Ljudska modrost pravi, da posla in čustev ne gre mešati, v angleškem jeziku pa je dobro uveljavljen in v druge jezike prenesena fraza »it's not personal, it's just business«. A ko si s svojim osebnim partnerjem poleg vzglavnika delimo tudi posel, mu ob »službenih« težavah in nesporazumih tudi lahko rečemo, naj stvari ne jemlje osebno?
Čeprav se morda zdi, da so pari v poslovnem in zasebnem življenju pogruntavščina sodobnega kapitalizma, gre za eno najstarejših in morda celo prvih poslovnih entitet v zgodovini človeštva, ki sega vse do obdobja nabiralništva, ko sta moški in ženska delovala dobesedno z roko v roki, da sta preživela družino, močne sledove pa najdemo tudi v obdobju kolonializma, ko je fraza »mom and pop« (mama in oče) označevala manjše družinsko ali neodvisno poslovno dejavnost. Investopedia navaja, da se ta izraz lahko nanaša tudi na neizkušene investitorje. Ali to pomeni, da je podjetje, ki ga ustanovita ljubezenska partnerja, slaba zamisel?
Profesor podjetništva na univerzi Georgetown Jeff Reid je v enem izmed člankov v
Financal Timesu dejal, da ima večina profesionalnih vlagateljev vedno pomisleke pred vlaganjem v podjetje, ki ga vodita partnerja oz. zakonca, med najbolj eminentnimi naj bi veljajo celo pravilo, da se v taka podjetja nikoli ne vlaga, saj da posel trpi skupaj z zakonom.
Iza Sia Login: Moški in ženski princip imata v poslu največji potencial
Iza Sia in Samo Login. Foto: Tania Mendillo
A primeri tako v svetu kot pri nas dokazujejo tudi nasprotno. Najdražje kadarkoli prodano podjetje, ki sta ga ustanovila Slovenca, zakonca Iza Sia in Samo Login, je Outfit7. Iza Sia Login je v nasprotju z Reidom prepričana, da ima posel veliko večji potencial za rast ravno takrat, ko ga skupaj vodita žena in mož. Kakor nam je dejala: »Če se oba zavedata moškega in ženskega principa, se ta lahko združi v vsej svoji popolnosti.« Seveda pa združitev dveh principov samo po sebi še ni recept za uspeh.
»Z možem imava s psihološkega vidika večinoma popolnoma diametralne lastnosti. S tem tvoriva popoln tim, kar pomeni, da lahko pokrivava vse timske vloge, torej zelo lepo sodelujeva, če se tega zavedava, različnosti spoštujeva in jih pravilno uporabljava,« pojasnjuje Iza Sia Login. To marsikdaj ni preprosto, še posebno ob nesoglasjih. Sogovornica zato vsem parom, ki so skupaj v poslu ali se tega nameravajo lotiti, svetuje, da pri vsakem projektu določijo vodjo oz. »čuvarja ognja projekta«.
»Ta človek nosi vso odgovornost in tega se mora zavedati. To pomeni, da ima veto na odločitve tudi, če se vsi drugi sodelujoči ne strinjajo z njim. Ne nazadnje je odgovornost za rezultat popolnoma njegova. Če se pojavi nesoglasje, seveda ni prijetno, še posebno če moja odločitev ni sprejeta, a tako je vedno, kadar delaš z več ljudmi v ekipnem duhu. Če so za drugačno odločitev tehtni argumenti, pa tudi to ni težko. Zagovarjam moč argumentov in ne argument moči.«
Družinsko življenje (ne) sme biti prepojeno s poslom oziroma zakaj (ne) sme postati del zasebnega življenja
Odgovarja: Iza Sia Login, ustanoviteljica Outfit7
»Zelo dobrodošla lastnost je zavestno preskakovanje med različnimi vlogami, kadar je to potrebno. Tako v odnosu do svojega partnerja kot v poslu in drugje. Torej, da znaš preklapljati iz vloge žene, mame, sodelavke, poslovne partnerke, vodje, podrejene … Vsak podjetnik ve, da je podjetnik 24 ur, 365 dni v letu. V bistvu tudi vsak odgovoren zaposleni, ki ni lastnik podjetja, deluje tako. Ko končaš delo, ki ga v tistem dnevu preprosto moraš narediti, in veš, da drugo lahko počaka za jutri, zapreš »fascikel posel« in se prestaviš v drugo vlogo – žene, mame, gospodinje, prijateljice – ter se 99-odstotno posvetiš tej. Kljub temu je odstotek pozornosti še vedno pri poslu, saj nikoli ne veš, kakšno presenečenje te čaka za vogalom.«
Julia Hartz: V nekem trenutku sem se počutila kot fikus
Zanimiva je tudi poslovna zgodba zakoncev Hartz. Julia Hartz je Kevina, tisti čas že investitorja, ki je zaslužil z zgodnim vlaganjem v Paypal, spoznala, ko je delala za različna zagonska podjetja v Silicijevi dolini. Zaljubila sta se in Kevin jo je povabil k razvoju ideje o Eventbridu.
Kakor je dejala v intervjuju za
New York Times, je imela na začetku »neumen naziv predsednice, Kevin pa je bil izvršni direktor«. Šele ko je podjetje z investitorji pridobilo resno vsoto denarja in povečalo ekipo na sto zaposlenih in je že povila prvega otroka, je, kakor pravi, poskušala ugotoviti, kaj je njen namen v podjetju.
»Sem samo fikus ali lahko dodam dodano vrednost?« se je spraševala.
Julia je leta 2016 postala izvršna direktorica in v tej vlogi uspešno izpeljala prvo ponudbo delnic. Velja za eno redkih uspešnih žensk v svetu tehnoloških velikanov, kjer dominirajo moški, s Kevinom pa imata še danes uspešen zakon. Kako jima je uspelo? »Nikoli ne delajta iste stvari oba hkrati, nama je svetoval prijatelj. In to je bilo najino zlato pravilo. Če bosta delala isto preglednico, se bosta skregala za miško.«
Komentarji