Neomejen dostop | že od 9,99€
Računsko sodišče je danes ugotovilo, da pristojni vladni organi in Slovenska tiskovna agencija (STA) niso bili učinkoviti pri zagotavljanju pogojev za učinkovito opravljanje javne službe informiranja, predvsem zaradi nedorečenosti in nejasnosti zakona o STA ter podlag za primerno financiranje javne službe, ki pa jo je STA opravljala tudi, ko ji Ukom ni plačeval.
»STA naj bi kot nacionalna tiskovna agencija v okviru javne službe informiranja zagotavljala splošni servis medijem, s čimer naj bi bilo zagotovljeno informiranje različnih javnosti. Vendar pa je Zakon o Slovenski tiskovni agenciji javno službo informiranja opredelil zelo omejeno, in sicer zgolj kot informiranje javnosti v obliki povzetkov novic, besedil, prirejenih za radijske novice, in fotografij z najpomembnejših dogodkov,« so zapisali in dodali, da zakon sicer določa, da STA v okviru tržne dejavnosti pripravlja razširjene novinarske vsebine, vendar pa teh storitev ne opredeli.
»Ker storitve javne službe informiranja v zakonu niso bile natančno opredeljene, jih v praksi tudi ni bilo mogoče enoznačno ločevati od storitev tržne dejavnosti. Posledično ni bilo zagotovljeno izhodišče za enotno, ponovljivo in pregledno razmejevanje stroškov, odhodkov in prihodkov na javno službo informiranja in tržno dejavnost,« so še navedli v poročilu
»Ureditev storitev javne službe informiranja in tržne dejavnosti v zakonu tako dopušča prekrivanje financiranja različnih dejavnosti iz proračunskih sredstev, kar je v nasprotju z evropskimi pravili za državne pomoči, takšno nadomestilo pa lahko pomeni nezdružljivo državno pomoč,« so opozorili revizorji.
V STA so objavo revizijskega poročila računskega sodišča označili kot eno ključnih usmeritev za pripravo novega zakona o STA in zagotovitev ustreznih pogojev za neodvisno delovanje družbe. S tem bi se končalo tudi razreševanje problematike financiranja, »ki je žalostni vrhunec dosegla v 2020 in 2021 z dvakratno prekinitvijo financiranja«.
»Takratno dogajanje je ogrozilo obstoj tiskovne agencije. K njenemu preživetju pa je ključno prispevala odmevna kampanja zbiranja donacij za STA pod imenom Za obSTAnek, ki jo je izvedlo Društvo novinarjev Slovenije, podprl pa velik del novinarskih organizacij, aktivov, medijev in nenazadnje javnosti. K rešitvi problematike je tedaj aktivno pozivala EU, celotno dogajanje pa je med drugim botrovalo tudi nastanku evropskega akta o svobodi medijev (EMFA),« so spomnili na agenciji.
Zato jih veseli, da se pomena tega dogajanja ter nacionalne tiskovne agencije nasploh zaveda tudi Računsko sodišče, ki je na naslovno stran revizijskega poročila simbolno uvrstilo tudi nekatere slogane iz kampanje Za obSTAnek. »Prav tako nas veseli, da računsko sodišče priznava STA, da je zagotavljala stalno (ažurno), celovito, točno in objektivno informiranje javnosti tudi v letih 2020 in 2021, ko je Ukom ustavil financiranje javne službe,« so zapisali.
»Pomen celovite sistemske rešitve je toliko večji ob dejstvu, da je Evropska komisija glede državnih pomoči pripoznala, da STA opravlja svojo dejavnost na trgu, kjer ni ustrezne komercialne baze medijskih strank, ki bi omogočala izključno komercialno delovanje agencije,« so navedli.
Dejstvo, da je sodišče na prvo mesto seznama popravljalnih ukrepov postavilo prav spremembe zakona o STA, pa po mnenju agencije tudi »nazorno nakazuje, da je bil pristop vlade v letih 2020 in 2021 neustrezen: reševanja problematike bi se morala lotiti s pripravo in nato spoštovanjem ustreznih zakonodajnih rešitev, ne pa z ustavitvijo financiranja, ki je prvič doslej ogrozila delovanje STA in s tem enega ključnih stebrov slovenskega medijskega prostora«.
Računsko sodišče je v poročilu sicer izrazilo tudi pomislek, da zaradi pomanjkljivosti sistemske ureditve in nejasnosti njenega financiranja v reviziji ni bilo mogoče izključiti možnosti, da se storitve tržne dejavnosti v določenem obsegu financirajo tudi iz proračunskih sredstev. A na STA ponavljajo, da do tega ni prihajalo. »Ravno obratno – STA že vrsto let s svojim aktivnim delom na trgu krije tudi del tistih stroškov javne službe, ki bi jih sicer morala država,« so še navedli v odzivu.
Odziv Društva novinarjev Slovenije
Z Društva novinarjev Slovenije (DNS) so se odzvali na revizijsko poročilo in pokomentirali nekaj ugotovitev, ki jih je Računsko sodišče navedlo v poročilu:
»Računsko sodišče v poročilu ugotavlja, da STA v skladu z veljavnim zakonom javno službo informiranja opravlja celovito z vidika nabora dogodkov, ki jih dnevno pokriva, ne pa z vidika posameznega dogodka, saj je povzetek novice javna služba, celotna novica pa je umeščena v tržno dejavnost in kot taka plačljiva.
Pomembno je poudariti, da bi bilo nevarno interpretirati besede računskega sodišča tako, da javna služba pomeni brezplačno dostopnost vsega, kar STA naredi in objavi. Tudi izvajanje javnega potniškega prometa je javna služba, pa ni zastonj niti za celotno javnost, kaj šele za pravne osebe. Podpiramo stališče ministrstva, ki je v predlog novega zakona o STA zapisalo, da pod javno službo STA sodita tako javno dostopni del novic kot del, za katerega mediji plačujejo naročnino.
Brezplačne vsebine v celoti bi namreč povzročile popolno distorzijo trga (zlasti spletnih) medijev, kar se je že pokazalo tudi ob zahtevi preteklega vodstva Ukoma, da STA k novicam ponuja tudi več brezplačnih fotografij. STA pa bi v tem primeru morala od države prejemati 100 odstotkov prihodkov in ne le polovico kot sedaj, kar pomeni, da bi bila popolnoma odvisna od vsakokratne vlade, ob naslednji arbitrarni ustavitvi financiranja pa bi lahko samo še zaprla svoja vrata.
2.) Računsko sodišče gre zelo daleč, ko se spušča v strokovna vprašanja in ugotavlja, da je veljavni zakon o STA javno službo informiranja opredelil »zelo omejeno«, in sicer »zgolj kot informiranje javnosti v obliki povzetkov novic«. V teh pa naj STA ne bi vedno odgovorila na vsa novinarska vprašanja (kdo, kaj, kje, kdaj in zakaj po novinarski teoriji). Ob tem je pomembno razumeti poslanstvo tiskovnih agencij, ki je primarno servis in vsakodnevni vir verodostojnih informacij za medije. Javnost pa je primarno informirana prek slednjih, zato ni bistveno, da so prav vse informacije vsebovane že v povzetkih.
3.) Računsko sodišče ugotavlja, da je obstoječi zakon pomanjkljiv, ker ne določa natančno vsebine in načina določitve obsega (števila) storitev javne službe informiranja.
Že v času prenehanja financiranja STA smo bili v DNS zelo kritični do poskusov takratnega direktorja Ukoma, ki je štel posamezne objave in na ravni posamezne novice ocenjeval, v kakšnem obsegu gre za javno službo. Upamo, da smo v javnih razpravah dovolj jasno razložili, zakaj novinarstvo ni enako delu za tekočim trakom in da štetje novic ni primeren način spremljanja uspešnosti novinarskega dela.
Za eno novico iste dolžine lahko novinar porabi eno uro ali pa več dni. Ravno na letošnji podelitvi novinarskih nagrad smo od ene od nagrajenk lahko slišali, kako je v svoj prispevek vložila tedne dela. Merjenje novinarskega dela po obsegu je po našem mnenju tudi v primeru agencijskega novinarstva povsem napačen pristop. Tak način vodi v slabšo kakovost dela, pretirano hitenje, zmanjšano preverjanje informacij, masovno produkcijo nepomembnih novic, ki zamegljujejo pomembne ... Vse to pa negativno vpliva na demokracijo in družbo.
Obseg števila agencijskih novic je ne nazadnje odvisen od dnevnega dogajanja. Se pa strinjamo, da je treba najti način, ki vsebuje finančno oceno celotnega procesa in vseh storitev, ki jih STA nudi v okviru javne službe in da je treba ta način transparentno zapisati v zakon.
4.) V povezavi s tem se strinjamo z računskim sodiščem, da je treba k spreminjanju načina financiranja javne službe STA pristopiti sistemsko, z novim zakonom, ki ga je ministrstvo za kulturo sicer napovedalo za vladno proceduro že do konca tega leta. Prav tako še vedno čakamo tudi na sprejem zakona o medijih. Vsakršni poskusi parcialnih in arbitrarnih poseganj v financiranje agencije, kot je bila že večkrat omenjena ustavitev financiranja v letu 2021, ko je obstoj agencije reševala javnost z donacijami v okviru kampanje DNS Za obSTAnek, pa so nesprejemljivi in bi zanje nekdo moral odgovarjati. Posebno vlogo ponudnikov javnih medijskih storitev ne nazadnje priznava tudi omenjeni Evropski akt o svobodi medijev, ki zagovarja njihovo stabilno in predvidljivo financiranje.«
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji