Morali bi premakniti obletnico dejavnosti še za eno generacijo nazaj, saj je imel
Jean-Pierre Peugeot žitni mlin, torkljo in tekstilno barvarno. Seveda pa to še ni bilo registrirano podjetje. Njegovi trije sinovi in njihov svak so leta 1810 ustanovili družbo s takrat običajno dolgoveznim nazivom Peugeot-Freres ainés et Jacques Maillard-Salins. Mlin pri Sous-Cresotu so preuredili v valjarno jekla.
Najprej so izdelovali jeklene trakove in spiralne vzmeti – kupci zanje so bili bližnji švicarski urarji. Že leta 1818 so patentirali izboljšavo postopka hladnega valjanja in razširili proizvodnjo na rezila in predvsem žage. Sedemdeset delavcev je s tremi vodnimi kladivi in sedmimi valjarji na dan predelalo od 100 do 150 kg jekla, kar se danes seveda ne sliši veliko. Izdelki so bili zelo kakovostni in tovarna sodobna, zato je proizvodnja bliskovito naraščala. Žage so se proslavile, bile so trajne, ostre in vzdržljive kot levje čeljusti. Bratje
Peugeot so orodja zaznamovali s podobo leva od leta 1850, registrirali pa so jo pa šele leta 1858.
Znameniti kavni mlinček z dolgoživim in patentiranim mehanizmom
je skoraj nespremenjen v proizvodnji že vse od leta 1840. Obstaja v stenski, namizni in profesionalni različici, vsaka v najmanj štirih velikostih, vse v številnih materialih, oblikah vsebnika in barvah. Poglejte na spodnjo stran babičinega kavnega ali vašega mlinčka za poper: precej verjetno je, da bo pisalo Peugeot et Cie.
Žaga je odžagala Peugeotu največji delež začetnega uspeha. FOTO: Peugeot
Od sredine 19. stoletja so izdelovali mehanizme za dežnike, opore steznikov, okovje za konjsko opremo armade, krinoline in seveda izvrstne šivalne stroje, ki so jih delali vse do leta 1936. Šivalni stroj je bil statusni simbol, bil je orodje in predmet za postavljanje kot danes avtomobil. Armand Peugeot je leta 1886 patentiral svojo različico kolesa s pogonsko verigo; velocipede so sicer že štiri leta izdelovali v tovarni v Beaulieuu-sur-Doubs – kakovostne, inovativne in slovite bicikle vseh vrst kajpak še vedno izdelujejo, a od leta 1926 v ločenem podjetju. Z njihovimi dirkalnimi kolesi so osvojili številna svetovna prvenstva in več kot deset prestižnih dirk Tour de France.
Proizvodnjo in znamko motornih koles pa so lani dokončno prodali indijski Mahindri. Naj omenimo, da je slovita britanska znamka motornih koles Norton leta 1907 zmagala na dirki TT z motornim kolesom, ki je imel Peugeotov dvovaljni motor. Le nekaj let pozneje je Peugeot zaslovel z lastnim dirkalnikom, ki je imel prvi vzporedni dvovaljnik z odmikalnima gredema v glavah in s štirimi ventili na valj. Pred dobrim desetletjem so naredili edinstven skuter s kompresorjem, a se žal ni dobro prodajal.
Paleta orodij se je širila na nože za rezanje špargljev, mačete, drvarska in kamnoseška kladiva, kljuke za puljenje repe, zobarsko orodje, vse kmetijsko orodje, orodje za vse obrti, pribor za kadilce pip, britvice, celo jeklene zobne krone so delali. Ni ga v Franciji ali njenih kolonijah, ki ne bi vsaj enkrat v življenju uporabil Peugeotevega izdelka! Ali orožja: lovske puške, pištole, noži, bajoneti, strelivo in topovske granate različnih kalibrov spadajo v občasno
proizvodnjo Peugeota in večine znamk železarske industrije vseh dežel.
Znameniti kavni mlinček so elektrificirali leta 1931, samo leta 1996 pa so prodali več kot milijon mlinčkov za poper. Skoraj od začetka izdelujejo drobni kovinski pribor za tekstilno industrijo. Gospodinje so likale s peugeoti, od tistega na oglje do električnega. Od leta 1920 niso več drgnile perila, samo vrtele so ročice pralnih in ožemalnih strojev. Gospodinjske aparate, pomivalne stroje in kuhinjskega robota Peugimix so delali še v šestdesetih letih preteklega stoletja. Za zabavo so skrbele Peugeoteve drsalke in od tridesetih let minulega stoletja celo radioaparati.
FOTO: Peugeot
Imajo muzej? Seveda, muzeji so vendar temelj razvoja!
Peugeotov tovarniški muzej stoji v Sochauxu, tako rekoč na tromeji Francije, Švice in Nemčije. Zemljepisni položaj določa marsikaj! Samo steklen secesijski nadstrešek nad vhodom kaže, da ne gre za običajno, funkcionalno tovarniško poslopje. V notranjosti vlada skoraj povsod secesijski slog, četudi večinoma ulit iz plastike in ne iz železa. Povsod okrog avtomobilov, motociklov in koles so razstavljene tudi žage, mlinčki, radioaparati, pralni stroji, letalski in zunajkrmni motorji, puške in podobna šara. Priporočamo vam obisk, morda drugo leto med navijanjem za naše kolesarje na Touru.
V muzeju je razstavljeno prečudovito moško kolo Comfort iz leta 1923, ki ima vzmeteni kolesi in štiristopenjski planetni menjalnik. Solidnost, dovršenost in kakovost tega in drugih izdelkov so na izjemni ravni …
Profesor industrijske zgodovine Loubet je v preddverju muzeja strnil bistvene pogoje, da neka tovarna doživi tolikšno starost pri polni moči: stalno posodabljanje, zemljepisni položaj (francoska domišljija, švicarska natančnost, nemška organiziranost), skrbno družinsko vodstvo podjetja (družina Peugeot še danes vodi družbo), zaznavanje potreb potrošnikov, čustvena pripadnost, sloves oziroma kultnost proizvodov. Pričakovali bi, da bo Loubet omenil tudi raznovrstnost proizvodnje, ki omogoča premagovanje neizogibnih kriznih obdobij v posameznih industrijskih vejah. Pa ni. Najbrž je to samoumevno vsebovano v naštetih pogojih. Tromeja je dobra stvar, posebej če ni zaznavna.
Avtomobili zaznamovali zadnje stoletje
Nalašč smo avtomobile ločili od preostale proizvodnje, čeprav je vse potekalo sočasno in se tudi prepletalo. Toda sledljivost razvoja bo boljša.
Prvo
Peugeotevo motorno vozilo je bilo leta 1889 parni trikolesnik Serpollet-Peugeot, po Serpolletevi licenci. A že naslednje leto so si premislili in delali raje štirikolesnike z Daimlerjevim bencinskim motorjem. Bili so uspešni in pogosto zmagoviti na različnih dirkah. Ne pozabimo, da je bila Francija skoraj do prve svetovne vojne vodilna industrija cestnih motornih vozil.
Kot kaže, so bili leta 1892 pri Peugeotu prvi, ki so kolesa avtomobilov obuli v gumo, v pnevmatike pa leta 1895. Naslednje leto so začeli sami konstruirati motorje. Leta 1903 je bila polovica vseh v Franciji narejenih avtomobilov znamke Peugeot. V letih 1916 in 1919 je v Indianapolisu zmagal Peugeotov dirkalnik. Med prvo svetovno vojno so se seveda večinoma preusmerili v izdelavo orožja in vojaške opreme, med drugo svetovno vojno so zaradi pomanjkanja goriv izdelovali male dvosedežne električne avtomobile VLV. Še pred prvo svetovno vojno je zelo uspešnega malega Peugeota Bebé projektiral sam Ettore Bugatti, po njem pa so Francozom ponudili dvosedežni avtomobilček Quadrilette, ki zaradi ozkosti sploh ni potreboval diferenciala. Približno takrat so uvedli in do konca proizvodnje avtomobilov z zadnjim pogonom obdržali kardansko gred s polžastim prenosom, ki zniža tunel po sredini potniške kabine. Ponujali so tudi velike avtomobile z motorji po licenci Knight, ki so imeli namesto ventilov drsnike in so bili zelo tihi. Leta 1929 so predstavili model 201, ki je bil prvi s trištevilčno oznako in ničlo v sredini – trdijo, da ne zato, da bi skoznjo vtikali kljuko za zagon motorja, a so jo. Od leta 1935 so bili njihovi avtomobili bolj aerodinamični in zadnja številka v oznaki je postala 2, za drugo serijo. Pri modelu 402 Eclipse so pokazali leta 1934 prvo zložljivo kovinsko streho. Velik uspeh je bil simpatični mali Peugeot 202.
Eclipse iz leta 1934 je bil prvi avtomobil, ki je združil vožnjo pod odprtim nebom z zanesljivo, zložljivo kovinsko streho. FOTO: Peugeot
Leta 1935 naredijo aerodinamično serijo 402, ki ste jo od leta 1938 lahko kupili z elektromehanskim menjalnikom Cotal, od naslednjega leta pa tudi z dizelskim motorjem – Peugeot je skupaj z Mercedesom in Hanomagom pionir dizelskih motorjev v osebnih avtomobilih.
Po drugi svetovni vojni niso ponujali poceni malih avtomobilov kot tekmeci, temveč so za leto 1948 pripravili zelo moderen, udoben in odrasel avtomobil, model 203 s samonosno karoserijo. Naslednika, 403, je že narisal Pininfarina. Nekateri mu očitajo dolgočasnost in hkrati priznajo vtis izredne solidnosti, kot so ga takrat izražali skoraj enaki Fiat 1400–1900, Alfa 1900, Volvo 121 in še mnogi drugi. Naslednik, po mnenju nekaterih preveč podoben Fiatu 1800 – oba so kajpak narisali pri Pininfarini – in dozdevno prekrhek, je bil model 404. Toda 404 je bil zaradi zelo udobne in presenetljivo lahkotne vožnje ter zanesljivosti izjemno priljubljen in so ga izvrstno prodajali. Ponovni slogovni premik sta s svojima prirezanima zadkoma označila veliki 504 in mali 204, ki je bil prvi
Peugeot s prednjim pogonom. V svojem času se je lahko pohvalil tudi z najmanjšim avtomobilskim dizelskim motorjem.
Kabriolet 404 iz šestdesetih let minulega stoletja zahvaljujoč Pininfarini premore izredno skladnost in čistost potez. FOTO: Peugeot
Leta 1971 so skupaj z Renaultom in Volvom razvili motor V6 za velike avtomobile, se pravi tudi za Peugeot 604. Leta 1976 so se združili s Citroënom v PSA, dve leti pozneje so pokupili še evropske podružnice Chryslerja (Talbot). Leta 1983 se je v trenutku priljubil mali 205, ki je primerno pripravljen zmagoval na najtežjih relijih. Peugeot 405 je bil leta 1988 izbran za evropski avtomobil leta. Leta 1990 so predstavili modela 106 in 306 (eden pionirjev pasivno krmiljene zadnje preme). Skupaj s Fiatom so predstavili enoprostorec, pri njih z oznako 806 MPV. Prvi na svetu so elektrificirali serijo petdesetih električnih modelov 106. Model 206 je postal izjemno priljubljen med ženskami tako zaradi pojave kot lahkotnosti vožnje. Leta 1999 so predstavili 607, ki je pri dizelski različici ponujal filter trdnih delcev.
Eden velikih Peugeotovih uspehov je bil mali 205, še posebej športno popopran in s turbo motorjem. FOTO: Peugeot
Peugeot se brez dvoma ponaša z bogato industrijsko preteklostjo in vplivnim strokovnim znanjem s področja avtomobilskega oblikovanja. V zadnjih petih letih pa je postal avtomobilska znamka, ki je najbolj drastično in tudi pogumno prenovila zunanje oblikovanje svojih vozil in lotili so se kar celotne ponudbe.
Peugeot e-208 je odgovor na zapleteno sodobnost. FOTO: Peugeot
Peugeotevi avtomobili so doživeli eno najbolj opaznih preobrazb na področju oblikovanja. Pot drznih in že skoraj futurističnih linij pa zaokrožujeta prenovljeni SUV Peugeot 3008 in 5008; celostno so prenovili vsa svoja osebna vozila, od futuristične limuzine 508 do športno elegantnih SUV-jev. Peugeot danes se odlikuje po svojem izklesanem dizajnu s pridihom mladosti in energičnosti, vsi modeli pa zato brezkompromisno ugajajo vsakomur, kot glasba človeški duši ne glede na kulturo. Prednji del povečini krasi mogočna in prepoznavna maska, ki v središču rešetke ponosno nosi levji emblem; prednja LED-žarometa v obliki treh krempljev oziroma levjih čekanov, neustrašen levji značaj pa kažejo tudi zadnje luči, ki prav tako spominjajo na sledove krempljev.
Peugeot je prav v notranjosti svojih modelov v zadnjem času poskrbel za revolucijo in stopil na pota novih tehnologij, s premišljeno in že skoraj futuristično notranjo ureditvijo pa mu v vseh segmentih uspeva izraziti prefinjeno eleganco, ki prekaša konkurenco. Sodobne trende v avtomobilizmu tako narekujejo skozi minimalizem, na otip mehkimi in prijetnimi materiali, kakovostno izdelavo, velikim osrednjim zaslonom in majhnim volanom, izpred oči voznika pa pospešeno izginjajo tudi klasični merilniki. Da, vizualno navdušenje se nadaljuje tudi v kabini.
Pomemben mejnik v zgodovini znamke zadnje čase pomeni prehod na elektrifikacijo, modela 208 in 2008 pa sta že od predstavitve naprej na voljo s tremi različnimi viri pogona: bencinskim, dizelskim ali povsem električnim.
Peugeoteva vizija napoveduje, da bodo do leta 2023 svojim kupcem ponudili preprosto moč izbire med električno, hibridno ali s klasičnim motorjem gnano izvedenko avtomobila.
Znamka
Peugeot je danes glasnik francoske inovativnosti in prestiža po vsem svetu ter sodoben izraz avtomobilskega užitka. Kako neki bo za 220-letnico?
Ob 210. rojstnem dnevu znamke Peugeot vas vabimo k sodelovanju na nagradnem natečaju. Sodelujete lahko tukaj.