Bilo je nekje pred prelomom tisočletja, ko se jim je pri Renaultu kar smejalo, ker se je nepričakovano dobro prodajala različica megana, ki so ji rekli megane scenic. Tako zelo, da so ob prenovi avtomobil predstavili kot samostojni model. To je bil tisti kompaktni enoprostorec, ki je začel trend in narekoval vzpon. Zdaj scenic še vztraja, marsikaterega tekmeca ni več. Enoprostorci so povsem iz mode. Za vselej – ali vendarle ne?
Angleška skovanka MPV pomeni multipurpose vehicle ali večnamensko vozilo, ampak pri nas se je teh avtomobilov hitro prijela oznaka enoprostorci. Enoprostorskost govori o ravnem dnu, ki omogoča prilagajanje sedežev, nanaša se na del za motornim prostorom, tako da bi jim bilo morda bolj prav reči dvoprostorci. Tako kot je pri večini avtomobilskih stvari, so njihovi zametki nastali že daleč nazaj. Takšen tip vozila se je prvič pojavil takoj po drugi vojni, leta 1948, DKW – schnellaster kombibus, leta 1955 pa je prišla prva Fiatova multipla. Ampak pravi trend so postali, kot rečeno, mnogo pozneje, v polpretekli zgodovini.
Renault je na prelomu tisočletja svoj klasični avtomobil megane pripravil v podizvedbi megane scenic, a je tako uspel pri kupcih, da je ob prvi prenovi že postal samostojni model.
Foto Renault
Ko je scenic iz uvoda močno presegel sicer skromna pričakovanja, se je konkurenca podala v pravo tekmo, kdo bo pripravil bolj domiselno razporeditev sedežev v notranjosti. Prva Oplova zafira je s svojim naprednim sistemom flex7 prestrašila kar nekaj tekmecev in jih vrnila na risalne deske, vsi skupaj pa so nato silovito osvajali trg. Ta segment je imel tudi oblikovalske unikate, kot je bila sodobna Fiatova multipla (narobe obrnjeni gojzar, ji je rekel naš kolega), ki se je marsikomu zdela obupno grda, avtorju teh vrstic pa briljant drugačnosti.
Prva Oplova zafira je navdušila z domiselnim sistemom sedežne prilagodljivosti z imenom flex 7.
Foto Opel
Časi rekordov
Uspeh teh modelov, ki so dobili tržno oznako kompaktni, je proizvajalce spodbudil še k snovanju izdelkov manjših mer, ki pa z izjemami niso bili tako uspešni. Iskanje notranje prilagodljivosti se je pri njih včasih zdelo malo na silo, a vse skupaj je bilo dovolj, da so nekje v letih 2005/2006 v Evropi enoprostorci kot celota skupaj presegli letno prodajo 2,5 milijona. Večkrat so zmagali na različnih podelitvah nagrad, ne le scenic, pozneje tudi večji Fordov S-max. Ford je bil na neki točki znamka, ki je imela v ponudbi največ takšnih modelov (pet). Da ne pozabimo, že pred kompaktnimi so bili na evropskem trgu tudi veliki enoprostorci, po katerih je bilo sicer vedno veliko povpraševanje v Ameriki; kar nekaj jih je pod različnimi imeni prihajalo iz različnih mešanih družb (Volkswagen-Ford, Fiat-PSA), z zelo podobnimi značilnostmi.
Od »kul« do dolgočasnih
Ko se je zdelo, da bodo enoprostorci sicer ne eden največjih, a stabilen del avtomobilskega trga – torej za one, ki si želijo poleg notranje igre sedežev zadosti prostora za prtljago in rahlo višje sedenje –, pa so se začele stvari zapletati. Leta 2007 je Nissan predstavil model qashqai, ki mu dolgo nisem znal prav zapisati imena, še bolj pa sem zgrešil pri napovedi, da bo ta opazno »višje nasajeni japonski golf« le mini tržna niša. Kakšna zmota. Na mah je obnorel kupce, ki so nanj v nekem trenutku čakali tudi leto dni.
- Enoprostorce je leta 2006 v Evropi izbralo 2,5 milijona kupcev, lani komaj slab milijon.
- Izrivajo jih predvsem športni terenci, tako v prodaji kot proizvodnji, njihovih modelov je vse manj.
- Nekoč so se ob prostornosti zdeli dovolj privlačni, danes ne več.
- Za zdaj kaže, da jim bo kmalu ostal le še zelo minoren del trga.
Ko je v odzivu na tolikšen uspeh začel dobivati izzivalce, pa naj jim rečemo športni terenci, mestni terenci, karoserijski križanci, so se nad enoprostorci začeli zbirati oblaki, ali če smo malo manj dramatični – ljudem so postali dolgočasni. Čeprav primerljivo dolgi SUV-i večinoma niso imeli toliko prostora, to očitno ni bilo več pomembno, nekoč trendovski enoprostorci niso bili več »kul«. SUV-i so izrinili predvsem njih, a roko na srce, ne samo njih.
Množični eksodus
Športni terenci so v proizvodnji marsikdaj zamenjali prav dotedanje enoprostorske modele, očiten primer je bil npr. renault captur, ki je z velikim uspehom nadomestil tržno dokaj zgrešenega renaulta modusa. Ford B-max se nam je nekaterim novinarjem s svojimi drsnimi vrati zdel zelo domiseln in praktičen, pa ga tudi ni več, zaradi slabe prodaje so ga zamenjali globalnim malim SUV-om ecosport. Ampak ni bilo vselej čisto tako. Pri Seatu je ateca zamenjala alteo, ki ji vsaj pri nas ni manjkalo kupcev, še večja uspešnica je bila Oplova meriva z značilnimi nasproti odpirajočimi se vrati, a se je morala umaknila križancu crosslandu X … Citroënov C3 picasso tudi ni bil redek gost naših cest, pa so ga preodeli v C3 aircross. Leta 2005 je bilo v ponudbi nekaj manj kot 30 enoprostorskih modelov, dobro desetletje pozneje jih je ostalo približno pol manj in njihovo število še naprej usiha.
Ford C-max bo letos končal svojo dolgoletno kariero in zanj ni predviden naslednik.
Foto Gašper Boncelj
Če so bili nekoč nuja skoraj vsake modelske palete, je zdaj kar nekaj znamk, ki takšnega avtomobila ne ponujajo več. Ena letošnjih »žrtev« bo včasih zelo priljubljeni ford (grand) C-max, v tišini se poslavlja, kakor smo že omenili, eden nekoč najbolj napredno zasnovanih enoprostorcev opel zafira. Po novem se ji bo reklo zafira life, v resnici pa gre za v opla odeti kombi, ki smo ga doslej poznali kot peugeota travellerja ali toyoto proace.
Nekateri proizvajalci so svoje izdelke tudi preimenovali po pričakovanjih trga: novi peugeot 5008 je zdaj menda SUV, čeravno je še vedno kar blizu enoprostorcu. Scenic v aktualni generaciji vozi na velikih 20-palčnih kolesih, da bi čim bolj spominjal na športnega terenca … Kakor pravijo pri Renaultu, so tipični kupci tega modela starši v starosti od 40 do 55 let, z enim do tremi otroki. A kakor kaže, ti bolj kot prej gledajo druge tipe avtomobilov, »segment enoprostorcev se je lani zmanjšal za več kot 20 odstotkov in najbrž se bo ta trend nadaljeval tudi v prihodnje. Tudi prodajne številke naših modelov so se ustrezno znižale, smo pa le zadržali tržni delež v segmentu, v katerem naš model ostaja na vrhu,« je povedal Djordje Milošević, produktni vodja za ta model pri podjetju Renault Nissan Slovenija.
20
odstotkov je lani znašal padec prodaje enoprostorcev v Sloveniji.
Prihodnost?
Če je bil na vrhuncu tržni delež vseh enoprostorcev skupaj v Evropi 17-odstoten, je bil lani pri komaj slabih šestih odstotkih. V glavnem z njimi vztrajajo nekateri Evropejci, azijske znamke so imele takšno ponudbo le takrat, ko je bila res nuja, in so jo zdaj že skoraj opustile. Da pa ne bomo govorili le o ukinitvah: Mercedes je nedavno predstavil novo generacijo enoprostorskega razreda B in BMW je lani prenovil serijo 2 tourer, ampak to sta morda bolj izjemi, ki potrjujeta pravilo.
Googlov enota Waymo, ki se ukvarja z razvojem avtonomne vožnje, je za testna vozila izbrala velikega enoprostorca chrysler pacifica.
Foto Reuters
Se torej cesta za enoprostorce končuje ali pa lahko še doživijo kako prebujenje? Za zdaj nič ne kaže na slednje, a vemo, da bo eden od električnih avtomobilov I.D. buzz leta 2022 neke vrste mikrobus, torej bo pri električnem pogonu morda tudi kakšna priložnost za enoprostorske rešitve. Morda še dolgo ne bo pravih rezultatov, ampak podjetje Uber je za svoje testiranje avtonomne vožnje pri FiatChryslerju naročilo več tisoč primerkov velikega enoprostorca chrysler pacifica ... Vse študije, ki jih zadnja leta gledamo na temo futurističnih avtonomnih vozil, delujejo kot manjše ali večje enoprostorske kabine.
Komentarji