Festival, katerega prvi in skoraj edini dom je Cankarjev dom, slavi tri desetletja. Observatorij, iz katerega Ljubljana pogleduje daleč naokrog po sodobnih filmskih svetovih, ki obstajajo poleg večinske in globalno glasne hollywoodske produkcije, ima veliko odjemalcev in oboževalcev, številnim je znamenje, da je prišla jesen in poseben letni čas.
Igralka
Manca Dorrer je pred leti v
Delovi anketi ugotovila: »Vsako leto, ko pride v naše mesto Liffe, se mi zdi, da Ljubljana zaživi, zrak je lažji in okrog kinodvoran ter Cankarjevega doma diši po filmih z vseh koncev sveta. Ko hodim po ulicah, začutim, da so se pomešali vetrovi s severa, juga, vzhoda in zahoda.«
...
Morda je še najbolj lapidarna med uvodniki kataloga letošnjega jubilejnega festivala ugotovitev direktorice Cankarjevega doma
Uršule Cetinski, ki preprosto vse pove s tremi besedami: nepogrešljiv novembrski užitek.
Letališče in filmski festival
Jelka Stergel, ki je to užitkarsko zgodbo začela kot Film Art Fest, se spominja, da je Mednarodni ljubljanski filmski festival – Liffe – kmalu po ustanovitvi leta 1989, torej skorajda sočasno z osamosvojitvijo, pridobil uradno potrditev mednarodne zveze FIAPF.
Foto Liffe
»Ob tem dogodku mi je takratni predsednik zveze v šali povedal, da vsaka na novo ustanovljena država najprej poskrbi za ustanovitev mednarodnega letališča in filmskega festivala. Odpre si pomembni okni v svet. V Sloveniji je to v resnici veljalo samo za festival, letališče smo imeli že veliko prej, kakor tudi svojo letalsko družbo. Po osamosvojitvi smo letališče in svojo letalsko družbo prodali tujemu lastniku in, kot kaže, ogrozili prvi simbol samostojnosti ter jamstvo neodvisnosti v komunikaciji s svetom.
Najpopularnejši filmi po številu obiskovalcev
Vlak skrivnosti (r. Jim Jarmusch)
Dvojno Veronikino življenje (r. Krzysztof Kieślowski)
Lom valov (r. Lars von Trier)
Črna mačka, beli mačkon (r. Emir Kusturica)
Razpoložena za ljubezen (r. Wong Kar Wai)
Intimnost (r. Patrice Chereau)
Učiteljica klavirja (r. Michael Haneke)
Sestre magdalenke (r. Peter Mullan)
Kar brez skrbi (r. Mike Leigh)
Ču do vi to (r. Alejandro González Iñárritu)
Foto Liffe
Ostaja nam filmski festival. Kot že skozi vso zgodovino nam, Slovencem, vedno zvesto stoji ob strani kultura kot steber nacionalne identitete. Ponarodela konstitutivna vloga kulture pri nastajanju naše države je tako zopet aktualna, saj nas opozarja na negativen trend razvoja naše družbe, ki nažira svojo lastno ekonomsko substanco in s tem degradira tako težko pridobljeno državnost.«
Samo za slovenske oči: Nebo nad Berlinom
Jelka Stergel je v katalogu jubilejnega festivala dodala še nekaj pomenljivih poudarkov, predvsem pa, da nastanek tovrstnega festivala konec osemdesetih let prejšnjega stoletja niti najmanj ni bil samoumeven, ravno nasprotno. »Leta 1988 se je zdelo utopično, da bi v neki deželici, ki še ni država, lahko imeli svoj mednarodno priznani festival. Toda kot vodja filmskega programa Cankarjevega doma sem se čutila dolžno razmišljati strateško in posamezne odmevne filmske dogodke (po večini preglede posameznih nacionalnih kinematografij ali retrospektive režiserjev, kot na primer
Dušana Makavejeva januarja 1987, ki nam je razkrila nikdar videni
Misterij organizma) nadgraditi s pravim filmskim festivalom. Ta miselnost je bila pravzaprav logičen korak naprej od naše prve 'subverzivne akcije', nastanka prve samostojne slovenske filmske distribucije v Jugoslaviji.
Vodomec
nagrada režiserju najboljšega filma iz sklopa Perspektive po izboru mednarodne tričlanske žirije
1996 – Živeti v pozabi (r. Tom DiCillo)
1997 – Vzhodna, zahodna palača (r. Zhang Yu'an)
1998 – Življenje, kot ga sanjajo angeli (r. Érick Zonca)
1999 – Deseti brat (r. Aktan Abdikalikov)
2000 – Vzhod je vzhodno (r. Damien O'Donnell)
2001 – Kruh in mleko (r. Jan Cvitkovič)
2002 – Sobota (r. Juan Villegas)
2003 – Vrnitev (r. Andrej Zvjagincev)
2004 – Popolni preobrat (r. Cate Shortland)
2005 – Skriti adut (r. Dagur Kári)
2006 – 1 : 1 (Ena na ena) (r. Annette K. Olesen)
2007 – Okna v ponedeljek (r. Ulrich Köhler)
2008 – Lakota (r. Steve McQueen)
2009 – Črnci (r. Goran Dević, Zvonimir Jurić)
2010 – Podočnik (r. Yorgos Lanthimos)
2011 – Zaklonišče (r. Jeff Nichols)
2012 – Klip (r. Maja Miloš)
2013 – Miele (r. Valeria Golino)
2014 – Lahko noč, mamica (r. Severin Fiala, Veronika Franz)
2015 – Ovna (r. Grímur Hákonarson)
2016 – Dobra žena (r. Mirjana Karanović)
2017 – Columbus (r. Kogonada)
2018 – Bojevnica (r. Benedikt Erlingsson)
Prvi film, ki je bil odkupljen neposredno za predvajanje samo v Sloveniji, je bil
Nebo nad Berlinom Wima Wendersa leta 1987. Res je takrat bilo berlinsko nebo vedno bolj dramatično, dokler se ni drama razrešila v letu ustanovitve Liffa, ko je padel najslavnejši zid v Evropi, in to v mestu, ki je delilo Evropo na dva politična sistema, demokratični in avtoritarni.«
Simon Popek, ki je ob festivalovi polnoletnosti prevzel njegovo vodenje od Jelke Stergel, v uvodniku letošnjega kataloga ugotavlja: »Če o stanju Liffa vprašate mene, bi zgodovino festivala razdelil na dekade, in če bi v hotelski kavarni ob meni sedela Jelka Stergel, bi pokomentiral takole: da je bila prva desetletka obdobje uveljavljanja ter vzpostavljanja strukture in identitete festivala (od Fafa do Liffa), druga čas neslutene popularizacije pri občinstvu in programske širitve (z enega tedna na mamutskih petnajst dni), tretja obdobje umirjanja (krčenje na obvladljivih dvanajst dni in postopno širjenje v druga slovenska mesta), prilagoditve novim tehnološkim standardom (digitalizacija) in načinom sprejemanja medijskih vsebin, od pretakanja prek spleta do čedalje bolj priljubljenih tv-serij.«
Največ obiskovalcev so na festivalu našteli leta 2004, ko jih je bilo 52.000, v zadnjih letih Liffe obišče približno 42.000 obiskovalcev.
Svetloba jeseni
Ob dvajseti obletnici festivala se je režiser in pisatelj
Metod Pevec vprašal in ponudil edini mogoč odgovor: »[…] še vedno – ali spet? – nečesa ne razumem. Kako lahko filmi, ki jih v redni distribuciji malodane nihče ne bi niti povohal, na Liffu doživijo svoje resnično veličastne minute, včasih tako širokosrčne, da jih Ljubljani niti ne bi pripisal. Ugibam: ko sedimo na sedežu Liffa, najbrž tvegamo, raziskujemo, odkrivamo … Včasih imamo srečo, drugič ne, vedno pa gre za majhno intimno avanturo. Ta cineastični avanturizem lahko zaživi samo s festivalsko evforijo.«
Na prvem festivalu, takrat poimenovanem Film Art Fest, leta 1990 so prikazali deset filmov v rednem programu in pet v retrospektivi, ogledalo si jih je 4000 gledalcev.
Tistega leta je
Mirsad Purivatra, direktor
Sarajevskega filmskega festivala, ugotavljal: »Liffe ni nikoli zapravljal za velike slovesnosti z rdečimi preprogami in številne sprejeme, ki so del našega posla. Vendar to ni zmanjšalo njegovega pomena in veličastnosti; ravno nasprotno, Liffe je danes festival, ki vsem prebivalcem Ljubljane, Slovenije in številnim gostom s predvajanjem skrbno izbranih filmov ponuja tako zaželeno radost in svetlobo v velikokrat sivih jesenskih dneh.«
Ameriški režiser Scott Saunders je bil leta 1991 prvi tuji gost festivala: v Ljubljano je – prepričan, da se podaja na vojno območje – prišel s polnim kovčkom konzerv.
Režiser in pisatelj
Goran Vojnović je takrat dodal: »V poznojesenski Ljubljani naključni obiskovalec mesta težko ugotovi, da se v njem dogaja nekaj pomembnega. Pa vendar se vsako leto v tem času odvrti sto filmov, dvorane se polnijo tudi ob torkih dopoldne, vstopnice hitro poidejo za tajvanske, perujske in malijske filme. A glas o festivalu se širi skoraj šepetaje in videti je, da vse poteka po nekih nevidnih poteh. Mi radi varujemo to našo malo filmsko skrivnost in zaščitniško upamo, da ne bo nikoli zrasla, odšla v svet ter se odela v blišč in očarljivost.«
Komentarji