Petnajsti november je za nami in zdaj že nekaj časa velja zahteva, da morajo imeti avtomobili zimsko opremo, torej zimske pnevmatike ali letne in verige v prtljažniku. Trenutno je znova odjuga, a je le malce nazaj obilno sneženje verjetno marsikomu pokazalo, da tista zasilna izvedba, ki predvsem izpolni zakonsko zahtevo, ni najbolj prava. Poleg ustreznih zimskih gum na vozilu pa je potrebno v teh razmerah še kaj drugega.
Morda se je do nedavnega sneženja kak voznik spraševal, zakaj sploh namestiti zimske pnevmatike na avtomobil. Nenazadnje tudi zakon dovoljuje vožnjo z letnimi pnevmatikami in ustreznimi snežnimi verigami (ali njihovim nadomestkom) v prtljažniku. Takšno sezonsko preobuvanje vozila namreč ni poceni. Brane Legan, inštruktor varne vožnje na AMZS, pravi, da le zimska pnevmatika v zahtevnih zimskih razmerah vožnje najbolje opravlja svoje pomembno delo – zagotavljanje dobrega oprijema v različnih vremenskih in prometnih situacijah, s tem pa tudi varnost voznika in drugih udeležencev v prometu.
»Zmesi zimskih pnevmatik so mehkejše in bolj prožne, dezeni tekalne plasti pa oblikovani tako, da omogočajo dober oprijem ter učinkovito zaviranje na snegu,« pojasni Legan in nadaljuje, da zimska pnevmatika tudi v zelo mrzlem vremenu ostane mehka in ohrani oprijem – tudi na močno zasneženi in brozgasti podlagi. Letna pnevmatika se najbolje obnaša pri temperaturah, višjih od 7 stopinj Celzija, saj je zmes njene tekalne plasti prilagojena višjim temperaturam in tako zagotavlja trden oprijem ter dobro vodljivost na suhi ali mokri cesti.
Le zimske pnevmatike v hladnem delu leta zagotavljajo res dober oprijem.
Elektronski sistemi so dobrodošli, vendar je treba vedeti, kako delujejo.
Pogon na štiri kolesa je stopnja višje, a so pnevmatike vseeno pomembne.
Pozimi imejmo vedno dovolj goriva, saj lahko obtičimo v snežnem metežu.
Za zimsko vožnjo je po sogovornikovih besedah vsekakor najprimernejša pnevmatika, ki ima poleg oznake M+S (angl. mud and snow, blato in sneg) na bočnici še splošno uveljavljen simbol gore s snežinko v njem.
Inštruktor varne vožnje opozori še na »modne« smernice v avtomobilski industriji, zaradi katerih imajo vozila večja in širša kolesa. To lahko po njegovih besedah pomeni oviro pri uporabi snežnih verig, zato priporoča, da vozniki v navodilih za uporabo avtomobila natančno pogledajo, za katere dimenzije pnevmatik ni mogoče uporabljati snežnih verig, in se tako ognejo neprijetnim presenečenjem.
Elektronski pomočniki
»Vožnja v snegu zahteva popolno pozornost voznika v smerni poziciji, oddaljenosti od sredine ali roba vozišča ter stalno prilagajanje hitrosti in varnostne razdalje. Potreben je občutek, kako je s stabilnostjo celega vozila, kjer igrajo izredno pomembno vlogo pnevmatike,« pojasni Legan in nadaljuje: »Ko občutimo, da hoče med vožnjo ena od pnevmatik ali več ali celo vozilo zdrsniti, uporabimo sklopko, z natančnim držanjem volana (vsekakor '15 minut do treh') in nežnim upravljanjem pa umirimo, stabilizirajmo avtomobil. S pritiskom na sklopko izklopimo pogon koles, kar jim omogoča prosto vrtenje, zato se najlažje in najhitreje ponovno oprimejo vozne podlage, avto se hitreje stabilizira.«
Kadar ima vozilo samodejni menjalnik, vlogo voznika v takih primerih opravi elektronski sistem stabilnosti (ESC), ki informacijo o potrebi po stabilizaciji vozila posreduje menjalniku, ta se tudi ustrezno odzove (omili, omeji motorno moč na pogonskih kolesih). Če ima vozilo možnost izbire načina vožnje (označeno npr. z winter, snežinko,) ga že na začetku vožnje izberimo. »Vsekakor pa se izogibajmo sunkovitim manevrom. Če to ne pomaga, zavirajmo – kako močno, je odvisno od okoliščin. S protiblokirnim sistemom imamo precej možnosti, da ostanemo na cesti. Pri klasičnem zavornem sistemu bodo zavore hitro blokirale kolesa, avto bo zdrsnil,« razloži Legan.
Brane Legan, inštrukor varna vožnje AMZS: Ko hoče med vožnjo ena od pnevmatik zdrsniti, uporabimo sklopko, z natančnim držanjem volana in nežnim upravljanjem umirimo avtomobil. Foto AMZS
Elektronski sistemi, s katerimi je opremljenih čedalje več avtomobilov, so dobrodošli, še posebej v poslabšanih razmerah. A kot poudarja naš sogovornik, je pomembno njihovo poznavanje in razumevanje načina in namena dela oziroma posredovanja. Vedno pa je treba obvladovati in pravilno usmerjati pogled. »Ne glejmo, kam nas hoče odnesti, vedno glejmo tja, kamor hočemo peljati, poudarjam, nikoli ne v nevarnost, oviro. V naši naravi je, da nas bo pogled vedno 'odpeljal' tja, kamor smo ga usmerili,« opozori naš sogovornik.
»Ko pri vožnji v snegu občutimo posredovanje sistema nadzora zdrsa, ga v primeru, ko je to nujno, izklopimo in omogočimo pogonskim kolesom normalno delo, tudi vrtenje v prazno. Tu je edini razlog za možnost izklopa ESC, pri čemer moramo vedeti, da se sistem nadzora stabilnosti (ESC) ni izklopil, izklopili smo le sistem nadzora zdrsa pogonskih koles (ASC). To velja za vse osebne avtomobile ne glede na tip pogona,« pravi Legan.
Novejši avtomobili imajo vgrajenih vse več asistenčnih varnostnih pomagal, na primer sistem zaviranja v sili, ki preprečuje trke v vozila pred nami, ali sistem za opozarjanje na vozila v mrtvem kotu. Vse to deluje s pomočjo različnih tipal in kamer, ki pa jih sneg lahko prekrije in nas avtomobil nato opozarja, da to in ono ne deluje ... Drugega kot ročno očistiti sneg z avtomobila nam v tem primeru ne preostane.
»Vsemogočni« štirikolesni pogon
Kaj pa, če ima naše vozilo štirikolesni pogon, ali smo zaradi tega na boljšem v zimskih razmerah? »Štirikolesni pogon vozil ima velike prednosti, saj je zaradi porazdelitve motorne moči na vsa štiri kolesa učinkovitejši pri premagovanju zimskih ovir,« odgovarja Legan, a obenem opozarja, da je še vedno odvisen od učinkovitosti pnevmatik. Zato je lažno prepričanje o brezmejnih zmožnostih te vrste pogona.
Letno-zimski kompromis
Gumarska industrija je v zadnjih letih dala na trg celoletne pnevmatike, ki jih lahko uporabljamo tudi pozimi. Kakšne pa so praktične izkušnje z njimi? »Testi celoletnih pnevmatik na AMZS so pokazali, da so kljub morebitni dodani oznaki M+S še vedno kompromis in da ne zmorejo enakih lastnosti kot specializirane zimske pnevmatike. Vsem tistim, ki prevozite veliko kilometrov, ki ste na cesti skoraj vsak dan oziroma vsem, ki si v primeru zelo slabega vremena, snega, plundre, poledice ne morete privoščiti, da bi ostali doma, svetujemo, da ima vaš avtomobil pozimi zimske pnevmatike,« priporoča Legan.
Naš sogovornik poudari, da zimske razmere zahtevajo še več pozornosti pri pripravi vozila na vožnjo. Ta naj zajema primeren pregled brezhibnosti vseh pomembnih sklopov, predvsem tistih, ki so posebej pomembni za zimsko vožnjo. Ne smemo pozabiti preveriti stanja brisalcev. »Zaradi zapletenosti sodobnih avtomobilov je najbolje obiskati servis, kjer nam bodo strokovno pripravili avtomobil na zimsko vožnjo,« svetuje Legan.
Za konec opozori še na nekatere stvari, na katere velja biti pozoren. Zaloga goriva v avtomobilu naj pozimi nikoli ne pade pod polovico, kar še posebej velja, kadar se odpravimo na daljšo pot. Poskrbeti moramo še, da tekočina za pranje vetrobranskega stekla ne zamrzne (uporabimo zimsko različico), da so luči brezhibne, gretje učinkovito in varno (ob morebitnih napakah gretja lahko v kabino zaidejo izpušni plini!).
Legan še priporoča, da imamo v prtljažniku odejo, baterijsko svetilko, priročno lopato, metlico, rezervno obutev in primerno tekočino za osvežitev. V zahtevnejših zimskih razmerah se je namreč že zgodilo, da so avtomobilisti obtičali v snežnem metežu – tudi dlje kot nekaj ur. Prav zato je zadostna zaloga goriva pomembna.
Komentarji