Dober dan!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Glasba

Za gospodarstvo milijarda, kaj pa kultura?

Poziv k ukrepom za ublažitev nastale škode med samostojnimi umetniki in javnimi zavodi v kulturi z visokim tržnim deležem.
V prihodnjih dneh bo kulturni molk še glasnejši, saj je včeraj popoldne ministrstvo znižalo mejo dovoljenih dogodkov na sto ljudi. Foto Jože Suhadolnik
V prihodnjih dneh bo kulturni molk še glasnejši, saj je včeraj popoldne ministrstvo znižalo mejo dovoljenih dogodkov na sto ljudi. Foto Jože Suhadolnik
Tina Lešničar, Zdenko Matoz, Andrej Predin
10. 3. 2020 | 10:00
10. 3. 2020 | 15:30
13:47
Obvestilo o odpovedi dogodka. Prireditev prestavljena. Otvoritev odpovedana. To so naslovi elektronskih sporočil, ki so včeraj zasuli medije. Po odredbi­ o prepovedi zbiranja na javnih ­prireditvah v zaprtih prostorih, v katerih se lahko zbere več kot 500 ljudi, ki jo je ministrstvo za zdravje izdalo v soboto od 19. ure dalje, je na kulturni sceni ­zavladal kaos. V prihodnjih dneh bo kulturni molk še glasnejši, saj je včeraj popoldne ministrstvo znižalo mejo dovoljenih ­dogodkov na sto ljudi.

Največ zmede je gotovo povzročila odločitev o prepovedi dogodkov ob odpovedanem koncertu italijanskega tenorista Andree Bocellija, ki bi moral v soboto nastopiti v ljubljanskih Stožicah. Organizator, Star produkcija, je prejel uradno obvestilo o prepovedi le dve uri pred tem, ko bi se morala odpreti vrata dvorane. Oder je bil priprav­ljen, ozvočenje in lučni park tudi. Iz Maribora so pripeljali nastopajoče, celoten orkester in velik zbor. Bocelli je na letališču dve uri čakal na dovoljenje, da lahko sede v letalo. Star produkcija in menedžment Andree Bocellija sta potrdila, da je koncert v dvorani Stožice prestav­ljen na 28. november. Kupljene vstopnice veljajo za nov termin. Tisti, ki jim nov datum ne ustreza, lahko vstopnice od danes do 23. marca vrnejo na prodajnem mestu, kjer so jih kupili, in povrnili jim bodo kupnino. Spletni kupci naj se obrnejo na Eventim.

Direktor podjetja Star produkcija Alen Ključe, ki v naše kraje že nekaj let vodi svetovne glasbene zvezde, je za Delo povedal, da »so se vstopnice za Bocellijev koncert prodajale eno leto in so jih do sobote prodali od 8500 do 9000, kolikor je običajno za sedeče koncerte v tej dvorani. Na ta koncert je prišlo več kot 1500 ljudi z različnih koncev sveta, tudi iz tako oddaljenih držav, kot je Brazilija. Tako veliki koncerti privabijo veliko tujcev, ki so si v Ljubljani uredili prenočišča. Ves teden smo od slovenskih oblasti hoteli dobiti informacijo, ali bomo lahko imeli koncert. Vse bi bilo v redu, če bi dobili prepoved v torek ali sredo, ker bi imeli precej nižje stroške. V petek smo od upravne enote Ljubljana dobili dovoljenje za izvedbo koncerta,« je povedal Ključe.

Na sobotni tiskovni konferenci ob 14. uri je Nina Pirnat, direktorica nacionalnega inštituta za javno zdravje, izjavila, da se je pogovarjala z organizatorji Bocellijevega koncerta in jih obvestila o prepovedi. Vendar je Ključe to zanikal. »Tako smo po naključju prek medijev izvedeli, da koncerta ne bo, a to za nas ni dovolj. Od države bi morali dobiti uradni dokument, po katerem bi se ravnali. Od 14. do 16. ure smo klicali na ministrstvo za zdravje in nihče nam ni hotel poslati nič uradnega. Klical sem tudi v dvorano Stožice, kjer niso dobili nobenega uradnega obvestila. Šele po 16. uri smo dobili uradno obvestilo, da so po 19. uri večji dogodki prepovedani. To je zelo nenavad­no, vsa ta nejasnost do zadnjega trenutka. Na Hrvaškem so včeraj objavili možnost odpovedi večjih koncertov, tako da so organizatorji na to pripravljeni. V drugih državah so dan, dva ali več prej napovedali prepoved večjih javnih dogodkov. Dali so neki razumen rok, ne pa dve uri pred dogodkom.«



Ključe ne pomni podobnega primera. »To je velika napaka, zaradi katere smo imeli več kot pol milijona evrov nepotrebnih stroškov. Naj bo jasno, nimamo težav zaradi odpovedi koncerta, če je zadeva izpeljana brez nepotrebnih stroš­kov. Zaradi nastale škode se bom posvetoval z odvetniki o nadaljnjih ukrepih zaradi dajanja napačnih informacij,« je dodal.

Andrea Bocelli, ki je obsedel na zasebnem letalu, pripravljen na polet v Slovenijo, je obvestil sledilce na facebooku s posnetkom, v katerem je obžaloval, da ne bo koncerta. »To me je zelo razžalostilo, ker imam v mislih vse, ki so od daleč pripotovali na ta koncert. Res si želim biti tam z vami in vam pošiljam virtualni objem. Upam, da se bodo tegobe zaradi koronavirusa hitro polegle in se bomo lahko kmalu srečali ter skupaj ustvarili nekaj lepega. Se vidimo kmalu,« je zapisal slavni tenorist.
 

Virus odžira dohodke kulturnikom


Finančne odgovornosti kot posledice odpovedi koncertov in dogodkov ne sprejemajo le organizatorji in institucije, temveč tudi umetniki, ki pri nas večinoma delujejo na svobodi. Jernej Dirnbek - Dimek, član skupine Mi2, ki naj bi v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma koncertirala v soboto, 7. marca, in tako zaznamovala 25-letnico delovanja, je ob odpovedi koncerta na dan dogodka povedal: »Na tak dogodek se izvajalci in organizatorji pripravljamo več mesecev, Gallusova dvorana Cankarjevega doma vendarle ni vaški gasilski dom. Tu je razširjena ekipa glasbenikov, obsežnejši program, dodatna tehnična oprema za kakovostnejši zvok in vizualno podobo. V času prepovedi je bila omenjena oprema nameščena, bend je opravil tonsko vajo, osebje Cankarjevega doma je bilo pripravljeno ...«

Nastale škode še ni mogoče oceniti, je dodal. »Na dan izvedbe koncerta je dogodek pripravljalo več kot 30 ljudi, ki so morali priti na prizorišče in so tu prebili dan kljub kasnejši prepovedi. Ekipi in gostujočim glasbenikom bomo morali dati nadomestilo za zapravljen dan. Verjetno bo tako ravnal tudi organizator. Stroške, ki jih ima Cankarjev dom, težko ocenim. Tega, koliko obiskovalcev, ki so prišli na koncert z vseh koncev Slovenije, se je do takrat odpravilo na pot, seveda tudi ne vemo.«

Dirnbek je razočaran nad po njegovem mnenju nerazumnim odlokom ministrstva. »Pri vsej zgodbi najbolj boli ravno to, koliko časa je ministrstvo potrebovalo za odločitev. Čeprav razmere v soboto popoldne niso bile nič drugačne kot dan prej [število okuženih se ni bistveno povečalo], so sklep o prepovedi izdali šele v soboto popoldne. Zakaj so tako dolgo čakali, zakaj niso tako odločili že v petek, kar bi organizatorjem in izvajalcem omogočilo pravočasno prekinitev priprav in obveščanje obiskovalcev s kupljenimi vstopnicami, mi je neznanka. Ocenjujem pa takšno ravnanje kot najmanj zelo 'šlampasto' in neodgovorno,« je povedal.

»Od neuradne napovedi STA, da bodo večje prireditve najverjetneje odpovedane, so nam brneli telefoni, ljudje so spraševali prek družbenih omrežij in podobno. Mi pa nismo mogli sporočiti nič konkret­nega, saj do 18. ure ni bilo jasno, kakšna bo prepoved, na koliko obiskovalcev se bo nanašala in kdaj bo začela veljati. Veliko opravilom in z njimi povezanim stroškom bi se lahko izognili, če bi se ministrstvo odzvalo bolj razumno.«

Zdaj bodo posledice odpovedi nosili vsi vpleteni, tako zasedba kot organizator (družba Izstopaj d.o.o.) in Cankarjev dom. Koncert je po zagotovilih Cankarjevega doma in organizatorja prestavljen na drug datum.

Vlado Kreslin bi moral ta teden trikrat nastopiti v Pekingu, a je ­odpovedal vse nastope. Foto osebni arhiv
Vlado Kreslin bi moral ta teden trikrat nastopiti v Pekingu, a je ­odpovedal vse nastope. Foto osebni arhiv
​Preplah zaradi širjenja novega virusa seveda ne ogroža samo dela umetnikov pri nas, ampak tudi v tujini. Vlado Kreslin bi moral ta teden trikrat nastopiti v Pekingu, a je preklical vse nastope. »Včeraj bi moral biti na knjižnem sejmu v Leipzigu, ki je odpovedan, prav tako so mi odpovedali koncert v Italiji. Drugih nastopov za zdaj ne. Zdaj imam večinoma koncerte po manjših prizoriščih, edini večji bo, upam, v Novi Gorici v začetku aprila, na katerem bomo nastopili s spremljevalno zasedbo in Sid­dharto,« je povedal Kreslin.
 

Odpovedi koncertov kot naravna katastrofa


Problem odpovedi, kot je poudaril Aleš Uranjek iz agencije Uran, ne zadeva le organizatorjev in umet­nikov, temveč tudi verigo ljudi, vpletenih v organizacijo velikih dogodkov – tu so tehniki, prevoz­niki, ozvočevalci, lučkarji …, ki so čez noč ostali brez dohodkov. »Njim bo morala država, ki tako rada pozabi na ljudi, ki delajo v kulturi, v šovbiznisu, in so večinoma espejevci, pomagati. Saj tako gospodarstveniki kot kmetje ob takih izrednih dogodkih dobijo od države subvencije in druge oblike pomoči. Taka prepoved je za nas naravna katastrofa. Država se obnaša, kot da šovbiznisa ni, je pa to velika gospodarska panoga. Vsi, s katerimi sodelujemo, tako glasbeniki kot številni podizvajalci, so zelo zaskrbljeni za preživetje.«

Agencija Uran je prejšnji teden prestavila večje koncerte, denimo Tonyja Cetinskega, ki bi v Cankarjevem domu moral nastopiti čez 14 dni, pa nekaj koncertov Jana Plestenjaka in Nine Pušlar, ki bi morala nastopiti na pokalu Vitranc, a je tudi ta koncert še v zraku. Agencija išče nove termine, ob tem pa stroški za napovedane in prestavljene koncerte rastejo, saj so že veliko vložili v marketing.

Tudi v Kinu Šiška so odpovedali nekaj dogodkov, med njimi Artan Lili + Infected, Špil ligo, The best of MGL & AGRFT in koncert nizozemske pevke Sharon Kovacs­ v okviru Musicology Barcaffe Sessions.­ Tega so sprva prestavili v Cvetličarno in razporedili na dva dneva, da bi razdelili občinstvo. Po novi odredbi ministrstva za zdravje, ki je dovoljeno mejo za zbiranje na javnih prireditvah in v javnih prostorih zaprtega tipa znižala na 100 obiskovalcev, so koncert nazad­nje odpovedali.
 

Bo kultura vključena v interventni zakon?


Največjo poslovno škodo med kulturnimi institucijami bo gotovo utrpel Cankarjev dom. Uršula Cetinski, generalna direktorica Cankarjevega doma, je dejala, da bo ocena finančnega izpada bolj jasna v prihodnjih dneh. Včeraj so iz osrednjega kulturnega hrama sporočili, da so vse priredit­ve (razen razstav) do 15. marca prestavili na poznejši datum ali jih odpovedali.

Obiskovalci, ki so kupili vstopnice, bodo dobili kup­nino povrnjeno. »Ker smo imeli v Cankarjevem domu delno prepoved opravljanja dejavnosti, in to v največji dvorani, ki je za nas tudi poslovno najpomembnejša, je ta trenutek jasno, da se nam obeta druga največja poslovna škoda v 40-letni zgodovini: prva je nastala, ko so zaradi vojne na Balkanu odpadli mednarodni kongresi. Kako visoka bo, je odvisno od trajanja izrednih razmer in hitrosti okrevanja mednarodnega kongresnega turizma. Brez interventne pomoči ustanovitelja, ministrstva za kulturo, tokrat ne bo šlo. Zato upamo, da bo minister za kulturo v vladi enakovreden sogovornik ministru za gospodarstvo. V usklajevanju je že interventni zakon, ki bo olajšal razmere v gospodarstvu, in ker predvidevam, da se na kulturo nihče ni spomnil, upam, da bodo vanj pravočasno vključeni tudi ukrepi, ki bodo ublažili škodo pri delovanju javnih zavodov v kulturi z visokim tržnim deležem,« je za Delo povedala Uršula Cetinski.

Opozorila je še na poseben paradoks ob tem, da ministrstvo prepove prireditve z več kot 500 obiskovalci, realizacijo drugih dogodkov prepusti organizatorjem, obenem pa priporoča obiskovalcem, naj se ne udeležijo dogodkov, na katerih se v zaprtem prostoru zbere več ljudi. Ob tem je omenila stroške, ki nastanejo zaradi odpovedi manjših dogodkov, saj morajo avtorjem odpovedane nastope kljub temu plačati. V sklenjenih avtorskih pogodbah se ne morejo sklicevati na odpoved zaradi višje sile, saj za tako velja samo dogodek, ki se ga udeleži več kot 500 ljudi.

Na ministrstvo za kulturo smo naslovili vprašanje, ali so sogovornik v svetu za nacionalno varnost in strokovnem svetu za konkurenčno okolje, a so nam odgovorili, da v noben svet niso bili ­povabljeni.

Na vprašanje, kako so se pripravili na trenutne razmere, so odgovorili: »Delujemo skladno z vladnim stališčem in strokovnimi smernicami. Ministrstvo za kulturo je odgovorne osebe javnih zavodov s področja kulture že 25. februarja pozvalo, naj sledijo aktualnim ključnim informacijam ter priporočilom za zaščito zdravja NIJZ, ministrstva za zdravje in ministrstva za zunanje zadeve. Prav tako smo jih pozvali, da svoje dejavnosti izvajajo skladno s priloženimi napotki. Glede na razvoj dogodkov smo v petek, 6. marca, pristojne osebe v javnih zavodih seznanili s priporočili o službenih poteh v tujino. Ker na ministrstvu za kulturo ocenjujemo, da bosta tako odredba o prepovedi zbiranja kot priporočilo o omejitvi izvajanja prireditev bistveno prizadela osnovno poslanstvo javnih zavodov na področju kulture in s tem zmanjšala prihodke iz naslova prodanih kart oziroma druge prihodke iz nejavnih virov financiranja, smo odgovorne osebe v javnih zavodih prosili za pripravo ocene pričakovanega finančnega izpada.«

Na ministrstvu so dodali, da se zavedajo, da upad obiskovalcev ne privede le do primanjkljaja v javnih zavodih s področja kulture, temveč tudi v nevladnem sektorju in med samozaposlenimi v ­kulturi. Več bo znano po oceni in ­analizi stanja, so pristavili in podali žogico naprej: »verjamemo tudi, da bo novoimenovana vlada ­problematiko ustrezno obravnavala in pravočasno ustrezno ­ukrepala«.

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine