Lahko rečete, da je avtomobilska legenda, a hkrati tudi, da je to povsem nov avtomobil; v obeh primerih imate prav. Ime je dobil kasneje, a Land Roverjevega terenca poznamo že vse od aprila 1948. Lani so ga po nekaj letih spet obudili, prenovili in poslali na največje avtomobilske trge.
Tudi po sedemdesetih letih je land rover defender še vedno prepoznaven. Že na daleč je jasno, da imate pred sabo zajeten avtomobil s tradicionalnimi škatlastimi potezami, ki v vsem tem času niso izgubile karizme, le bolj elegantno so oblikovane. Prav pri tej podrobnosti je občutek, da defender spreminja svoje poslanstvo, saj postaja bistveno bolj luksuzen avtomobil, ki še vedno zmore premagati najtežje vozne ovire, a ga bodo novi lastniki raje vozili v lepih oblekah, morda manj pa bo voznikov v divjini, ki vse stavijo na tehniko in jim ni mar za lepoto.
ℹLand rover defender 110 S
Zastopnik: Avto aktiv
Cena: 98.956 evrov
Euro NCAP: preizkus še ni bil opravljen
Izpust CO2: 234 g/km
Takšne poti so za defenderja mala malica. FOTO: Aljaž Vrabec
Daljša različica 110s v dolžino meri 4,75 metra, skupaj z rezervnim kolesom 5,02 metra. Rezervno kolo je na prtljažnih krilnih vratih, zato voznik zadaj ne vidi vsega skozi zadnje okno, toda v pomoč mu je posebna kamera, ki sliko projicira kar v vzvratno ogledalo. Voznik tako lahko izbira, ali bo v ogledalu spremljal realen odsev, vendar zmanjšan, ali pa celotno dogajanje prek kamere.
Do sto kilometrov na uro pospeši v dobrih devetih sekundah, največja hitrost je 188 km/h. FOTO: Aljaž Vrabec
Vlečna zmogljivost je 3500 kilogramov
Možni sta dve razporeditvi sedežev, s petimi ali sedmimi, od tega je odvisna tudi prostornost prtljažnika. V standardni postavitvi je tako zadaj najmanj 646 litrov prostora (če je naložen do strehe, 916 litrov), če drugo (in morebitno tretjo) vrsto zložimo, pa je prostora celo 2380 litrov. Kot se za tako velik prtljažnik spodobi, je zraven več pripomočkov, ki preprečujejo (nevarno) premikanje manjših predmetov, možno je zakleniti varnostni zaboj, tudi v potniški kabini je več zajetnih odlagalnih prostorov. In jasno, tudi za potnike je na voljo kraljevska prostornost.
Dogajanje za avtomobilom lahko spremljate v ogledalu ... FOTO: Blaž Kondža
... ali pa prek kamere. FOTO: Blaž Kondža
Bowler defender 110 FOTO: Bowler
Ime je dobil 40 let po nastanku
Mišljen je bil kot kmetijsko vozilo, v sedmih desetletjih je postal terenska ikona.
Ideja za britansko terensko vozilo se je porodila po drugi svetovni vojni, vzor je prišel iz Amerike. Land rover je bilo dolgo ime edinega modela, dodajali so le številko serije, šele kasneje so mu rekli defender. Medtem ko ima znamka Land Rover zdaj novega defenderja, so licenco za nekdanjega podelili predelovalcu Bowlerju, nekaj podobnega v svoji režiji pripravlja britansko podjetje Ineos z modelom grenadier.
Družba Rover se je po opustošenju druge vojne in hudi recesiji najprej namenila izdelati kmetijsko vozilo, že ime land rover je bilo mišljeno v smislu, da zmore prevoziti neutrjeno podlago. A je bil nato vseeno bolj avtomobil za teren, precej po vzoru ameriškega jeepa. Železna šasija je bila postavljena karoserija iz zlitine magnezija in aluminija. Na začetku, leta 1947, je imel volan na sredini, hitro je šel tudi v izvoz, posebej v britanske kolonije. Najprej je vozil le z bencinskim motorjem, šele precej kasneje tudi z dizelskim, seveda pa vselej s štirikolesnim pogonom, reduktorjem in sredinsko zaporo. Dobil je še izvedenko z daljšo medosno razdaljo, prav tako je bil lahko neke vrste karavan. Ime defender so mu dali šele leta 1989, ker so imeli takrat že tudi manj špartanskega discoveryja. Defenderja so z leti seveda posodabljali, imeli posebne izvedbe, a je čas le naredil svoje in leta 2016 so ga po skoraj sedmih desetletjih in dveh milijonih narejenih primerkov upokojili.
V sosednjem prispevku pišemo o novincu, a stari dobri defender še odmeva, sicer na različne načine. Podjetje Jaguar Land Rover je nedavno podelilo licenco družbi Bowler Motors, ki bo nekdanjega podaljšanega defenderja 110 predelovala v zmogljivo zverino s petlitrskim osemvaljnim bencincem.
Britanski milijarder Jim Ratcliffe, sicer lastnik uspešnega kemičnega podjetja Ineos, je hotel najprej sam na novo narediti zamenjavo za svojega defenderja in od Land Roverja kupiti orodja, da bi nadaljeval proizvodnjo. Potem se je odločil za lastni projekt in dizajn – nastal je model ineos grenadier, ki po pojavi spominja na defenderja. Poganjal naj bi ga BMW-jev bencinski in dizelski šestvaljni motor, izrazili so namen sodelovanja z Magno Steyr iz Gradca, letos poleti pa je zakrožila novica, da jih zanima Smartova tovarna v Hambachu v Franciji, ki jo lastnik Daimler prodaja. Grenadierja naj bi začeli izdelovati konec prihodnjega leta. Gašper Boncelj
Podvozje lahko dvignete. FOTO: Aljaž Vrabec
Do skrajnosti ga nismo spustili, toda vožnja po gozdnih (kamnitih) poteh je potrdila, da novi defender nadaljuje terensko tradicijo. Največja nosilnost je 900 kilogramov, streho lahko obremenite do 300 kilogramov (med vožnjo 168 kilogramov), vlečna zmogljivost je 3500 kilogramov, z njimi pa lahko brodite tudi po vodi, ki ni višja od 90 centimetrov. Ko se znajdete na zares razritem terenu in potrebujete večji odmik od tal, lahko defenderja z zračnim vzmetenjem dvignete za dodatnih nekaj manj kot osem centimetrov.
Skupno je lahko od tal oddaljen 29,1 centimetra. Pri vstopu na pobočje zmore s kotom pri 38 stopinjah, pri izstopu premaguje kote do 40 stopinj, a morate pred tem z zračnim vzmetenjem dvigniti podvozje. Štirikolesni pogon je stalni, enako samodejni osemstopenjski menjalnik z reduktorjem, s sredinskim in opcijskem zadnjim diferencialom pa je defender sposoben premagati peščene, blatne, zamrznjene in skalnate podlage. Izkušeni vozniki si lahko terenske nastavitve prilagodijo po svojih željah, manj izkušenim pa pomaga sistem za samodejno zaznavo terena, ki glede na to prilagodi nastavitve avtomobila.
Vozniško okolje je sodobno in lepo urejeno. FOTO: Blaž Kondža
Skoraj okroglih sto tisočakov
Takšni podvigi niso možni brez trdega dela motorja. Pod sprednjim pokrovom testnega primerka kraljuje dvolitrski dizelski agregat z 240 konjskimi močmi (176 kW). Vozne lastnosti so vrhunske tudi pri vožnji na urejenih cestiščih, z lično urejenostjo in izborom sodobnih materialov pa novi defender jasno nakazuje, da privlači tudi, ko se pojavi v urbanem okolju. Edino na avtocesti vzame oglata podoba svoj davek – hrup vetrnega piša je pri hitrostih okoli avtocestne omejitve občuten.
Land rover defender FOTO: Aljaž Vrabec
Kakorkoli, voznik ima že zaradi pokončnega sedenja izreden pregled nad dogajanjem, v veliko pomoč so mu še vse kamere. V času testnih voženj smo porabili okoli deset litrov dizelskega goriva na sto prevoženih kilometrov, vse našteto (in še kaj več) pa stane skoraj okroglih sto tisočakov.
Komentarji