Neomejen dostop | že od 9,99€
Telo se v določenih okoliščinah hočeš nočeš odzove drugače, kot si mislimo ali kot zatrjujemo okolici. To ugotavljajo tudi v Vedenjskem laboratoriju na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani, kjer so raziskave in merjenja z vprašalniki in pogovori nadgradili z elektrotehničnimi napravami. S tem nadgrajujejo znanje o človeškem vedenju na področju vedenja potrošnikov, turistov, vodij in zaposlenih.
Z biometrično strojno in programsko opremo merijo biološke odzive ob prebiranju besedil ali gledanju videoposnetkov, srčni utrip, znojenje, možgansko aktivnost, očesne gibe, s spremljanjem obraza lahko zaznajo in prepoznajo osnovna čustva, ki jih določena aktivnost vzbudi v preiskovancu. »Infrastrukturni center Ekonomske fakultete (ICEF), ki je del mreže infrastrukturnih centrov Univerze v Ljubljani, ponuja obsežne vire za raziskave in podporo na različnih znanstvenih področjih. V okviru ICEF deluje vedenjski laboratorij, namenjen interdisciplinarnemu eksperimentalnemu raziskovanju človeškega vedenja. Del te raziskovalne infrastrukture ljubljanske univerze je tudi lani odprti finančni laboratorij, ki omogoča raziskave, kjer so potrebni kompleksni in obsežni podatki, predvsem finančni, ter računalniško podprto simulacijsko okolje,« pravi prof. dr. Igor Lončarski, prodekan za znanstvenoraziskovalno delo in doktorski študij.
Vedenjski laboratorij omogoča bolj celosten pogled na to, kako se ljudje odzivajo na določene dražljaje, poudarja prof. dr. Vesna Žabkar, redna profesorica za področje trženja. »Glavne skupine naših raziskav so potrošniki, investitorji, podjetniki, zaposleni. Raziskave moje skupine se sicer osredotočajo predvsem na potrošnike, kako se odzivamo na komuniciranje. To je lahko oglaševanje, ki je sicer zelo kontrolirano, vendar lahko preučujemo kakršnokoli komuniciranje s potrošniki. Potrebujemo dražljaj, na primer videoposnetek ali spletno stran, tudi najrazličnejša besedila. Nato z vprašalniki ali pogovori in z novo biometrično opremo ugotavljamo, kako ti dražljaji vplivajo nanje, kakšen je njihov čustveni odziv. Zelo pomembna tema je seveda, kako dobro zaznavamo zavajanje,« našteva profesorica in raziskovalka.
»Potrošnikom prek teh raziskav svetujemo predvsem, da naj bodo pozorni na to, kdo sporoča in kaj. Da te informacije vsaj skušamo preveriti, najti druge vire. V to smer bi moralo delovati že izobraževanje v osnovnih in srednjih šolah, da bi znali prepoznati informacije, ki nas vodijo na stranpoti, ki so manj oziroma neprijazne do okolja, družbe in do nas samih,« razlaga.
»Osnovni problem, ki smo ga imeli do zdaj, je bil, da lahko z anketami zajamemo samo stališča in poročano vedenje. Seveda lahko vprašamo tudi, kako se počutijo, kakšna so njihova čustva, vendar se je izkazalo, da telesni odziv lahko kaže drugačno sliko. Tako pridobivamo dragocene informacije, s tem se sicer poveča količina podatkov, kar nato prinaša nove izzive pri analizah,« še pravi Vesna Žabkar.
Med raziskavami njene skupine posebej omenja raziskavo o mladih in ciljih trajnostnega razvoja, ki so jih pripravili Združeni narodi. »Izbrali smo različne oblike komunikacije, humorno vsebino, razumsko, čustveno nabito, in ugotavljamo, katera oblika pritegne dovolj pozornosti, da bi vsebino mladi poslušali do konca, ter kakšne čustvene odzive in vedenjske namere ta sporočila povzročajo.« V raziskavo so večinoma vključeni mladi, in sicer med preiskovanci in raziskovalci. V raziskave v vedenjskem laboratoriju so namreč pritegnili vrsto študentov tako na dodiplomski kot na podiplomski ravni.
»Pomembna tema naših raziskav je trajnostno komuniciranje, torej takšno, ki pokriva vsebine, prijazne do okolja, ali tudi družbeno odgovorna sporočila. Preučujemo, kakšne oblike komuniciranja delujejo pozitivno, da vzbujamo dober čustven odziv in hkrati racionalnost. Ugotavljamo, da so telesni in čustveni odzivi precej drugačni od odgovorov, ki jih pridobimo v anketah. Pravzaprav se ne zavedamo, da lahko naše telo kaže drugačen odziv na dražljaje, kot pa jih izražamo v odgovorih na ankete,« pojasnjuje dr. Žabkar.
»V financah smo bili vedno podatkovno usmerjeni, vseskozi operiramo z velikimi bazami podatkov. Uporabljali smo pristope, ki so sicer običajni v naravoslovnih vedah. Vendar nam nekako ni uspelo premodelirati teh pojavov, da bi bili primerni za družboslovje. Velik razkorak je med tem, kar so pokazali modeli in kar je kazal realni svet. To luknjo skušamo zapolniti z novimi pristopi, saj človeškega obnašanja nikakor ne moremo opisati le s formulami,« poudarja prof. dr. Aljoša Valentinčič, redni profesor za področje denarja in financ, in dodaja, da jim je pri interpretaciji rezultatov v pomoč tudi umetna inteligenca.
»Na področju financ in računovodstva se je v zadnjih desetih let zgodila radikalna sprememba. Velik poudarek dajemo na zeleni prehod, na okoljsko, družbeno in deležniško odgovornost,« pravi.
»Tudi v regulativi se je marsikaj spremenilo, na primer, v letna poročila morajo podjetja zdaj dodati kup informacij, tako so to več sto strani dolga poročila, ob katerih se vprašamo, ali jih je mogoče prebrati in predelati tako, da zainteresirana javnost iz njih razbere relevantne informacije. Deležniki in investitorji so že večkrat omenili, da so z informacijami prenasičeni. V naši raziskavi z uporabo biometrične opreme smo ugotavljali, kako posamezniki berejo letna poročila in ali v njih dejansko najdejo potrebne in pomembne informacije. Če jih ne, potem imamo velik družbeni problem, saj to pomeni, da se denar steka za namene, ki za družbo niso optimalni. Sodelujoči v raziskavi so brali letna poročila, ki se nanašajo na okoljsko, družbeno in deležniško odgovornost. Nekoliko presenetljivo smo ugotovili, da si pristojni vzamejo čas, da letna poročila zbrano preberejo, čeprav gre za tudi okoli 400 strani dolga besedila z veliko količino podatkov. To je bilo prijetno presenečenje, pokazalo pa se je tudi, da iz njih bralci razberejo informacije, pomembne za trg kapitala. Torej, sporočila podjetij pridejo do pravih naslovnikov,« razlaga o raziskavi, medtem ko na zaslonu opazujemo »toplotni zemljevid« besedila, iz katerega so lahko razbrali, v katere vrstice so bile usmerjene bralčeve oči in koliko časa. »V določenem delu je bila čustveno nabita informacija in res so se bralci tam ustavljali in zadržali pozornost,« nadaljuje Valentinčič.
V laboratoriju tečejo tudi raziskave finančne pismenosti, ki je v Sloveniji slaba, pritrjuje prof. Valentinčič. Ta omogoča sprejemanje ustreznih finančnih odločitev in doseganje finančne blaginje zase in za svoje bližnje, vključuje pa razumevanje pomena in delovanja denarja, sposobnost izbiranja racionalnih naložb ter iskanja virov prihodka.
»Eno izmed raziskav opravlja študentka za magistrsko nalogo. Udeležencem raziskave je razdelila bilance podjetij, iz katerih so morali izračunati določene podatke. Številni, tudi ekonomisti, menijo, da so finančno pismeni in da razumejo stvari, tako nas je zanimalo, ali prepoznajo za izračune potrebne vhodne elemente, ki vodijo v pravilne odločitve. Ugotovili smo, da ni šlo povsem gladko. To torej pomeni, da se morajo prevpraševati tudi finančniki in ekonomisti,« razlaga in dodaja, da lahko takšne raziskave razširijo na splošno populacijo, na kaj so ljudje pozorni in kaj prezrejo ter kako izboljšati stanje na tem področju.
V laboratoriju torej kombinirajo klasične raziskovalne metode z biometričnimi. V sobi za fokusne skupine tečejo pogovori z največ osmimi ljudmi, ko preučujejo razmišljanje in dinamiko skupine. »V takšnih skupinah gre pogosto za učinek snežne kepe, ko se sproži debata. V pogovorih nas zanimajo odzivi širše javnosti, kako delujejo zaposleni, kako vodje. V sobi za fokusne skupine imamo kamere, s katerimi skupinski pogovor z dovoljenjem udeležencev posnamemo, in z dodatnimi analizami lahko pridobimo dodatne informacije,« pravi prof. dr. Vesna Žabkar.
Sicer pa uporabljajo eksperimentalno opremo Biopac, ki je integriran in celovit sistem za merjenje srčnega utripa, električne aktivnosti perifernega živčnega sistema, električne aktivnosti možganov, električne prevodnosti kože, električne aktivnosti srčne mišice in dihalnega ritma. Skupaj s pripadajočo programsko opremo je možno hkratno zajemanje, integracija in analiza fizioloških signalov. Uporabljajo še opremo za merjenje čustvenega odziva na obrazu (Noldus Facereader), za merjenje očesne aktivnosti (Tobii eyetracker) in pa telemetrične naprave Oura ring in naglavne trakove, ki omogočajo merjenje ciklov spanja.
»Prostovoljko ali prostovoljca v raziskavi lahko opremimo z vsem, kar imamo, ali pa le z določeno opremo. Elektroencefalograf (EEG), na primer, meri električno možgansko aktivnost. Vsak senzor na glavi pokriva točno določen del možganov. Na roke namestimo napravo za merjenje srčnega utripa in pa napravo za merjenje električne prevodnosti kože. Ko se človek odzove na neki dražljaj, se to lahko izrazi z znojenjem, hitrejšim bitjem srca … Z elektromiogramom spremljamo čustveni odziv na podlagi obrazne mimike, programska oprema pa nato lahko prepozna šest osnovnih čustev, to so veselje, žalost, gnus, strah, jeza in presenečenje,« našteva raziskovalec Simon Jamšek.
»Vsekakor gre za multidisciplinarno raziskovanje. Programska oprema je podprta z umetno inteligenco, ki pomaga interpretirati rezultate. Če nas denimo zanimajo čustveni odzivi, vprašalniki niso dovolj, zato je bilo nujno, da smo se premaknili na področje biometrike,« poudarja prof. Žabkar. Svoje delo si želijo še nadgraditi tako, da bi raziskave iz laboratorijev premaknili v resnični svet. »Potrošnike je težko preučevati v laboratoriju, kjer so stvari kontrolirane, odzivi niso nujno realni. Nikoli nam ne bo zmanjkalo potrebe po razumevanju, kako se odzivamo, na kakšne načine rešujemo probleme.«
Prof. dr. Matej Černe in prof. dr. Miha Škerlavaj, oba redna profesorja za področje menedžmenta in organizacije, skupaj s široko interdisciplinarno ekipo v vedenjskem laboratoriju raziskujeta sovplivanje spanja in dela z uporabo metode izkustvenega vzorčenja oziroma tako imenovanih dnevniških študij v kombinaciji z nosljivimi napravami (prstani, naglavni trakovi ali aktimetri).
V raziskavah spanja in dela sodelujejo zaposleni v organizacijah, ki se ukvarjajo s kreiranjem novih idej in reševanjem problemov, podjetniki – lastniki podjetij in člani lastniških podjetniških timov, v zadnjem letu pa tudi rokometaši. »Najprej smo dva meseca preučevali člansko ekipo RK Krim Mercator, zatem pa smo od začetka priprav do konca sezone, skupaj deset mesecev, spremljali rokometaše članske ekipe Celja Pivovarne Laško. Zanima nas predvsem interakcija delovnih zahtev in obremenitev (intenziteta dela oziroma treningov, zaznave stresa in obremenitev) ter spanja in skupen vpliv na rezultate – pri delu, na treningih in tekmah. To so trije primeri delovnih okolij, v katerih smo doslej proučevali povezave med spanjem in delom, imamo pa seveda še veliko idej in predano ekipo sodelavcev,« poudarjata raziskovalca.
Ljudje v grobem približno tretjino časa namenimo delu, tretjino hobijem in prostočasnim aktivnostim, tretjino pa spanju in regeneraciji. Taka razdelitev je pogoj za dolgoročno uspevanje in zdravje. Na žalost pa ravno zadnje področje pogosto zanemarjamo zaradi preostalih dveh, kar je dostikrat naša lastna odločitev, nemalokrat pa tudi posledica situacije v delovnem okolju in zahtev dela, ki smo jim izpostavljeni.
Vse več ozaveščenih menedžerjev in poslovnežev se tako zaveda, da pri pobudah za spodbujanje dobrega počutja na delovnem mestu igra ključno vlogo poudarjanje pomena spanja ter mehanizmov obnovitve in počitka. Kakovosten spanec in zadosten čas za počitek nista samo koristna; sta temeljna za vzdrževanje spoznavnih miselnih funkcij, čustvene regulacije in splošnega zdravja. Dovolj počitka je ključno za duševno jasnost, sposobnost odločanja in kreativnost – vse to pa so vitalni dejavniki delovne uspešnosti.
Poleg tega lahko nezadosten spanec vodi do zmanjšanja delovne produktivnosti, povečanja napak in višje stopnje absentizma. Ogroža imunski sistem, zaradi česar so ljudje bolj dovzetni za bolezni, kar lahko dodatno vpliva na učinkovitost in uspešnost na delovnem mestu.
Zaposlenih ne moremo obravnavati zgolj kot delovno sredstvo, ki se »izklopi« po koncu opravljanja dela. Ključna vloga sodobnih menedžerjev je oblikovanje delovnih mest in delovnega okolja, ki ne spodbuja le strokovne rasti, temveč globoko upošteva in podpira osebno dobro počutje zaposlenih. Ta celostni pristop upošteva, da so zaposleni celovite osebe z bogatim življenjem tudi zunaj delovnih obveznosti, in ravno to je bistvo principa, ki ga imenujemo trajnostno ravnanje z ljudmi pri delu (angl. human sustainability) in je ena najbolj aktualnih tematik na področju organizacijske psihologije in vedenja.
Spodbujanje boljše higiene spanja in prepoznavanje pomena prostega časa lahko znatno izboljšata dobro počutje zaposlenih, sploh na dolgi rok. Koristne pobude v tej smeri vključujejo izobraževalne programe o koristih spanja, strategije za izboljšanje kakovosti spanja in morebitno zagotavljanje dostopa do orodij za analizo spanja ali posvetovanja s strokovnjaki za spanje. S poudarjanjem teh vidikov zdravja podjetja ne vlagajo samo v individualno dobro počutje svojih zaposlenih, ampak tudi v širšo produktivnost in odpornost svoje delovne sile.
Z razvijanjem okolja, ki daje prednost celovitemu dobremu počutju, organizacije ne izboljšajo le zdravja posameznih zaposlenih, ampak krepijo splošno produktivnost in odpornost. Poudarek na tem vidiku trajnosti zagotavlja, da delovna sila ostane živahna, zavzeta in inovativna, sposobna prispevati k uspehu organizacije, hkrati pa ohranja zdravo ravnovesje z osebnim življenjem. Takšen pogled na delo z ljudmi ne koristi le zaposlenim, temveč dokazano ustvarja tudi bolj trajnostno, prilagodljivo in konkurenčno organizacijo.
Stres je eden ključnih dejavnikov našega preučevanja, saj pogosto razloži, kako pomanjkanje spanja v kombinaciji s previsokimi zahtevami dela ali obremenitvami pri delu vodi do tega, da svoje delo zaznavamo kot zaviralni stres, kar potem zmanjšuje našo pripravljenost, koncentracijo, kreativnost in uspešnost pri delu. Doslej smo stres merili prek subjektivnih zaznav sodelujočih, v najnovejših izvedbah raziskav pa tudi z uporabo aproksimacij, ki nam jih ponuja raziskovalna oprema oziroma nosljive naprave.
Poleg približno 20-članske ekipe raziskovalcev na EF so ključen del naše raziskovalne ekipe kolegi z UKC Ljubljana, somnologi, strokovnjaki za preučevanje spanja. Ti nam pomagajo pri oblikovanju raziskovalnih načrtov, ki veljavno in zanesljivo merijo spanje, da lahko ta pojav preučujemo v povezavi z delovnim okoljem in zaznavami, kar je naša specialnost. Sodelujejo seveda organizacije oziroma njihovi zaposleni; prvi val smo izvedli s podjetji Špica, AMZS, Triglav Zdravje, Saubermacher, Siemens Slovenija in Rokus Klett, nadaljevali z omenjenima rokometnima kluboma, številnimi podjetniki – lastniki podjetij ter v zadnjem času šahisti. Ravno pa smo začeli raziskavo v kontekstu zdravstva, kjer nas zanima spanje v povezavi z izmenskim delom medicinskega osebja – to je tudi struja, ki jo bomo nadaljevali v prihodnjih letih. Pri analizi in potem interpretaciji ugotovitev in umeščanju v znanstveno sfero pa se povezujemo tudi z raziskovalci iz tujine, iz ZDA, Norveške, Kanade, Nemčije, Avstrije, če omenimo samo nekaj ključnih povezav na tem področju.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji