Sodni senat v San Franciscu je pred kratkim razsodil oziroma potrdil sodbo iz leta 2016, da ni dokazov, da je britanska rock skupina Led Zeppelin oziroma avtorja, kitarist
Jimmy Page in pevec
Robert Plant, v skladbi
Stairway to Heaven iz leta 1971 kršila avtorske pravice kitarista
Randyja Wolfa, bolj znanega z umetniškim imenom
Randy California, iz losangeleške zasedbe
Spirit.
Ameriško zvezno pritožbeno sodišče je obnovilo razsodbo porote iz leta 2016, ki je ugotovila, da člani skupine Led Zeppelin niso ukradli delov Wolfove skladbe
Taurus in jih uporabili v pesmi
Stairway to Heaven. Leta 2018 je to odločitev razveljavil triglavi sodni senat v San Franciscu, ki je povedal, da so bila določena navodila poroti okrožnega sodišča »zmotna in škodljiva«. Poroti niso pojasnili, da je določeno zaporedje akordov v javni domeni in si tega nihče ne more lastiti. Po ocenah je skladba
Stairway to Heaven v zadnjem petletnem obdobju, odkar se pravdajo, prinesla v blagajne kar 3,4 milijona dolarjev.
Kitarist skupine Led Zeppelin Jimmy Page, ki ga tožijo skupaj s pevcem skupine Robertom Plantom in še enim preživelim članom zasedbe, baskitaristom Johnom Paulom Jonesom, je leta 2016 pričal na sodišču, da je sporno zaporedje akordov bilo »vedno tu okoli«. Nekateri glasbeni strokovnjaki so povedali, da
tovrstno zaporedje akordov uporabljajo že najmanj 300 let in so ga v številnih pop skladbah.
Stairway to Taurus
Vendar je odvetnik Wolfovih dedičev Michael Skidmore zatrdil, da imata skladbi podobno progresijo akordov in da naj bi Page napisal
Stairway to Heaven po tem, ko je slišal skladbo
Taurus, ki jo je skupina Spirit igrala, ko je bila njihova predskupina na ameriški turneji leta 1969. Odvetniki Wolfovih dedičev se bodo na razsodbo pritožili na ameriško vrhovno sodišče. Zagovorniki skupine Led Zeppelin zadeve doslej še niso komentirali.
Kaj je izvirnost v glasbi, je pogosta tema razprav tako med glasbeniki kot laiki. Janez Križaj, glasbeni producent in dolgoletni spremljevalec dogajanja v svetovni glasbeni industriji, je povedal, da ni tako preprosto določiti, kaj je izvorno delo in kaj plagiat. »V dvomu [sodišča] vedno odloča strokovna komisija, drugače ne gre. Laike najbolj zmede in zavede pojem 'stilska kopija', ki nima zveze s plagiatom. Dva posnetka lahko zvenita tako rekoč identično, enak zvok bobnov, enak aranžma, enaki odmevi na vokalu, in podobno bi vsak laik trdil, da je to plagiat, pa to ne drži. Komisija zato ne posluša posnetkov, ampak vzame notni zapis in primerja note na papirju, morda kdaj obe verziji zaigrajo na klavirju, ampak tega večinoma ni treba. Odločitev je vedno arbitrarna, zaščitena je melodija, akordi [harmonski pristop] zelo redko [to se tako rekoč ne upošteva], aranžma pa nikoli.«
George Harrison se je zapletel s skladbo My Swet Lord Foto Arhiv Založbe
Slabi umetniki kopirajo, odlični pa kradejo
Obstaja več različic reka »Slabi umetniki kopirajo, odlični pa kradejo«. Izvirnost v umetnosti je vedno nejasna, številni veliki umetniki so pobirali vplive z vseh koncev in krajev ter se podpisali pod dela, ki so jih sestavili iz tujih citatov, kopij in kraj. Takih primerov je v umetnosti nešteto.
V glasbi je bilo tega še veliko več, kajti dokler avtorske pravice niso postale velik posel, so na iste napeve naredili veliko »različnih« pesmi, ali pa so na ista besedila dodali različne melodije. Tak primer je ljudska glasba. Pri nas so se v partizanskem boju proti okupatorjem in njihovim domačim pomočnikom borili tudi s pesmimi. O številnih partizanskih pesmih smo prepričani, da so naše, ljudske, pa se kaj hitro pokaže, da so to ruski, španski, italijanski ali balkanski napevi. Za ozaveščanje o okoliščinah nastanka
protestnih, delavskih in partizanskih pesmi z izobraževalnimi koncerti skrbi
Ženski pevski zbor Kombinat.
Osem usodnih taktov
Pesem naj bi veljala za plagiat, kadar je osem taktov skladbe identičnih v melodiji in harmoniji. Vendar nikoli ni nič preprosto. Blues je praviloma preprosta glasba zaporedja treh akordov, ki se razlikujejo od transpozicije. Triakordnost je nato prevzel rock'n'roll in pozneje punk pa tudi pop. Tovrstna vzorčna zgodba je ustvarjalni dialog oziroma trialog med
Bojem Diddleyjem,
Williejem Dixonom in
Muddyjem Watersom s skladbami
Hoochie Coochie Man,
I'm a Man in
Mannish Boy. Bluesovsko klasiko
I'm a Man je kot rock'n'roll poskočnico napisal Bo Diddley za b-stran prvega singla aprila 1955. Navdihnila ga je skladba
Hoochie Coochie Man Willieja Dixona v izvedbi Muddyja Watersa, ki je izšla leto prej.
Po izidu Diddleyjeve pesmi je Waters kot odgovor napisal skladbo
Mannish Boy (izšla je maja 1955) in se poigraval z besedami ter malce posmehoval Diddleyjevi mladosti. Waters je Didleyja vendarle navedel kot soavtorja. Vse tri skladbe, ki so si zelo podobne, so doživele veliko izvedb drugih izvajalcev in so vzorčni primeri zapletov, ki so se v zgodovini sodobne popularne glasbe stopnjevali.
Primerov podobnih skladb je res veliko, nekaj manj jih je v obliki sodnih sporov pristalo na sodišču. Leta 2015 je sodišče odločilo, da sta
Robin Thicke in
Pharrell Williams leta 2013 v uspešnici
Blisted Lines prepisala skladbo
Marvina Gaya iz leta 1977
Got to Give It Up. Gayevi dediči so dobili 5,3 milijona dolarjev odškodnine. Prav tako mora pevka
Katy Perry na sodišču dokazovati, da je avtorica skladbe
Dark Horse.
Ko ti niti Bog ne pomaga
Ena od najbolj razvpitih glasbenih kraj je še vedno skladba
Oh My Lord nekdanjega
Beatla Georgea Harrisona. Zanimivo je, da je sodišče ugotovilo podobnost med skladbo
My Sweet Lord, ki jo je Harrison napisal v čast hindujskemu bogu Krišni, in uspešnico ženskega kvarteta
The Chiffons He's So Fine leta 1971. Harrison je kot navdih za to skladbo navedel drugo uspešnico,
Oh Happy Day v izvedbi gospelovskega pevskega zbora Edwin Hawkins Singers. Ameriško zvezno sodišče je odločilo, da je Harrison »
nezavedno« kopiral skladbo
He's So Fine. Zato se je moral odreči večini avtorskih pravic za skladbo
My Sweet Lord in delu tantiem za album
All Things Must Pass, na katerem je pesem izšla. Vse skupaj je postalo še bolj bizarno, ko je skupina The Chiffons pozneje posnela skladbo
My Sweet Lord. Harrisonu je bilo dovolj teh zapletov in je kupil avtorske pravice za skladbo
He's So Fine ter posnel pesem
This Song o tem sodnem procesu.
Brez besed na božično nočMiran Rudan in Tone Košmrlj. Njuna skladba Na božično noč je v resnici Man of the World. Foto Mediaspeed
Tudi domača glasba ni imuna za plagiatorstvo. Gotovo je bil najbolj razvpit mednarodni škandal, ko je španska zasedba
Mocedades leta 1973 nastopila na
Pesmi Evrovizije s pesmijo
Eres tú, saj je z isto skladbo leta 1966 z naslovom
Brez besed na
Pesmi Evrovizije v Luksemburgu zastopala Jugoslavijo
Berta Ambrož.
Brez besed je tudi prva pesem, ki je bila na
Pesmi Evrovizije zapeta v slovenščini. Glasbo zanjo je napisal
Mojmir Sepe, besedilo pa
Elza Budau.
Drug mednarodni plagiatorski zaplet je nastal s skladbo
Na božično noč skupine
Pop Design iz leta 1989, pod katero sta se podpisala
Tone Košmrlj kot avtor glasbe in
Miran Rudan kot avtor besedila. To naj bi storila, ker niso vedeli, kdo je izvirni avtor. Napisala sta jo Nemca
Grant Stevens in
Micki Meuser leta 1987 z naslovom
Man of the World za skupino
The Window Speaks. Avtorja sta zatrdila, da je slovenska
Na božično noč prekopirana skladba
Man of the World. Dodajata, da skupina Pop Design ni nikoli poizvedovala ali dobila dovoljenja za uporabo te pesmi.
Ob razkritju nam je Košmrlj povedal, da so si to skladbo izposodili, ker »smo to pesem slišali in jo posneli. Takrat je bila taka praksa v navadi. Glasbenega kolega ne bom nikoli prijavil, pa lahko takoj povem nekaj naslovov izvirnih pesmi, ki imajo tudi slovensko različico s slovenskimi avtorji. V glasbi je bilo že vse napisano, zato je težko narediti kaj originalnega. A tudi 'ljubim te' je mogoče povedati na tristo milijonov načinov. Svojo krivdo priznam. Upam, da bomo zaplet z avtorji čim prej rešili, ker vem, da je to bila napaka.«
Nekaj primerov dvomljive izvirnosti:
Josh Stone toži Ariano Grande, ker mu je ukradla delček pesmi za uspešnico 7 Rings.
Lady Gaga naj bi ukradla uspešnico Shallow neznanemu skladatelju.
Porota je ugotovila, da je uspešnica Katy Perry Dark Horse kopija krščanske rap pesmi Joyful Noise skupine Flame.
The Beach Boys so neposredno ukradli pesem Chucka Berryja Sweet Little Sixteen in napisali Surfin' USA.
V pesmi Hello, I Love You skupine The Doors mnogi slišijo odmev pesmi All Day and All of the Night skupine Kinks.
Jake Holmes, ki je napisal skladbo Dazed and Confused, je tožil skupino Led Zeppelin, da je njihova Dazed and Confused le kopija.
Led Zeppelin so se zunaj sodišča poravnali, tako da je avtorstvo njihove pesmi Whole Lotta Love pripadlo Willieju Dixonu, avtorju podobne pesmi You Need Love.
Komentarji