Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Avtomobilno

Katere avtomobile kradejo v Sloveniji

Dejan Garbajs iz sektorja za splošno kriminaliteto je predstavil slovenske značilnosti pri kraji vozil.
Za ustrezno varnost avtomobila moramo najprej poskrbeti sami. FOTO: Leon Vidic
Za ustrezno varnost avtomobila moramo najprej poskrbeti sami. FOTO: Leon Vidic
29. 8. 2020 | 15:00
31. 8. 2020 | 10:00
12:50
Kraje vozil so še naprej del našega vsakdanjika, čeprav število z leti upada. Na vrhu so vedno ene in iste znamke, prav tako večino ukradenih vozil uporabijo za rezervne dele. O krajah avtomobilov smo se pogovarjali z Dejanom Garbajsom, vodjo sektorja za splošno kriminaliteto v upravi kriminalistične policije.
 

Kakšne trende opažate?


Med ukradenimi avtomobili v Sloveniji prednjačita znamki Renault in Volkswagen, na vrhu pa se izmenjujeta, eno leto ena, kakšno drugo leto druga. Razmerje se je spremenilo po letu 2017. Do takrat sta se znamki izmenjavali, bilo je med 150 in 180 ukradenih vozil na leto, odtlej pa samo še 90 renaultov in 46 volkswagnov. Tako je od leta 2017 delež Volkswagna zgolj polovičen v primerjavi z Renaultom.


Kaj pa bolj prestižne znamke?


Pri BMW je bil leta 2012 opazen precejšen porast tatvin, tako v Evropi kot pri nas, zato so bili modeli BMW v posameznih segmentih celo v vrhu ukradenih vozil. Storilci so očitno našli način, kako jih odkleniti in odpeljati, zato je bilo več tatvin. Po letu 2015 so tatvine znamke BMW spet upadle. Tako je bilo leta 2014 ukradenih vozil 108, lani pa samo 15.

V statistiki niso zajeta vozila, ki so jih že našli.
V statistiki niso zajeta vozila, ki so jih že našli.


Kateri modeli najbolj izstopajo?


Predvsem renault clio in volkswagen golf. Ker v zadnjem času upada kraja vseh volkswagnov, enako velja za golfe in passate. Največ je bilo tako ukradenih cliov, lani 43, golfov 20, meganov 13, meganov karavan prav tako 13 … Pri drugih modelih smo našteli po pet primerov na leto ali manj.


Verjetno je treba pomiriti lastnike cliov, meganov in golfov, da je največ tatvin teh modelov zato, ker jih je največ na naših cestah.


Seveda. Če pogledamo prodajo vozil po znamkah in modelih, vidimo, da je na naših cestah največ renaultov in volkswagnov. Tako je tudi največ razbitih in poškodovanih cliov, zato je več povpraševanja po rezervnih delih teh avtomobilov.


Kakšne so metode kraje avtomobilov?


Dejan Garbajs: Serijski varovalni sistemi se z leti izboljšujejo, zato so tatvine vedno težje, a tudi storilci se prilagajajo in uporabljajo vse boljše pripomočke za odklepanje in zagon vozil. FOTO: Tomi Lombar
Dejan Garbajs: Serijski varovalni sistemi se z leti izboljšujejo, zato so tatvine vedno težje, a tudi storilci se prilagajajo in uporabljajo vse boljše pripomočke za odklepanje in zagon vozil. FOTO: Tomi Lombar
Od leta 1998 morajo imeti vsa vozila serijsko blokado motorja. Klasičnih tatvin z razbijanjem stekla in stikanja žic zato danes ni več. Storilci morajo vozilo odpreti z mehanskimi in elektronskimi pripomočki, elektronsko blokado motorja pa prav tako obidejo z elektronskimi pripomočki. Pri tem izkoriščajo slabosti posameznih modelov.

Serijski varovalni sistemi se z leti izboljšujejo, zato so tatvine vedno težje, a tudi storilci se prilagajajo in uporabljajo vse boljše pripomočke za odklepanje in zagon vozil. Avtomobil zaženejo tako, da elektronske pripomočke priklopijo na elektroniko v vozilu, s čimer izklopijo blokado motorja.


Lahko storilci tudi zlorabijo brezstične ključe?


Če ključ ni dovolj blizu, se avtomobil ne odklene, toda storilci so razvili pripomoček, da podaljšajo doseg pametnega ključa. Signal ključa poiščejo v vaši jakni ali torbici v kavarni ali za vhodnimi vrati vašega doma, signal ključa pa z elektronsko napravo ojačajo in prenesejo do vozila, ki je oddaljen dvajset ali trideset metrov. Tatvina je precej enostavna, vendar je elektronska oprema za tovrstne tatvine precej draga. Tak način kraj smo pred leti opazili tudi v Sloveniji, šlo je za skupino iz Poljske, a smo jo hitro odkrili in onemogočili. Kasneje takšnih tatvin nismo več zaznali.


Torej kraje avtomobilov izvajajo predvsem organizirane skupine?


Treba je razumeti, da je sama kraja le del organizirane trgovine z ukradenimi vozili in deli. Če storilec samo ukrade avtomobil, ni naredil nič, temveč ga mora nekako uporabiti naprej, ali za razstavitev na dele ali pa vozilu spremeniti dokumente in ga ponovno registrirati. V tej verigi je treba upoštevati orodje za krajo, ki ga nekdo izdeluje, potem tatove avtomobilov, nekdo mora avtomobil razstaviti in mu spremeniti identiteto … Nikoli vsega tega ne počnejo isti ljudje.

Pri nas opažamo manjšo skupino storilcev, ki se načrtno loteva določenih vozil, nato pa jih razstavijo na dele in uporabijo za popravilo razbitih ali pokvarjenih vozil. Večjih skupin storilcev pa nimamo ne doma ne v soseščini. A vse se lahko hitro spremeni, saj smo tranzitna država.

V statistiki niso zajeta vozila, ki so jih že našli.
V statistiki niso zajeta vozila, ki so jih že našli.


Koliko ukradenih vozil končna med rezervnimi deli in koliko jih dobi nove lastnike?


Večino ukradenih vozil razstavijo na dele in večina teh delov ostane v Sloveniji. Imeli smo nekaj skupin iz Srbije, ki so po dve do deset vozil spravile v Srbijo, vendar smo tudi od tam prejeli informacijo, da so jih potem razstavili na dele. S predelavo in spremembo identitete imajo storilci precej dela in stroškov, zato vozilo, ki je vredno okoli dvajset tisoč evrov, ne prinese dovolj dobička, da bi se storilcu obrestovalo vračati avtomobil v cestni promet z novimi dokumenti, ponarejeno številko šasije in drugimi oznakami. Precej bolj se jim obrestuje, če vozila srednjega cenovnega razreda prodajo naprej po delih.


Kljub temu je letos med ukradenimi nekaj luksuznih modelov, denimo audi Q7, BMW serije 7, BMW M4 …


Po številu jih je zelo malo in v statistki ne pomenijo skoraj nič, ker pa so to zelo dragi modeli, je škoda precejšnja.
Če se nekdo zaleti z audijem Q7, lahko sploh ne poškoduje vitalnih delov vozila, a zaradi sprožene zračne blazine je treba zamenjati armaturno ploščo, strop vozila in sedeže. Večkrat takšno vozilo označijo s totalno škodo, ker se ga ekonomsko na uradnem servisu preprosto ne splača popravljati. Najcenejše je zato popravilo z ukradenimi deli, zato kradejo luksuzne modele. Drugi razlog je, da avtomobil spravijo iz Evropske unije, ker ga je tam lažje na novo registrirati, potem pa ga še vedno prodajo za dovolj visok znesek, ki prinaša dobiček kljub tatvini in predelavi. Takšna sta tudi Q7 in M4.


Zanimivo je, da se v zadnjih mesecih kljub pandemiji koronavirusa število kraj pri nas ni spremenilo.


Res je, statistika ne kaže večjih odstopanj med letoma 2019 in 2020. Podrobna analiza vseeno razkrije, da so med pandemijo narasle predvsem kraje koles z motorjem, kraje avtomobilov pa so bile v rahlem upadanju. V prvem polletju je bilo skupno odtujenih 57 več vozil kot enakem obdobju lani, hkrati pa 60 koles z motorjem več kot lani. Porast imamo torej zaradi koles z motorjem.


Imate razlago, zakaj je tako?


Podatke smo primerjali po mesecih in ugotovili, da so letos kolesa z motorjem začela izginjati mesec in pol prej kot lani. Domnevamo, da zaradi ugodnejših vremenskih razmer, ker smo imeli letos manj snega in tudi pomlad je prišla prej. Lastniki so tako prej začeli uporabljati kolesa z motorjem, zato so kradljivci imeli več priložnosti.


Je kolesa z motorjem lažje krasti?


Kolesa z motorjem so zaščitena s ključavnico na krmilo, lahko imajo elektronsko blokado motorja, lahko ga tudi zaklenemo s kakšnim drugim pripomočkom, toda načeloma so vseeno manj varovana kot avtomobili. Večkrat jih imajo lastniki kar v skupinskih kolesarnicah, zato so kolesa z motorjem podobno ogrožena kot kolesa. Glede na to, da je motorno kolo ali kolo z motorjem manjše od avtomobila, ga storilci enostavno naložijo v kombi ali na tovorno vozilo, z odstranjevanjem varoval pa se ukvarjajo kasneje. Lastnike pozivamo, naj bolje skrbijo za varnost svoje lastnine.

Za ustrezno varnost avtomobila moramo najprej poskrbeti sami. FOTO: Shutterstock
Za ustrezno varnost avtomobila moramo najprej poskrbeti sami. FOTO: Shutterstock


In kako najbolje zavarujemo avtomobile?


Avtomobil je treba puščati na urejenih zemljiščih, po možnosti v garaži, na parkiriščih pa najbolje tam, kjer je osvetljeno. Treba ga je zaklepati, še posebno moramo biti pozorni pri daljinskem zaklepanju, kajti storilci lahko z elektronsko opremo zmotijo signal. Nam se tako zdi, da smo avtomobil zaklenili, a ga v resnici nismo. Če torej preverimo in ga še enkrat zaklenemo, potem zaklenjenega avtomobila storilci z isto opremo ne morejo več odkleniti. Vozilo je treba zakleniti tudi, če ga imamo v zaklenjeni garaži, v njem pa ne smemo puščati dokumentov avtomobila, sicer olajšamo nadaljnjo prodajo. Vgradimo lahko tudi dodatno varnostno opremo, s čimer še otežimo krajo.

Če imamo daljinski ključ, ga ne puščamo v omarici pri vhodnih vratih. Najboljše za shranjevanje ključev so škatlice, ki preprečijo elektromagnetno valovanje ključa, tako da storilci tega ne morejo podaljšati. Ključ naj bo tudi sicer skrbno pospravljen. Poznamo namreč primere vlomov v stanovanja in hiše, ko storilci iščejo samo avtomobilske ključe. In če avtomobil dalj časa stoji pred hišo in nas ni doma, je priporočljivo, da občasno nanj pogleda sosed.


Koliko ukradenih vozil pa sploh najdete?


Letos smo v prvem polletju od 323 iskanih uspešno našli 98 vozil. Tudi v tujino je uspešnost med 15 in 25 odstotki, zato je resnično najpomembnejša lastna previdnost in zaščita avtomobila.

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Berite Delo 3 mesece za ceno enega.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine