Neomejen dostop | že od 9,99€
Sprehod ali vožnja skozi vasi, včasih tudi suburbana in celo urbana območja, je v zadnjih desetletjih postala svojevrstna izkušnja. Pred vsaj nekaj hišami vidimo mlaje različnih vrst, velikosti in oblik. Smreke s prometnimi znaki »omejitve«: 30, 50, 70, rožice za dekleta in ženske pa jumbo plakate s fotografijami slavljencev. Včasih mlaje nadomestijo tudi skulpture v obliki avtomobilov, živali, lutk, delovnih strojev … In če se je v preteklosti praznoval predvsem abraham, danes opazimo mlaje že za 18., 20., 40., menda celo za prvi rojstni dan.
Kot pojasnjuje Marjeta Pisk, folkloristka iz Znanstvenoraziskovalnega centra SAZU, ki se ukvarja tudi s fenomenom praznovanja rojstnega dne, je v ruralnem okolju več tipičnih, tradicionalnih mlajev – olupljenih dreves iglavca z vejami na vrhu, pod njimi pa oznaka slavljenčeve starosti in morebitni drugi atributi slavljenca –, v (sub)urbanem okolju pa več bolj individualiziranih.
Kako je v tujini
Postavljanje mlajev je prisotno v srednjeevropskem prostoru, predvsem v Avstriji; v nekaterih okoljih bolj intenzivno, v drugih manj. Tudi v Sloveniji geografsko ni povsod enako razširjeno, precej manj ga je na Primorskem. Sicer pa je postavljanje skulptur ob praznovanju okroglih obletnic poznano tudi v drugih delih Evrope, na primer na Nizozemskem, pravi Marjeta Pisk.
Vsem pa sta skupna element praznovanja in hvalospev slavljencu. Kot doda sogovornica, še ni videla mlaja, ki bi bil žaljiv – mnogi pa so humorni. »V nekatere je vloženih veliko ur načrtovanja in dela, predvsem pa kreativnosti, zato jih lahko dojemamo kot obliko sodobne ljudske kulture.« A večina vendarle sledi ustaljenim tipom oziroma uporablja standardizirano ponudbo, ki je na voljo v trgovinah, specializiranih za tovrstna praznovanja, pojasnjuje. »Pri mlajih me s tehničnega vidika postavljanja najbolj presenetijo tisti, ki imajo obešene delujoče aparate, recimo vrteč se mešalec za beton, pri skulpturah pa so številne zelo domiselne. Nekatere v smislu estetskosti in umeščenosti v prostor, druge z izvedbenega vidika, na primer lutka za delujočim CNC-strojem.«
»Ko pa so kmetje v 19. stoletju dobili pravico do sečnje gozdnih dreves, je postal mlaj premoženjski znak in v zadnji tretjini 19. stoletja se je razširil ter postal del kmečke kulture ob posebnih dogodkih,« pojasni folkloristka. »Takrat so jih postavljale predvsem fantovske skupnosti, ki so v času individualizacije kmetijstva in razpada funkcij sosesk prevzemale nekatere njene vloge in utrjevale vaške skupnostne zavesti tudi s postavljanjem in čuvanjem vaškega mlaja, na primer na prvi dan maja in ob nekaterih drugih priložnostih. Postavljali so jih tudi kot izraz posebne naklonjenosti izbranim dekletom. Mlaji so v času boja za pridobitev nacionalnih in političnih pravic dobivali tudi narodno-manifestativni pomen, zato so jih v urbanem okolju množično postavljali ob odkritjih spomenikov slovenskih ustvarjalcev, ob obisku cesarja, drugih 'narodnih' dogodkih.«
Zdaj mlaje postavljajo tudi ob drugih obletnicah, predvsem pa za bistveno mlajše slavljence. Mlaj ima, kot poudarja sogovornica, splošno prepoznavno simbolično konotacijo praznika, ob širši dostopnosti lesa, mehanizacije, potrebne za postavitev, deloma tudi ob splošni prisotnosti mlajev v okolici in vplivu popularne kulture – predvsem v miljeju narodno-zabavne glasbe –, pa je v nekaterih okoljih postal sestavni del praznovanja. Zato ga postavljajo ob katerem koli rojstnem dnevu. Hkrati pa kot starajoča se družba petdesetletnice ne čutimo več kot mejnika starosti.
Prav tako se ob tem paradoksu individualizacije zgodi še eden: da se družina, prijatelji, sosedje (sicer vedno bolj individualizirani) organizirajo in slavljencu postavijo mlaj. Za to je potrebna vsaj majhna skupina ljudi, ki drevo požaga, olupi, mlaj okrasi, dvigne, fiksira oziroma bdi ob slavljencu, ki si mora sam postaviti mlaj. »Tu lahko prepoznamo po eni strani nasledek fantovskih družb, ki so včasih imele pomembno funkcijo tako v vaških kot urbanih okoljih, kot tudi še vedno navzočo potrebo ljudi po praznovanju v skupnosti.« Poseben dogodek je tudi podiranje mlajev; če se denimo praznuje 30. rojstni dan, se to zgodi 30 dni po tem, ko je bil mlaj postavljen.
Arhitekt Miloš Kosec mlajev kljub temu ne vidi kot kič. »Glede na to, da od druge polovice 20. stoletja naprej kolektivni običaji in praznovanja počasi ugašajo tudi na vasi, ne le v mestu, je morda logično, da se je mlaj iz označevalca kolektivnega dogodka ali običaja preobrazil v označevalca polzasebnega praznovanja. Po mojem mnenju gre za modernizacijo in prilagoditev uveljavljenih starodavnih običajev, zato jih ne bi označil za kič. Morda so kot zunanji, vsem vidni znak praznovanja v obdobju, ko se celo vasi spreminjajo v odtujena in fragmentirana predmestna naselja, celo dobrodošel in ekstrovertiran fenomen.«
Lucija Rosc je fotografinja, ki mlaje dokumentira od leta 2015. Kot pravi, se je njeno navdušenje nad fenomenom začelo zaradi kreativnosti in pojavnosti teh tradicionalnih objektov praznovanja, ki so v slovenskem prostoru dokaj specifični. »Moja zbirka fotografij je topografsko-antropološka raziskava običaja v domačem prostoru, kjer smo lahko priča nastanku nove tradicije. Menim, da so mlaji dodatek k naši krajini in definitivno ne kazijo podobe kraja ali vasi. Dokumentarni prikaz mlajev, prometnih znakov, lesenih rož, transparentov, plakatov in podobnega predstavlja topografijo tovrstnih skulptur, ki odražajo ljudskost in so označevalci specifičnega prostora in časa.«
Od leta 2015 se je v njeni dokumentaciji nabralo veliko fotografij in tudi nekaj z njimi povezanih avtorskih projektov. Leta 2017 je v okviru skupinske razstave v Galeriji Photon javnosti prvič predstavila svoje analogne fotografije mlajev. V istem letu je mlaj iz Mozirja fizično prenesla v galerijsko okolje za samostojno razstavo Mlaj v MSUM. Leta 2019 je pripravila samostojno razstavo Rojstnodnevni mlaji vol. 3 v Kinu Šiška, kjer je poleg mlaja (spet ga je premaknila iz dejanskega okolja v galerijsko) predstavila tudi fotografijo istega mlaja v okolju, kjer je bil prvotno postavljen slavljencu. Ob tej priložnosti je v sodelovanju z Galerijo DobraVaga in Kinom Šiška izdala publikaciji, ki sta vsebovali izbor fotografij mlajev, ki jih je posnela v letih 2016–2019.
Na pojav je želela opozoriti širšo množico ljudi in ustvarila obsežen arhiv, ki ga redno posodablja na profilu na instagramu: @rdmlaji. Na njem se je od začetka leta 2020 zbralo že več kot 900 fotografij različnih mlajev z vseh koncev Slovenije. Kot je dodala Lucija Rosc, se zadnji dve leti intenzivno posveča tudi kolaborativnemu projektu Rojstnodnevni mlaji, pri katerem z oblikovalko pletenin Jono Bednjanec motive fotografij rojstnodnevnih mlajev spreminjata v pletenine.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji