Dobro jutro!

Hitre povezave
Moje naročnineNaročila
Avtomobilno

Renaultov pogled v prihodnost

Konceptni scenic vision se ukvarja z vprašanjem, kako hkrati ohraniti današnje vozno udobje in povečati skrb za varnost in okolje.
Zunanje linije scenica vision sploh niso futuristične, saj je že precej podoben scenicu pete generacije, ki bo prišel na trg leta 2024.

FOTO: Gregor Pucelj
Zunanje linije scenica vision sploh niso futuristične, saj je že precej podoben scenicu pete generacije, ki bo prišel na trg leta 2024. FOTO: Gregor Pucelj
21. 5. 2022 | 05:00
9:43

Tokrat bomo skočili v prihodnost, bližnjo in nekoliko bolj oddaljeno. V obeh primerih pa gre za Renaultov pogled na prihodnost, kakršno napoveduje najnovejše konceptno vozilo scenic vision, ki so ga te dni v Parizu pokazali novinarjem.

Kot poudarjajo Renaultovi razvojniki, scenic vision ni le še eno v vrsti konceptnih vozil, ampak predstavlja akcijski načrt za mobilnostni trajnostni razvoj v priho​dnjih desetletjih, ki temelji na treh predpostavkah – skrbi za ljudi, za vire in za podnebje. Snovali so ga torej z veliko širšim pogledom in pristopom, kot je še nedavno veljal pri razvoju novih vozil. Načrtovali so vsak korak, od pridobivanja in proizvodnje najosnovnejših surovin do vpliva na okolje in podnebje med proizvodnjo vozila, med uporabo in seveda tudi na koncu življenjskega cikla. S tem bodo prispevali k ogljični nevtralnosti, ki jo namerava Evropa doseči leta 2040.

Kabina ponuja pogled v nekoliko bolj oddaljeno prihodnost. Skoraj vsi materiali so reciklirani in se jih da ponovno uporabiti.

FOTO: Gregor Pucelj
Kabina ponuja pogled v nekoliko bolj oddaljeno prihodnost. Skoraj vsi materiali so reciklirani in se jih da ponovno uporabiti. FOTO: Gregor Pucelj

Čeprav je scenic vision videti že skoraj kot končni izdelek, ki bi lahko zapeljal na cesto, je v resnici veliko bolj kompleksen. Po obliki zunanjosti je že do 85 odstotkov podoben naslednji, peti generaciji scenica, ki bo prišla med kupce leta 2024.

Hibridna rešitev dveh alternativ

Naslednji scenic bo dolg 4,5 metra, širok kar 1,9 metra in visok nekaj manj kot 1,6 metra. Ob teh merah, ki ustrezajo segmentu C, pa bo imel nekaj več kot 2,8-metrsko medosno razdaljo. Kot smo lahko videli pri konceptu scenic vision, to omogoča, da je potniška kabina izjemno prostorna, čeprav je vozilo bolj podobno sodobnim križancem in manj izumirajočemu ali bolje rečeno izumrlemu segmentu enoprostorcev. A pod pločevino se skriva še veliko več, v vozilo so vključili vrsto tehničnih izzivov, ki bodo prišli v poštev šele leta 2030 in pozneje.

Študija zadnjih sedežev kaže, da je udobje visoka prioriteta. 

FOTO: Gregor Pucelj
Študija zadnjih sedežev kaže, da je udobje visoka prioriteta.  FOTO: Gregor Pucelj

Seveda scenic pete generacije na začetku prodajnega cikla leta 2024 skoraj zanesljivo ne bo imel velikih dvojnih vrat, ki jih pri scenicu vision odpira elektrika, bo pa imel izključno električni pogon, takšnega, kot ga ima najnovejši električni megane e-tech s 160 kW največje moči in baterijo s 40 kWh.

Je pa to le polovica pogonskega sistema, ki ga preizkušajo v scenicu vision. Da bi presegli omejitve pri dosegu, ki nastajajo predvsem zaradi teže in velikosti baterije, so dodali še manjšo gorivno celico na vodik z močjo 15 kW, ki pri daljših vožnjah služi predvsem kot podaljševalnik dosega. S tem so dobili hibrid baterijskega in vodikovega električnega pogona. Tako se bo doseg z enim polnjenjem 2,5-kilogramskega rezervoarja z vodikom, ki je nameščen v sprednjem delu vozila, podaljšal tja do 800 kilometrov.

Elektromotor in gorivna celica sta nameščena nad zadnjo osjo, baterija v dnu potniške kabine, posoda za vodik pa v sprednjem delu vozila.

FOTO: Gregor Pucelj
Elektromotor in gorivna celica sta nameščena nad zadnjo osjo, baterija v dnu potniške kabine, posoda za vodik pa v sprednjem delu vozila. FOTO: Gregor Pucelj

Seveda je bilo logično novinarsko vprašanje, zakaj bodo dodatni pogon z gorivno celico predvidoma uvedli šele po letu 2030 in ne že leta 2024. Glavni vzrok niso morebitne tehnološke težave, pač pa pomanjkanje vodikove infrastrukture. Pri Renaultu pa upajo, da bo po letu 2030 na voljo že dovolj vodikovih črpalk in bo uporaba tovrstnih električno-vodikovih hibridov smiselna. Druga ovira pri skorajšnji uporabi gorivnih celic na vodik pa je zaveza, da bo vodik pridobljen izključno z zeleno energijo. Za zdaj še ni tako.

Reciklaža v ospredju

S tem pa že vstopamo v verjetno najpomembnejši, to je trajnostni segment scenica vision, ki je v 70 odstotkih izdelan iz recikliranih materialov, na koncu življenjske dobe pa ga bodo reciklirali kar 95 odstotkov; njegov ogljični odtis bo, kot pravijo pri Renaultu, do 75 odstotkov manjši kot pri današnjih električnih vozilih.

Začelo se bo že pri proizvodnji oziroma v tovarni, ki bo ogljično nevtralna. To velja tudi za proizvodnjo baterij, v katere bodo vgrajevali le recikliran nikelj in kobalt, prav tako reciklirano platino, ki je bistvena za izdelavo gorivne celice; povsem so se ognili uporabi redkih zemelj. Prav tako ima Renault izdelano strategijo za uporabo izrabljenih baterij v velikih hranilnikih električne energije in na koncu še reciklažo.

Ob tem, da je scenic vision pretežno izdelan iz recikliranega aluminija, pa je med drugim zanimivo, da so sedeži iz enega samega (seveda recikliranega) plastičnega materiala, tako da jih na koncu zlahka znova reciklirajo. Podobno velja za material, ki so ga uporabili za dno potniške kabine, saj je pretežno izdelan iz izrabljenih plastičnih steklenic za mleko.


Sandeep Bhambra, vodja oblikovanja konceptnih vozil pri Renaultu
Sandeep Bhambra, vodja oblikovanja konceptnih vozil pri Renaultu

Renaultovi razvojniki so šli celo tako daleč, da so v scenicu vision uporabili le malo barv, so pa za notranje obloge potniške kabine uporabili plastični material (seveda recikliran), ki pod različnimi koti spreminja barvo in nadomešča v zadnjem času tako moderno ambientalno razsvetljavo.

Posebno skrb so namenili varnosti, zato predvidevajo, da bodo sistemi, ki so jih vgradili v scenica vision, do 70 odstotkov zmanjšali število nesreč, za katere je v 90 odstotkih kriv voznik. Asistenčni sistemi, kot so safety score, safety coach in safe guardian, bdijo nad voznikovim obnašanjem in zaznavajo tvegano vedenje, hkrati pa voznika spodbujajo k defenzivni vožnji in seveda komunicirajo z drugimi vozili, pešci, kolesarji in s prometno infrastrukturo.

Med zanimivimi rešitvami, nameščenimi v scenica vision, omenimo še več kot 20 odstotkov izboljšano vidljivost iz vozila, h kateri prispeva predvsem futurističen prosojen zaslon, ki je nameščen po vsej dolžini spodnjega dela vetrobranskega stekla. Razvijajo tudi tako imenovano kokonsko varnostno blazino, ki bo nameščena v naslonjalih sedežev in bo ob morebitnem trku voznika in potnike objela z vseh strani. Posebno skrb namenjajo tudi čiščenju zraka oziroma prezračevanju potniške kabine in odstranjevanju alergenov pa seveda avdioopremi itd.

Koncept prve generacije scenica iz leta 1991

FOTO: Gregor Pucelj
Koncept prve generacije scenica iz leta 1991 FOTO: Gregor Pucelj

Hvala, ker berete Delo že 65 let.

Vsebine, vredne vašega časa, za ceno ene kave na teden.

NAROČITE  

Obstoječi naročnik?Prijavite se

Komentarji

VEČ NOVIC
Predstavitvene vsebine