Zavarovalnice še iščejo ustrezne načine, kako urediti področje, ki bo omogočilo avtonomno vožnjo.
Galerija
Območja, kjer bodo lahko vozila avtonoma vozila, bodo morala biti posebej označena. FOTO: Jure Eržen/Delo
Ljubljana – Cestna vozila, ki jih v celoti ali deloma krmari računalnik, že nekaj časa niso več le stvar znanstveno-fantastičnih filmov, ampak so že realnost. Tudi predlog spremembe zakona tlakuje pot za preizkušanje avtomatiziranih vozil.
Iz drugih koncev sveta je že nekaj časa prihajajo novice o vozilih, ki se ob pomoči tehnologije in sodobnega omrežja sama znajdejo v prometu. Ker gre za pravo revolucijo na tem področju, je seveda potrebna previdnost. Predvsem pa je treba uskladiti zakonodajo in druga pravila spremenjene igre v prometu.
Posebne označbe
Nov predlog o spremembah in dopolnitvah zakona o pravilih cestnega prometa, ki naj bi ga poslanci kmalu dobili na mize v državnem zboru, gre na tem področju v korak s časom. Določa namreč območja za preizkušanje avtomatiziranih vozil, označena s predpisano prometno signalizacijo v skladu s predpisi, ki urejajo prometno opremo in prometno signalizacijo na cestah.
»Za postavitev prometne signalizacije je pristojen upravljavec ceste, od njih pa je tudi odvisno, kje bodo vzpostavljanja takšna območja,« so nam na dodatno vprašanje, kje bodo ta območja, pojasnili na ministrstvu za infrastrukturo.
Avtomatizirana vozila bodo morala biti označena s tablico CAV, izdelano iz vremensko odpornih materialov, ki odsevajo svetlobo. Oblika, barva in minimalne dimenzije pa bo določena v predpisu, ki ureja dele in opremo vozil.
Čeprav bo vozilo upravljal sofisticiran računalniški sistem, brez voznika ne bo šlo. Ta bo moral ves čas spremljati vožnjo in dogajanje v prometu ter po potrebi prevzeti upravljanje vozila. Zaradi raziskovanja morebitnih prometnih nesreč ali prometnih prekrškov predlog določa, da se z elektronskimi sistemi, vgrajenimi v vozilo, ves čas spremlja voznika avtomatiziranega vozila med vožnjo.
V primeru prometne nesreče ali prometnega prekrška podatkov ni dovoljeno spreminjati in morajo biti dani na razpolago pooblaščeni uradni osebi. Te podatke bo lahko obdelovala policija v tolikšnem obsegu in trajanju, kolikor je nujno potrebno za izvedbo nadzora ali postopka o prekršku oziroma kazenskega postopka.
Predvidene so tudi sankcije, in sicer se globe za »klasične prekrške ne spreminjajo«, so pa dodane nove, ki so povezane s pravili preizkušanja avtomatiziranih vozil. Za voznika je zagrožena globa 400 evrov, za proizvajalca avtomatiziranega vozila ali sistema za avtomatizirano vožnjo 4000 evrov, njegovo odgovorno osebo pa 400 evrov.
Izziv tudi za zavarovalnice
Novost prinaša spremembo tudi na področju zavarovanja, česar se v zavarovalnicah zavedajo. Generali, Triglav in Sava, na katere smo se obrnili, se na novost pripravljajo, a dokončnih odgovorov še ni.
V Generaliju ocenjujejo, da bodo za izračun dodatne premije za preizkušanje avtonomne vožnje uporabili podobne kriterije, kot veljajo že sedaj za druge povečane nevarnosti. »O podrobnejših izračunih v tem trenutku še ne moremo govoriti, se zakonodaja na tem področju še usklajuje.«
V Zavarovalnici Triglav opozarjajo, a se tudi na svetovni ravni na tem področju pojavlja kar nekaj vprašanj. Ta so povezana med drugim z odgovornostjo proizvajalca vozila v primeru, ko bo vožnja povsem avtomatizirana. »Na vsak način pa poleg klasičnih avtomobilskih zavarovanj tudi za avtonomne avtomobile pričakujemo zavarovanja proti vdorom v sistem.« Kot pravijo, je v zvezi s tem vrsta dilem, ki jih bo potrebno pred oblikovanjem novih produktov in storitev še razrešiti.
Tudi v Zavarovalnici Savi poudarjajo, da so pred izzivi, ki jih ta segment prinaša, in še preučujemo vpliv tveganj na oblikovanje ustrezne premije za zavarovanje avtomobilske odgovornosti. Preučujejo tudi, kaj novost prinaša na segmentu neobveznih zavarovanj.
Komentarji