Neomejen dostop | že od 9,99€
Ko je bila še deklica, je nadvse rada brala pustolovske romane, zato se ji je zdelo super, da bi opravljala kakšen junaški poklic. »Mogoče sem prevečkrat prebrala Piko Nogavičko, ki je bila takrat ena izmed redkih zgodb, v katerih je punca počela kaj več kot čakala na princa,« se na začetku najinega pogovora nasmeje generalna direktorica Cankarjevega doma, ki naše največje kulturno in kongresno središče vodi od jeseni 2014.
Najprej sem si predstavljala, da bom kot novinarka poročala z različnih svetovnih žarišč, po televiziji, pri nas smo imeli črno-belo, da bom iz oči v oči s pomembnimi zgodovinskimi osebnostmi in dogodki, ali pa bi se oglašala iz pragozda, kjer bi bile okoli mene same nevarne, divje zveri …
No, že pred osnovno šolo me je mama peljala v opero, oče po galerijah, na viški osnovni šoli sem prebrala skoraj vso knjižnico, pustolovske in zgodovinske romane, pa biografije umetnikov, slikarjev, glasbenikov, pisateljev, tako da je tudi umetnost postala moja sopotnica, kar me je pozneje odrešilo političnega novinarstva in zla, ki ga na lastni koži izkušajo pogumni poročevalci. Željo po novinarstvu sem vendarle nekoliko potešila med dolgoletnim delom na Radiu Študent.
Ko sem bila tik pred tem, da podpišem pogodbo za neko zelo urejeno službo, sem na avtobusu številka 14 srečala koreografa in režiserja, vodjo neodvisnega gledališča Koreodrama Ljubljana Damirja Zlatarja Freya. Manj kot štiri minute je potreboval, da me je prepričal, naj skupaj z njim izstopim pred glavno ljubljansko pošto in postanem dramaturginja in direktorica neodvisnega gledališča Koreodrama, takrat smo temu rekli trajna delovna skupnost, danes pa nevladni sektor.
Koreodrama je bila takrat izvrstno gledališče z izjemnimi predstavami, vendar brez vsega: brez igralcev, brez odra, brez denarja, majhna pisarna v središču mesta in telefon. Računalnik je prišel pozneje. Imeli pa smo odlične gledališke ideje in zvesto občinstvo. Od takrat se ukvarjam s produkcijo umetnosti. Včasih se mi zdi, da je šlo življenje res v pravo smer, pridejo pa tudi trenutki, ko razmišljam prav nasprotno.
Okna so obrnjena na Prešernovo cesto, vidim velikanska, čudovita drevesa, poleti so kot orjaški zeleni baloni, pozimi kvišku molijo žalostne, sive veje brez listja. Včasih pomislim: drevesa, tu ste rasla že veliko prej, kot sem prišla na svet, in tukaj boste tudi dolgo po tem, ko ga bom zapustila. Res ste mogočna bitja.
Med pandemijo, ko nismo smeli delati, smo bili res zelo zelo ogrožena vrsta. Preživeli smo, počasi spet vzcveteli, cena pa je bila visoka. Počutim se staro tisoč let.
Pianističnega koncerta Iva Pogorelića ali Grigorija Sokolova.
Števec, ki vsak dan prišteva vrste, ki bodo izumrle v času trajanja razstave. Res pa je, da bo veliko novih tudi nastalo.
Grozno, dve leti sem bila čisto iz sebe od skrbi, ali bomo lahko sploh ohranili vsa delovna mesta. Nekaj časa je grozilo odpuščanje in spraševala sem se, kaj bodo počeli umetniki brez dela, ali bodo obiskovalci na nas pozabili ... Cankarjev dom za obstoj potrebuje veliko več lastnega zaslužka kot primerljivi javni zavodi v kulturi, ki dobivajo višji odstotek javnega denarja kot mi. Zato smo bili med pandemijo, ko nismo smeli delati, res zelo zelo ogrožena vrsta. Preživeli smo, počasi spet vzcveteli, cena pa je bila visoka. Počutim se staro tisoč let.
Zaradi več izkušenj smo z leti res lahko pametnejši. Ni pa nujno. Lahko smo samo bolj zagrenjeni.
Življenje kar drvi kot ponorela reka. Vedno se mi je zdelo, da ga je premalo. Čas je dragocena dobrina, človeku skopo odmerjena. Sicer bolj radodarno kot muhi, a manj kot želvi.
Da si ne prepovemo ljubezni, pa čeprav smo že imeli zlomljeno srce.
Na ustanovitev festivala Mesto žensk leta 1995. Danes so ženske v umetnosti – in opozarjanje na položaj žensk v družbi – osrednja tema najbolj uglednih kulturnih institucij po svetu. V tem duhu sta bili pred kratkim postavljeni tudi osrednji evropski razstavi Beneški bienale in documenta v Kasslu.
Mi pa smo bili v Ljubljani z relevantnimi idejami in zelo sodobnim načinom razmišljanja trideset let pred časom. Ker je duhovni ustroj v naših logih tak, da spodbuda ne pride v trenutku, ko bi res koristila, je uspeh že to, da je festival sploh preživel. Z večjo podporo kulturne politike pa bi naš projekt lahko globalno zablestel in še bolj odločno ter odmevno nagovarjal družbo in posameznike. Dokazali smo, da še zdaleč nismo papagaji, ki posnemajo, kar se zgodi po svetu, ampak nosilci izvirnih idej.
Večer, ko potrebujem kar nekaj časa, da vse misli minulega dne umirim in jih uskladiščim po nekakšnem smiselnem vzorcu, da jih bom našla, ko jih bom spet potrebovala.
Ne sprašujem se o tem, česar nisem storila, pa tudi o tem ne, kar sem. Rada imam zgodovino, ampak moja lastna me dolgočasi. Razmišljam predvsem o prihodnosti.
Knjiga:
Fjodor Mihajlovič Dostojevski:
Bratje Karamazovi
Film:
Lunana: jak v razredu, »o poslanstvu učitelja, neznani, prekrasni deželi Butan, o tem, da nas potrošništvo ne osrečuje.«
Koncert:
Berlinski filharmoniki v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma; tako dobro, da me je bolela duša.
Potovanje:
»Grški otok Samos, na katerem je rojen Pitagora. Vsakič znova sanjarim o tem, da bom neko poletje spet pripotovala tja in tam ostala.«
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji