Torta Melanija ali ameriška pita Prva dama, ki ju lahko dobite v Sevnici, niso nastale slučajno.
Galerija
Kopitarna je poskrbela za udoben, a eleganten copat Bela hiša. Foto Leon Vidic/Delo
Ko je bilo konec leta 2016 jasno, da je na ameriških volitvah zmagal Donald Trump in da je Amerika dobila prvo damo, ki je preživela mladost v Sloveniji – v majhni Sevnici, ki pred tem ni bila posebna turistična zanimivost niti v slovenskem merilu -, so v tem mestu ob Savi razumeli kot priložnost. »Takoj po volitvah smo začeli razmišljati, kako s to zgodbo razširiti našo ponudbo,« pravi Maja Kozole Popadič, podjetna 33-letna lastnica pekarne in kavarne Kruhek.
Razmišljali so o kulinaričnih značilnostih dežele čez lužo, tudi o ameriški piti, pravi sogovornica: »Mi pa imamo sevniško voščenko, avtohtono sorto jabolk, ki je odlična za shranjevanje čez zimo in ima poseben okus.« Tako je nastala ameriška pita Prva dama, res odlična pita značilne »ameriške oblike«, z lokalnim polnjenjem – sevniško voščenko – in obveznim sladkornim posipom, črko M ter ameriško zastavico.
»Presenetilo nas je, kako dobro so ljudje to pito sprejeli in kako veliko je povpraševanje,« pravi Maja Kozole Popadič, ki s sestro vodi dve podjetji s skupno 21 zaposlenimi. Ameriško pito Prva dama so najprej pekli v enem modelu za šest pit, sedaj jih imajo že 20, saj jih tedensko naredijo od 100 do 150. Ljudje so odlično sprejeli tudi ime pite, Prva dama, pravi sogovornica, ki razloži, da so ljudje razumeli zgodbo, kar je pokazala pita s čokolado: »So vprašali, če je to pita Obama.«
Elegantna in prefinjena
Podobno prepoznavna in znana je torta Melanija, bela, elegantna in prefinjena, taka, kot je bila Melanija na prevzemu predsedniške funkcije januarja 2017, ko je uradno postala prva dama Združenih držav Amerike. Kombinacija karameliziranega oreščka, mandljeve kreme in mussa bele čokolade s svojim okusom prepričuje številne obiskovalce slaščičarne Julija, ki deluje v sklopu hotela Ajdovec. Franja Krajnc, prodajalka v slaščičarni Julija, pravi, da do sedaj ni slišala še niti ene nezadovoljne kritike. Da so z belo torto Melanijo naredili dober izdelek, pa kaže podatek, da tedensko naredijo več kot 50 teh tort…
Sedaj, po letu in pol, je gotovo, da je bila Sevnica pripravljena na pozornost, ki so ji jo in jo še namenjajo domači in tuji mediji. Zadnji je bil New York Times pred nekaj dnevi, ko je objavil daljšo reportažo o Sevnici, »domačem kraju Prve dame, kjer je Melanija biznis«. »Bogat izbor izdelkov, ki jih lahko ponudimo obiskovalcem, smo imeli že v preteklosti,« pravi Zdravko Remar, turistični animator iz Doživljaja, turistične agencije za Posavje.
Nadgradili že kvalitetne izdelke
Sevniška salama, na primer, je »zorela« od leta 1962, ko so kot prvi v Sloveniji začeli z ocenjevanjem domačih salam. »Kvalitetno meso, dober recept, pridne roke in tukajšnja klima za zračno sušenje,« razloži Zdravko Remar nastanek odlične mesnine. Potem pa so ta odlični izdelek za linijo First Lady še »dodelali« s slanino avtohtonega krškopoljskega prašiča, ki daje salami še dodaten šarm.
Podobno velja za že omenjeno sevniško voščenko, ki je na krhlje narezana, posušena in v kombinaciji s čokolado drugi izdelek linije First Lady. »Linija First Lady ima devet izdelkov, ki so povezani s Sevnico in so preverjene kvalitete. Narejeni so – kolikor se da – iz domačih, avtohtonih sestavin in z našim tradicionalnim znanjem,« razloži Zdravko Remar.
Posebna zgodba - vino
Pravzaprav je predstavitev začel z vinom oziroma z obema vinskima cestama, ki tečeta na eni in drugi strani Save – na Dolenjskem je to Gornje Dolenjska vinska cesta in na Štajerski strani Bizeljsko-sremiška vinska cesta. S prvo promovirajo dolenjski cviček, to nekoč zapostavljeno osvežilno vino Dolenjske, na drugi strani reke pa vlada - tudi do nedavna zapostavljena – modra frankinja s »polnim, aromatičnim okusom«. Je vino, ki je primerno za staranje in ima, so z verjetno stisnjenimi zobmi priznali francoski strokovnjaki, odlične pozitivne lastnosti za zdravje.
Zato ni presenečenje, da so za vino, ki je v liniji First Lady, združili štiri odlične vinarje – Kozinca, Kobala, Kerina in Mastnaka, dva vinarja z enega in dva z drugega brega Save -, ki so naredili vrhunsko vino. Oziroma vino, ki je blizu pojma vrhunsko, pravi Zdravko Remar o ponosu teh krajev: »Začeli smo s par sto litri vina First Lady, sedaj smo na številki tisoč«.
Tudi copati
Izdelkov, ki jih v teh krajih promovirajo v povezavi z Melanijo, prvo damo, je še več, od Predsednikovega hamburgerja do sladice Melanija, palačink in sladoleda. A Melanija ni zanimiva le v kulinariki. V Kopitarni, tovarni, kjer so nekoč imeli 400 zaposlenih, sedaj pa jih je v Sevnici 130, v celotni skupini pa 200, so pred dobrim letom oblikovali model copat Bela hiša. Srebrn model je bil osnovni, pravi Marica Grm, direktorica Kopitarne, ki obuvalo opiše z besedami: »Udobnost, prestiž, mehkoba, naravni materiali – volna – in cofek kot eleganca.« Z njim niso dosegli prodajnih rekordov, pravi Tatjana Šinkovec, vodja marketinga: »Je pa zagotovo naš najbolj prepoznaven model.« Kar je pomembno tudi za prepoznavnosti Kopitarne.
Zaradi ameriške prve dame v Sevnico prihaja kakšnih 20, 25 odstotkov obiskovalcev več kot prej. To je za te kraje blagodejno, saj so Sevnico – občina ima 17.500 prebivalcev - v preteklosti spoznavali predvsem ribiči, kolesarji in pohodniki, ki so odkrivali Lisco, Bohor, Kum. Toda ti gozdnati in bolj redko poseljeni kraji skrivajo številne zanimivosti, od naravnih posebnosti, kot so rastišča encijana do očitnih kulturnih zakladov, kot je sevniški grad z Lutrovo kletjo – ta je največja dragocenost gradu -, baročno fresko Štirih letnih časov in odlično založeno vinsko kletjo.
"Ponosni smo na Melanijo"
Povedano drugače: tudi če ne greste po poteh, ki so povezane s prvo damo, je Sevnica zanimiva. A prav tako je vredna pozornosti, če greste raziskovati kraj, kjer je odraščala zelo lepa ženska, ki je žena predsednika ene najmočnejših držav sveta. Ženska, ki se odlično znajde v visoki družbi in je sevniškemu zdravstvenemu domu poklonila napravo za odkrivanje bolezni novorojenčkov. In je svojega otroka naučila slovensko. Sevnica človeku priraste k srcu, ker niso padli na klasično slovensko finto zavisti, ampak so ohranili lep odnos do svoje nekdanje občanke.
Župan Srečko Ocvirk je, tako kot večina sogovornikov, zadovoljen s povečanim obiskom obiskovalcev, čeprav ve, da »povprečen Sevničan nima zaradi Melanije nič več in nič manj.« Toda zaveda se, da je zaradi Melanije Sevnica postala prepoznavna in so turistična prizadevanja, ki imajo korenine vrsto let pred ameriškimi volitvami 2016, obrodila sadove. In takole med vrsticami spoznaš, da se v Sevnici ne ukvarjajo s prvo damo samo zaradi preračunljivosti oziroma posla, ampak je stvar širine oziroma kulture, da so ponosni na nekdanjo občanko Melanijo.
Komentarji