Cene naftnih derivatov so se prejšnji teden povzpele do najvišjih vrednosti v zadnjih letih. Cena 95-oktanskega bencina je zdaj najvišja po 21. juliju 2015, dizelsko gorivo pa je bilo nazadnje dražje 25. novembra 2014.
Poleg tega so cene na slovenskih bencinskih servisih ob avtocestah in hitrih cestah leto in pol po tem, ko je vlada določanje cen 95-oktanskega bencina in dizla tam prepustila trgovcem, že nekaj časa višje od drugih servisov, kjer je cena še vedno regulirana z uredbo o določanju cen določenih naftnih derivatov.
V četrtek smo se zato podali na pot po primorski avtocesti, pri Razdrtem zavili na vipavsko hitro cesto, pri Vrtojbi vstopili v Italijo, se mimo Gorice in skozi Videm podali proti severu Italije, pri Trbižu vstopili v Avstrijo in se čez Ljubelj vrnili v Slovenijo. Na terenu smo preverili, kakšne so cene goriv pri nas in v soseščini in kako se na to odzivajo potrošniki.
Ob prihodu na servise nič več informacij o cenah
Med obhodom najmanj 30 bencinskih servisov v Sloveniji, Italiji in Avstriji smo opazili, da na tej poti vsi servisi, razen Petrolovih, svoje cene objavljajo na obcestnih tablah ob uvozu na bencinske servise ali na manjših prostostoječih tablah neposredno pred avtomati za točenje goriva.
Petrol je na nekaterih obcestnih tablah na mesto, kjer so bile prej napisane cene goriv, denimo na servisu na Tržaški cesti v Ljubljani, namestil displeje, na katerih predvajajo oglase, drugod pa je obdržal le informacijo o tem, katere vrste goriva točijo. Potrošnik, ki se o ceni goriva ne pozanima prej, lahko na bencinskem servisu to izve šele po tem, ko dvigne točilno ročko.
O reguliranih cenah goriv se potrošnik zdaj lahko seznani na spletni strani ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo. Cene na vseh bencinskih servisih Petrola in OMV pa so na ogled tudi na spletnih straneh družb.
Na nekaterih bencinskih servisih se lahko s ceno seznanimo šele po tem, ko dvignemo točilno ročko. FOTO: Jure Eržen/Delo
Ministrstvo za gospodarstvo namerava letos vzpostaviti spletno stran, na kateri bodo podatki o cenah vseh vrst goriv na posameznih bencinskih servisih v državi. Smiselnosti vzpostavitve javne informiranosti potrošnikov o cenah goriv se je lani v raziskavi trga pogonskih goriv dotaknila tudi agencija za varstvo konkurence. Ocenila je, da bi država morala ob sprostitvi cen goriv vzpostaviti mehanizme, s katerimi bi zagotavljala pogoje za transparentno informiranost potrošnikov o cenah pogonskih goriv in jim tako omogočala primerjavo cen med ponudniki in s tem izbiro ugodnejšega ponudnika.
Agencija je ugotovila, da sta že po sprostitvi cen 100-oktanskega bencina in kurilnega olja predvsem največja distributerja (Petrol in OMV) prenehala javno objavljati cene na obcestnih zaslonih pri nekaterih bencinskih servisih, kar da zmanjšuje zagotavljanje javnih informacij o cenah pogonskih goriv.
Stanje v četrtek: v smeri iz Ljubljane proti Novi Gorici se je v praksi pokazalo, da je OMV informacije o cenah goriv na obeh bencinskih servisih na obcestnih tablah prikazal, Petrol pa na nobenem. Na družbo smo naslovili vprašanje o vzroku za takšen ukrep. Odgovorili so nam, da Petrol cen na informativnih tablah (tiste, ki prikazovanje cene omogočajo) ni umaknil. »Dejstvo pa je, da na vseh prodajnih mestih table niso narejene tako, da omogočajo prikazovanje cen. Na prodajnih mestih z informativno tablo, ki prikazovanje cen omogoča, imamo te tudi prikazane – dopuščamo pa možnost, da zaradi okvare v določenem trenutku cena ni prikazana,« so nam še sporočili.
Vprašali smo jih še, kako pogosto spreminjajo cene ob avtocestah, ali vedno določajo isto ceno na vseh servisih ob avtocestah in ali za poletno sezono načrtujejo povečanje razlike med ceno goriv ob avtocestah in regulirano ceno. Dobili smo kratek odgovor: »Petrol ima za bencinske servise, kjer se cene naftnih derivatov oblikujejo prosto na trgu (avtoceste in hitre ceste), izdelano metodologijo določevanja cen naftnih derivatov, ki je z upoštevanjem pravil varstva konkurence ni dovoljeno razkrivati.«
Iz družbe OMV so nam na ista vprašanja odgovorili podobno: da nam skladno s pravili varstva konkurence in interne korporativne politike podrobnosti o politiki določevanja cen ne morejo razkriti.
Infografika: Delo
OMV dražji kot Petrol
Med postankom na Petrolovem bencinskem servisu Lom v bližini Logatca preverimo cene goriva. Cene so nekoliko višje od reguliranih, a ne pretirano. Cena litra 95-oktanskega je 1,364 evra (regulirana cena je 1,351 evra), cena litra dizelskega goriva pa 1,305 evra (regulirana cena je 1,296 evra). Voznico, ki toči gorivo, vprašamo, ali ve za višje cene goriva ob avtocestah. Na kratko nam pove, da tega ne ve, a da se s tem sploh ne ukvarja, ker je gorivo pač treba natočiti, ko ga zmanjka.
Cene goriv na bencinskih servisih OMV so nekoliko višje kot na Petrolovih. FOTO: Jure Eržen/Delo
»Vem za obstoj razlike v ceni med prosto postavljeno in regulirano, zato goriva večinoma ne točim ob avtocestah. A ker se veliko vozim na daljše razdalje, je dražje točenje včasih neizogibno,« nam pove voznik, ki je rezervoar napolnil na bencinskem servisu OMV na Ravbarkomandi pri Postojni. Prodajalko na istem servisu vprašamo, ali se je kakšen voznik že pritožil zaradi višje cene. Pove nam, da posamezniki pri plačilu računa občasno ugotovijo, da so plačali več, se pozanimajo, zakaj je tako, a da se zaradi tega ne vznemirjajo pretirano. Cene goriv na tem servisu so nekoliko višje kakor na Petrolovem na Lomu: za liter 95-oktanskega bi tam odšteli 1,373 evra, za liter dizla pa 1,314 evra. Enaka cena goriva kakor na Lomu je tudi na Petrolovem bencinskem servisu v Vrtojbi – pred slovensko-italijansko mejo.
Nobeno kosilo ni brezplačno
Se še spomnite, da so nam nekoč – še pred uvedbo samopostrežnih »točilnic« – gorivo točili zaposleni na bencinskih servisih? V Sloveniji je to že daljna preteklost, a ko smo se v Italiji peljali od Gorice skozi Videm in po Kanalski dolini proti Trbižu, smo na številnih bencinskih servisih v Italiji opazili, da to storitev ponujajo kot redno ponudbo. A ta ima svojo ceno. Takšni servisi ponujajo informacijo o različnih cenah istega goriva.
Cena najbolj prodajanih goriv v Italiji je peta najvišja v Evropi. FOTO: Jure Eržen/Delo
Če nam gorivo natoči uslužbenec na servisu, je lahko takšna storitev občutno dražja od samopostrežnega točenja. Razlika v ceni litra goriva je lahko tudi 15 centov, kar pri polnjenju rezervoarja s 50 litri goriva znaša 7,50 evra. Vozniki, ki so že točili gorivo na takšnih servisih, opozarjajo, da se je, če hočemo točiti ceneje – torej sami –, treba postaviti na pravo stran, na tisto, kjer stoji tabla z informacijo o nižjih cenah.
Pregled bencinskih servisov ob regionalni cesti od Gorice skozi Videm in naprej po Kanalski dolini do Trbiža pokaže, da so cene visoke in se med posameznimi ponudniki ne razlikujejo pretirano. Že tako visoke cene pa so še višje ob avtocestah; postanek na bencinskem servisu v bližini Tablje (Pontebba) pokaže, da je cena tako 95-oktanskega bencina kakor dizla deset centov višja od povprečne cene na italijanskih servisih. Povprečna cena obeh goriv v Italiji je, sodeč po preglednici cen, ki je objavljena na
spletni strani AMZS, peta najvišja v Evropi. Na spletni strani AMZS so objavljene cene goriv v vseh evropskih državah, v priloženi preglednici pa objavljamo izbor držav, kamor Slovenci najpogosteje potujejo.
V Avstriji boste precej več plačali na avtocestah
Cene 95-oktanskega bencina in dizelskega goriva so zdaj v Avstriji v povprečju okoli 12 centov nižje kakor v Sloveniji. Prihranek pri polnjenju rezervoarja s 50 litri goriva tako znaša okoli šest evrov.
Če hočete privarčevati v Avstriji, ne točite na servisih ob avtocestah. FOTO: Jure Eržen/Delo
A pozor: polnjenje rezervoarja v naši severni sosedi vas lahko krepko udari po žepu na servisih ob avtocestah. Kakor smo opazili ob postanku na Enijevem bencinskem servisu na južni avstrijski avtocesti, prvem po prestopu italijansko-avstrijske meje, v bližini odcepa za Hermagor, so bile tam cene litra bencina višje od v Sloveniji regulirane za okoli deset centov, dizla pa za celo 20 centov. Podobne ali celo višje cene so tudi na drugih servisih ob avtocestah v Avstriji.
Pregled cen goriva po soseščini še pokaže, da bi bil na Madžarskem prihranek pri 95-oktanskem bencinu enak kot v Avstriji, pri dizelskem pa manjši. Cenejše kot pri nas je v povprečju tudi gorivo na Hrvaškem. Privarčevali bi okoli pet centov na liter.
Dražja različica dizla
Družba OMV na 15 bencinskih servisih po državi prodaja občutno dražjo različico dizelskega goriva, katerega cena je 1,421 evra. Vprašali smo jih, zakaj je razlika v ceni tako velika. Povedali so nam, da je glavna prednost goriva v primerjavi z drugimi višje cetansko število, ki znaša 57. To menda zagotavlja večjo zmogljivost motorja in ob redni uporabi omogoča njegovo daljšo življenjsko dobo in maksimalno zmogljivost. »Izboljšano izgorevanje v motorju zaradi večjega cetanskega števila vpliva na manj emisij, hrupa in izkoriščanja energije. Boljše delovanje motorja pomeni tudi manjšo porabo. Gorivo omogoča nemoteno delovanje motorja tudi pri temperaturah do –40 stopinj Celzija,« so nam še sporočili iz OMV.
Komentarji