Najavo programa Slovenske kinoteke je resda pospremila
Nežnost, poema o poletni najstniški zaljubljenosti uzbekistanskega režiserja Eljorja Išmuhamedova, eden od najljubših filmov pokojnega Silvana Furlana, a v Kinoteki v novo sezono ne vstopajo nič kaj plašno in nežno, temveč suvereno in ambiciozno. V sredo zvečer so predstavili načrte in združili formalnost s slovesnostjo v počastitev Silvana Furlana, dolgoletnega direktorja te ustanove, čigar delo in življenje, predano filmu, časti sveže izdani zbornik
Silvan Furlan: človek za film.
Po težki in negotovi sezoni se za Kinoteko, če bodo zdravstvene razmere le dopuščale, začenja plodno obdobje. Lani je bila brez omejitev odprta le 59 dni, letos do konca avgusta pa 69, je povedala direktorica
Ženja Leiler. Nekoliko bolje je šlo novim razstavnim prostorom, ki so jih odprli oktobra lani in v katerih je še do konca leta mogoče ujeti razstavo o filmski zapuščini Franceta Štiglica.
Direktorica Slovenske kinoteke Ženja Leiler je z ekipo predstavila novosti in izzive prihodnje sezone. FOTO: arhiv Slovenske kinoteke
Direktorica je izzive Kinoteke strnila v tri točke. Obeta se prenova spletne strani, na kateri bo mogoče prebirati tudi vsebine, ki so bile doslej objavljene v
Kinotečniku, specializirani tiskani brezplačni mesečni publikaciji, ki jo je Kinoteka izdajala 22 let. Del vsebin
Kinotečnika, ki bo zadnjič izšel konec leta, bodo odtlej objavljali v posebni rubriki revije
Ekran. Ekranovci z urednico
Ano Šturm se, mimogrede, pripravljajo na 60-letnico najstarejše takšne revije v regiji, kar nameravajo zaznamovati s številnimi dogodki: od izida posebne številke do retrospektiv, razstav, natečajev, delavnic in dogodkov. Januarja prihodnje leto se obetata tudi vizualna osvežitev revije in ponovna vpeljava nekaterih legendarnih rubrik, kot sta
Slovar cineastov in
Filmski pojmi, je dodala Ana Šturm.
V Kinoteki so izdali zbornik Silvan Furlan: človek za film, ki slavi dolgoletnega direktorja te ustanove. FOTO: arhiv Slovenske kinoteke
Drugi izziv za Kinoteko je prenova prostorov na Čufarjevi 1–3, kjer bosta končno dobila svoje mesto programski oddelek in uprava. Tam bo tudi pedagoško-didaktična soba, namenjena dijakom in učencem, kjer se bodo lahko srečali s tehnološko zgodovino filma. Prenovili bodo tudi sedanje prostore programskega oddelka za blagajno, kjer bo muzejska trgovinica, in jo povezali s kavarno. Po letih načrtovanja in nujne ureditve prostorske stiske se stvari torej končno premikajo. Kot je povedala Ženja Leiler, je Kinoteka letos deležna izdatne finančne podpore ministrstva za kulturo. »Ne sicer na področju programa in zaposlenih, temveč na področju rednih investicij, kjer smo prejeli 150.000 evrov, za prenovo 161.000 evrov, za program digitalizacije in restavriranja 150.000 evrov, za večjo dostopnost filmske dediščine pa še 26.000 evrov.« Z zakonom o kulturnem evru za obdobje 2021–2027 so Kinoteki zagotovljena še sredstva v višini milijona evrov, ki so namenjena pospešitvi digitalizacije in digitalnega restavriranja slovenske filmske dediščine.
Programski vrhunci in obletnice
Filmski program bo dosegel vrhunec oktobra in novembra z retrospektivo katalonskega filmskega poeta Marca Reche in iranskega pesnika filmske podobe Abbasa Kiarostamija, ko bo na ogled celoten opus njegovih celovečernih filmov, ob tem pa še obsežen izbor zgodnjih iranskih kratkih filmov, ki so vplivali na avtorjevo filmsko govorico, je napovedal urednik filmskega programa
Igor Prassel. O iranskem cineastu bo izšla tudi monografija francoskega teoretika Alaina Bergalaja. Zadnji dnevi starega leta bodo izzveneli v premierni predstavitvi glasbene podlage Andreja Goričarja za nemo klasiko
Erotikon (Gustav Machatý, 1929) z Ito Rino v glavni vlogi.
Nasvidenje v naslednji vojni
V torek, 7. septembra, Slovenska kinoteka vabi v Cankarjev dom, kjer bo ob 19.30 v Linhartovi dvorani svečana premiera digitalno restavriranega filma Nasvidenje v naslednji vojni, ki ga je leta 1980 po romanu Menuet za kitaro Vitomila Zupana režiral Živojin Pavlović. Brezplačne vstopnice je mogoče prevzeti na blagajni Cankarjevega doma.
V kinotečni dvorani je te dni na ogled tudi razstava plakatov, ki so jih na temo filma ustvarili študenti ALUO pod mentorstvom Radovana Jenka. Na ogled je tudi izvirni plakat (in njegov remake) avtorja Janija Bavčerja.
Pred projekcijo filma ob 18. uri bodo predstavili še zbornik Zmeraj znova: zbornik o slovenski kinematografiji, ki ga je ob 30. obletnici osamosvojitve izdal Slovenski filmski center v partnerstvu s Slovensko kinoteko.
V novem letu bodo zaznamovali nekaj obletnic. Stoto obletnico kinožurnala Dzige Vertova
Kino Pravda 100! bo zaznamovalo šest kinoušesnih večerov in šest naročil slovenskim sodobnim glasbenikom za spremljavo del Dzige Vertova. Ob stoti obletnici rojstva enega od najvplivnejših filmskih kuratorjev, zgodovinarjev in kritikov Amosa Vogla bodo objavili izbor temeljnih besedil in prevod njegovega kultnega magnum opusa
Film kot subverzivna umetnost. Stoto obletnico rojstva Piera Paola Pasolinija bodo marca počastili z retrospektivo, razstavo in prevodom njegovih filmskih zapisov iz knjige
Heretični empirizem.
Maja bo na sporedu retrospektiva
Film na meji 1945–1954, ki jo bo spremljal simpozij o filmih in okoliščinah, ki so krojili povojno obdobje ob italijansko-jugoslovanski meji. Septembra že nestrpno pričakujemo retrospektivo režiserja Michaela Hanekeja in se morda nadejamo avtorjevega prvega obiska v Sloveniji. Z razstavo bodo prihodnje leto zaznamovali tudi 70-letnico slovenskega animiranega filma.
7. septembra bo v Cankarjevem domu premiera digitalno restavriranega filma Nasvidenje v naslednji vojni. FOTO: arhiv Slovenske kinoteke
Tudi kinotečni založniški oddelek ima polne roke dela. Ob omenjenih jubilejnih izdajah načrtujejo še izdajo prevoda knjige vodje programskega oddelka Avstrijskega filmskega muzeja Jurija Medena
Kaj je kinoteka?: nekaj pogledov na ohranjanje in prikazovanje filmske dediščine v 21. stoletju, predstavili bodo tudi spominsko-refleksivno avtobiografijo
Nikoli povedane zgodbe režiserja Rajka Grlića. V pripravi je tudi nova
Filmografija slovenskih celovečernih filmov 2011–2021, ki bo obravnavala domače celovečerne igrane in dokumentarne produkcije zadnjih desetih let.
Vzgojni in izobraževalni program
V Slovenski kinoteki že nekaj let intenzivno izvajajo tudi vzgojno-izobraževalne dejavnosti, med katerimi sta najbolj znana projekta
Kino-katedra (namenjen osnovnošolcem, srednješolcem in pedagogom) in mednarodni simpozij filmske teorije
Jesenska filmska šola, ki jo bo letos pospremil izid zbornika
Filmska kultura v šolski praksi. »Kinoteka je pomembno prispevala k temu, da je film v šolski praksi danes končno prisoten. Za zdaj predvsem na treh umetniških gimnazijah, kjer filmsko teorijo in prakso poučujejo, in kot izbirni predmet v zadnji triadi osnovnih šol ter na gimnazijah,« je povedal
Andrej Šprah z raziskovalno-založniškega oddelka Kinoteke, ki je prispeval priročnik
Metodika filmske vzgoje in izobraževanja.
Nasvidenje v naslednji vojni. FOTO: arhiv Slovenske kinoteke
V prihajajočem šolskem letu bodo v Kinoteki zagnali tudi specializirani program
Kino-katedra za maturante, namenjen učencem umetniških gimnazij, ki obiskujejo smer
Gledališče in film, ki zajema tudi maturitetni predmet
Zgodovina in teorija gledališča in filma. Sicer pa bodo poleg uveljavljenih programov izvajali tudi vrsto novih delavnic, ki bodo prek različnih tematik razkrivale filmsko umetnost in zgodovino, so napovedali.
Komentarji