Aktualni, kritični prikazi družbe z jasnimi sporočili, ki pozivajo k akciji, pa razkriti miti, padle ikone ter intimni in globalni portreti, ki ganejo z vizualno impresivnostjo. V tednu dni se bo na
21. Festivalu dokumentarnega filma v Cankarjevem domu, Kinodvoru in Slovenski kinoteki odvrtelo 25 dokumentiranih zgodb, ki spreminjajo pogled na svet.
»Dokumentarni filmi jasno naslavljajo kršenje človekovih pravic, družbene krivice nasploh in dajejo ljudem glas,« je v pričakovanju nove edicije
Festivala dokumentarnega filma (FDF) povedala direktorica organizacije Amnesty International Slovenija Nataša Posel. Organizacija, ki varuje človekove pravice, namreč že enajsto leto zapored podeljuje glavno nagrado na festivalu. Vsebine doslej nagrajenih filmov odslikavajo stanje v družbi v zadnjem desetletju. Tokrat je selektor programa Simon Popek v tekmovalni program uvrstil pet naslovov, kar trije izmed teh pa kažejo položaj žensk v družbi in so delo režiserk.
V letošnjem prepletu zgodb z vseh koncev sveta je mogoče razbrati tri rdeče niti, ki povezujejo po tri naslove. Kot rečeno, ena nit tke prizore krutega vsakdana izkoriščanih žensk in razkriva hipokrizijo zgodovinske prevlade moških. Vsaka po svoje, a s šokantno neposrednostjo oziroma estetsko izbornostjo, režiserke razkrivajo zgodbe izkoriščanih, zasužnjenih, zlorabljenih, iznakaženih, a tudi pogumnih in potrpežljivih žensk.
Režiserka Bernadett Tuza-Ritter je film
Zasužnjena ženska posvetila 53-letni Madžarki Mariš, ki že deset let prestrašena in nemočna vztraja v sužnjelastniškem odnosu z »gospodarico«. Švicarska režiserka Barbara Miller se je s prikazom zgodb z več koncev sveta osredotočila predvsem na žensko seksualnost v filmu
#ženskiužitki. Francoska režiserka Aminatou Echard pa je iz osemmilimetrskih filmov liričnih podob kirgiških žensk stkala zgodbo iz romana
Džamilina ljubezen Čingiza Ajtmatova.
Japonsko umetnico, ki je ustvarila 3D-različico svoje vagine in se mora zaradi tega zagovarjati na sodišču, predstavi film #ženskiužitki. Foto AFP
Stalin, Gorbačov, Putin
Skupna točka druge trojice filmov je sovjetsko-ruska tematika. Da so prav letos nastali trije dokumentarci o Stalinu, Gorbačovu in Putinu, je prej srečno naključje kot premišljena poteza, je povedal Popek. Beloruski režiser Sergej Loznica se je zakopal v arhive in s filmom
Proces ustvaril obsežno dokumentirano vizijo sodnega procesa proti »inženirski stranki« s konca tridesetih let prejšnjega stoletja, ki ga je sprožil Stalin, da bi obračunal s političnimi nasprotniki. Ukrajinski režiser Vitalij Manski, nekdanji
uradni dokumentarist ruske nacionalne televizije, je s kamero vestno spremljal vzpon mladega Putina. Zdaj si s pregledom tega arhivskega gradiva v filmu
Putinove priče zastavlja moralno vprašanje, ki ga preganja zadnja leta: Je mar v vlogi dokumentarista in medijskega agenta med predvolilno kampanjo tudi sam aktivno pripomogel k Putinovi nadvladi, ne da bi prepoznal njegovo avtokratsko naravo?
So Putinove priče sokrive? Foto arhiv FDF
Kultni dokumentarist Werner Herzog, ki se mu letos FDF poklanja z retrospektivo, se v lani nastalem filmu
Srečanje z Gorbačovom osebno pokloni zadnjemu sovjetskemu voditelju in se mu v iskrenem dialogu – veliki cineast z velikim politikom – zahvali, da je omogočil nenasilen konec hladne vojne in združitev Nemčije.
Retrospektiva Wernerja Herzoga
Poleg tega najnovejšega Herzogovega filma bo na festivalu prikazanih še osem njegovih dokumentarnih mojstrovin. »Obsežnejše retrospektive njegovega dokumentarnega opusa pri nas nismo videli vsaj zadnjih dvajset let. Nekateri njegovi filmi iz osemdesetih in devetdesetih let bodo pri nas na velikem platnu prikazani prvič,« je povedal Popek in dodal, da bomo Wernerja Herzoga lahko videli kot izjemnega dokumentarista, ki skozi svoje filme daje glas ljudem iz Afrike in tretjega sveta.
Lessons of Darkness Werner Herzog Foto arhiv Fdf
Na
21. festivalu dokumentarnega filma, kamor bo pospremilo svoje filme lepo število gostov, bo dobro zastopana tudi hrvaška produkcija. Ob desetletnici kontroverznega časnika
Feral Tribune sta Marina Banićević in Saša Stanić ustvarila film
Viva Ludež: pogovor s Feralovo trojico, v katerem z Viktorjem Ivančićem, Borisom Dežulovićem in pokojnim Predragom Lucićem pretresata zgodovino
Ferala in aktualno hrvaško politiko. V filmu
Razglednice lokalni prebivalci obmejnih hrvaških vasic prikažejo absurde podeželskega vsakdana, film
Nori dnevi, ki ga je soproducirala Petra Seliškar, pa je intimen, čustveno nabit portret dveh duševno
drugačnih oseb in hkrati slika zgrešenega zdravstvenega sistema.
Za protiutež družbenokritičnim temam sta tu dva »športna« filma. Francoska filmska analiza ameriškega teniškega asa
John McEnroe: cesarstvo popolnosti, ki ni zgolj film za športne navdušence, je poudaril Popek, in
Neskončni nogomet, portret fenomena strasti in obsedenosti z nogometom, kot ga doživlja ekscentrični sanjač, birokrat, a v mladih letih nogometni up, v novem filmu priznanega avtorja novega romunskega vala Corneliuja Porumboiuja.
Popolnost Johna McEnroeja so francozi analizirali s številnimi posebnimi kamerami. Foto arhiv FDF
Komentarji