Neomejen dostop | že od 9,99€
Ponekod v višje ležečih legah je zima že pokazala zobe, zato je zimska oprema na vozilu marsikomu prišla prav. Tako dobre zimske pnevmatike kot veščine vožnje v zimskih razmerah bodo pripomogle k varnejši vožnji.
Prometna zima – obdobje, ko je obvezna uporaba zimske opreme – se je v Sloveniji začela 15. novembra in bo trajala vse do 15. marca. V tem času morajo imeti motorna vozila, katerih največja dovoljena masa ne presega 3500 kilogramov, predpisano zimsko opremo. Izjema so le vozila, ki se vozijo v priobalnem pasu. Dodajmo še, da je zimska oprema potrebna vselej, ko se soočamo z zimskimi razmerami, torej tudi zunaj omenjenega obdobja. V zimsko opremo sodijo zimske pnevmatike na vseh kolesih ali poletne pnevmatike in ustrezno velike snežne verige (oziroma njihovi nadomestki) za pogonska kolesa v prtljažniku.
Najbolje je avto odpeljati na preventivni servisni pregled in se posvetovati s strokovnjakom. S tehnično neustreznim vozilom še tako dobremu vozniku morda ne bo uspelo rešiti kritične situacije,« pojasnjuje Farčnik in dodaja, da je obisk tečaja varne vožnje ob tehnično brezhibnem vozilu ena najboljših popotnic, da bomo tudi pozimi vozili varno.
Kljub zimskim pnevmatikam lahko pozimi naletimo na ekstremne situacije, ko bomo morali nadeti snežne verige. Te zagotovijo najboljši možni oprijem. »Če so potrebne oziroma obvezne, morajo biti na pogonskih kolesih. Bodite pozorni na cestne odseke, označene s prometnim znakom za uporabo snežnih verig, tam jih morate namreč v zimskih razmerah obvezno uporabiti,« pravijo strokovnjaki AVP. Z nameščenimi verigami lahko vozimo največ 50 km/h. Priporočljivo je, da natikanje snežnih verig vadimo v zavetju tople garaže, saj jih bomo tako hitreje namestili, ko bo to potrebno. Velja še opozoriti, da nas v primeru neupoštevanja predpisov, ki določajo obvezno zimsko opremo, lahko doleti globa 40 evrov.
Zimska vožnja zahteva popolno pozornost voznika, stalno prilagajanje hitrosti in varnostne razdalje. Če občutimo, da hoče med vožnjo katera od pnevmatik zdrsniti, uporabimo sklopko, z natančnostjo držanja volana (vsekakor v položaju 15 do treh) in nežnim upravljanjem pa umirimo, stabilizirajmo avtomobil. »S pritiskom na sklopko izklopimo pogon koles, kar jim omogoča prosto vrtenje, zato se najlažje in najhitreje ponovno oprimejo vozne podlage, avto se hitreje stabilizira,« pojasnjuje inštruktor varne vožnje AMZS.
Če ima naše vozilo samodejni menjalnik, vlogo voznika v takšni situaciji opravi sistem stabilnosti (ESC), ki o potrebi po stabilizaciji vozila posreduje informacijo menjalniku. Ta se ustrezno odzove in po potrebi omeji motorno moč na pogonskih kolesih. Zato je pomembno, da na začetku vožnje izberemo ustrezni (zimski) vozni program. »Vsekakor se pozimi izogibajmo sunkovitim manevrom. Če to ne pomaga, zavirajmo – kako intenzivno, je odvisno od okoliščin. S protiblokirnim sistemom zavor ABS imamo precej možnosti, da ostanemo na cesti. Pri klasičnem zavornem sistemu bodo zavore hitro blokirale kolesa, avto bo zdrsnil,« razloži sogovornik z AMZS. Sicer pa prometni strokovnjaki priporočajo, da pogled vedno usmerimo v smer rešitve, tja, kamor želimo peljati, in ne naravnost v oviro.
»Na cestah z več prometnimi pasovi ostanite na pasu, ki je najbolj očiščen, in se izogibajte nepotrebnemu menjavanju pasov, saj je vožnja čez sneg med pasovi zaradi morebitnega zanašanja vozila nevarna,« svetujejo strokovnjaki AVP in nadaljujejo: »Če cesta ni bila očiščena, bo vožnja po tirnicah, ki so jih naredila druga vozila pred vami, pnevmatikam omogočila boljši oprijem z voziščem. Predvsem pa je pomembno vnaprejšnje predvidevanje, saj se boste tako lahko postopoma in premišljeno prilagajali razmeram na cesti in pozneje ne boste izvajali hitrih in sunkovitih gibov, ki bi lahko povzročili zdrs vozila.«
Pozimi imamo v vozilu:
Ko se približujete vzponu v klanec, najprej dobro opazujte, kako se obnašajo druga vozila in njihovi vozniki, ter držite zadostno varnostno razdaljo, da vam ne bo treba zavirati in se ustavljati. V primeru ustavljanja na poledenelem klancu bo namreč poznejše speljevanje toliko težje. S tem boste lažje obšli oziroma obvozili že stoječa vozila na klancu.
Če se spuščate po klancu navzdol na poledenelem ali zasneženem vozišču, pred vrhom klanca najprej upočasnite in se nato počasi, kakor lahko, peljite navzdol. Na poledeneli strmin poskusite čim manj uporabljati zavoro, če pa je potrebno nadaljnje zmanjševanje hitrosti, je priporočljiv rahel in počasen pritisk na stopalko za zavoro, saj bo to preprečilo izgubo nadzora nad vozilom in njegovo drsenje.
Strokovnjake agencije za varnost prometa smo še vprašali, kako naj ravnamo, če nam niti ob vseh ukrepih ne uspe speljati in obtičimo v snegu na cesti. »Obleči je treba odsevni jopič in kraj zavarovati z varnostnim trikotnikom ter poklicati vlečno službo,« pravijo na AVP in dodajajo, da kadar voznik ne poskrbi za takojšnjo odstranitev vozila, ki ovira promet, lahko to stori pooblaščena uradna oseba na njegove stroške. Obenem lahko voznika kaznuje s 500 evri globe in mu izreče pet kazenskih točk.
>
Hvala, ker berete Delo že 65 let.
Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.
NAROČITEObstoječi naročnik?Prijavite se
Komentarji