Luka Oman, mag. farm. Gorenjske lekarne odgovarja na vprašanja G+, kakšne ukrepe je treba upoštevati pri obisku lekarne, kaj lahko imajo »na zalogi« kronični bolniki, kako se posvetovati s farmacevti, kako shranjevati zdravila.
Kako poteka delo v lekarnah, potem ko so se ukrepi zaradi epidemije koronavirusa ponovno poostrili, kaj vse morajo obiskovalci upoštevati? Ali lahko naročajo zdravila in drugo, kar potrebujejo iz lekarne, tudi po telefonu, pošti, z e-naročanjem?
Tudi v lekarnah se moramo tako zaposleni kot naši pacienti prilagoditi novim razmeram. Kot povsod drugod je ob vstopu in ves čas zadrževanja v prostorih lekarne obvezna uporaba maske, ta mora biti pravilno nameščena.
Poleg tega si je treba ob vstopu in izstopu iz lekarne razkužiti roke, za kar imamo pripravljena ustrezna razkužila. Ker se lahko v prostoru zadržuje samo določeno število ljudi (to je odvisno od površine lekarne in je objavljeno ob vhodu), morajo pacienti žal čakati tudi pred lekarno.
Ker se vreme slabša in temperature padajo, to počasi postaja vse večja težava predvsem za starejše in družine z majhnimi otroki.
Zato pozivamo vse paciente, da v lekarno pošljejo zdravo osebo, ki naj ji predajo kartico zdravstvenega zavarovanja in podajo vse potrebne informacije (o zdravilih, ki jih potrebujejo oziroma ne potrebujejo, posebnostih in morebitnih zamenjavah zaradi doplačila).
Tako bodo občutljive skupine ljudi manj izpostavljene okužbi, obisk lekarne pa bo krajši in bolj učinkovit, s čimer se bo skrajšala tudi čakalna vrsta.
Čeprav je v ospredju pozornosti epidemija covida-19, v lekarnah zaznavamo za ta čas značilno povečanje prehladnih obolenj, pravi Luka Oman, mag. farm. Gorenjske lekarne.
Foto: Osebni arhiv
Za naše paciente smo dosegljivi tudi po telefonu in elektronski pošti. Tako je mogoče brez obiska lekarne naročiti zdravila, ki jih običajno nimamo na zalogi, in tista, ki jih je treba magistralno pripraviti. Prav tako je po telefonu ali elektronski pošti mogoče dobiti informacije o predpisanih zdravilih in nasvete o samozdravljenju.
V spletni lekarni lahko naročamo zdravila za samozdravljenje, prehranska dopolnila, medicinski pripomočki in kozmetika. S tem se izognemo stikom z drugimi ljudmi, obisku v lekarni in upoštevamo priporočila za zaščito zdravja.
Vendar pri akutni bolezni, ko bolnik potrebuje zdravila takoj, naročanje po spletu ni smiselno. V takem primeru napotimo v lekarno zdrave svojce ali druge zdrave osebe.
Koliko zdravil lahko imajo kronični bolniki, na primer sladkorni, na zalogi, za mesec ali več mesecev?
Količina zdravila, ki ga pacient lahko naenkrat prejme, je v prvi vrsti odvisna od strokovne odločitve zdravnika, ki napiše recept. Zdravnik pri tem upošteva več dejavnikov, zdravstveno stanje pacienta, stabilnost terapije, predvidene preiskave in posege.
Omejen je tudi s pravili obveznega zdravstvenega zavarovanja, ki določajo, da lahko pacient naenkrat prejme terapijo za največ tri mesece.
KARIKATURA MARKO KOČEVAR
Ali se v tem času že povečujejo tudi jesensko-zimske zdravstvene težave, prehlad, gripa in podobne bolezni, in kaj farmacevti v lekarnah svetujete?
Čeprav je v ospredju pozornosti epidemija covida-19, v lekarnah zaznavamo za ta čas značilno povečanje prehladnih obolenj.
Kaj je farmacevtsko svetovanje in farmakoterapijski pregled? Ali v teh koronavirusnih časih tudi opravljate to svetovanje?
Lekarniški farmacevti ob izdajanju zdravil in drugih artiklov v lekarnah vedno svetujemo. Kar pa zadeva izdelavo osebne kartice zdravil in pregled uporabe zdravil, tudi ti dve storitvi še vedno izvajamo, vendar se je treba obvezno vnaprej naročiti, da se v lekarni ustrezno pripravimo in tako zmanjšamo možnost prenosa okužbe.
Pri akutni bolezni, ko bolnik potrebuje zdravila takoj, naročanje po spletu ni smiselno. V takem primeru napotimo v lekarno zdrave svojce ali druge zdrave osebe.
Količina zdravila, ki ga pacient lahko naenkrat prejme, je v prvi vrsti odvisna od strokovne odločitve zdravnika, ki napiše recept.
Za zdaj nam je uspelo zagotoviti, da lekarne v drugem valu epidemije delujejo nemoteno. Povečalo se je število telefonskih klicev.
Zdravila je treba shranjevati skladno z navodili, navedenimi na zunanji ovojnini.
Če je le možno, se svetovanje izvaja na daljavo, po telefonu, saj je zaradi uporabe osebnih zaščitnih sredstev in pregrade med lekarniškimi farmacevti in pacienti komunikacija otežena.
Farmakoterapijski pregled poteka v sodelovanju zdravnika in farmacevta. Izvedba je v tem času nekoliko prilagojena, tako da sta zdravnik in farmacevt v stiku na daljavo.
Kaj svetujete ljudem glede uporabe in shranjevanja zdravil, zdaj ko je zaradi epidemije težje obiskovati lekarne?
Za zdaj nam je uspelo zagotoviti, da lekarne v drugem valu epidemije delujejo nemoteno. Povečalo se je število telefonskih klicev, na nas se obračajo tudi dementne osebe. Tudi odpadna zdravila za zdaj še sprejemamo, vendar naj ljudje nenujni obisk v lekarni raje odložijo na primernejši čas.
Zdravila je treba shranjevati skladno z navodili, navedenimi na zunanji ovojnini. Večina zdravil se shranjuje na sobni temperaturi, pod 25 °C. Zaščitena morajo biti pred svetlobo in vlago, zato jih ne shranjujemo na soncu, ob peči ali radiatorju, prav tako ne v kuhinji ali kopalnici, kjer je najbolj vlažno.
Za nekatera zdravila veljajo posebne zahteve, na primer shranjevanje pri temperaturi manj kot 8°C, torej jih hranimo v hladilniku. Ustrezno shranjena zdravila se lahko uporabljajo do konca roka uporabnosti, navedenega na pakiranju.
Komentarji