosti domala pred kamerami, odpoveduje sodelovanje, ne da bi sedla za pogajalsko mizo, v očeh potencialnih partnerjev ne pridobiva verodostojnosti. To nas mora skrbeti in na to opozarjamo na koalicijskih srečanjih,« so pojasnili za
Delo.
V LMŠ zagovarjajo samostojno gradnjo drugega tira, v SMC vztrajajo pri Madžarih. Po včerajšnjim pogovorim z njihovim zunanjim ministrom je bilo jasno, da zgodba še ni povsem zaključena.
Koalicijski partnerji čakajo izračune infrastrukturnega ministrstva.
Koprsko pristanišče je lani pretovorilo približno dva milijona ton blaga za Madžarsko in 175.000 kontejnerjev.
Glede ugibanj ministrice, da bi manjkajočih dvesto milijonov dobili s kupnino od
prodaje NLB, menijo, da je zakonitost tega dvomljiva in da bomo morali sredstva nadomestiti iz drugih proračunskih postavk – kar je glede na to, kje vse nam jih primanjkuje, neodgovorno.
Vodilna stranka miri
V
LMŠ pa se zavzemajo za čimprejšnje dokončanje gradnje drugega tira, saj ga država nujno potrebuje. Kot so že pojasnjevali, bi to lahko storila sama bodisi z zadolževanjem bodisi z infrastrukturnimi obveznicami. Ker najprej pričakujejo analizo infrastrukturnega ministrstva, ki bo podlaga za načrtovanje projekta, svojih nadaljnjih korakov ne želijo komentirati.
Prav tako niso komentirali, kako madžarski umik vpliva na odnose v koaliciji ter ali se njeni partnerji zaradi njega med seboj res izsiljujejo, kot je bilo slišati včeraj.
Madžarska si obeta debele obresti
Poročali smo, da bi bila gradnja proge z Madžari za Slovenijo nekaj sto milijonov dražja, kot če bi jo gradila sama. Že na začetku leta smo iz Bruslja prejeli potrdilo, da je nepovratna evropska sredstva mogoče pridobiti tudi brez Madžarske, čeprav je prej Cerarjeva vlada zatrjevala oziroma zavajala, da so Madžari pogoj, brez katerega nam ta niso dosegljiva.
V SMC še vedno zatrjujejo, da predlagani finančni model prejšnje vlade najmanj obremenjuje državni proračun.
Vse ovire do zgraditve drugega tira so v škodo tako Slovenije kot tudi vseh njenih zalednih držav, ki so vezane na severnojadranska pristanišča. FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Večkrat je bilo že poudarjeno, da se severovzhodna soseda pri svojem vložku v drugi tir zanaša na dober donos, ki ga zagotavlja zakon o drugem tiru, v katerem je določeno, da morata pretovornina in dodatek na cestne tovorne prevoze v prihodnjih 45 letih povrniti nekajkrat več od 400 milijonov evrov, ki naj bi jih prispevali obe državi.
Hkrati pa je bilo Madžarski obljubljeno zemljišče na območju, kamor se
Luka Koper lahko širi in je strateškega pomena za njen nadaljnji razvoj.
Vsako leto milijonske izgube
Predsednik projektnega sveta za civilni nadzor
Jadran Bajec in predsednik sekcije pristaniških špediterjev
Čedomir Bojanič sta povedala, da madžarski odstop ne vpliva na uresničevanje projekta ter da Slovenija vsako leto izgubi za več kot 200 milijonov evrov poslov, ker tira ne gradimo.
Ponovne politične krilatice, da je drugi tir enak Tešu 6, dokazujejo, da si del slovenske politike nikakor ne želi začetka gradnje. S tem pa hote ali nehote pomaga slovenski logistični konkurenci.
Kitajsko-italijanska konkurenca
Bolj kot madžarske napovedi bi morali koprsko pristanišče (oziroma vlado) zanimati kitajski naložbeni interesi v Trstu. Bolj ko bodo pristanišči Koper in Trst ter slovensko in madžarsko železniško omrežje razvita, bližje bo morje za Madžarsko.
Zato so vse ovire do tega cilja (tudi politično preusmerjanje pozornosti na sodelovanje z njo) v škodo tako Slovenije kot tudi vseh njenih zalednih držav, ki so vezane na severnojadranska pristanišča. Projektno podjetje
2TDK je sicer
včeraj objavilo razpis za izdelavo projektne dokumentacije za drugi tir.
Komentarji