Ljubljana – Ko je predsednik vrhovnega sodišča
Damijan Florjančič na precedenčnem srečanju treh vej oblasti – zakonodajne, izvršilne in sodne – pri predsedniku republike
Borutu Pahorju opozoril na vse prevečkrat izražen neprimeren odnos izvršilne do sodne veje oblasti, mu je premier
Janez Janša pikro odgovoril, da si je ugled treba zaslužiti, in nadaljeval, da težko posluša, kako so nekateri prizadeti, ker so kritizirani, po drugi strani pa zaradi sodnih zmot, kot jih je poimenoval Florjančič, ljudje umirajo, imajo uničene družine, kariere, življenje ...
»Če vi sami v sodstvu ne boste sposobni neke resne refleksije situacije, reforme in samokorekcije, ker politika tega verjetno ni sposobna, potem bodo protestirali tisti, ki jim uničujete življenja,« je sodstvu očital predsednik vlade Janez Janša, čigar izjave – med drugim je po suspenzu okrožnega sodnika
Zvjezdana Radonjića vrh sodstva označil za »samozvano kliko« – so sicer tudi povod za srečanje.
»Ali res ni mogoče poiskati drugih vzvodov za komunikacijo, kot sta javno etiketiranje in omalovaževanje sodnikov ter s tem sodne veje oblasti?«
- Damijan Florjančič, predsednik vrhovnega sodišča
Sodstvo bi se po Janševih navedbah sicer moralo odpreti – govoril je o javnih prenosih sojenj – in preučiti slovaške zakonodajne spremembe, ki so tik pred sprejetjem ter naj bi med drugim kot posledico korupcijskih afer uveljavile strožji nadzor nad premoženjem sodnikov, spremenile imenovanje sodnikov in tudi starostno omejile njihovo delovanje. Sodstvo je sicer po njegovo tisto, ki bi moralo dati pobudo za zakonske spremembe v Sloveniji, saj bi se s tem izognili političnim debatam. Oni pa so, kot je zagotovil, predloge pripravljeni podpreti. Pravosodna ministrica
Lilijana Kozlovič se je na to odzvala, da slovaških sprememb ne pozna, da s sodnimi gradniki, ki se zavedajo, da so spremembe marsikje potrebne, že intenzivno sodelujejo, priložnost pa vidi v tem, da zdaj tudi na državnem tožilstvu naredijo enako. »Ni vedno problem samo v zakonodaji, ampak v neoptimalnih procesih,« je še komentirala.
Ciril Ribičič, nekdanji ustavni sodnik
Vsaka kriza je priložnost za krepitev izvršilne oblasti, zato je ustavnosodni nadzor treba okrepiti. Podobno velja za odnos med zakonodajno in izvršilno oblastjo. Opaziti je poseganje izvršilne v pristojnosti zakonodajne, še zlasti pa podrejanje zakonodajne oblasti na ta način, da se postavlja pred izvršena dejstva in se od nje terja odločanje čez noč. Pri tem sem zasledil aktivnost predsednika državnega zbora Igorja Zorčiča, da bi zagotovil operativno delovanje parlamenta v kriznih razmerah z namenom, da počasnost odločanja ne bi bila izgovor za hude posege v pristojnosti zakonodajne oblasti. Bolj kritično pa ocenjujem odločitev ustavnih sodnikov, da se niso opredelili do ustavne skladnosti zakonskih podlag za sprejetje izpodbijanih odlokov.
Sodni svet bi spremenil imenovanje sodnikov
Predsednik republike Borut Pahor je najvišjim predstavnikom treh vej oblasti ob tem tudi prenesel pobudo sodnega sveta, naj se s spremembo ustave in zakona o sodniški službi – za spremembe bi bilo torej potrebnih vsaj 60 poslanskih glasov – pristojnost za volitve oziroma imenovanje sodnikov prenese na drug ustavni organ. Da naj se politika iz presoje o primernosti umakne, se je strinjal tudi predsednik državnega zbora
Igor Zorčič, njegova SMC pa – tako kot tudi Levica in SD – na primer predlaga, da bi se imenovanje sodnikov preneslo na predsednika republike. Organ, ki določa izbor kandidatov, torej sodni svet, pa bi moral biti ustrezno sestavljen, izvoliti bi ga moral državni zbor. SD bi bila naklonjena tudi ideji,
da bi sodni svet sam imenoval sodnike. Odprtju razprave pa so močno naklonjeni tudi v LMŠ in SAB.
Najvišji predstavniki treh vej oblasti – zakonodajne, izvršilne in sodne – so se strinjali, da sama kritika ne pomeni posega v druge veje oblasti, a je pomembno, da se o njej pogovarjamo konstruktivno. FOTO: Voranc Vogel/Delo
Ciril Ribičič, nekdanji ustavni sodnik
Vsaka kriza je priložnost za krepitev izvršilne oblasti, zato je ustavnosodni nadzor treba okrepiti. Podobno velja za odnos med zakonodajno in izvršilno oblastjo. Opaziti je poseganje izvršilne v pristojnosti zakonodajne, še zlasti pa podrejanje zakonodajne oblasti na ta način, da se postavlja pred izvršena dejstva in se od nje terja odločanje čez noč. Pri tem sem zasledil aktivnost predsednika državnega zbora Igorja Zorčiča, da bi zagotovil operativno delovanje parlamenta v kriznih razmerah z namenom, da počasnost odločanja ne bi bila izgovor za hude posege v pristojnosti zakonodajne oblasti. Bolj kritično pa ocenjujem odločitev ustavnih sodnikov, da se niso opredelili do ustavne skladnosti zakonskih podlag za sprejetje izpodbijanih odlokov.
V Desusu se do vprašanja še niso opredelili, medtem ko v SDS in NSi, kjer so javno najbolj kritični do sodstva, na naša vprašanja niso odgovorili. V SNS pa odgovarjajo, da je imenovanje sodnikov oziroma njihovo potrjevanje v državnem zboru vsaj minimalno seznanjanje s tem, kdo bo postal sodnik. Če bi se to preneslo na druge institucije, bi bila možnost zlorab na način, da se politično kadruje in se to kadrovanje prikrije, še bistveno večja.
Glede odnosa zakonodajne veje je Damijan Florjančič izpostavil še, da se kljub opozorilom o preobremenjenosti sodstva še vedno večajo obremenitve z zakonskimi podlagami, ter problematičnost uvedbe parlamentarne preiskave v zadevi
Franca Kanglerja, ki bi se nanašala na sodnike in tožilstvo in o dopustnosti uvedbe katere presoja ustavno sodišče. Na spornost omenjene parlamentarne preiskave so opozarjali tudi protikorupcijska komisija, Greco in OECD.
Komentarji