Letalstvo je trd posel. Da letalska družba posluje, je treba zagotoviti veliko kapitala. Najem oziroma nakup letal, osebje, kerozin, informacijski sistem, varnost, marketing, vse to je treba plačati sproti, pogosto tudi vnaprej, saj za letalske družbe velja, da so bodisi operativne bodisi v stečaju. Vmesnega stanja ni. Ko zagotovi osnovna sredstva, se družba lahko posveti prodaji vozovnic, kupci so večinoma končne stranke, ki jih zanima samo cena vozovnice. Pomembno je, ali je cena 225 evrov ali 250 evrov. Pri prodaji letalske karte pomaga popust.
Adria Airways je v evropskem kontekstu majhna letalska družba. Slovenija z enim letališčem je za Adrio primarni trg, drugi posli so samo dodatek. Tekmovati je treba z velikani, kot so British Airways, Lufthansa, Ryanair in drugi velikani evropskega, tudi svetovnega letalstva. Kot majhna družba ima že v startu slabše pogoje, denimo slabše pozicije na letališčih (tako imenovani sloti).
Majhne, razdrobljene letalske družbe bodo težko preživele same.
Dodatna težava Adrie je, da je njeno matično letališče obkroženo z drugimi letališči v Avstriji, Italiji, Zagrebu. Vsa ta tekmujejo in v sodelovanju z lokalnimi skupnostmi tudi subvencionirajo prevoznike, da letijo z njihovih letališč. To pomeni, da ceno karte, o kateri smo govorili na začetku teksta, lahko spustijo na 199 evrov. Letalski ponudniki, kot je Adria, s tem težko konkurirajo, razen če nekoliko znižajo raven storitev. Pri varnosti veljajo standardi, lahko pa, denimo, združujejo lete, kar počne Adria, ali pa najamejo posadke in letala, ki so v prehranjevalni verigi letalstva nižje kot Adria.
Kako naprej? Ocenjujem, da bo za letalski prevoz, kjer za potnika ne bo neprijetnosti (čakanje, prestopi, združevanja), treba plačati premijo. V praksi to pomeni precej več kot 250 evrov.
Komentarji