Po torkovem iztirjenju tovornega vlaka v predoru v Dolu pri Hrastovljah
naj bi bila železniška proga Koper-Divača danes znova prevozna.
Sprva so predvidevali, da bodo progo odprli ob 12. uri, a so se po posvetu z Agencijo za okolje (Arso) in geološkim zavodom odločili za izkop dodatnega materiala, v katerem bi lahko bil kerozin.
»Ponoči smo odstranili onesnažene kamnine, skupaj z Arsom naredili določene sondaže in nameravali progo odpreti ob 12. uri. Dopoldne pa smo po posvetu z geološkim zavodom in Arsom ugotovili, da bi bilo treba čim prej odstraniti še eno plast. Tako da bomo zaradi zmanjšanja tveganja, tako za okolje kot drugih nevarnosti, še danes odstranili to plast,« je v izjavi za medije danes v Ljubljani povedal generalni direktor Slovenskih železnic (SŽ)
Dušan Mes.
Promet po železnici med Divačo in Koprom naj bi po zadnjih podatkih stekel v nekaj urah, piše
STA, ki se sklicuje na Slovenske železnice.
Na koprski občini nezadovoljni s sanacijo
Na Mestni občini Koper na podlagi razpoložljivih podatkov opozarjajo, da sanacija s kerozinom onesnažene zemljine ne prizorišču torkovega iztirjenja tovornega vlaka na progi Koper-Divača ni bila izvedena na pravilen način oziroma v dogovorjenem obsegu. Župan Aleš Bržan je zato zahteval zagotovila, da bo izpeljana celovita sanacija.
Po podatkih, s katerimi razpolagajo, na občini ugotavljajo, da sanacija zemljine na območju razlitja kerozina, ki je potekala ponoči, ni bila izvedena na pravilen način in v dogovorjenem obsegu.
Župan Bržan je zato od pristojnih organov danes zahteval pojasnilo oziroma zagotovilo, da bodo pristojni takoj pristopili k celoviti sanaciji območja. »Le na ta način nam bo uspelo zmanjšati grožnje, da bi kerozin dosegel vodni vir (izvir Rižane, op. a.), ki napaja celotno obalo, ne samo Mestno občino Koper,« so dodali. Dodal je, da je od tega, ali bo imela slovenska Istra pitno vodo, odvisen tudi razvoj obalnega gospodarstva, še zlasti turizma.
Zagotovitev pitne vode za prebivalce štirih obalnih občin in ohranitev vodnega vira Rižana bi zato morala biti prioriteta, »ki presega vse druge, tudi gospodarske, interese. Ne smemo dovoliti, da se železniška povezava do Kopra vzpostavi, ne da bi pred tem bili izpeljani vsi nujno potrebni postopki za temeljito sanacijo zemljine. Pri tem bomo vztrajali,« je izjavil Bržan.
Na občini so razočarani, da pristojni organi, še posebej ministrstvo za okolje in prostor ter Slovenske železnice, »kljub resnosti položaja, v kateri nam grozi ena večjih ekoloških katastrof v Sloveniji, niso storili dovolj, da bi zaščitili edini vodni vir za celotno območje štirih obalnih občin in preprečili, da izliti kerozin ob prvem deževju doseže podtalnico Rižane«.
To so po navedbah koprske občine jasno pokazali s tem, da so že v jutranjih urah sanirali tire, kot tudi s tem, da jim na Agenciji RS za okolje kljub večkratnemu pozivu niso želeli posredovati odločbe, ki so jo v četrtek izdali Slovenskim železnicam. Za pridobitev odločbe morajo zdaj vložiti zahtevek za dostop do informacije javnega značaja.
Minister za okolje in prostor Simon Zajc je danes v pogovoru za TV Slovenija ponovil, da je voda varna, in izrazil obžalovanje, da koprskega župana v četrtek, ko se je sam mudil na terenu, ni bilo. Kot je pojasnil, so namreč na terenu predstavili vse ukrepe. So pa ugotovili, da upravljavec vodnega vira nima načrta za ukrepanje v takšnih primerih. Posledično bodo po Zajčevih napovedih preverili vse ostale vodovode, ali takšne dokumente imajo. »Če ne, jim bomo mi dali napotke,« je dejal.
Treba bi bilo reba odstraniti še eno plast
Ob odstranjevanju materiala so po izkopu prve plasti ugotovili, da bi bilo treba odstraniti še eno plast, v kateri bi lahko bil kerozin. Sprva so predvideli, da bodo to plast odstranili v roku 14 dni, nato pa se iz varnostnih razlogov odločili, da bodo to storili takoj. »Zaradi 12 ur bi bilo nesmiselno vse izpostavljati tveganju,« je še dejal Mes.
Povedal je, da so sicer pritiski vseh doma in v tujini, ki prevažajo po progi, za čimprejšnje odprtje proge enormni. Kakšni stroški so zaradi zaprtja nastali, še ni mogel oceniti. Pričakuje, da bodo julija, ko je tovora običajno manj, veliko te zamude nadoknadili, nekaj tovora pa je šlo naprej s tovornjaki in prek drugih pristanišč.
Danes so oglasili tudi v Nacionalnem inštitutu za javno zdravje in pojasnili, da bi uporabniki takoj opazili, če bi kerozin odtekel v podtalnico in vodovodno zajetje. Prisotnost kerozina vodi namreč očitno spremeni vonj, okus in videz, je pojasnila
Ana Hojs.
Inšpektor: Na apnenčastem dnu izkopa še vedno mešanica vode in kerozina
Nadzor nad odstranitvijo izkopnih materialov po razlitju kerozina je danes opravil inšpektor Inšpektorata RS za okolje in prostor, so sporočili z Ministrstva za okolje in prostor. Kot piše v poročilu, je po zaključenem prečrpavanju, odstranjevanju elementov vlaka in pene, uporabljene ob intervenciji gasilcev, v predoru z nadaljnjimi sanacijskimi ukrepi začela enota SŽ Infrastruktura, ki je začela izkopavati tolčenec izpod železniških tirov in pragov in ga nalagati na tovorne vagone, prekrite s plastično folijo.
Izkop je ob 14. uri meril približno 20 metrov v dolžino in 6 metrov v širino ter nekaj več kot poldrugi meter v globino. Ob ogledu je bila na dnu še vedno prisotna mešanica vode in kerozina na apnenčasti podlagi. Delo v tunelu je spremljal tudi predstavnik ARSO.
Nesreča vlaka se je zgodila v torek popoldne, ko se je od kompozicije 18 vagonov tovornega vlaka iztirilo šest vagonov in se nagnilo na steno predora, pri tem pa je iz njih steklo okoli 10.000 litrov kerozina. V sredo so delavci iz predora odstranili poškodovane vagone, naslednja koraka sta odstranjevanje s kerozinom onesnažene zemljine in sanacija proge.
Glede vnovične vzpostavitve železniškega prometa je bil v četrtek jasen tudi okoljski minister
Simon Zajc: »Ko bomo sanirali toliko, da bo ta grožnja, da pride kerozin v vodni vir, zminimalizirana, takrat se bomo pogovarjali o prometu.«
Vzrok za torkovo nesrečo sicer še ni znan. Mes je v sredo dejal, da je velika verjetnost, da je bila poškodovana kretnica, manjša verjetnost pa je, da je bil poškodovan vagon. »Človeška napaka je izključena,« je dejal.
Luka Koper in logistične družbe se medtem trudijo, da bi blago, ki čaka na pot proti notranjosti države, čim prej spravili do končnih kupcev oz. v pristanišče. Poslovne stranke spodbujajo k uporabi kamionskih prevozov, zato je te dni povečan kamionski promet. V Luki so sicer za večjo pretočnost nakladanje in razkladanje kamionov na vseh terminalih omogočili tudi v nočnem času ter kadrovsko okrepili službe, povezane s procesom vstopov in izstopov kamionov iz pristanišča.
Od torkove nesreče do petka se bo sicer po Mesovih besedah nabralo za 200 do 250 vlakov zamude, kar bodo morali nadoknaditi v juliju.
Komentarji