Edini možni scenarij glede Adrie Airways je njen stečaj, je po seji vlade dejal gospodarski minister Zdravko Počivalšek. Nato sta po njegovem možna dva scenarija, in sicer da razmere glede povezljivosti uredi trg in ustanovitev novega letalskega prevoznika.
S stanjem Adrie se je danes seznanila tudi vlada, po seji vlade pa je
Zdravko Počivalšek, minister za gospodarski razvoj in tehnologijo, predstavil vladne odločitve glede letalskega prevoznika. Stanje so pred sejo preučile pristojne državne institucije, SDH in DUTB, ki preučujejo možnost nadaljnjih rešitev.
Še brez enega letala
Javna agencija za civilno letalstvo je danes Adrii Airways prepovedala letenje z bombardierjem CRJ900, ker je najemodajalec odpovedal najemno pogodbo in je bil najemnik Adria Airways posledično izbrisan iz registra zrakoplovov kot uporabnik navedenih letal, so sporočili iz agencije.
Stečaj je edini možni scenarij
»Adria je za slovensko gospodarstvo in slovenski turizem zelo pomembno podjetje in ni nam vseeno, kaj se z njimi dogaja,« je uvodoma dejal Počivalšek ter dodal, da je zaradi zakonskih določil možnost, da država podjetju pomaga, zelo omejena. Z različnimi državnimi inštitucijami so preučevali možnosti, kako pomagati in ohraniti letalskega prevoznika v Sloveniji. Lastniki Adrie namreč še vedno niso objavili letnega revidiranega izkaza za lani, čeprav se je rok iztekel konec avgusta. Kljub temu so v zadnjih dneh v sodelovanju z dvema državnima inštitucijama SDH in DUTB opravili podrobno analizo finančnega stanja ter ugotovili, da je slabše od pričakovanega.
»Ugotovitve so, da je finančna luknja v Adrii bistveno večja od pričakovane. Gre za izredno slabo stanje, ki poleg vsega kaže tudi na slabo korporativno upravljanje v Adrii,« je nadaljeval Počivalšek ter ponovno poudaril, da država pri obstoječem lastniku ter na podlagi številk v Adrio ne namerava vstopiti. Edini možni scenarij je z besedami infrastrukturnega ministra le stečaj Adrie, ki mu lahko sledita dva koraka. Prvi korak je, da se razmere uredijo same na trgu, druga možnost pa je, da država ustanovi novo podjetje in poskrbi za vzpostavitev ključnih letalskih linij.
Na ministrstvu torej proučujejo tudi možnost ustanovitve novega podjetja na trgu, s pomočjo katerega bi se ustvarile boljše povezave Ljubljane in Slovenije s preostalimi evropskimi mesti. Za pridobitev ustreznih dovoljenj bi potrebovali od tri do šest mesecev, ustanovitev je možna le ob podpori in sodelovanju z Lufthanso, je dejal minister. Najprej je treba narediti poslovni načrt in ga uskladiti z največjim evropskim prevoznikom, je dodal.
Pri tem se je po ministrovih besedah treba zavedati, da obstajata dva pogoja, ki ju je treba razčistiti pred ustanovitvijo nove družbe: prvič, da bo podjetje po oceni ministrstva potrebovalo med štiri in pet milijonov evrov letno za ohranjanje linij - te bi država subvencionirala po spremembi zakona o letalstvu -, ter drugič, da je za ustanovitev takšnega državnega podjetja potreben politični konsenz. Pogajanja s ponudniki letal, ki jih ima v najemu Adria, že potekajo, prav tako z Lufthanso ter proučujejo, kako bi najhitreje ustanovili novo podjetje.
Na vprašanje
Dela, koliko denarja je treba za ustanovitev takšne družbe, Počivalšek »ni želel špekulirati«.
Poročali smo, da bi za njegovo ustanovitev v začetku potrebovali med 15 in 20 milijonov evrov.
.
»Po naši oceni bi morali v Adrio vložiti okoli 28 milijonov evrov, če bi jo želeli dvigniti v zrak,« je še dejal Počivalšek ter dodal, da so številke take, da jih povsem odvračajo od vstopa v podjetje.
FOTO: Jože Suhadolnik/Delo
Sodelovanje z Lufthanso
Po besedah Počivalška je Lufthansa pripravljena sodelovati, ne lastniško, ampak pri povezovanju linij, pri ustanavljanju nove družbe. Pojasnil je še, da bo po dogovoru z Lufthanso in Fraportom okoli sedem od 15 linij Adrie Airways pripravljenih za obnovo. Na njih bi letele družbe iz nemške letalske skupine.
Nova globa
Tržni inšpektorat je Adrii Airways naložil še drugo globo in družbi prepovedal prodajo vozovnic za lete, ki jih ne more izvesti.
Nadaljujemo z nadzori pri letalskem prevozniku, pravijo na tržnem inšpektoratu: »Kljub pričakovanju javnosti, da bodo lastniki družbe 4K Invest pristopili k ureditvi nastale situacije, ki je pripeljala do prizemljitve letal in posledično odpovedi večine letov, se situacija ne izboljšuje. Zaradi navedenega smo 30. septembra 2019 družbi vročili odločbo o prepovedi uporabe nepoštene poslovne prakse, ki jo družba izvaja s prodajo letalskih vozovnic za lete, za katere bi morala vedeti, da jih ne bo mogla zagotoviti, s čimer utegne zavajati potrošnike glede možnosti koriščenja kupljenih letalskih vozovnic.«
Zaradi nadaljevanja kršitev, povezanih s prodajo letalskih vozovnic, so družbi izrekli že drugo globo. Adria je namreč potrošnikom 26. septembra prodajala letalske vozovnice za lete, ki naj bi bili izvedeni 28. in 29. septembra, čeprav je bila situacija za izvedbo letov na navedena datuma negotova. Letala družbe so bila namreč v času prodaje letalskih vozovnic še vedno prizemljena.
»Cilj, ki ga v okviru nadzorov zasledujemo, je preprečiti nadaljnje zavajanje potrošnikov in njihovo morebitno oškodovanje pri nadaljnji prodaji letalskih vozovnic,« še pravijo na inšpektoratu.
Zaradi nadaljevanja kršitev, povezanih s prodajo letalskih vozovnic, so družbi izrekli že drugo globo. FOTO: Matej Družnik/Delo
Zaposleni naj bi se dogovorili za odpis dolgov
Iz sindikata kabinskega osebja so sporočili, da z nestrpnostjo čakajo odločitev vlade. »Prepričali smo vodstvo 4K, da se odreče podjetju, z dobavitelji smo se dogovorili za znaten odpis dolgov in njihovo dolgoročno refinanciranje, se pogovarjali z novimi investitorji, našli podjetje, ki se ukvarja samo s prestrukturiranji letalskih prevoznikov. Lufthansa si še naprej želi biti partner Adrie,« so glede na zapisa sindikata dejali v iniciativnem odboru zaposlenih. Po njihovem je načrt subvencioniranja linij zelo dvomljiv, saj je za dokazovanje upravičenosti subvencioniranja linij treba izdelati natančne študije. Po njihovem tudi ni smiselna ustanovitev nove Adrie, saj novo podjetje ne bi pridobilo ugodnih slotov na letališčih, torej terminov, ki jih prevoznik zakupi na letališčih, kamor leti. Trenutne slote Adrie bi namreč kupile druge letalske družbe. Poleg tega proces pridobitve potrebnih spričeval traja leta.
Dvesto milijonov evrov bi bilo potrebnih, če bi hoteli Adrio Airways postaviti na kolikor toliko trdne noge, pa še potem bi bil uspeh odvisen od poslovodstva, pa
meni zadnji slovenski direktor Adrie Airways Mark Anžur.
Komentarji