Včerajšnji nesreči tovornega vlaka v predoru Hrastovlje, v kateri je iztirilo šest vagonov vlaka, ki je prevažal kerozin v München, je sledila dolga noč. Kot nam je povedal poveljnik Civilne zaščite Republike Slovenije
Srečko Šestan, so gasilci okoli polnoči uspeli iztek kerozina zaustaviti, že pred tem so ga kljub težki dostopnosti v veliki meri omejili. Po včerajšnjih podatkih naj bi iztekal iz dveh poškodovanih cistern, a se je izkazalo, da je tekel iz ene.
Slovenske železnice in Petrol sta, kot je dodal, do jutra prečrpali tri cisterne. Po današnji ocenah je v tla izteklo okoli 10.000 do 15.000 litrov kerozina, kar je bistveno manj od včerajšnjih prvih ocen, po katerih bi bil možen izliv do 50.000 litrov. Območje varujejo policisti in gasilci Gasilske brigade Koper ter lokalnih prostovoljnih gasilskih društev.
Eden izmed gasilcev se je med posredovanjem poškodoval, drugi pa je zaradi slabosti onemogel. Oba so odpeljali v izolsko bolnišnico, je sporočila Uprava RS za zaščito in reševanje.
Prečrpavanje bo predvidoma potekalo še do popoldanskih ur, po najnovejših ocenah do okoli 15. ure, zatem se bo začela sanacija.
Na sedežu Rižanskega vodovoda v Kopru, ki oskrbuje slovensko Istro, so imeli zjutraj krizni sestanek, na katerem so analizirali nesrečo. »Vodooskrba je varna,« je ponovno zatrdila njihova predstavnica za stike z javnostmi
Sara Milenkovski. Oskrbo z vodo so preusmerili na alternativna vira, in sicer na kraški in istrski vodovod. Zagotovo pa bodo pozivali ljudi k racionalni uporabi vode.
Kriminalisti Policijske uprave Koper bodo z ogledom kraja nesreče nadaljevali, ko bodo vzpostavljeni varni pogoji za to. Ljudi prosijo, da ne prihajajo na kraj, saj s svojo prisotnostjo ovirajo pristojne službe.
FOTO: Mavric Pivk/Delo
V Slovenskih železnicah so včeraj izjavili, da računajo, da bodo posledice nesreče odpravili v nekaj dneh.
»Nesreča je huda in o pravih vzrokih še ne bi rad govoril, preden ne bo podrobnejše preiskave. Iztirilo je šest vagonov, vsak vagon je dolg 15 metrov, poškodovanih je približno 100 metrov ali malce več tirov. Ker se je nesreča zgodila v predoru, je po eni strani bolje, saj se vagoni niso prevrnili daleč. Po drugi strani pa bo reševanje iz predora težje, ker so vagoni težje dostopni,« je pozno zvečer povedal direktor SŽ Infrastruktura
Matjaž Kranjc.
»Ocena, da bo zaradi nesreče Luka Koper od sveta odrezana najmanj mesec dni, je močno pretirana. Mi računamo, da bomo posledice nesreče odpravili v nekaj dneh, toda realnejšo oceno bomo lahko podali jutri,« je dodal.
Zvone Ribič, prav tako iz SŽ Infrastrukture, je danes podal konkretnejše podatke. Povedal je, da so poškodovani približno 100 metrov proge in kretnica. Vzpostavitev prometa naj bi bila do petka. Okoli 60 do 70 delavcev bo delalo 24 ur na dan, takoj ko prenehajo s prečrpavanjem. Škode je za 400.000 evrov na progi, vseh stroškov s sanacijo vred pa bo po oceni okoli milijon evrov. K temu gre dodati še škodo zaradi izpada tovora.
»Izgubimo približno pol milijona evrov evrov vsak dan, ko tovorni vlaki ne vozijo na tej progi,« je včeraj povedal
direktor Slovenskih železnic
Dušan Mes.
Medtem STA poroča, da v Luki Koper čaka 35 vlakovnih kompozicij. Prav toliko jih čaka tudi v notranjosti države. Predor pri Hrastovljah sicer dnevno prevozi okoli sto vlakov. Poslovne stranke spodbujajo k uporabi kamionskih prevozov, zato v naslednjih dneh pričakujejo povečan kamionski promet.
Vzrok nesreče še ni znan. Mes je v današnji izjavi za medije v Ljubljani povedal, da je velika verjetnost, da je bila poškodovana kretnica, manjša verjetnost pa je, da je bil poškodovan vagon. »Človeška napaka je izključena. Tudi sama kretnica je bila letos pregledana z vsemi ustreznimi napravami. Obstajajo tudi zapisniki, da je bila nepoškodovana oz. v dobrem stanju. Ugotavljanje, ali je bila napaka na materialu ali pri proizvajalcu, bo stvar nadaljnjih preiskav.«
Vzroki za zlom so lahko po besedah Matjaža Kranjca temperatura, velike obremenite, lahko pride tudi do napake v materialu ali do utrujenosti materiala, kar pa na železnicah stalno nadzirajo. »Vse proge in tire pregledamo z ultrazvočnimi napravami, naprave pa poškodb na tej kretnici niso zaznale,« je izjavil.
Možnosti za sanacijo ni
Po nesreči se postavlja predvsem vprašanje, kaj to pomeni za vodno zajetje Rižane, ki se nahaja na območju. Na Rižanskem vodovodu so že včeraj zagotovili, da je oskrba z vodo varna in da so preusmerili oskrbo prebivalstva s pitno vodo ter si pomagajo s kraškim in istrskim vodnim virom iz Hrvaške. Na začetku turistične sezone to gotovo ni dobra novica.
FOTO: Mavric Pivk/Delo
Po včerajšnjih besedah strokovnjakinje
Nataše Ravbar, ki se na Inštitutu za raziskovanje krasa ZRC SAZU ukvarja z varovanjem kraških vodnih virov, bo pokazal pravo sliko šele prvi dež, ki bo izlito tekočino potisnil proti izviru.
V primeru razlitja nevarnih snovi na kraškem območju sicer ni možnosti za sanacijo, meni. Ostane monitoring tega, kako hitro in v kolikšni meri bo onesnaženje doseglo izvir Rižane, še posebej ob intenzivnih padavinah. Bi pa lahko bil vodni vir ogrožen dlje časa. Ko enkrat onesnaženje vstopi v površje na kraškem območju, ni nobene pomoči. Na kraju nesreče ni lovilcev olj. Kar je šlo v zemljo, je šlo, pravi.
Rižanski vodovod poziva uporabnike k uporabi pitne vode le za najnujnejše namene
V Rižanskem vodovodu so po nesreči ukinili neposredni odjem vode iz izvira Rižane, povečali nakup vode iz sosednjih vodovodov in za uporabnike na spletni strani namenili poziv:
»Glede na ogroženost podtalnice, dejansko razpoložljive količine vode iz vseh vodnih virov in sušne vremenske napovedi smo primorani opozoriti porabnike na varčno in racionalno uporabo vode.
Porabnike se poziva, da: uporabljajo pitno vodo le za najnujnejše namene,
povečajo nadzor na internem vodovodnem omrežju in preprečijo nekontrolirane izlive, skrajno racionalizirajo dnevno porabo vode za opravljanje dejavnosti,
obveščajo upravljavca o morebitnih okvarah in poškodbah na vodovodnem sistemu, upoštevajo ukrepe in navodila upravljavca do njihovega preklica. Dosledno varčevanje s pitno vodo daje večjo verjetnost, da prekinitve v dobavi vode ne bodo potrebne.«
Okoljsko ministrstvo obljubilo pomoč
Kraj nesreče si je včeraj ogledala ministrica za infrastrukturo
Alenka Bratušek, ki je za petek napovedano vnovično odprtje proge ocenila kot dober odzivni čas glede na obseg škode. Nesrečo obenem vidi kot še en dokaz potrebe po drugem tiru. »Bilo je nekaj sreče v nesreči, da je do iztirjenja prišlo na tej lokaciji in ne na kakšni drugi, kjer bi se cisterne lahko zvalile tudi na naselje,« je dejala ministrica na današnji izjavi za medije. Uradnega poročila preiskovalca z ministrstva Bratuškova še nima, po neuradnih podatkih pa naj bi šlo za okvaro kretnice, je še pojasnila.
Na ministrstvu za okolje in prostor so obisk ministra
Simona Zajca na prizorišču nesreče napovedali za jutri. Če bo prišlo so onesnaženja vodnega vira, je ministrstvo Rižanskemu vodovodu pripravljeno nuditi vso potrebno pomoč, so zagotovili.
Zajc se je ob robu robu zasedanja ministrov Sveta EU v Luksemburgu o nezgodi pogovarjal tudi s hrvaškim kolegom
dr. Tomislavom Ćorićem. Dogovorila sta se, da ostaneta v rednem stiku, če bo v zvezi z zagotovitvijo pitne vode potrebna pomoč sosednje države.
»Po ogledu kraja nesreče sem zelo zaskrbljen, saj smo bili zelo blizu ekološke katastrofe, in zgolj po zaslugi bliskovitega odziva intervencijskih služb se ji bomo morda tokrat uspeli izogniti,« je po nesreči izjavil koprski župan
Aleš Bržan, ki se je zahvalil gasilcem.
2TDK o nesreči obvestil evropsko institucije
Iz družbe 2TDK so sporočili, da iztirjenje tovornega vlaka na obstoječi progi med Divačo in Koprom iz leta 1967 spremljajo z zaskrbljenostjo, družba je o dogodku obvestila Evropsko komisijo, Evropsko investicijsko banko in izvajalsko agencijo Evropske komisije za inovacije in omrežja INEA.
Kot obljubljajo, se bo po izgradnji drugega tira vsa odpadna voda iz predorov – vodovarstveno območje bo prečkal le drugi predor na trasi T2 – preko lovilcev olj zlivala v vodotesne zadrževalne bazene in bo v primeru izrednih dogodkov omogočala odvoz na čiščenje in v nadaljnjo obdelavo.
Lahko bi bilo še huje
»Še dobro, da je do nezgode prišlo v predoru. Tako je težava vodni vir, ne pa tudi druge posledice. Če bi se vlak prevrnil na vzpetini, bi vse popadalo v dolino in bi prišlo do splošnega onesnaženja reke Rižane, lahko bi – zaradi nevarnosti požara – ogrozilo tudi prebivalce,« je zapisal
Janko Sever iz ljudske pobude za 2. tir.
Komentarji