Neomejen dostop | že od 9,99€
Slovenija na podlagi ugotovitev letošnje lestvice svetovne konkurenčnosti, ki jo objavlja švicarski Inštitut za razvoj menedžmenta (IMD) – na njej smo med 63 državami zasedli 38. mesto – pričakuje največ neprijetnih izzivov, tveganj in negotovosti v sklopu gospodarska uspešnost.
V sedanjem času globalne nestabilnosti, zniževanja gospodarske rasti – napoved OECD za Slovenijo predvideva 4,6-odstotno rast bruto domačega proizvoda letos in 2,5-odstotno prihodnje leto – in kadrovskega deficita so izzivi številni. Pričakovati je upad izvoza v tistih panogah, ki so vezane na trgovino z Rusijo in Ukrajino, rast domače končne potrošnje pa bo pod vplivom padca kupne moči prebivalstva zaradi visoke rasti cen osnovnih življenjskih proizvodov in energentov, med drugim pojasnjujeta prof. dr. Peter Stanovnik in mag. Sonja Uršič z Inštituta za ekonomska raziskovanja (IER).
»Zato je v času energetske in surovinske krize pomembno vzpostaviti pravo ravnovesje med državnimi pomočmi ogroženim panogam (kot sta kmetijstvo in transport) in socialno ranljivim slojem prebivalstva ter konkurenčnim podjetniškim okoljem. Državne pomoči za podporo gospodarstvu in potrošnikom bodo selektivno usmerjene v regulacijo cen energentov, strateških surovin in hrane.«
V prihodnjih letih bo pomembno zagotoviti pospešitev rasti produktivnosti, ki je ključni element za dosego višjega življenjskega standarda. Kot pojasnjujeta sogovornika, moramo z ukrepi ekonomske politike spodbujati prehod v inovacijsko podprto gospodarsko rast. Izhodišče za investicijska vlaganja in vlaganja v raziskave in razvoj za rast produktivnosti je pri tem boljše kot po gospodarsko-finančni krizi v prejšnjem desetletju zaradi boljše finančne slike v podjetjih, obenem pa so na voljo tudi obsežna finančna sredstva v okviru evropskega mehanizma za okrevanje, namenjena naložbam v trajnostno in vključujočo rast, zeleni prehod in digitalno preobrazbo.
V zadnjem letu se je vladna učinkovitost rahlo izboljšala, vendar je ta sklop v celotnem preteklem desetletju bistveno vplival na zaostajanje slovenske konkurenčnosti za primerljivimi državami (Češka, Estonija, Avstrija). Z vidika napovedanih gospodarskih gibanj pa Stanovnik in Uršičeva poudarjata, da izzivi in tveganja za institucionalni in družbeni okvir, ki se kratkoročno počasi izboljšujeta, ne bodo tako veliki kot za javnofinančno in davčno politiko ter poslovno zakonodajo.
Kot poudarjata sogovornika, se je treba zavedati, da v načrtu za okrevanje in odpornost ter v proračunu opredeljena področja oziroma projekti tekmujejo za omejena razpoložljiva sredstva, zato je potrebna jasna opredelitev prednostnih ciljev. Glede na visoke stroške dela (zlasti socialnih prispevkov delodajalcev) bo potrebna njihova davčna razbremenitev. Glede na obstoječi proračunski primanjkljaj in predvideno razliko med proračunskimi prihodki in odhodki pa se kažejo potrebe po večji obdavčitvi kapitala (podjetja, premoženje občanov).
»Sedanja 19-odstotna splošna stopnja davka od dohodka pravnih oseb je mednarodno primerljiva (povprečje za EU je 20,7 odstotka), pri čemer slovenska podjetja uveljavljajo vrsto davčnih olajšav, ki so lani omogočale 14,9-odstotno efektivno davčno stopnjo. Osnovni namen olajšav ni 'subvencioniranje podjetij' z znižanjem davčne osnove, temveč spodbujanje poslovne in investicijske dejavnosti. Pri napovedani obdavčitvi premoženja občanov gre predvsem za obdavčitev nepremičnin (stanovanj in hiš). Njen osnovni cilj je poleg višjih proračunskih prihodkov tudi večja izkoriščenost stanovanjskega fonda.«
Gibanja v svetovni ekonomiji sta močno spremenili in poslabšali pandemija in vojna v Ukrajini. Z negativnimi trendi se srečujejo vsa evropska gospodarstva, tudi slovensko: upadanje gospodarske rasti, inflacijski pritiski, energetska, okoljevarstvena, prehranska in surovinska kriza ter trganje globalnih preskrbovalnih verig. To so najpomembnejši procesi, ki jih je pretežno povzročila in pospešila ruska vojaška invazija v Ukrajini. Dolgotrajni vplivi covida-19 so sredi leta nekoliko potisnjeni v ozadje, pomenijo pa še vedno velik izziv in močna zdravstvena tveganja.
Med drugimi, manj poudarjenimi dejavniki in izzivi poslovanja so delo na daljavo in hibridni modeli dela, disruptivne tehnologije na prehodu v industrijo 5.0, manj osebnih kontaktov med dobavitelji in kupci, predpisi na področju varstva okolja oziroma emisij toplogrednih plinov, socialno razslojevanje in možnost uvajanja davkov na globalni ravni.
V mednarodni primerjavi je zaostanek Slovenije na področju poslovne učinkovitosti največji v podsklopu odnosov in vrednot. Tu se razmere pri nas že daljše obdobje spremljanja konkurenčnosti ne izboljšajo. Nujnost ekonomskih in socialnih reform, ki bodo zagotovile zmanjšanje razvojne vrzeli in omogočile dolgoročno vzdržno rast, v Sloveniji v splošni populaciji še vedno ni ustrezno predstavljena, opozarjata Sonja Uršič in Peter Stanovnik.
Na področju trga dela je pri nas vse pomembnejši problem upadanje in staranje prebivalstva. Možnosti povečanja domače ponudbe delovne sile so omejene in jih lahko iščemo v povečanju delovne aktivnosti starejših in mlajših iskalcev zaposlitve z zapolnjevanjem vrzeli med znanjem, veščinami in spretnostmi, ki so na trgu, in znanjem, ki ga iščejo zaposlovalci. Na področju vključevanja mladih na trg dela se kot velika pomanjkljivost kaže pomanjkanje učenja in usposabljanja prek vajeništva, ki je izvrsten način razvoja iskanih strokovnih profilov.
»Škarje se odpirajo tudi na področju ponudbe visoko izobraženega kadra, zato moramo povečati privlačnost Slovenije za prihod visoko kvalificiranih mednarodnih strokovnjakov in voditi celovito imigracijsko politiko ter obenem zajeziti beg možganov. Prizadevati si moramo tudi za večjo mednarodno mobilnost študentov in učiteljev v visokošolskem izobraževanju ter internacionalizacijo učnih programov.«
»Slovenija je v zadnjih letih na evropski inovacijski lestvici EIS padla iz druge skupine 'močnih inovatorjev' v tretjo skupino 'skromnih inovatorjev' in je pod evropskim povprečjem (indeks 89 glede na evropsko povprečje v letu 2021). Kljub dobrim kazalnikom na področju človeških virov, izobraževalnega sistema in znanstvenih objav zaostaja na področjih razpoložljivosti tveganega kapitala, vpliva inovacij na zaposlovanje in izvoz, varstva intelektualne lastnine ter inovativnosti malih in srednjih podjetij. Zadnja so v veliki meri (pod)dobavitelji polizdelkov in sestavnih delov večjim kupcem v tujini in niso inovacijsko dovolj aktivna.«
Vzroki za nezadovoljive trende so, kot pravita sogovornika, številni, od nezadostnega poznavanja sodobnih inovacijskih procesov, neprimernih podpornih mehanizmov, nizke inovacijske kulture, skromnega obsega javnega financiranja raziskovalne in inovacijske dejavnosti do neustreznega raziskovalno-razvojnega menedžmenta. »Slovenija potrebuje spremembo proizvodne in storitvene strukture v smeri proizvodov in storitev z višjo dodano vrednostjo (letos le 52.000 evrov na zaposlenega), kar je povezano z večjo učinkovitostjo zasebnega in javnega sektorja, tehnološkim prestrukturiranjem in z investicijami, usmerjenimi v inovativne, donosnejše projekte. Novi zakon o znanstveno-raziskovalni in inovacijski dejavnosti sicer določa povišanje državnih RR-vlaganj na en odstotek BDP, vendar pušča odprta vprašanja vrste podzakonskih aktov in še posebej financiranja agencije, pristojne za tehnološki razvoj in inovacije.«
Eden od konkurenčnih izzivov je potreba po digitalizaciji poslovanja podjetij, kjer Slovenija zaostaja za povprečjem EU, zlasti z vidika hitrosti integracije digitalnih tehnologij, predvsem v malih in srednjih podjetjih. V najnaprednejših podjetjih se uvajajo novi poslovni modeli z digitalizacijo nabavnih, proizvodnih in prodajnih postopkov, z iskanjem novih logističnih in transportnih poti ter s poslovnimi dogodki in konferencami v virtualni obliki. Tudi sejemske predstavitve v vse večjem obsegu potekajo na digitalnih platformah. Še vedno pa je zelo velik delež podjetij, katerih proces digitalizacije je na zelo nizki (45 odstotkov) ali nizki (okoli tretjina podjetij) ravni (DESI 2021), skleneta Peter Stanovnik in Sonja Uršič z IER.
Na lestvici konkurenčnosti IMD se na področju infrastrukture kažejo večji premiki šele v srednjeročnem in dolgoročnem obdobju. Slovenija je v zadnjih treh letih doživela občuten padec konkurenčnosti na področju osnovne infrastrukture, kjer se kažejo naraščajoče težave pri zagotavljanju učinkovite infrastrukture za distribucijo blaga in storitev.
»Slovenija mora zato prednostno izboljšati povezanost različnih oblik transportne infrastrukture (intermodalnost, multimodalnost) ter potrebuje celovite logistične storitve in razvoj regijskih intermodalnih centrov. Zaradi naraščanja cestnega prevoza in težav z okoljem je treba spodbujati selitev tovornega prometa s cest na železnice,« pojasnjujeta dr. Peter Stanovnik in mag. Sonja Uršič z Inštituta za ekonomska raziskovanja. Obenem dodajata, da so poleg letalskega prometa železnice med najmanj konkurenčnimi oblikami prevoza v Sloveniji. Ta posodobitev pa je ključna tudi z vidika nadaljnjega razvoja koprskega pristanišča.
Poleg že omenjenega mora Slovenija vlagati v razvoj konkurenčne železniške infrastrukture in sodobnih intermodalnih prometnih terminalov. Naložbe v posodobitev potniškega terminala ter v izgradnjo poslovne cone in logističnega objekta so pravi korak k izboljšanju kakovosti letalskih in logističnih storitev.
Slovenija je po letu 2014 z naložbami v tehnološko infrastrukturo bistveno izboljšala svojo konkurenčnost in se danes po nekaterih kazalnikih – obseg investicij v telekomunikacije in število uporabnikov mobilnega širokopasovnega interneta – uvršča v prvo dvajseterico držav na lestvici IMD. »Še vedno pa močno zaostajamo, kar zadeva delež visokotehnološkega izvoza, javno-zasebno partnerstvo pri financiranju tehnološkega razvoja in ustrezen pravni okvir na področju razvoja in uporabe novih tehnologij.«
Obseg javnih in zasebnih naložb v raziskave in razvoj je pod povprečjem EU in v letu 2021 za 0,9 odstotne točke zaostaja za ciljno vrednostjo treh odstotkov bruto domačega proizvoda. Javna vlaganja v raziskave in razvoj, še pravita sogovornika, so zelo odvisna od evropskih skladov (European Regional and Development Funds). Tako javna kot podjetniška vlaganja v raziskovalno-razvojne dejavnosti niso dovolj učinkovita, kar se kaže v premajhnem deležu izvoza srednje- in visokotehnoloških proizvodov ter na znanju temelječih storitev.
Obenem je premajhen tudi obseg varstva in komercializacije intelektualne lastnine: večletni zaostanek Slovenije za povprečjem EU pri patentih se je lani zmanjšal (indeks 70,3 glede na povprečje EU), pri blagovnih znamkah in modelih pa še vztraja.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji