Neomejen dostop | že od 9,99€
Slovenskim obiskovalcem je letos najbližja evropska prestolnica kulture (EPK) v sosednji Avstriji. Mesto Bad Ischl in celotna avstrijska regija Salzkammergut si deli naziv z mestom Tartu v Estoniji in norveškim mestom Bodø.
Prva EPK so bile leta 1985 Atene, od takrat se EU jubilejno odloča, komu bo podelila ta enoletni status. Letos je ta čast prvič doletela celotno deželno regijo brez večjih urbanih središč. Program EPK 2024 poteka v 23 občinah Salzkammerguta, stare zgodovinske – danes tudi posebne turistične regije – ob tromeji avstrijskih dežel Salzburg (Solnograško), Zgornja Avstrija in Štajerska. Sol v tej regiji neprekinjeno pridobivajo že 7000 let.
Elisabeth Schweeger, karizmatična intendantka kulturnega programa EPK 2024, pravi, da se bo letos odvilo približno 300 kulturnih dogodkov. Večina izmed njih vključuje (tudi) domače, ustvarjalne potenciale iz vseh občin Salzkammerguta. Kulturni program ima štiri glavne smeri: Globalokal – gradnja novega, Kultura v toku, Moč in tradicija ter Sharing Salzkammergut – Umetnost potovanja.
Formalno središče EPK 2024 je Bad Ischl. To zdravilišče z nekaj več kot 14.000 prebivalci je bilo letovišče cesarja Franca Jožefa. Dolgih 82 let je vsako poletje nekaj mesecev preživel v Salzkammergutu, predvsem v Bad Ischlu. Tu so si zgradili vile tudi dvorno spremstvo in druge pomembne osebnosti ter številni umetniki. Med slednjimi je bil Franz Lehár, znameniti operetni skladatelj, po katerem se imenuje gledališče v središču Bad Ischla. V tem gledališču lahko obiskovalci do aprila poslušajo in gledajo Ballet Mécanique.
Umetnik Winfried Ritsch, ljubitelj računalniške glasbe, je s sodobnimi tehnikami oživil to specifično sto let staro umetnino. Ballet Mécanique si je v sezoni 1923/24 zamislil kubistični umetnik Fernand Léger ter z ameriškim režiserjem Dudleyjem Murphyjem posnel film, ki velja za mojstrovino zgodnje eksperimentalne filmografije. Skladatelj George Antheil je ustvaril glasbo, ki jo avtomatsko igra niz mehanskih inštrumentov brez glasbenikov. Léger in Antheil sta se razšla pred premiero tega filmsko-glasbenega dela, katerega številnih inštrumentov ni bilo mogoče natančno sinhronizirati s takratno tehnologijo. Je pa to mogoče v zadnjih desetletjih. Obiskovalci Lehárjevega gledališča v Bad Ischlu so navdušeni nad bobni, klaviaturami in drugimi glasbili, ki »sama po sebi« igrajo glasbo s silovitim mehaničnim ritmom.
Umetnost, povezana s stroji, je na ogled tudi nekaj sto metrov stran, v Sudhausu, objektu, v katerem so nekoč pridobivali sol iz vroče vodne raztopine. Celotno prvo nadstropje zaseda osrednja razstava EPK 2024, Sudhaus – umetnost s soljo in vodo. Do oktobra so tam razstavljena dela več kot 20 sodobnih umetnikov z različnih celin. Med njimi je Filtrirna naprava na ladji Plätte, zvrsti plovila specifične oblike, na katerem so nekoč prevažali sol po reki Travni, ki teče skozi Bad Ischl. To je delo umetniškega dvojca Lucy + Jorge Orta, ki živi v Londonu in Parizu ter s svojimi deli že leta opozarja na okoljske probleme, predvsem na pomanjkanje pitne vode marsikje po svetu.
V Sudhausu smo dan pred odprtjem razstave srečali nemško umetnico Christine Biehler, katere delo persalem (iz latinščine per salem, s pomočjo soli) je eksponat te razstave. Ob spajanju cevi te velike prostorske instalacije je pojasnila, da gre za obrat za pridobivanje električne energije iz solne raztopine. Nekaj metrov stran na steni digitalni zaslon nenehno prikazuje, koliko električne energije je v bateriji. Ko energija doseže zadostno raven, se oglasi ena izmed cevi orgel, ki stojijo ob steni.
Del razstave v Sudhausu se posveča temi konference Open Water Dialogues (Odprti dialogi o vodi), ki bo marca v Bad Ischlu. Na njej bodo razpravljali o problemih, kot sta izginjanje ledenikov in pomanjkanje pitne vode v številnih delih sveta. Te teme reflektira Radenko Milak, umetnik iz Banjaluke. Njegov Ledenik, črno-beli akvarel velikega formata, temelji na dokumentarnih posnetkih Ronskega ledenika v švicarskih osrednjih Alpah. Okoljevarstveniki skušajo njegovo taljenje upočasniti tako, da ga vsako poletje prekrijejo z belim platnom. Milak prikazuje ledenik iz ptičje perspektive.
Avstrijec Norbert W. Hinterberger, ki je bil vrsto let profesor na Univerzi Bauhaus v nemškem Weimarju, je naredil Razburkano morje. Iz kruha je izdelal maketo znamenite križarke Avrora, ki je imela vlogo v ruski oktobrski revoluciji leta 1917. Hinterbergerjeva Avrora pluje po razburkanem kamnitem morju, ki ga je umetnik ustvaril iz solnih kamnin, izkopanih v hribih Salzkammerguta.
V neposredni bližini Sudhausa je stavba stare pošte. V njenem preddverju slovenska umetnica Maruša Sagadin na razstavi Luv Birds im Toten Winkeln razstavlja svoje igrivo subverzivne kipe. Skulpturne klopi in stebrički (slednji so tako imenovani Luv Birds) bodo privabljali obiskovalce do novembra.
Maruša Sagadin na razstavi Luv Birds im Toten Winkeln razstavlja svoje igrivo subverzivne kipe.
V Gmundnu, mestecu na severnem robu Travenskega jezera (Traunsee), približno 25 kilometrov oddaljenem od Bad Ischla, že dolgo deluje proizvajalec keramičnih izdelkov Gmundner Keramik. V tej tovarni je do konca marca odprta razstava 23 x Salzkammergut na predstavitvenem krožniku. Vstop je brezplačen. Lokalni umetniki so reinterpretirali številne tradicionalne ornamente, ki so prisotni na oblačilih, pohištvu, ograjah, vratih in gospodinjskih predmetih, ter z njimi poslikali velike keramične krožnike. V istem razstavnem prostoru so tudi zanimiva keramična dela sodobnih afriških umetnikov.
Na Travenskem jezeru, ob promenadi, je skupina študentov Univerze za umetnost v Linzu postavila plavajočo savno. Letos nameravajo postaviti še več plavajočih otokov. Mladi umetniki pravijo, da je ta projekt, imenovan Plateau Blo, njihova izjava proti tradicionalnemu razmišljanju o lastništvu.
Življenje brez meja
Minuli konec tedna, ko so v Bad Ischlu uradno odprli EPK 2024, je bila tam prisotna tudi ministrica za kulturo Asta Vrečko. Izkušnje iz Bad Ischla in Salzkammerguta ji bodo prav gotovo koristile, saj bosta prihodnje leto EPK 2025 nemški Chemnitz in slovenska Nova Gorica (skupaj z italijansko Gorico). Ministrica Asta Vrečko je za Delo povedala, da Nova Gorica kaže specifično zgodovino Slovenije in Jugoslavije. »To je bilo povsem na novo zgrajeno mesto. Arhitektura Edvarda Ravnikarja je bila usmerjena v prebivalca. Njegova arhitektura nam še danes daje smernice za prihodnost. Povezava Nove Gorice z Gorico, ki se je ustvarila za EPK, bo pokazala nekatere težke trenutke, ki jih je to območje doživelo kot enoten kulturni prostor. Toda ob tem vendarle ne smemo pozabiti, da kar veliko naših rojakov živi na italijanski strani meje. Slovenci v Italiji bodo pomembno oblikovali EPK 2025.« Ministrica je dodala, da je sobivanje ob meji včasih zelo težko, a tudi zlahka pokaže, kakšna naj bi bila nova pot v prihodnost. Sporočilo Borderless (brezmejnost), ki ga pošiljata EPK 2025 Nova Gorica in Gorica, kaže, da ljudje lahko živijo skupaj tudi v različnosti in da so meje pogosto v nas samih. »Verjamem, da bomo predstavili drugačen model EPK, kajti gre za edinstven model v eni državi, ki je hkrati povabila k sodelovanju drugo državo. EPK 2025 je bila podeljena Novi Gorici, ta pa je povabila k načrtovanju sosednjo Gorico.« Ministrica Asta Vrečko je prepričana, da bodo ta del Goriškega in obe skupnosti z EPK 2025 doživeli nov razcvet.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji