Žalostinka
Vsi so venci vejli je globoko vtisnjena v slovenski kolektivni glasbeni spomin. Zdaj pa si jo poskusite zamisliti v jazzovski izvedbi. Dodajte ščepec balkanskega melosa. Nato vse dobro zabelite s karibskimi ritmi. To je netipična mešanica, ki jo neguje v New Yorku živeči
saksofonist Jan Kus.
»Ko sem odraščal, sem bil obkrožen z etnoglasbo, bodisi slovensko bodisi bosansko v času svojih mladostnih bivanj v Sarajevu. Posebno mesto sta v moji mladosti imela napeva
Zrejlo je žito in
Vsi so venci vejli. Potem sem odkril jazz in se mu v celoti posvetil,« je povedal Kus, ki je po končani srednji glasbeni šoli v Ljubljani jazzovske prijeme na saksofonu študiral na Kraljevem konservatoriju v Haagu. Tam se mu je odprl nov svet. Ob četrtkih je najraje zahajal na latinovečere, ki so na sicer v tradicionalni jazz usmerjeni šoli sloveli po eksplozivnosti. »Navdušile so me srčnost, sproščenost, iskrenost in odprtost glasbenikov ter seveda njihova ritmičnost in ekspresivnost, ki je nisem vedno našel v jazzu.« Četrtkovi večeri so se radi zavlekli v petkova jutra in stkali tesna prijateljstva, ki so popeljala Jana Kusa na turneje po Evropi. Predvsem so v njem vzbudila ljubezen do latinskoameriške glasbe.
Multikulturnost New Yorka je vnesla širšo paleto vplivov v Kusovo ustvarjalnost. Foto Erick Hercules
Po študiju se je za nekaj časa vrnil v domovino, kjer je poleg v flamenko-jazzovski zasedbi Amna ustvarjal predvsem v zasedbah Next in Žiga Murko 13 brass band s kolegi Goranom Krmacem, Žigo Murkom in Drejem Hočevarjem. Pred šestimi leti se je s štipendijo odpravil v New York na Aaron Copland School of Music na univerzi Queens College, kjer je magistriral pod mentorstvom priznanega saksofonista Antonia Harta.
Multikulturnost velikega mesta je vnesla širšo paleto vplivov v njegovo ustvarjalnost. Igral je v zasedbah kitajskih in korejskih glasbenikov ter z njimi posnel pet plošč, nastopal s flamenko, neo soul, r'n'b in pop zasedbami, ki »res naredijo žurko«, je povedal. »Glasba je preprosta, a prav zato ne moreš blefirati. Igraš po posluhu in iz srca, kar je izboljšalo tudi mojo jazzovsko izraznost,« je dejal Kus, ki je ves čas izseljenstva ohranjal stike s koreninami tako, da se je ustvarjalno družil »z našimi«, bobnarjema Žanom Tetičkovičem in Markom Djordjevićem, pianistom Markom Črnčecem ter srbsko pevko Aleksandro Denda.
Poznanstva, ki si jih je nabiral tudi med poučevanjem saksofona na zasebnih šolah, so prinesla nastope v prestižnih dvoranah, kot sta Carnegie Hall in LeFrak Concert Hall, kjer je lahko predstavil avtorsko ustvarjanje.
Čez lužo se je poglobila tudi njegova strast do latinskoameriške glasbe. Foto Erick Hercules
Slavoriška naveza
Čez lužo se je poglobila tudi njegova strast do latinskoameriške glasbe. Slišimo ga lahko na novi plošči bobnarja Fernanda Garcíe, kjer se je sekstetu pridružil tudi sloviti saksofonist Miguel Zenón. Njegovo nadaljnje ustvarjanje je zaznamovalo predvsem glasbeno prijateljstvo s portoriškim basistom Danom Martínezom, s katerim sta zasnovala Slavo Rican Assembly. Slovenski del predstavljajo Kus ter omenjena Črnčec in Tetičkovič, pod portoriško zastavo pa poleg Martíneza igrajo še kitarist Gabriel Vicéns in tolkalec Victor Pablo. Slovansko melodiko in karibske ritme nadgrajuje še balkanski melos pevke Aleksandre Denda.
Na njihovem repertoarju se znajdejo preoblečeni jazzovski standardi pa tudi slovenske ljudske, kot sta
Zrejlo je žito in
Vsi so venci vejli. »Obe glasbi sta emocionalni, harmonsko velikokrat v podobnih postopih, pri obeh je zelo pomemben tudi ritmični element,« je slavoriško mešanico opisal Jan Kus.
Izkušnje in spoznavanje žanrov so pripeljali do Kusovega prvega albuma, ki odraža stilistično pestrost izbranih glasbenikov – od članov kvarteta s pianistom Seanom Fitzpatrickom, basistom Martínezom in bobnarjem Joelom Mateom do vzpenjajoče se soul-jazz zvezde Melanie Charles, jazz mojstrov, trobentača Alexa Sipiagina in saksofonista Antonia Harta, ter vrhunskega latinojazzovskega tolkalista Carlyja Maldonada. Prvenec je v sodelovanju s kulturno organizacijo Leitmotiv Arts izdal v samozaložbi spomladi 2016 in ga naslovil
Upanje – Faith. Kritiki specializiranih jazzovskih izdaj so v njem prepoznali nov saksofonistični up na newyorški sceni, hvalili kompozicijsko domiselnost, topel zvok njegovega tenorja in spretnost na sopranskem saksofonu. »Člani zasedbe vas bodo popeljali na zvočno potovanje od Karibov, prek New Yorka, do Balkana,« so zapisali.
Jan Kus bo z zasedbo NYC Quartet v prvih dveh tednih avgusta igral na slovenskih odrih. Na ljubljanskih prizoriščih v Repeteju, Čin činu in Hostlu Celica bo predstavil svojo vizijo v elektronski izvedbi. Na turneji se mu bodo pridružili Marko Črnčec, Dan Martínez in Žan Tetičkovič.
Pred šestimi leti se je s štipendijo odpravil v New York na Aaron Copland School of Music na univerzi Queens College, kjer je magistriral pod mentorstvom priznanega saksofonista Antonia Harta. Foto Erick Hercules
Komentarji