Intervju z Manfredom Sternom, predsednikom Yaskawe Europe.
Kočevje – Yaskawa, dobavitelji in partnerji bodo v Kočevju skupaj odprli od 800 do 1000 delovnih mest. »Za delo v tovarni robotov smo dobili zelo veliko prijav, mnogo več od pričakovanega. Ne le iz Slovenije, tudi iz sosednjih držav se ljudje zanimajo za delo v Yaskawi,« je med drugim v pogovoru za Delo dejal Manfred Stern, predsednik Yaskawe Europe in podpredsednik japonske korporacije.
Zakaj ste se odločili za novo investicijo?
Zaradi vse večjega povpraševanja po Yaskawinih izdelkih v Evropi, saj imamo vsako leto dvomestne rasti. Potrebujemo več proizvodnih kapacitet, da se lahko pravočasno odzovemo na zahteve naših strank. Zdaj uvažamo motorje iz Japonske, kar pomeni zelo dolgo dobaviteljsko pot. Servopogone in inverterje izdelujemo na Škotskem. Tam bomo proizvodnjo obdržali in na novo investirali v Kočevje. Z novo investicijo bomo dosegli tudi sinergije s tovarno robotov, ki se zdaj gradi. Veliko izdelkov iz nove tovarne bomo uporabljali v tovarni robotov, tako da se bodo komponente za robote in roboti proizvajali na istem kraju.
Boste v novi tovarni proizvajali izdelke tudi za izvoz?
Tako je. Del izdelkov bo namenjen za kočevsko tovarno robotov, večji del pa za trge EMEA, torej za Evropo, Bližnji vzhod, Afriko in Rusijo. Veliko Yaskawinih izdelkov bo prišlo iz Slovenije.
Proizvodnjo imate tudi na Škotskem, kjer jo boste obdržali. Je vzrok za investicijo v Kočevju namesto na Škotskem tudi brexit?
Na vprašanje brexita nihče ne more podati dobrega odgovora. Niti oblasti v Londonu in Bruslju ne znajo povedati, kakšen bo njegov izid. Spremljali bomo, kaj se bo zgodilo. Ker se povpraševanje povečuje, smo se morali odločiti za novo investicijo. Tovarna je vedno odvisna od kvalificirane delovne sile. Ta je na Škotskem odlična, zelo trdo delajo, tako kot tudi v Ribnici. Zato je zelo dobra odločitev, da ostanemo na Škotskem, vendar želimo vso nadaljnjo rast ustvariti tukaj. Veliko razlogov je, da novo tovarno postavimo ob tovarni robotov. Nova investicija v proizvodnjo motorjev na Škotskem ne bi imela smisla, saj bomo te potrebovali v kočevski tovarni robotov. Transport motorjev iz Škotske v Kočevje ne bi bil najboljša rešitev. Enako bomo tu potrebovali servopogone. Tudi brez brexita bi se enako odločili.
Omenjate potrebo po dobri delovni sili. V novi tovarni bo delo dobilo od 200 do 250 ljudi, v tovarni robotov jih bo približno toliko, torej skupaj 500 novih delovnih mest. Kako velika težava bo najti kvalificirane zaposlene?
Za delo v tovarni robotov smo dobili zelo veliko prijav, mnogo več od pričakovanega. Ne le iz Slovenije, tudi iz sosednjih držav se ljudje zanimajo za delo v Yaskawi. Zanimanje za zaposlitev pri nas je torej veliko, vendar morajo ti ljudje biti za to kvalificirani. Pred nekaj meseci smo hkrati z gradnjo začeli tudi izobraževati kadre v našem podjetju v Ribnici. Ti bodo jeseni prišli v Kočevje in začeli tu delati. Na kočevski srednji šoli je program strojništva, z njimi sodelujemo in lahko uporabljajo naše prostore za praktično učenje. Podobno bomo storili tudi za novo tovarno, kjer bomo potrebovali drugačno znanje, in sicer o mehatroniki, torej tudi elektroniki, programski opremi. Minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek in župan Kočevja Vladimir Prebilič sta se strinjala, da nas bodo podprli, da bi v Kočevju imeli fakulteto za mehatroniko.
Yaskawa Ristro in Yaskawa Slovenija iz Ribnice imata skupaj okoli 35 milijonov evrov prihodkov. Koliko prihodkov bo ustvarila Yaskawa v Sloveniji skupaj s kočevskima tovarnama?
To je zdaj težko reči. Lani smo v Evropi ustvarili 550 milijonov evrov prihodkov od prodaje. Večino izdelkov za evropski trg smo uvozili iz Azije, vsi roboti so prišli iz Azije. V prihodnosti bo večino robotov za Evropo izdelanih v Kočevju.
Tri četrtine vseh Yaskawinih robotov za Evropo.
Tako je. Če ocenim čez palec, bo okoli 70 odstotkov vseh izdelkov, ki prispevajo k letni prodaji morda 600 milijonov evrov v novem fiskalnem letu, prišlo iz Slovenije.
Kakšni so vaši dolgoročni načrti v Sloveniji, morda nove investicije?
Izziv bo logistika. Sestavne dele bomo dobili iz Azije, zato bo Luka Koper dobra vstopna točka. Tu bomo izdelovali končne izdelke, ki jih bomo morali distribuirati po vsej Evropi. Logistika je izziv, ki se ga bomo lotili sami ali s partnerjem, ki bi investiral v Kočevje in nam pomagal pri distribuciji. Imeli bomo tudi precej lokalnih dobaviteljev tako iz Slovenije kot iz jugovzhodne Evrope. Groba ocena je, da neposredna investicija s 100 zaposlenimi pomeni še 100 zaposlenih v bližini pri dobaviteljih in partnerjih. Vendar bodo to njihove investicije. Čez palec; iz Yaskawinih od 400 do 500 novih delovnih mest bi jih skupaj lahko na novo nastalo od 800 do 1000.
Boste za novo tovarno zaprosili za državno finančno pomoč, tako kot za prvo fazo?
Verjamemo, da bomo dobili podoben znesek kot za prvo fazo.
Kakšne so zaveze Yaskawe ter na drugi strani države in občine?
Pismo o nameri, ki smo ga podpisali, z naše strani pojasnjuje, kaj bomo naredili. Torej razširili svoje zmogljivosti, odprli od 200 do 250 novih delovnih mest, investirali od 20 do 30 milijonov evrov, obdržali Škotsko kot proizvodno lokacijo in želimo biti blizu tovarne robotov. Oblasti v Sloveniji in Kočevju smo zaprosili za podporo, da pravočasno dobimo zemljišče in dokumentacijo ter podobno finančno podporo kot za prvo investicijo.
V industriji se povečuje povpraševanje po robotih. Kje na svetu je to povpraševanje najbolj v porastu?
Na Kitajskem. Yaskawa je tam že pred osmimi leti postavila tovarno robotov, ima tudi proizvodnjo motorjev, servopogonov in inverterjev. Tudi v Evropi je velika rast. Evropa je za korporacijo Yaskawa za Kitajsko številka dve. V preteklosti se je veliko evropske industrije zaradi majhnih stroškov dela umaknilo v Kitajsko. Medtem so se stroški dela na Kitajskem povečali, poleg tega je z avtomatizacijo, industrijo 4.0 in drugimi orodji, ki jih zagotavljamo, proizvodnja v Evropi spet privlačnejša. Proizvodnja v bližini strank je velika prednost, saj se lahko odzoveš hitro. Verjamem, da se bo iz Kitajske v Evropo vrnilo veliko proizvodnih industrij. To je za nas velik potencial rasti. Glavni izvršni direktor korporacije Yaskawa Hiroshi Ogasawara je pred kratkim dejal, da nekateri naši tekmeci postajajo kitajski. Evropske proizvajalce robotov kupujejo kitajska podjetja. Ob tem je dodal, da Yaskawa postaja bolj evropska. To pojasnjuje, da je Evropa za nas močen, rastoč trg.
Avtomobilska industrija je najpomembnejši kupec robotov. Iz katerih drugih industrij je še naraščajoče povpraševanje po robotih?
Avtomobilska industrija je največji del kupcev, vendar velika rast prihaja iz drugih industrij. Velik potencial je, denimo, pri dajanju in odvzemanju delov na stroje. Pri logistiki, denimo za skladišče Amazone in druge, so prav tako potrebe po robotih.
Kaj takšna rast pomeni za Yaskawo, njeno rast in investicije?
Yaskawin pristop k industriji 4.0 je i3-mehatronika: intregrirano, inteligentno in inovativno. Naši izdelki so lahko integrirani v velikih sistemih, z znanjem naših ljudi in integriranimi izdelki lahko strankam ponudimo inovativne rešitve. Smo na novi stopnji avtomatizacije: stroji lahko dajo informacijo, denimo zahtevajo vzdrževanje najkasneje prihodnji teden, sicer bo produktivnost manjša ... To je velikanski korak, ki nam bo pomagal pridobiti mnogo več strank. IQ-mehatroniko pa bomo uporabili v Kočevju, tako da bo to pilotna tovarna, s katero bomo našim strankam pokazali, kaj pomeni Yaskawina industrija 4.0.
Komentarji