Vlada je danes od ustavnega sodišča dobila novo hladno prho. Ugotovili so namreč, da sta 2. in 3. točka 1. odstavka 39. člena zakona o nalezljivih boleznih, ki vladi daje pooblastila, da prepove oziroma omeji gibanje in zbiranje, v neskladju z ustavo.
DZ mora neskladje odpraviti v dveh mesecih. Posledično so bili neustavni tudi epidemiološki vladni odloki v delu, v katerem so bili sprejeti na tej podlagi.
Zakon o nalezljivih boleznih v izpodbijanem delu pravi, da kadar z ukrepi ni mogoče preprečiti, da se v Slovenijo zanesejo in v njej razširijo določene nalezljive bolezni, lahko vladna stran prepove oziroma omeji gibanje prebivalstva na okuženih ali neposredno ogroženih območjih ter prepove zbiranje ljudi po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in drugih javnih mestih, dokler ne preneha nevarnost.
Odvetnik in pravni strokovnjak dr.
Blaž Kovačič Mlinar pravi, da je z odločbo ustavnega sodišča sicer seznanjen, a je še ni podrobneje preučil. Vendar, kot je kljub temu lahko povedal, je razveljavitev odlokov dokaz, na kar je sam tudi že večkrat opozarjal, da je bil zakon o nalezljivih boleznih pisan v drugačnih, mirnih časih in vse kaže, da niso predvidevali epidemije takšnih razsežnosti, kot nas je doletela. Zakon so sicer vmes nekoliko popravili, a je sporni del, ki daje vladi preširoka pooblastila, ostal.
»Podeliti zgolj vladi odločanje o tako temeljnih človekovih pravicah, kot sta omejitvi gibanja in zbiranja, je nevarno in, kar se je izkazalo, tudi neustavno,« pravi Kovačič Mlinar.
Blaž Kovačič Mlinar pravi, da je zakon vladi dajal preširoka pooblastila, s katerimi se posega v osnovne človekove pravice. FOTO: Marko Feist/Slovenske novice
V SDS odločitev ustavnega sodišča spoštujejo, časa za odpravo neskladja po oceni NSi dovolj
V SDS po besedah poslanke
Alenke Jeraj odločitev ustavnega sodišča spoštujejo, zato si bodo prizadevali, da se neskladje z ustavo odpravi, je pozno popoldan poročal
STA. Glede na to, da je sodišče neustavnosti dela zakona ugotovilo po 26 letih, pa se po besedah Jerajeve »lahko vprašamo o učinkovitosti, predvsem pa pravočasnem delovanju najvišjega organa sodne veje oblasti«. Tudi v SMC so presenečeni, da je neskladje ugotovljeno šele po 26 letih. Vodja poslanske skupine NSi
Jožef Horvat pa je glede odločitve ustavnega sodišča dejal, da se je treba za boljše razumevanje zavedati, da je epidemija Slovenijo, Evropo in svet vrgla s tečajev in da na to nismo bili pripravljeni. In da tudi nekateri naši zakoni niso upoštevali, da lahko nastopi epidemija v takšnih dimenzijah, kot smo jim bili in smo jim še priča. Poleg tega meni, da časa za odpravo neskladja ni dovolj.
Pravnik Zagorc: Zaradi odločitve ustavnega sodišča izrečene kazni ne bodo padle
Odločitev ustavnega sodišča o neustavnosti dveh točk iz zakona o nalezljivih boleznih, ki pooblašča vlado, da prepove oziroma omeji gibanje in zbiranje, in iz njega izhajajočih epidemioloških vladnih odlokov ne pomeni, da bodo kazni, izrečene na njihovi podlagi padle, je za STA pojasnil profesor ustavnega prava Saša Zagorc. Ustavno sodišče je ugotovilo neustavnost, da torej imamo nevzdržno stanje, ki ga mora odpraviti državni zbor s spremembo zakona, da bo ta skladen z ustavo. Kot je poudaril profesor ustavnega prava na ljubljanski pravni fakulteti Zagorc, se ustavno sodišče ni odločilo za razveljavitev zakona, saj bi s tem povzročilo pravno praznino in popoln kaos. Prav tako je le ugotovilo neustavnost sicer ne več veljavnih odlokov, in sicer z učinkom razveljavitve, kar bo imelo pomembne posledica na nezmožnost uveljavljanja povračila glob.
Ustavno sodišče je navedene določbe presojalo na predlog več pobudnikov. Presojalo je tudi več odlokov vlade, ki so bili sprejeti na podlagi navedenih zakonskih določb od aprila do oktobra 2020 zaradi zajezitve in obvladovanja epidemije covida-19.
Pobudniki so izpodbijani zakonski ureditvi med drugim očitali, da vladi podeljuje pooblastilo, da po lastni presoji, brez kakršnih koli zakonskih omejitev in meril, izvirno odloča o omejevanju pravic posameznikov. Ustavno sodišče je te očitke presojalo z vidika delov 32. in 42. člena ustave, ki določata, da se smeta svoboda gibanja ter pravica do zbiranja in združevanja omejiti z zakonom v povezavi z načelom legalitete iz 120. člena ustave, ki zahteva, da izvršilna oblast deluje na podlagi in v okviru zakona.
Odziv Hojsa in Janše
Na odločitev ustavnega sodišča se je notranji minister Aleš Hojs na twitterju odzval: Ustavno sodišče razveljavilo dva člena zakona o nalezljivih boleznih in na podlagi teh členov izdane odloke. Toda razveljavitev zaradi epidemije učinkuje po dveh mesecih, kar pomeni, da vsi odloki še vedno veljajo. Pravno smo torej legalno in legitimno ščitili zdravje državljanov.
Premier Janez Janša pa je s prstom pokazal na druge: »Hja, očitno sta neustavni zakon sprejeli ranjka LDS in stranka SD leta 1995? Ustavno sodišče pa to ugotovilo po 26 letih?«
Uvodoma je opozorilo na svojo dosedanjo presojo, po kateri izvršilna oblast ne sme izvirno urejati vprašanj, ki sodijo na področje zakonodajnega urejanja. Kadar zakonodajalec izvršilno oblast pooblasti za izdajo podzakonskega predpisa, mora prej v temelju sam urediti vsebino, ki naj bo predmet predpisa, ter določiti okvire in usmeritve za njeno podrobnejše podzakonsko urejanje. Golo pooblastilo izvršilni oblasti pomeni opustitev obveznega pravnega urejanja s strani zakonodajalca, ki ni v skladu z ustavnim redom.
Ustavno sodišče je poudarilo, da je zahteva po določnosti zakonske podlage še posebej stroga, kadar gre za omejevanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin. Splošni akt, s katerim se neposredno posega v človekove pravice ali temeljne svoboščine nedoločenega števila posameznikov, je lahko le zakon, je presodilo.
Ko gre za urejanje omejitev gibanja in zbiranja zaradi preprečevanja širjenja nalezljive bolezni, po oceni sodišča sicer ni v neskladju z ustavo, če zakonodajalec zaradi učinkovitega varstva človekovih pravic in temeljnih svoboščin predpisovanje ukrepov, s katerimi se neposredno posega v svobodo gibanja ter pravico do zbiranja in združevanja nedoločenega števila posameznikov, izjemoma prepusti izvršilni oblasti. Vendar pa mora biti v zakonu določen ali iz njega jasno razviden namen ukrepov, poleg tega mora zakon dovolj natančno opredeliti dopustne načine oziroma vrste, obseg in pogoje omejevanja svobode gibanja ter pravice do zbiranja in združevanja ter druga ustrezna varovala pred arbitrarnim omejevanjem človekovih pravic in temeljnih svoboščin, je menilo sodišče.
Ob tem je presodilo, da izpodbijana zakonska ureditev tej ustavni zahtevi ne zadosti, saj vladi prepušča, da po lastnem preudarku izbira načine (vrste), obseg in trajanje omejitev. Prav tako ne določa varoval, kot sta dolžnost posvetovanja in sodelovanja s stroko ter obveščanje javnosti o okoliščinah in strokovnih stališčih, ki so pomembna za odločanje o ukrepih.
Zato je ustavno sodišče ugotovilo, da sta 2. in 3. točka prvega odstavka 39. člena zakona o nalezljivih boleznih v neskladju z drugim odstavkom 32. člena in tretjim odstavkom 42. člena ustave. Odločilo je, da mora državni zbor ugotovljeno neskladje odpraviti v dveh mesecih, dotlej pa se določbi uporabljata. Tako je odločilo, »da bi zavarovalo zdravje in življenje ljudi, ki bi lahko bila zaradi odsotnosti zakonske podlage v prihodnje ogrožena, in s tem preprečilo nastanek še hujšega protiustavnega stanja«, je navedeno na spletnih straneh ustavnega sodišča.
Posledično je ustavno sodišče ugotovilo, da so bili v neskladju z navedenima ustavnima določbama tudi izpodbijani vladni odloki v delu, v katerem so bili sprejeti na podlagi protiustavne zakonske ureditve. V neskladju je bilo več odlokov o prepovedi zbiranja in gibanja. Ustavno sodišče je odločilo, da ima ugotovitev neskladnosti učinek razveljavitve. Tako je odločilo s petimi glasovi proti trem.
Del opozicije zadovoljen z odločitvijo ustavnega sodišča, ponovni pozivi vladi k odstopu
Opozicijske stranke LMŠ, SD, Levica in SAB so zadovoljne z odločitvijo ustavnega sodišča. Enotni so si, da vlada epidemijo uporablja sebi v prid, zaradi neustavnih ravnanj pa ocenjujejo, da bi morala odstopiti. Predsednik stranke LMŠ Marjan Šarec je povedal, da je ta odločitev še en dokaz, da vlada dela protizakonito in protiustavno. Meni, da bi vlada morala oditi in da so predčasne volitve edina pot. Poslanec SD Marko Koprivc je v izjavi za medije v DZ povedal, da so v SD dlje časa opozarjali na spornost ukrepov in spornost načina njihovega sprejemanja. Ti naj ne bi služili omejevanju epidemije, temveč »večanju totalitarne oblasti«. Poudaril je, da bi morali s predčasnimi volitvami državljani odločiti, v kakšni državi si želijo živeti, saj da vlada že od prvega dne nima legitimnosti.
Do ukrepov je bil kritičen tudi vodja poslanske skupine Levica Matej T. Vatovec. Po njegovem mnenju je imela vlada »bianco menico« za sprejemanje ukrepov. »To, kar je ugotovilo ustavno sodišče, je dokaz nesposobnosti te vlade. Dokaz popolnoma zgrešenih ukrepov, ki so bili sprejeti za omejevanje epidemije in so bili bolj kot ne neka kaprica oblasti za izživljanje nad ljudstvom,« je dejal.
Predsednica SAB Alenka Bratušek pa se je spraševala, kdo bo prevzel odgovornost za dejanja, ki so v nasprotju z ustavo. »Mislim, da si lahko samo predstavljate, kaj bi delal predsednik vlade, če bi bil danes v opoziciji in stal tukaj na mojem mestu. Definitivno mora vlada za to blamažo prevzeti odgovornost,« je povedala. STA
Varuh človekovih pravic odločitev pozdravlja
Oglasil se je tudi varuh človekovih pravic
Peter Svetina. Odločitev ustavnega sodišča pozdravlja, saj, kot pravi, odpravlja dvome in pritrjuje pomislekom, ki jih je tudi sam naslavljal na vlado.
»Varuh jo je namreč večkrat opozoril, da zakon o nalezljivih boleznih v 39. členu ne daje določne in nedvoumne zakonske podlage za omejevanje človekovih pravic, kakršni sta denimo prepoved gibanja celotne populaciji na celotnem ozemlju države ali splošna prepoved shodov. Opozoril je tudi, da v primerih, ko izvršilna oblast take omejitve človekovih pravic določi s splošnim aktom (odlokom), prizadeti posamezniki nimajo hitrega in učinkovitega sodnega varstva svojih človekovih pravic. V praksi se je pokazalo, da se praviloma obrnejo na ustavno sodišče s predlogom za oceno ustavnosti in zakonitosti vladnega predpisa, vendar ta pravna poti ni posebej hitra v okoliščinah, ko se epidemiološko ukrepanje zelo hitro spreminja. Pogosto lahko ustavno sodišče (kot se je zgodilo tudi v tem primeru) le za nazaj ugotovi, da je bil posamezen ukrep v neskladju ustavo,« so zapisali v sporočilu za javnost.
Varuh pričakuje, da bo odločba ustavnega sodišča izvršena v danem roku. Pričakuje tudi, da se bodo pri spremembi zakonodaje upoštevali tudi njegovi predlogi, ki jih je posredoval skozi celotno trajanje ukrepov, in oblikovala ustrezna podlaga za izrekanje zakonitih, sorazmernih in na strokovnih temeljih utemeljenih ukrepov za obvladovanje nalezljive bolezni.
Kaj je zapisano v prvem odstavku 39. člena zakona o nalezljivih boleznih?
Kadar z ukrepi, določenimi s tem zakonom, ni mogoče preprečiti, da se v Republiko Slovenijo zanesejo in v njej razširijo določene nalezljive bolezni, lahko minister, pristojen za zdravje, odredi tudi naslednje ukrepe:
1. določi pogoje za potovanja v državo, v kateri obstaja možnost okužbe z nevarno nalezljivo boleznijo in za prihod iz teh držav;
2. prepove oziroma omeji gibanje prebivalstva na okuženih ali neposredno ogroženih območjih;
3. prepove zbiranje ljudi po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in drugih javnih mestih, dokler ne preneha nevarnost širjenja nalezljive bolezni;
4. omeji ali prepove promet posameznih vrst blaga in izdelkov.
O ukrepih iz prejšnjega odstavka mora minister, pristojen za zdravje, nemudoma obvestiti Vlado Republike Slovenije, Državni zbor Republike Slovenije in javnost.
Komentarji