Ne samo cerkve, muzeji in parki, že nekaj desetletij so turistična zanimivost velikih mest tudi športna igrišča. Prav to velja za Madrid in stadion, ki nosi ime Santiaga Bernabeua, v prihodnje pa bo Realov objekt dobil še bolj izstopajočo podobo. Obnova, vredna več kot 500 milijonov evrov, bo trajala 42 mesecev, a to ritma tekem ne bo zmotilo, saj bodo večino del opravili zunaj tekmovalne sezone.
Santiago Bernabeu je postal tako znamenit stadion, da je odvzel pomen celo svojemu idejnemu očetu in najpomembnejšemu človeku v zgodovini Reala. Kajti če danes povprečnemu nogometnemu poznavalcu omeniš ime
Santiago Bernabeu, bo verjetno prej pomislil na igrišče kot na dolgoletnega igralca, trenerja in predsednika kluba.
Toda brez njega ne bi bilo ne stadiona, ne slave, ne lovorik, po katerih se Real uvršča na sam vrh nogometnih klubov. Z vizionarskimi prijemi in spretnimi političnimi potezami je tega najprej dvignil iz povojnega pepela in ga nato prek evropskega pokala, predhodnika lige prvakov, pripeljal do slovesa največjega nogometnega kluba na svetu.
Gradbena dela naj bi končali leta 2023. Vrednost projekta so ocenili na pol milijarde evrov. FOTO: Reuters
Edini z vsemi tekmami
Bernabeu je dobro vedel, da za uspeh najprej potrebuje primeren stadion. Prejšnji objekt je bil med špansko državljansko vojno zaradi bombardiranja skoraj popolnoma uničen, saj je bil v njem zapor. Real je brez lastnine po vojni skoraj propadel, toda Bernabeu je povezal številne člane klube in s skupnimi denarnimi sredstvi so obnovili igrišče, ki je nato vseskozi raslo in pridobivalo moderne lastnosti. Že pred vojno je imel Real prvi stadion s klubskim barom, prvi med evropskimi klubi je zgradil center za treninge, že leta 1963, leta 1982 pa je bilo to igrišče kot prvo opremljeno z videosemaforjem za spremljanje izida in drugih podatkov o tekmi.
Posebnost Realovega stadiona je, da je v primerjavi z objekti drugih nogometnih velikanov precej blizu središču mesta, stoji ob osrednji aveniji Paseo de la Castellana. Obiskovalci, ki se jim ne mudi, se lahko do njega celo sprehodijo, sicer pa je »pred vrati« igrišča postaja podzemne železnice s preprosto povezavo do središča. Povsem drugače velja že za mestne rivale pri Atleticu z
Janom Oblakom, saj so z novim Metropolitanom povsem na obrobju mesta.
Skozi zgodovino je Realov stadion postal edini objekt, ki je gostil vse najpomembnejše tekme, tako klubske kot reprezentančne. Tam je bil leta 1964 finale evropskega prvenstva, leta 1982 finale svetovnega prvenstva, kar štirikrat je gostil finale lige prvakov, lani pa tudi povratno tekmo finala južnoameriške lige prvakov med River Platom in Boco Juniors, potem ko sta imela kluba iz Buenos Airesa doma preveč varnostnih težav.
Naslednik velikega Bernabeua
Florentino Perez je bil že pred prihodom na položaj predsednika Reala vpliven poslovnež, še vedno vodi gradbeno podjetje ACS s posli v Španiji, Nemčiji, Indiji, Braziliji, Čilu, Maroku, Avstraliji …
Kdo bo vlagatelj?
Santiago Bernabeu je umrl leta 1978, njegovi nasledniki pa skrbijo, da klub ohranja stari sloves. Več naslednjih predsednikov je prišlo v klub z željo, da bi se povzdignili na raven znamenitega Bernabeua, najbolj odločen pri tem je
Florentino Perez. V prvem mandatu se mu ni izšlo, v drugem je stkal še več gospodarsko-političnih navez, da ostaja na čelu Reala, k temu pa izdatno pomagajo tudi uspehi v zadnjih sezonah lige prvakov.
Ravno Perez je s svojo upravo kluba že pred leti predstavil zamisel o obnovi stadiona, zdaj pa so razkrili tudi dokončni načrt. Stadion bo dobil novo, precej futuristično podobo, streho, moderen 360-stopinjski videozaslon, še več restavracij, nakupovalno središče, podzemno garažo … Obnova bo trajala 42 mesecev, Real pa bo še naprej vse tekme odigral na tem igrišču, saj bodo največja gradbena dela opravili zunaj tekmovalne sezone.
Veliko je ugibanj o finančni trdnosti projekta. Pred časom je nastala ideja, da bi prenovo finančno podprlo kakšno od bližnjevzhodnih ali azijskih podjetij, v zameno pa bi znamenito igrišče poimenovali po tujem vlagatelju, toda med Realovimi navijači taka pozaba nekdanjega predsednika kajpada ni prišla v poštev. Zdaj omenjajo dolgoročno bančno posojilo v vrednosti 520 milijonov evrov, klub naj bi ga odplačeval 25 let. Kljub temu je več vprašanj kot odgovorov, še posebno ker Perez v zadnjih sezonah ni posegal po dragih nogometnih okrepitvah, kar se pozna pri nogometnih dosežkih, zato je slišati namige, da je denar hranil za prenovo.
Moštvu Reala letos ne gre najbolje. Klub bo zato potreboval tudi obnovo ekipe. FOTO: Reuters
Legalno ni nujno tudi moralno
Perez je bil že pred prihodom na položaj predsednika Reala vpliven poslovnežev, še vedno vodi gradbeno podjetje ACS s posli v Španiji, Nemčiji, Indiji, Braziliji, Čilu, Maroku, Avstraliji … Prek gradbeništva in pozneje nogometa se je prebil med najpomembnejše Špance, zato se težko znebi suma o spornih poslih v korist kluba.
- Santiago Bernabeu je bil nekdanji igralec, trener in predsednik Reala.
- Je klub varčeval z denarjem pri nakupih igralcev?
- Obnova naj bi Realu omogočila 150 milijonov evrov letnih prihodkov.
Če bodo na prenovljenem stadionu prvič zaigrali leta 2023, se je vseeno treba vrniti v leto 1998. Takrat je Real od občine kupil večjo posest v četrti Las Tablas v severnem delu mesta za 421.000 evrov, pred osmimi leti pa jo je občina želela odkupiti nazaj, a so vrednost ocenili na kar 22,7 milijona. Toliko denarja občina ni imela, a to ni bil problem – Real je v zameno dobil zemljišče v neposredni bližini svojega stadiona, kar bo zelo olajšalo obnovitvena dela. Sporni posel je proučevala tudi evropska komisija, vendar nikoli ni bilo epiloga, ki bi škodil Realu.
Taki primeri najlepše potrjujejo, da legalno ni nujno tudi moralno. Perez se medtem hvali, da bo novi stadion prinesel 150 milijonov evrov dodatnih letnih prihodkov, toda prav v tej sezoni je spoznal še nekaj: ljudje hodijo na tekme zaradi dobrega nogometa, ne zaradi modernega stadiona. Realov objekt namreč že zdaj ponuja vrhunsko udobje, zato je imel po odhodu
Cristiana Ronalda in ob slabših rezultatih samo eno pomanjkljivost – številne prazne sedeže.
Komentarji