Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Avtomobilno

Vse, kar ni trdno pripeto, je lahko smrtno nevarno

Paket šestih plastenk lahko ob trku poleti s težo do 700 kilogramov. S kovčki na motociklu moramo voziti bolj previdno.
Za varno razporeditev prtljage si je treba vzeti čas. FOTO: Shutterstock
Za varno razporeditev prtljage si je treba vzeti čas. FOTO: Shutterstock
Aljaž Vrabec, Andrej Brglez
5. 6. 2019 | 13:00
7:27
Prostornost avtomobila ni odločilna samo za potnika, ampak tudi tovor. Prav zato je marsikomu pri nakupu avtomobila med najpomembnejšimi merili velikost prtljažnika, toda obilo prostora za prtljago nam prav nič ne pomaga, če ga ne znamo primerno (in varno) uporabiti.

Ljudje s seboj na počitnice radi odnesemo marsikaj, tudi precej takšne krame, ki je na morju ali v hribih niti ne potrebujemo. Toda če smo nekoč videli avtomobile, ki so z zadnjim delom skoraj drsali po asfaltu, je postalo upravljanje prtljage v zadnjih letih precej priročnejše in varnejše.

Težje predmete vedno položite na dno prtljažnika, takšnih, ki tehtajo več kot 25 kilogramov, pa v kabini ne polagajte na mesta za potniki. FOTO: Gašper Boncelj
Težje predmete vedno položite na dno prtljažnika, takšnih, ki tehtajo več kot 25 kilogramov, pa v kabini ne polagajte na mesta za potniki. FOTO: Gašper Boncelj


A kljub temu, da so prtljaž­niki vse večji in z dvojnim dnom, priključki, pregradami in različnimi odlagalnimi prostori olajšajo nalaganje prtljage, to še ne pomeni, da je vsaka skrb pri tem odveč. Kajti vsak predmet, ki ni trdno pod nadzorom, lahko ob nenadnem zaviranju postane smrtno nevaren.


Naj se vam ne mudi


Prvo načelo za varno naloženo prtljago je, da se nam ne sme muditi. Tako bomo lahko premislili, kaj res potrebujemo na dopustu, pa še v miru bomo lahko vse pravilno razporedili.

Osnovno vodilo je preprosto – največji in najtežji predmeti sodijo na dno prtljažnika ali za sedeže. V najnovejših modelih lahko velike predmete še dodatno pričvrstimo z mrežami, trakovi ali kljukicami. Nato sledijo lažji in manjši, a tudi zanje velja, da morajo biti pritrjeni.



Ob ostrem zaviranju ali trku lahko vašo varnost ogroža že nogometna žoga, še toliko nevarnejši so težji in ostrejši predmeti. Paket šestih plastenk lahko poleti s težo do 700 kilogramov, podobno velja za fotoaparate, igrače, računalniške tablice, torbice … Ob prevračanju ali vijuganju namreč potnike ubijejo ravno takšni predmeti, a enako velja tudi za potnike – če niso pripeti, so smrt­no nevarni. Znani so primeri, da bi (pripeti) potniki spredaj preživeli, če vanje ne bi udaril nepripet potnik iz druge vrste.


Izberite pravi avtomobil


Pomembno je tudi, da že pri nakupu izberete avtomobil, ki ustreza vašim potrebam. Je to športni terenec ali karavan? Prvi denimo omogoča nalaganje višjih predmetov, drugi daljših. Tudi znotraj posameznih tipov avtomobilov se lahko modeli različnih znamk precej razlikujejo. Nekateri imajo globlje dno, drugi višji nakladalni rob, precejšnje razlike so tudi pri zlaganju sedežev druge klopi in sovoznikovega sedeža, saj se nekateri poravnajo v povsem ravno dno. Toda pozor – ne glede na to, kako razporedite prostor in prtljago, morajo biti vsi predmeti varno pritrjeni.

Preden greste na počitnice, premislite, ali res potrebujete vse. FOTO: Shutterstock
Preden greste na počitnice, premislite, ali res potrebujete vse. FOTO: Shutterstock


Dodatno prtljago lahko ob ustreznih nosilcih in strešnih kovčkih namestite tudi na streho in zadnja vrata. Pri tem morate paziti na zmogljivosti strešnega kovčka, nasilnost strehe in nosilnost samega avtomobila. Nikakor ničesar ne predelujte sami, saj lahko vsaka mehanična sprememba na strehi ali vratih odločilno vpliva na trdnost tovora in varnost vseh udeležencev v prometu.

Ob vsem tem upoštevajte še dva dejavnika – s prtljago naložen avtomobil ima zaradi večje mase daljšo zavorno pot; in če je prtljaga na strehi, je zaradi povečanega zračnega upora slabša tudi vaša energetska učinkovitost.


Kaj pa prtljaga na motorju?


Kljub velikim in očitnim razlikam med avtomobilom in motociklom lahko pri prevozu dodatnega tovora najdemo nekaj stičnih točk. Tako v enem kot drugem primeru sta ključna premišljena postavitev najtežjih in po velikosti najbolj zajetnih kosov prtljage ter njihovo čvrsto vpetje. Dodatna masa v obeh primerih močno vpliva na vozne lastnosti, hkrati pa oteži reševanje iz nevarnih situacij, saj na napačna mesta postavljen težek tovor destabilizira vozilo in s tem vpliva na lego in vodljivost.


Kovčki spremenijo vozne lastnosti


Tudi na motociklu je treba paziti na pravilno razporeditev prtljage. FOTO: Shutterstock
Tudi na motociklu je treba paziti na pravilno razporeditev prtljage. FOTO: Shutterstock
Koliko lahko naložimo na motocikel, na katerem se bosta peljala dva potnika v polni motoristični potovalni opremi in na katerega smo pritrdili še kovčke, ki praviloma tudi niso peresno lahki, je zelo odvisno od vrste motocikla, a realno gledano ostane prostora in še razpoložljive dovoljene masne obremenitve bore malo.

Kam s to težo, je odvisno od tega, koliko boste nadgradili tovorne zmogljivosti motocikla. Lahko sežete le po zgornjem kovčku, morda dodate še stranska ali pa vsem trem še tistega, ki objame posodo za gorivo. Naj bo tako ali drugače, vselej velja upoštevati, da kovčki že sami po sebi, tako zaradi oblike kot dodatne teže, močno spremenijo vozne lastnosti motocikla, ko vanje shranimo prtljago, se to v vožnji pozna še bolj.
 

Enakomerna razporeditev teže


Prav tako velja poudariti, da nas velika prostornina trdih kovčkov rada zavede in vanje stlačimo veliko več, kot bi bilo prav in še varno. Prav tako moramo pred vožnjo natančno preveriti, kako trdno so vpeti, najtežje stvari naložiti v najnižje postavljene kovčke, najlažje pa v najvišje in paziti na enakomerno razporeditev teže na obe strani motocikla.

Praviloma je v kovčkih navedena tudi najvišja dovoljena obremenitev, za zgornjega je ta praviloma približno pet kilogramov, za bočna deset kilogramov. Napisana je tudi največja dovoljena hitrost vožnje motocikla, opremljenega s kovčki. Oba podatka sta za varnost izjemno pomembna, saj se močno dodatno obremenjen motocikel na cesti obnaša precej drugače kot sicer.

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine