Francozi že več stoletij osvajajo svet, širijo svoj vpliv in bogastvo, zadnja desetletja pa to počnejo tudi z Renaultovimi avtomobili. Skoraj trideset let je glavni osvajalec renault clio, peto generacijo uspešnega modela pa smo prvič preizkusili na cestah še ene osvajalske države – Portugalske.
Evolucija in revolucija! Tako pravijo pri Renaultu ob predstavitvi novega clia in kdo bi vedel bolje kot ravno inženirji francoske tovarne. Revolucija je za Francijo sopomenka skoraj na vseh področjih, evolucija pa je pri tako ljudskih avtomobilih bolj ali manj nujna. Spremembe ne smejo biti preveč drastične, da ne odvrnejo tradicionalnih kupcev, ki le redko z nakupom odobrijo kakšne revolucionarne zamisli oblikovalcev.

Clio je bil med kupci vedno priljubljen predvsem zaradi uporabnosti. FOTO: Renault
Manjše novosti so vsekakor pri zunanjosti, saj je bistveni premik prinesla že četrta generacija clia, nova pa zgolj nadaljuje v istem slogu. Poudarek je na modernosti in elegantnosti, saj so nekatere linije tanjše, denimo pri okrasni letvici na potniških vratih. Med opaznejšimi je še mogočnejša sprednja maska z večjo odprtino za hlajenje motorja, karoserija pa je spuščena za trideset milimetrov.

Vseh pet generacij renaulta clia. FOTO: Renault
Enajst barv zunanjosti
Pri takšnih avtomobilih se marsikdo odloči za živahnejše barve in tudi pri cliu ne prevladuje klasična pločevina v črni, sivi ali beli. Razvojniki so zato za peto generacijo pripravili tri nove barve – rjavo, svetleče modro in oranžno. Skupno je na voljo enajst karoserijskih barv, okrasni elementi pa so lahko oranžni, rdeči in črni. V primerjavi z nekaterimi tekmeci sicer ni mogoče uporabiti drugačne barve pri zgornjem delu avtomobila, a smo zato na portugalskih cestah spoznali novi izvedbi v modri in oranžni barvi in po prvih kilometrih je jasno, da poglede privablja predvsem oranžna.

Pri takšnih avtomobilih se marsikdo odloči za živahnejše barve in tudi pri cliu ne prevladuje klasična pločevina v črni, sivi ali beli. FOTO: Renault
Modra je bolj diskretna, a je zato testni primerek na Portugalskem izstopal zaradi oblike R.S. line (nekoč GT-line), ki ponazarja športni Renaultov program. Tovrstni model je drugačen zaradi drznega vzorca maske, atletskega zadka, športnih sedežev, v usnje oblečenega volana, stopalk iz aluminija in v črno obarvane notranjosti, a je res, da bo za pravo dirkaško in adrenalinsko izkušnjo R.S. treba počakati še vsaj leto dni. Kajti sedanji clio R.S. zmore »zgolj« 130 konjskih moči, pravi dirkaški pa bo pod
pokrovom skrival motor z več kot dvesto konjskimi močmi.
Proizvodnja bo potekala tudi v Revozu, čeprav ni nujno, da bo vsak slovenski kupec potem dobil ravno izdelek iz Novega mesta.

Cena bo višja kot doslej, saj ponuja novi clio večje udobje in kakovost. FOTO: Aljaž Vrabec
Pri različicah zunanjosti bo sicer na voljo še elegantnejša initiale paris s prečiščeno podobo (manj linij), temnejšo notranjostjo in še nekaterimi prefinjenimi dodatki (volan, oblečen v penasto usnje, prevleke iz podloženega prešitega usnja …).

Novi renault clio spredaj in zadaj. FOTO: Aljaž Vrabec
Največji zaslon v razredu
Prava revolucija pa se je zgodila v notranjosti. Poleg kakovostnejših materialov, izboljšane preglednosti armaturne plošče in ergonomije je v ospredju predvsem pokončen zaslon multimedijske naprave, saj je clio z 9,3-palčnim zaslonom avtomobil z največjim zaslonom v svojem razredu, pa še brskanje po meniju ni zapleteno. In če ob prvi generaciji clia leta 1990 marsikdo takšnega zaslona ni imel niti v domači dnevni sobi za televizijski sprejemnik, ga ima lahko zdaj kar v svojem avtomobilu.

V notranjosti je najbolj opazen velik osrednji zaslon. Potniki lahko izbirajo tudi ambientalno razsveljavo v kar osmih odtenkih. FOTO: Aljaž Vrabec
Izboljšani so tudi sedeži, kar lahko brez zadržkov potrdimo po prvih skoraj triurnih vožnjah po portugalskih cestah od Lizbone do Evore, ki smo jih prestali brez bolečin v hrbtenici. Všečna sta še debelejši volan in krajša prestavna ročica, ki je zaradi dvignjene osrednje konzole vseeno bližje voznikovi roki. Občutek v notranjosti resnično spominja na avtomobile višjega cenovnega razreda in pomeni največjo konkurenčno prednost novega clia.
Za Slovenijo uvodoma pet motorjev
Za novega clia so pri Renaultu pripravili več motornih rešitev, zato omenjamo samo tiste, ki jih bodo kupcem ponudili tudi v Sloveniji. Vstopni litrski bencinar premore 53 kW (72 konjskih moči), nato sledi motor s 74 kW (100 KM); oba z ročnim petstopenjskim menjalnikom, najmočnejši je 1,3-litrski bencinski motor s 96 kW (130 KM) in samodejnim sedemstopenjskim menjalnikom. Dizla sta dva, oba s prostornino 1,5 litra in ročnim šeststopenjskim menjalnikom; prvi premore 63 kW (85 KM), drugi 85 kW (115 KM). V Sloveniji pričakujejo, da bodo prodali največ bencinskih motorjev s 100 KM.

Prtljažnik je zdaj večji za 61 litrov. FOTO: Aljaž Vrabec

Prtljažniku ima prostornino 391 litrov. FOTO: Aljaž Vrabec
Na slovenskih cestah jeseni
Toda clio je bil med kupci vedno priljubljen predvsem zaradi uporabnosti. V štiri metre dolgem avtomobilu je tako za 26 litrov odlagalnih prostorov in prostornina prtljažnika znaša 391 litrov (61 litrov več kot pri predhodniku), kar je največ v tem razredu. V prtljažniku je tudi dvojno dno, ob podrti drugi klopi pa nastane ravno dno.
Renaultov cilj v Sloveniji je samo eden – da clio ostane najbolj prodajan avtomobil.

V novem cliu ne manjkajo niti najnovejši varnostni sistemi. FOTO: Aljaž Vrabec
Clio pete generacije bo na slovenske ceste zapeljal jeseni. Proizvodnja bo potekala tudi v Revozu, čeprav ni nujno, da bo vsak kupec pri nas dobil ravno izdelek iz Novega mesta. Cena bo višja kot doslej, saj sta se povečala tudi udobje in kakovost.
Glede obsega prodaje je Renaultov cilj v Sloveniji samo eden – naj clio ostane najbolje prodajan avtomobil, čez približno leto dni pa ga lahko pričakujemo še v hibridni izvedbi.

V Revozu so doslej izdelovali več generacij clia, ne pa vseh. Na fotografiji je proizvodnja četrte generacije. FOTO: Jure Eržen
Clio v Revozu: »Niste mogli več pisati, da delamo le stare modele«
Dolgoletni predsednik Revoza Bernard Coursat je nekoč v pogovoru za naš časnik na vprašanje, kaj je bil njegov največji uspeh, dejal, da to, da je v novomeško tovarno pripeljal proizvodnjo drugega clia. Ta je bil za Revoz res pomemben, vseh cliov pa so do danes izdelali skoraj dva milijona.
To pomeni skoraj polovico proizvodnje v Revozu. Zgodba s cliom se je na Dolenjskem začela leta 1993. To je bil clio prve generacije, ki so jih izdelali 300 tisoč. Kot uvodoma rečeno, pa se je zares začelo z drugo generacijo. »Največji uspeh in zadovoljstvo nasploh sem doživel, ko sem pri Renaultu dosegel proizvodnjo clia druge generacije. To je bil dokaz, da znamo delati avtomobile, in novinarji niste mogli več pisati, da v Revozu delajo le stare modele, kot sta katrca in petica, ki so jih drugod že umaknili iz prodaje,« je takrat dejal zdaj žal že pokojni Coursat in verjetno želel poudariti, da je bil drugi clio prvi avtomobil, ki so ga hkrati z drugimi tovarnami začeli izdelovati že ob uvedbi na trg, in ne šele kdaj pozneje. Količinsko tako pomemben model pač nikoli ni prihajal samo iz Novega mesta, ampak vsaj še iz Flinsa v Franciji in pozneje vse bolj tudi Burse v Turčiji.
Famozna storia
Cliov druge generacije so v Revozu izdelali kar 1,5 milijona, njihova proizvodnja je trajala kar 17 let (!), vse do 2015., ko so zadnje primerke odpravili za afriški trg. Zakaj tako dolgo? Ker je bil to čas dvojnosti modelov (npr. opla astre in astre classic), kar pomeni, da se je poleg novega še lep čas prodajal tudi njegov predhodnik. Clia 3 Renault Revozu ni zaupal, je pa, kot rečeno, še kar dolgo vztrajal z dvojko, ki je nastajala pri nas, za naš trg pod imenom storia.
Leta 2006 ju je podpisani primerjal in kljub marsikateri prednosti novejšega modela zlahka odkril tudi kako odliko starega (boljši menjalnik!), ne nazadnje ugodno ceno, zato ne preseneča, da se je pri nas kar dolgo prodajal bolje kot trojka.
Potem so v Revozu nekaj časa izdelovali le drugega in tretjega twinga in za njim smarta (se še spomnite kratke in zelo neuspešne epizode roadsterja winda?), tema dvema pa so leta 2018 znova dodali tokrat na evropskih trgih nadvse uspešno četrto generacijo (do danes 150 tisoč primerkov). To bodo izdelovali še naprej, skupaj z novim modelom – peto generacijo. Seveda je Revoz tudi za petega clia ena od tovarn, glavnino vsaj uvodoma prevzema tovarna v turški Bursi. Tako kot vsakič doslej je za petico Slovenija Revozu primaknila državno pomoč (šest milijonov evrov). Lokalna integracija ni prav visoka, prav zaradi glavnine proizvodnje v Turčiji, se pa lahko to z leti še spremeni.
Clio pri Slovencih
Tako kot nekoč Renaultova katrca in petica je bil clio pri slovenskih kupcih vselej zelo priljubljen. Od leta 1995 je tod najbolje prodajan avtomobil, pri zastopniku trdijo, da se je le trikrat primerilo, da mu je na njegovem delu trga delež padel pod 20 odstotkov. Pravijo, da so v vseh generacijah skupaj prodali 128 tisoč vozil, clio je že dolgo najbolj pogost avtomobil na naših cestah. Gašper Boncelj

Renault je imel tudi omejeno serijo clio I Feel Slovenia. FOTO: Jure Eržen
17
let je rekordno dolgo trajala proizvodnja clia 2
2017
je bilo leto, ko se je clio (4) vrnil v Revoz
6
milijonov evrov je Slovenija primaknila za proizvodnjo clia 5

Renault clio V6. FOTO: Renault

Renault clio III. FOTO: Gašper Boncelj

Najhitrejši clio R. S. FOTO: Bruno Kuzmin
Komentarji