Kaj je ljubezen v času sodobnega kapitalizma, je tema, ki se ji posveča Eva Illouz (1961), profesorica sociologije na Hebrejski univerzi v Jeruzalemu in gostujoča predavateljica na številnih uglednih univerzah, ta čas na Princetonu v ZDA. Ena od najpomembnejših intelektualk 21. stoletja pravi, da ljubezenske bolečine niso zgolj posledica ranjene psihe, ampak so vzroki tudi v kapitalizmu, internetu in Hollywoodu, ki so nas spremenili v potrošnike ljubezni v nenehnem primerjanju ponudbe in iskanju boljše izbire na trgu ljubezni.
Eva Illouz meni, da je iskanje ljubezni postalo potrošniško in da partnerja iščemo tako, kot bi izbirali katerikoli drug izdelek. Tako je zaradi velike spremembe v načinu spoznavanja, srečevanja in zaradi velike izbire, tudi na internetu, kjer ljudje iščejo partnerje.
Kako se neka oseba spozna z drugo v virtualnem svetu, analizira v sociološki študiji
Hladne intimnosti, ki je edino njeno delo, doslej prevedeno v slovenščino (Založba Krtina, prevod Kostja Žižek, spremna beseda Slavoj Žižek, 2010). Na internetu so številne strani, na katerih ljudje iščejo partnerje, obstajajo tovrstne aplikacije na mobilnih telefonih, ženske in moški imajo neverjetno veliko izbiro. Nenehno primerjajo in vrednotijo potencialne in aktualne partnerje, se ozirajo, kaj je najboljše na trgu, kar lahko dobijo. Vse to bistveno spreminja našo nekdanjo sposobnost, da relativno hitro nekoga izberemo, da se opredelimo in posvetimo tistemu, ki smo ga izbrali. V ljubezenskih odnosih vlada velika zmedenost.
Breztelesna tekstualna interakcija
Eva Illouz razlikuje med intuicijo, ki omogoča hiter izbor ne glede na količino izbire na ljubezenskem trgu, in analizo, zaradi katere posameznik secira osebne lastnosti nekoga in jih primerja z lastnostmi drugih kandidatov. Zaradi velike izbire je veliko težje idealizirati in verjeti v edinstven značaj neke osebe. Na internetu uporabniki ustvarijo profile s samopredstavitvijo: predstavijo okuse, stališča, zanimanja in življenjski slog, podrobno opišejo videz, objava fotografije pa je ključna. Medtem ko je bila za romantično ljubezen značilna spontanost, internet zahteva razumsko izbiro partnerja, kar je v nasprotju z idejo ljubezni kot nepričakovane epifanije, ki se pojavi neodvisno od človekove volje in razuma. Medtem ko je tradicija romantične ljubezni intimno povezana s spolno privlačnostjo, ki je najpogosteje posledica navzočnosti dveh fizičnih teles, internet temelji na breztelesni tekstualni interakciji. Rezultat tega je, da na internetu racionalno iskanje izrinja tradicionalno telesno privlačnost.
Eva Illouz: Ljubezen in kapitalizem
Fabula pred Fabulo
Cankarjev dom, 28. februarja ob 20. uri
pogovor po predavanju vodi Nika Vistoropski
Eva Illouz pravi, da ne idealizira ljubezni prejšnjih časov in da je ljubezen vedno bolela. Prepričana pa je, da je včasih bolela drugače. Meni, da včasih ni bilo občutka splošne kulturne zmedenosti okoli te teme. Res je, ljudje so posegali po ljubezenskih napojih, se obračali na duhovnike, skrhane odnose popravljali z različnimi rituali. Vendar naši predniki niso čutili potrebe, da bi se nenehno borili z iskanjem odgovora na to, kako zveze funkcionirajo ali ne, kar nam je danes vsiljeno, pravi. Razlika je po mnenju Eve Illouz tudi v tem, da je bilo nekoč trpljenje sestavni, normalni del procesa, dojet tudi kot način krepitve značaja. Sodobna kultura trpljenja nima ravno rada, tisti, ki trpi, mora s tem čim prej opraviti. Danes vlada tiranski imperativ zdravega in nebolečega življenja ter ljubezni.
Racionalizacija današnjih ljubezenskih odnosov v bistvu relativizira ljubezen, uničila je strast in erotiko. Nenehna negotovost, ki jo je povzročilo izginotje družbeno-moralnih pravil znotraj ljubezni, sili akterje ljubezni, da se ves čas osredotočajo na pravila interakcije, da bi našli gotovost, s tem pa ogrožajo spontanost in predanost kot glavni značilnosti ljubezni.
Eva Illouz je avtorica več knjižnih uspešnic.
Komentarji