Neomejen dostop | že od 9,99€
Za narodov blagor, odpornost v zdravju in veselje v duši je to najboljša mogoča novica - zdi se, da še nikoli ni bilo na cestah toliko ljudi na kolesih, kot zdaj. Zakaj se je nenadoma na kolesih znašlo vse, kolesarijo celo tisti, ki sicer težje hodijo?
Verjetno je različnih odgovorov veliko – a bržkone je glavni, da nam da kolo bolj kot vse drugo ponuja občutke neodvisnosti, tudi nenadzorovanosti, kreiranja in sprejemanja lastnih odločitev in tisti intimen občutek lastne svobode, telesa in duha.
Kolo je povozilo avto. Vsaj v tem zapisu.
Sicer za zagotovo tudi povsem drugače: neverjetno povečanje števila kolesarjev na cestah seveda pomeni, da se je promet predrugačil, in sploh ne nujno, da to za kolesarje pomeni le življenje brez skrbi. Prej narobe – razmere na cestah so se zelo spremenile, na tistih, kjer rekreativni kolesarji iščejo svoj mir in svobodo, ljudje v avtomobilih ponavadi iščejo čim krajši čas, potreben, da iz točke A dosežeš točko B. Čeprav smo morda mislili, si morda celo prisegli, da se bomo v karanteni umirili in razmislili o novih vrednotah v življenju, bo kmalu tako, kot je bilo. Pri večini, ne pa pri vseh.
Čas bo spet je denar. In denar bo pojedel čas, tistega za razmišljanje, kako na prej, še najprej. Povečano število kolesarjev na cestah tako za koga lahko pomeni oviro kako dovolj hitro priti do tega denarja. Nekatere ceste, kjer so bili pred dvema mesecema trije kolesarji na uro, so postale kolesarske promenade. Preteklost je dobila stokratnik!
Ljudje se tam vozijo po dva in več, veliko je tudi staršev z otroki – človeka zmrazi, ko vidi tako kolono, kako si v želji nadihati se zraka družinica istočasno na smrt boji prometa okoli njih in nervoza staršev vso stvar še zelo poslabša.Saj ne mor biti drugače, v deželi, ki ne le, da nima kolesarskih stez, pač pa niti belih črt ob robu, ki bi izven mest določale pot kolesarjem in opozarjale avtomobiliste na njih, ne.
V zadnjih tednih sem se vozil s cestnim dirkalnim kolesom, skupaj z otroci, pa tudi starejšimi, začetniki, in tudi zelo izurjenimi kolesarji; in tisto, kar sem opazil, je precej skalilo moje neskončno navdušenje, da se je toliko ljudi spravilo na bicikle.
Kolesarji so najbolj ranljiv del udeležencev v prometu, menim, da še precej bolj kot pešci. Če smo v zadnjih letih opazili, da se ljudje, ki se redno rekreirajo s kolesi, zdaj vozijo tako, da v resnici ne ovirajo ostalih udeležencev v prometu, pa je z novimi začetniki ali onimi, ki so se začeli voziti po dolgih letih, povsem drugače.
Tisti, ki je sedel na kolo po desetletju, ne bo verjel, kako zelo se je povečal o od takrat promet – in začetnik, ki je morda kolesaril v otroštvu, se utegne v prvi uri svojega kolesarjenja za zdravje znajti bolj v smrtno nevarnih situacijah kot pa na Parnasu vitalnosti.
Privajanje na kolo, cesto in promet traja kar nekaj časa, tega se ne da preskočiti. Po navadi je tako, da imamo prav sebe na vsem svetu najraje - in zato za svojo varnost lahko največ naredimo sami! Že nekaj let imam na kolesih zadaj lučko, ki sem jo navadno prižgal, če sem se domov vračal v mraku, ali pa sem se kje zataknil in me je lovila noč. Včasih imam brlivko celo na krmilu. Ko sem ju prižigal, sta obe mežikali.
Ker sem bil večkrat na kolesu, sem opazil, koliko vidnejši so na cesti kolegi, ki imajo utripajočo zadnjo rdečo lučko prižgano tudi podnevi. In; svojim najbližjim sem pred dnevi na kolesa nadel močnejše utripajoče lučke in ob začetki vsake vožnje jih prižgejo.
Če se vam zdi, da je rdeča utripajoča lučka podnevi pretirana, še en veste vsega - vse več je tudi tistih, ki imajo podnevi na krmilu kolesa utripajočo belo luč!
Včasih se je reklo,da tudi če bi podnevi z lučjo iskal, ne bi našel, a mislim, da bo to moj naslednji korak, ko bom glodal družinski športni proračun. Močnejše sprednje bele lučke.
Da so prižgane utripajoče luči zadaj zelo pomembne, so pokazale tudi raziskave, saj to nevarnost za nesrečo zmanjšamo za 19 odstotkov. Seveda pa to velja le za lučke, ki so dovolj močne, da premagajo dnevno svetlobo. Če je bela luč na krmilu najboljša za nočno vožnjo, pa je utripajoča zadnja najboljša za dnevna potepanja. Ker z utripanjem kolesarja takoj izlušči od okolice, vse, kar je močnejše od 20 lumnov, je dobro, a je zelo pomembno tudi, kako zadnjo lučko namestimo na okvir.
Paziti je treba, da je ne prekriva torbica z rezervno zračnico in orodjem, lučka pa mora biti postavljena pod primernim kotom.
Če je lučka nameščena pod kotom, večjim od desetih stopinj, to zelo zmanjša našo vidnost. Če vozim s kolesom ponoči, naj luč ne utripa, pač pa naj gori normalo. Rdeča zadnja luč je seveda mala potuhe za vse, ki imamo od vseh divjih kolesarskih barv oblačil najraje – črno. Črna se na cesti najslabše vidi.
Ste vedeli, da za odklep telefona potrebujete štiri sekunde? Ponavadi seveda ob tem pogledate na zaslon – in če avtomobilist vozi s hitrostjo 50 kilometrov na uro bo v času odklepanja telefona prevozil širino nogometnega igrišča. Da bi se kolesar zanašal na novodobne varnostne alarmne sisteme v avtomobilih bi bilo – naivno, ki se mu reče neumno. Avto, ki je pametnejši od človeka? Že, že, a raje ne, vsaj ko se bližamo kolesarjem pred seboj, ne.
Švedska raziskava je pokazala, da so ljudje imeli v florescentnih kolesarskih oblačilih kar 47 odstotkov manj nezgod, in za kar 55 odstotkov manj so bili vpleteni v nesreče, kjer so bila soudeležena motorna vozila. Druga raziskava je opozorila, da imajo kolesarji, ki imajo na oblačilih odsevnike, 67-odsotno možnost, da bodo na cesti opaženi – če nosijo odsevnike na zapestjih in kolenih je opaznost 94- odstotna.
Torej, za začetek, tisto, kar lahko naredite zase sami in takoj: na kolo zadaj pritrdite utripajočo, dovolj zmogljivo rdečo lučko, močno od 20 lumnov navzgor, odenite se v svetle barve, če ne v florescentne, predvsem pa na nobeno pot brez kolesarske čelade - in pa kolesarskih rokavic.
Če ima mo naš skriti nasvet? Utripajoča sprednja bela lučka – tako vas bodo opazili tudi tisto, ki prihajajo od spredaj! Morda vas bo kdo sprva čudno gledal, če boste imeli utripajočo zadnjo luč, in še toliko bolj, če boste imeli sprednjo – a naj vas to ne moti - sploh si ne morete misliti, kako so se delali norca iz tistih, ki so prvi vozili z zaščitnimi kolesarskimi očali, in onih, ki so začeli pedalirati s čeladami.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji