Ljubljana –
Miro Cerar bo
jutri predal oblast v stranki SMC edinemu kandidatu – Zdravku Počivalšku. Po katerih korakih, prehojenih v vladnih in strankarskih čevljih, si ga bomo zapomnili? Cerar je lep prikaz tega, kaj se zgodi, ko oblast prevzame nova stranka – politični amaterji v tako kratkem času niso mogli preseči ustaljenih praks v vodenju države, čeprav jim ni manjkalo volje in znanja, ocenjuje
Andraž Zorko.
Andraž Zorko. FOTO: Jože Suhadolnik
Andraž Zorko, politični analitik, Valicon:
»Problem novih obrazov je, da naletijo na opozicijo že znotraj vladne koalicije, in tudi Šarec ima težave s tem. Edina razlika je, da Cerar ni bil te vrste oseba kot Šarec, ki je medijski človek, profesionalni igralec in zna nastopati, hkrati je bolj ljudski in ne profesorski, kot je bil Cerar. Danes ne moreš biti politik, če nisi zelo dober v javnem nastopanju.«
»Spoštovani državljani, država je danes v bistveno boljšem stanju kot leta 2014. Oblast vračam v vaše roke,« je sporočil Cerar, ko je
lani odstopil z mesta predsednika vlade.
Njegova vlada je delovala v ugodnih razmerah, ki so bile posledica sanacije bančnega sistema, zato dobrih gospodarskih kazalcev ni treba pripisovati njenim aktivnostim. Med uspehi je vredno izpostaviti privatizacijo NKBM. Cena je bila zaradi splošnega nezaupanja vlagateljev razmeroma nizka, a je prodaja prekinila pretekle prakse, ko so privatizacije propadle pod političnimi pritiski. Prodaja NKBM bi lahko zato prinesla višjo ceno pri prodaji Abanke in NLB, kjer pa je njegova vlada žal popustila tem pritiskom.
Več tujih naložb
Uspelo ji je v ustavo zapisati fiskalno pravilo, ki so se ga otepale predhodnice, in sprejeti zakon o fiskalnem pravilu, strategijo upravljanja kapitalskih naložb države in predlog, po katerem je bila davčno razbremenjena božičnica, kar je bil prvi korak k razbremenitvi plač. Vseeno je ostal slab priokus, saj se je, paradoksalno, celotno davčno breme gospodarstva še povečalo.
Cerarju je uspelo v državo pripeljati dve veliki tuji naložbi: Magno in Yaskawo, vendar je vladi spodletelo pri oblikovanju bolj spodbudnega poslovnega okolja. Za Magno so sprejeli poseben zakon, s katerim so skrajšali birokratske postopke, družbi pa je bila dodeljena finančna pomoč. Teh prednosti preostali del gospodarstva ni bil deležen, kljub temu, da so bile s prihodom Magne močno izpostavljene naše ključne pomanjkljivosti – zapleteni administrativni postopki in dolgotrajno čakanje na izdajo dovoljenj.
Goran Novković. FOTO: Uroš Hočevar/Delo
Goran Novković, izvršni direktor Kluba slovenskih podjetnikov:
»Podjetnike skrbi, da obdobja Cerarjeve vlade nismo izkoristili za strukturne reforme oziroma davčne razbremenitve, ki bi nas pripravile na slabše čase, ki utegnejo priti kmalu. To je zgodba, ki se pri nas ponavlja: konjunkture ne znamo izkoristiti za dva koraka naprej, preboja ni bilo. Pozitivno pa je bilo, da smo imeli politično stabilnost in ni bilo napetosti v družbi.«
Škandali v zdravstvu
Šepalo je tudi v zdravstvu. Imunolog
Alojz Ihan se spominja, da je bilo ob nastopu vlade vsem, tudi Cerarju, jasno, da je ureditev javnega zdravstva glavna politična priložnost za ponovno zmago na volitvah. »Ker se tega izziva ni znal in ni zmogel ustrezno lotiti, so njegov politični propad najbolj odločilno povzročili škandali v zdravstvu – ga v javnosti prikazali v podobi medlega politika, ki ni dober vodja, ne razume problemov, ne zna poslušati ljudi, ne zna poiskati primernih sodelavcev in vztraja pri napačnih odločitvah tudi takrat, ko so jih že vsi spregledali in zaradi njih celo umirajo otroci,« razlaga Ihan in za primer navede težave s srčno kirurgijo. Eden od razlogov za neuspeh je po njegovih besedah tudi prenagel vzpon na vrh politike, pomanjkanje izkušenj iz vodenja javnih financ in še svež spomin na finančno krizo, zato se je v strahu, da bi zašel v težave, odrekel vrsti sposobnih, a finančno zahtevnih ministrskih kandidatov za vodenje zdravstvenega resorja in se odločil za svojo znanko
Milojko Kolar Celarc.
Alojz Ihan. FOTO: Jure Eržen/Delo
Alojz Ihan, imunolog in publicist:
»Ministrica za zdravje je nekaj let s svojimi fantazijskimi analizami vodila za nos celo državo, da Cerarju ni bilo treba iti v dodatne stroške za zdravstvo. Ko je javnost zaradi škandalov in čakalnih vrst prepoznala nespodobne manevre ministrice in njenega šefa, je bilo Cerarjeve politične kariere konec. Danes je v primerjavi z njim verjetno samo še Zoran Janković bolj globoko zamrznjen politični mrtvec.«
Vlade se pretežno ukvarjajo same s seboj
Cerar je ob odstopu partnerici SD in Desus obtožil sprenevedanja o zdravstveni reformi. Da so bile naloge prevelike, so pokazale težave s tema strankama, zatrjuje Zorko. V normalnih parlamentarnih demokracijah je vlada in je opozicija, ki ji stoji nasproti. Od druge Janševe vlade naprej, odkar imamo nove stranke in nove obraze, pa smo v Sloveniji priča, da se vlada bolj kot z opozicijo ukvarja s svojimi partnericami, še opaža.
»Cerar je stopil v prevelike čevlje. Ne on ne njegova ekipa niso vedeli, v kaj se spuščajo.« Njegov odhod s predsedniške funkcije v SMC vidi kot znak zrelosti, ki je bolj izkušenim politikom manjka.
Komentarji