Ljubljana – Slovenija na področju preprečevanja korupcija še zdaleč ni tam, kjer bi morala biti. Ciljem se bo vlada poskušala približati s predlaganimi spremembami, ki povečujejo učinkovitost KPK. Z novim postopkom izbire želijo zagotoviti tudi njeno strokovno in politično neoporečnost, tudi z uvedbo merila osebne primernosti, zaradi katerega v uradu predsednika republike svarijo, da odpira pot neskončni arbitrarnosti.
Spremembe so med drugim posledica mednarodnih opozoril in več sodb upravnega in vrhovnega sodišča, ki so, zaradi nepravilnosti v postopkih, razveljavile že več odločitev Komisije za preprečevanje korupcije (KPK).
S predlogom, ki ga je vlada sprejela včeraj, zato natančneje opredeljujejo vrsto in pravila postopkov, ki jih vodi ta organ, ter pravice sodelujočih v postopkih pred njim. Pričakovati je še javno objavo premoženjskih sprememb funkcionarjev in strožji nadzor nad denarnimi tokovi med javnim in zasebnim sektorjem, tudi s prikazom v spletni aplikaciji Erar.
Septembra pravosodna ministrica
Andreja Katič v državnem zboru pričakuje dolgotrajno in zahtevno usklajevanje.
Ob izkušnjah tudi osebna primernost
K delu v komisiji si želijo na pravosodnem ministrstvu pritegniti najbolj kompetentne ljudi, zato določajo potrebne kompetence za opravljanje tega dela. Posebej uvajajo pogoj osebne primernosti. Kandidacijska komisija ne bo več razvrščala kandidatov, ampak bo le preverjala njihovo izpolnjevanje zakonskih pogojev ter predsedniku republike predložila seznam strokovno primernih kandidatov.
V predsednikovem uradu pričakujejo, da bo o drugačnem selekcijskem postopku mnogo govora tudi v javni razpravi. FOTO: Leon Vidic/Delo
V uradu predsednika so dosedanji ureditvi ugovarjali, ker je bila vloga kandidacijske komisije v postopku izbire bistveno pomembnejša, kot je bila njena odgovornost zanjo. Predlog, ki je vsebovan v spremembah zakona, ohranja izbirno komisijo, a ji daje manj moči pri izbiri in izbiro v večji meri prepušča predsedniku republike. »Urad predsednika republike poskuša razumeti razloge za ohranjanje takšne komisije, vendar pričakuje, da bo o njeni vlogi še nekaj razprav v javnosti in državnem zboru,« so pojasnili za
Delo in ob tem opozarjajo tudi na nejasnost novega kriterija osebne primernosti, ki bi bil lahko predmet neskončnih arbitrarnih ocen, kvalifikacij in osebnih diskvalifikacij.
Novela ni dovolj
Nekoliko strožji pogoji za imenovanje funkcionarjev pa so naleteli na odobravanje v Transparency International Slovenia, kjer predlog novele zakona podpirajo, saj dopolnjuje protikorupcijsko zakonodajo na najnujnejših mestih, a ponovno opozarjajo, da je potrebna obsežnejša prenova.
Ob tem pozdravljajo še ureditev postopkov pred komisijo, širitev kroga zavezancev za nadzor nad premoženjem ter dodatno ureditev načinov objave tega na spletu. »Kljub popravkom na področju lobiranja in nasprotja interesov bi si želeli bolj definirane določbe za omejevanje pojava vrtljivih vrat (prehajanja oseb med položaji v javnem in zasebnem sektorju) ter večje ambicioznosti pri urejanju zaščite prijaviteljev. Zadnje bo nujno urediti zaradi sprejetja nove evropske direktive,« še pojasnjujejo.
Postopek je bil sicer korekten, vendar so pogrešali upoštevanje predlogov, ki zahtevajo obsežnejše spremembe. Enako menijo v KPK, kjer se sklicujejo na besede predsednika državnega zbora, da potrebujemo nov zakon, ne novele.
Vid Tomić, generalni sekretar TI Slovenia: »Ne moremo biti zadovoljni s tem, da se o nujnih spremembah zakona pogovarjamo od leta 2015, konkretnih rezultatov pa še ni videti.«
KPK potrebuje večji proračun
Pomanjkljive so predvsem vsebine s področja premoženjskega stanja, lobiranja in postopka pred komisijo. Učinkovit mehanizem boja proti korupciji pomeni to, da mora komisija obravnavati ravnanja, ki ne dosegajo dokaznega standarda kaznivega dejanja, a so v svoji biti neintegritetna, koruptivna, naštevajo.
»Ključno za dobro delo ni le dober zakon, temveč tudi zadosti finančnih sredstev, ki bi nam omogočila učinkovito izvajanje nalog, zlasti za nove zaposlitve in nadgradnjo informacijskega sistema. Tudi tu smo žal naleteli na gluha ušesa, ne samo pri predlagatelju novele, ampak tudi pri finančnem ministrstvu,« razlagajo.
Poslanska dvojnost
Novela kljub napovedim predsednika državnega zbora Dejana Židana še ne bo poskrbela za ureditev razmerja med zakonom o integriteti in preprečevanju korupcije ter zakonom o poslancih v delu, ki se nanaša na nezdružljivost funkcije in opravljanja pridobitne dejavnosti. Na predlog strokovnih služb državnega zbora in poslanskih skupin se je predlagana ureditev, po kateri bi KPK bdela nad vsemi funkcionarji, črtala in naj bi jo odpravili s spremembo zakona o poslancih. Na nejasnost je vnovič opozoril primer poslanca Ferenca Horvátha, ki je bil do nedavnega direktor podjetja Minta, s funkcije predsednika Pomurske madžarske samoupravne narodne skupnosti pa ne želi odstopiti, saj zakon glede nezdružljivosti funkcij za poslance po njegovem ne velja. KPK trdi drugače.
Komentarji