Neomejen dostop | že od 9,99€
Ameriška vesoljska agencija Nasa in Boeing sta danes načrtovala izstrelitev vesoljskega plovila starliner s posadko. Astronavt Butch Wilmore in Suni Williams, astronavtka slovenskega rodu, sta bila pripravljena na pot do mednarodne vesoljske postaje. Vendar so se znova pojavile težave in slabe štiri minute pred predvideno izstrelitvijo so odštevanje ustavili in izstrelitev odpovedali. Izstrelitev je prekinil računalniški sistem, ki nadzoruje zadnje minute pred izstrelitvijo.
Da bi preverili vse sisteme, so se pri Boeingu in Nasi odločili, da bodo naslednji poskus izstrelitve izvedli 5. junija.
Polet plovila s posadko je testen, naloga astronavtov je preveriti vse možne vidike delovanja novega plovila, ki se bo predvidoma 24 ur po izstrelitvi parkiral na postajo, tam se bosta astronavta posadki pridružila za okoli osem dni, nato sledi povratek s pristankom na trdnih tleh v eni izmed puščav na zahodu ZDA. Wilmore je poveljnik odprave, do zdaj je dvakrat letel v orbito (z raketoplanom in sojuzom) in tam preživel skupno 178 dni, Williamsova pa je pilotka. Do zdaj je v vesolju preživela 322 dni na dveh odpravah (leta 2006 in 2007 ter leta 2012, prvič je letela z raketoplanom, drugič s sojuzom), opravila je sedem vesoljskih sprehodov.
Boeing je imel do te točke veliko težav. Nazadnje je bilo za izstrelitev vse pripravljeno 6. maja, pa so odkrili okvarjen ventil na raketi. Nato so določili nov datum, pa se je pojavilo puščanje helija v kapsuli, ugotovili so še konstrukcijsko napako, ki lahko v zelo redkih primerih prepreči izvedbo zavornega manevra za ponoven vstop v atmosfero.
Nasa je po upokojitvi raketoplanov leta 2014 za izdelavo novih plovil za prevoz posadke izbrala Boeing in SpaceX, izkušeno podjetje je dobilo večji kos pogače – štiri milijarde evrov, podjetje Elona Muska pa 2,4 milijarde. Pri Spacexu so nalogo uspešno opravili že leta 2020, njihov dragon zdaj redno leti in prevaža tako Nasine astronavte, na voljo pa je tudi komercialnim ponudnikom turističnih poletov v vesolje.
Boeingu pa se je vseskozi zatikalo, že davno so porabili ves Nasin denar in so zato morali globoko poseči v lastna sredstva. Pri starlinerju so bile težave tako v programski opremi, pa pri padalih in pogonskem sistemu, ki ga je za Boeing izdelalo podjetje Aerojet Rocketdyne.
Prvi testni polet OFT-1 (kapsulo so poimenovali Calypso ali Kalipso) je stekel 20. decembra 2019, zaradi neusklajenosti ur se kapsula ni ustrezno utirila v orbito, da bi dosegla postajo, tako je dva dni po izstrelitvi brez večjih težav srečno pristala v puščavi v Novi Mehiki. Nasa je kasneje v analizi ugotovila, da bi se lahko polet končal z uničenjem plovila, če ne bi pravočasno odkrili programskih napak in ju odpravili (ena od teh je bila napaka z uro, druga pa je vplivala na odcepitev servisnega modula). Poleg teh dveh kritičnih težav je Nasa ugotovila še druge pomanjkljivosti. Boeing je pričakoval, da bodo enak testni polet brez posadke, da dokažejo varnost plovila, ponovili že aprila 2020, leto kasneje pa leteli že s posadko, vendar je bilo kmalu jasno, da so bili v podjetju preveč optimistični. Odprava OFT-2 je končno stekla 19. maja 2022 Tekla je brezhibno, nekaj dni kasneje se je namreč pripojila na postajo, nato pa s padali in zračnimi blazinami pristala na trdnih tleh (naj spomnimo, Spacexov dragon pristaja v vodi, medtem ko ruski sojuz prav tako pristaja na trdnih tleh).
Če bo polet tokrat uspešen, bo sledila analiza in certificiranje plovila za operativne lete. Nasa bo tako prvič v zgodovini imela dve plovili za prevoz posadke.
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji