Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Film & TV

Ko ne mara gospodinjenja in hoče voziti avtobus

V Marvelovem vesolju je zdaj tudi ženska superjunakinja dobila svoj film. Zakaj šele zdaj in zakaj to dviguje toliko prahu?
ni podpisa
ni podpisa
Igor Harb, Teja Roglič
8. 3. 2019 | 08:00
8. 3. 2019 | 08:17
9:37
Stotnica Marvel je eden od približno desetih filmov o superjunakih, ki jih bomo letos videli v kinu, a je že postal najbolj kontroverzen. Zakaj? Ker je naslovna junakinja preveč mogočna. Mi smo se spraševali, zakaj je tako, o najljubših superjunakinjah pa so spregovorile tudi znane Slovenke.

Stotnica Marvel izhaja iz stripov založnika Marvel in je prva junakinja, ki je v njihovem filmskem svetu dobila lasten film. Dogajanje je postavljeno v devetdeseta in je nekakšna predzgodba vseh 20 filmov o Iron Manu, Stotniku Ameriki, Varuhih galaksije in drugih, ki smo jih spremljali v zadnjem desetletju. Še pomembneje, njen vstop na sceno je tik pred majskim finalom Maščevalcev in vse kaže, da je rešitev vesolja odvisna od nje.


Napad na »naše« vrednote


To pa je vse prej kot navdušilo nekatere »oboževalce«, ki so začeli kampanjo kritiziranja filma že mesece prej, preden je prišel v kino. Njihova logika, da bo slab, je temeljila na naslednjih idejah: ni prav, da je Stotnica Marvel bolj mogočna kot, denimo, Thor ali Stotnik Amerika, narobe je, da jo igra oskarjevka Brie Larson, ki se je večkrat označila za feministko, in še posebej zgrešeno je, da si je ta ista igralka drznila predlagati, da bi raje dala intervjuje novinarkam, ker so manj zastopane pri pisanju o tem žanru. Podobnega odziva so bili deležni Izganjalci duhov, Čudežna ženska in Vojna zvezd: Poslednji jedi, z besnimi komentarji po družabnih omrežjih in organiziranimi poskusi vpliva na ocene filmov na priljubljenih filmskih straneh, kot sta IMDb in RottenTomatoes. Ideja samoorganiziranih aktivistov oziroma trolov je, da ti filmi kratijo njihove pravice in jim kvarijo nostalgične spomine na starejše filme, saj naj bi novi koncepti (kot npr. močne ženske) sprevračali ideale.


50 odtenkov manjšine


Kot razlaga antropologinja in sociologinja Nika Kovač, avtorica knjige Pogumne punce, razlog za to tiči v družbeni ureditvi: »Bel, močan, premožen moški je prevladujoč tip moškosti in je nosilec družbene, ekonomske in simbolne moči. Srečamo ga na primer v filmu 50 odtenkov sive in samo vprašamo se lahko, kako drugače bi film dojemala javnost, če bi v njem nastopal pripadnik katere od manjšin.«



Uspeh filmov, kot je Stotnica Marvel, je lahko znanilec sprememb, a to ne pomeni nujno družbene preobrazbe. Kovačeva nadaljuje: »Vstop drugih identitet v fantazijsko polje predstavlja spremembo sestave moči. Vprašanje pa je, ali ni ta sprememba samo kozmetična.« Za zdaj kaže, da ti filmi postavljajo nove trende, a junakinje so v ospredju le v redkih filmih, za kamero pa zgolj v nekaj odstotkih.


Napredna Slovenija


Pri slovenskem filmu je zgodba nekoliko drugačna. Kot izpostavi režiserka in filmska raziskovalka Urša Menart, avtorica dokumentarnega filma o slovenskih filmskih junakinjah Kaj pa Mojca?, so med domačim občinstvom najbolj priljubljeni prav filmi z močnimi junakinjami. »Največje uspešnice so Ne joči, Peter, To so gadi in Na svoji zemlji in v vseh so ženske, ki opravljajo za takrat izrazito moške poklice. Prav ta preobrat je bil zanimiva značilnost teh hitov: da je v njih ženska, za katero pričakuješ, da bo skrbela za otroke in bo nežna in podložna, ona pa nato ne mara gospodinjskih opravil in hoče voziti avtobus, biti partizanka, celo poveljnica.«

Stotnica Marvel Foto Press
Stotnica Marvel Foto Press


So torej v slovenskem filmu že vse od začetka elementi, ki jih Hollywood šele odkriva? »Tako je,« odgovarja Menartova, »to je zelo pozitivna stvar v naši zgodovini. Resda izhajajo tudi iz socialistične propagande, ampak gledalce so pristno navdušili in več kot očitno jih še zmeraj, ker sta Ne joči, Peter in To so gadi še vedno zelo priljubljena filma, ki prepričata tudi nove generacije.«
Ni pa vse v preteklosti. Tudi za nekatere novejše uspešnice bi lahko to ugotovili, denimo za Pr’ Hostar, kjer je (pravzaprav edina) ženska tudi najmočnejša in najbolj sposobna med vsemi, močne junakinje pa so zadnja leta tudi stalnica nagrajenih filmov na Festivalu slovenskega filma, z Ne bom več luzerka Urše Menart na čelu, ki pride v kino konec meseca.
 



Hrabri novi svet


Vse kaže, da se bomo morali navaditi živeti s plazovi negativnih mnenj skrajnežev ob vsakem delu, ki si drzne premikati meje. Tako Nika Kovač kot Urša Menart prepoznata težavo v medijih, ki jim ne bi bilo treba poročati o bizarnih mnenjih običajno majhne in nepomembne skupine ljudi ter jih predstavljati kot relevantna dejstva. Seveda se avtorji filma tega ne bodo branili: vsako omenjanje filma in kontroverznost pripomoreta k promociji in vse kaže, da bo Stotnica Marvel ena večjih uspešnic leta. Nika Kovač je navdušena, saj meni, »da je skrajni čas, da na filmska platna dobimo neustrašne junakinje«, a opozarja, da revolucionarnost lahko hitro zbledi v ustaljene vzorce. Vseeno sklene s pozitivno noto, da »morda pa ravno takšni filmi koga ali kakšno nagovorijo k temu, da se angažira za spremembo na bolje«.

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine