Neomejen dostop | že od 9,99€
Sinoči se je s podelitvijo nagrad v Avditoriju Portorož končal 24. slovenski filmski festival, ki je pokazal solidno bero zadnjega leta. Preden je žirija podala svojo sodbo, smo si ogledali še dva tekmovalna filma od desetih, ki sta sicer na festivalu ostala praznih rok.
Sanremo Miroslava Mandića se je pretekli teden širšemu občinstvu že predstavil v Cankarjevem domu. Poročali smo tudi že o tem, da je postal slovenski kandidat za nominacijo za mednarodnega oskarja. Mandić (Adria blues, Igram, sem) v svojem tretjem režijsko in celostno vizualno najbolj zrelem filmu k temi pristopi tenkočutno, intuitivno. Stanje svojih dveh protagonistov Bruna (Sandi Pavlin) in Duše (Silva Čušin), ki v domu za starejše občane skleneta nenavadno prijateljstvo, ponazori z metaforami, da bi ujel izmikajoči se razum in življenje, ki ju zapušča. Tako odsevi in odzveni spominov drsijo iz ostrine v neostrino in se trenutki jasnosti porazgubijo v megli, v katero zatava um. Tam se iščejo in spet najdejo niti izgubljene tu-biti. Vse znano postaja neznano in človeka bega nejasna bližina bližnjih, meje med pomembnimi in nepomembnimi dogodki se brišejo, konci se sklenejo z začetki in vsak dan je začetek in konec hkrati. Bolečina vsak dan zaboli znova, enako močno. Dan, ura, teden, mesec – vse se zlije v en občutek. In edina stalnica je pogled skozi okno in spreminjajoči se oblaki. V tem zamrznjenem času je prav tako efemerna glasba Darka Rundeka, odsotna v svoji prisotnosti.
V domu, ki ni dom, ampak čakalnica, morajo biti vrata zaklenjena – ker prebivalci bežijo nazaj v svojo mladost. Nad njimi kot angeli varuhi nenehno bdijo negovalci, ki sprejemajo igro in pravila svojih varovancev, ker bi bilo vse drugo brez smisla.
Mandić je očitno ujel tematski val posvečanja tegobam starostnikov, kot sta britanski film Oče in španski Krt, ki sta v istem času prišla v kinematografe. Morda pa je to vendarle znamenje, da smo med pandemijo, ko smo si kot skupnost prizadevali zaščititi ranljive skupine starejših, postali družba, ki bo temu delu prebivalstva odslej posvečala pozornost, ki jo potrebuje.
Dan pred začetkom snemanja svojega novega celovečernega filma Šterkijada je Igor Šterk v Portorožu pospremil svoj dokumentarni film Septembrska klasa. Globoko osebna zgodba, čeprav sam režiser v njej ne spregovori, jo pa zato podpiše, je nastala iz ambivalentnih občutkov in spominov, ki jih je vanj in njegove sotrpine zarezala izkušnja služenja vojaškega roka v JLA, na otoku Vis, leta 1987. Obiskal je osem prijateljev iz nekdanjih republik skupne države in z njimi pred kamero sedel k (terapevtskemu) pogovoru.
»U vojsci sam stekao druga do groba i hroničnu upalu zgloba, suvenir na stražarske dane,*« je v enem stavku esenco vojaščine strnil že dragi Đorđe Balašević. Šterkov film pove isto, z nekoliko več besedami. Predvsem pa zgodbe iz vojske dobijo konkretne obraze in resnice – včasih več resnic. Režiserja je zanimala prav ta varljivost spomina.
»Verjamem, da je vojska mnogim dala več kakor pa jim vzela,« je prepričan starešina, ki je, zdi se, tisti čas bival na nekem vzporednem otoku. Kolektivni spomin zbranih mož je namreč drugačen. Pomni kamenje, veter, sonce, morje, nemoč, strah, ponižanje, izkoriščanje, izživljanje in trpinčenje. Pa nesmiselne ukaze in naloge, ki jim je treba poslušno slediti. Zlomljeni duh je bil srečen, da je lahko na koncu ribal stranišča in čistil svinjake, da je le imel mir pred starejšimi sovojaki, ki so v majhni kasarni, brez nadzora oficirjev, opiti od moči sejali teror na otoku. A spomin ima to navado, da lepe slike potisne pred grde. Navsezadnje so ekstremne situacije najmočnejše lepilo med ljudmi. Pa vendarle nekateri od takrat niso stopili na Vis. In jih ob misli na sonce, morje, veter in kamenje – zmrazi.
* V vojski sem dobil dosmrtnega prijatelja in kronično vnetje sklepov, spominek na stražarske dni.
Najboljši celovečerni film: Prasica, slabšalni izraz za žensko. r: Tijana Zinajić
Režija: Darko Sinko (Inventura)
Scenarij: Iza Strehar (Prasica, slabšalni izraz za žensko)
Glavna ženska vloga: Liza Marijina za vlogo Eve (Prasica, slabšalni izraz za žensko)
Glavna moška vloga: Radoš Bolčina za vlogo Borisa (Inventura)
Stranska ženska vloga: Anuša Kodelja za vlogo Nine (Prasica, slabšalni izraz za žensko)
Stranska moška vloga: Dejan Spasić za vlogo Andreja (Inventura)
Fotografija: Mitja Ličen (Telesce)
Izvirna glasba: Matija Krečič (Inventura)
Montaža: Uroš Maksimović, Mariana Kozáková (Odpuščanje)
Scenografija: Neža Zinajić (Prasica, slabšalni izraz za žensko)
Kostumografija: Matic Hrovat (Prasica, slabšalni izraz za žensko)
Maska: Martina Šubic Dodočić (Oaza)
Zvok: Julij Zornik (Morena)
Manjšinska koprodukcija: Telesce. R: Laura Samani
Dokumentarni film: Odpuščanje. R: Marija Zidar
Kratki igrani film: Sestre. R: Kukla
Animirani film: Steakhouse. R: Špela Čadež
Eksperimentalni film: Vdor. R: Matevž Jerman, Niko Novak
Študijski film: (Ne)vidni. R: Anže Grčar
Posebni dosežki: Babičino seksualno življenje. R: Urška Djukić, Emilie Pigeard
Posebni dosežki: Kazenski strel. R: Rok Biček
Posebna omemba: Iskre v času, svetovni računalniški podvig. R: Jurij Gruden
Posebna omemba: Ameba. R: Blaž Završnik
Nagrada AKMS: Morena. R: Antoneta Alamat Kusijanović
Nagrada FIPRESCI: Odpuščanje. R: Marija Zidar
Debitant pod pokroviteljstvom Iridium Filma: Darko Sinko (Inventura)
Najboljši film po izboru gledalcev: Prasica, slabšalni izraz za žensko
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji