Neomejen dostop | že od 9,99€
Proizvajalci spretno izkoriščajo dejstvo, da marsikdaj potrošnik opazi le ceno, ne preveri pa, kakšna je vsebnost prehrambnega izdelka. Zveza potrošnikov Slovenije opozarja, da je včasih teža izdelka manjša kot pred znižanjem cene. Takšen način zviševanja cen na trgu, imenovan skrčflacija, se pojavlja že dlje časa. »Skrčflacija poenostavljeno pomeni, da za enako ali celo višjo ceno dobimo manj izdelka,« pravijo.
Skrčflacija pomeni zmanjšanje količine izdelka v embalaži, medtem ko cena ostane enaka, se rahlo zniža ali se celo zviša. A takšna praksa ni nezakonita. Proizvajalci morajo poleg drugih podatkov obvezno navesti maso izdelka na vsakem predpakiranem izdelku in zagotoviti, da je navedena masa enaka dejanski masi izdelka. »Dokler sta ta dva pogoja izpolnjena, sprememba mase ni nezakonita. Kljub temu pa potrošniki pogosto ne zaznajo spremembe količine, kar je nepošteno,« pojasnjujejo na ZPS.
Zmanjšanje količine izdelkov ni v nasprotju z veljavno zakonodajo, saj imajo proizvajalci avtonomijo pri določanju cen za enoto, pri izbiri sestavin in tudi embalaže. Vendar pa je neetično, da potrošnikov ne obvestijo o zmanjšanju količine izdelkov ali pa to poskušajo prikriti z nespremenjenim videzom embalaže.
Zanimivo je, da se pri povečanju količine večina proizvajalcev odloči za vidno izpostavitev spremembe, na primer: »Zdaj z 20 odstotki več vsebine!«
Eden od primerov skrčflacije, ki je leta 2016 razburil svetovno javnost, je bilo zmanjšanje mase čokolade Toblerone. Proizvajalec je povečal razmik med čokoladnimi trikotniki, s čimer je zmanjšal maso čokolade. Prav tako so kritike zaradi skrčflacije deležni krofi, katerih luknja postaja čedalje večja, medtem ko so na tujem pod drobnogledom tudi piškoti Oreo.
Med aktualnimi izdelki v Sloveniji, ki jih objavlja ZPS, so na primer Pečjakovi jajčni rezanci, ki jih je po novem namesto 500 gramov le še 250 gramov, cena pa se je znižala z 2,35 evra na 2,19 evra. Mlinotest je testenine Devita znižal z 2,03 evra na 1,85, količino pa zmanjšal za 50 gramov. 1000 gramska pomarančna cedevita je le še 900 gramska, njena cena pa je namesto 5,84 sedaj kar 6, 59. Calvo tune je manj za 80 gramov (pakiranje 3+1), cena pa je višja za skoraj tri evre. Manj je tudi Čokolešnika, čipsa Chio Oven, Knorrove cvetačne juhe z brokolijem, tune Calvo in mnogih drugih med potrošniki priljubljenih izdelkov.
Poleg skrčflacije obstajajo tudi druge potrošnikom neprijazne prakse, kot je na primer skimpflacija, kjer se spremeni sestava izdelkov, tako da sestavine nadomestijo s cenejšimi in slabše kakovostnimi.
Da bi se izognili skrčflaciji, ZPS svetuje potrošnikom, da vedno preverijo ceno na enoto izdelka in primerjajo izdelke pri različnih trgovcih. Na spletni strani imajo tudi seznam »skrčenih« izdelkov.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji