}Bliža se 15. november in z njim čas za obvezno zimsko opremo na avtomobilih, ki prinaša znane zahteve, tudi morebitne kazni zaradi s tem povezanih prekrškov. Tu je pregled najpomembnejših dejstev in ob njih aktualni test zimskih pnevmatik AMZS.
Obdobje zakonsko obvezne uporabe zimske opreme se bo začelo 15. novembra. Morda tudi prej, če se bo morebitni sneg oprijemal cestišč, na kar razmere trenutno še ne kažejo, je pa na to kljub temu treba biti pozoren. Izjema je seveda Primorska, kjer ta zahteva ne velja. Sicer še velja, da za ustrezno zimsko opremo namesto zimskih pnevmatik zadostuje tudi kombinacija letnih pnevmatik in ustrezno velikih snežnih verig v prtljažniku. A to se zdi bolj izhod v sili, tudi ko ni snega, se namreč zimske pnevmatike na cesti že zaradi nižjih temperatur izkažejo za boljšo izbiro.
Od 15. novembra so v večjem delu Slovenije obvezne zimske pnevmatike.
Letne pnevmatike in snežne verige v prtljažniku so zasilna možnost.
Predpisi v sosednjih državah se bolj kot na datum nanašajo na aktualne razmere.
Lani je policija odkrila 335 kršitev, kar je bilo opazno več kot leta 2017.
Zimska pnevmatika mora imeti oznako
M+S (tudi M.S ali M&S), a je priporočljiva tudi oznaka snežinke, ki je v nekaterih drugih državah obvezna. Zimska pnevmatika mora imeti po zakonu najmanj tri milimetre profila, v nekaterih evropskih državah dovolijo vožnjo s še celo manj profila kot v Sloveniji. Vendar, kot opozarjajo na
Agenciji za varnost prometa (AVP), testiranja pnevmatik na snegu in tudi na mokri cesti kažejo, da se oprijem pnevmatik pod mejo štirih milimetrov začne slabšati in je globina treh milimetrov komaj še varnostno zadovoljiva. Nove zimske pnevmatike imajo sicer osem milimetrov, nekatere pa celo devet milimetrov globoke kanale. Treba je še dodati, da je po drugi strani že pri nakupu nujno treba biti pozoren, da ne kupimo pnevmatik, ki so bile izdelane že dolgo pred tem, še posebno če se pozimi ne vozite veliko.
Kazni in tujina
Zaradi neustrezne opreme so zagrožene tudi kazni. Če vas policisti najdejo, da je nimate, je kazen še nizka – 30 evrov, precej višja pa, če je zaradi tega oviran ali onemogočen promet drugih vozil (petsto evrov in pet kazenskih točk). Po
podatkih policije je bilo lani ugotovljenih 335 kršitev v zvezi z zimsko opremo, kar je več kot leto pred tem, ko je bilo takih prekrškarjev 294.
Zimske pnemvatikemorajo imeti po zakonu vsaj 3 mm globoke kanale, nova tovrstna pnemvatika ima sicer globino 8 ali 9 milimetrov.
Foto AMZS
V koliko primerih so neprimerne pnevmatike lahko eden od dejavnikov v prometnih nesrečah? Tega v smislu sekundarnega vzroka niti AVP niti policija posebej ne ugotavljata. Na policiji so dodali, da je bilo leta 2017 ugotovljenih 25 kršitev neuporabe zimske opreme v prometnih nesrečah, leta 2018 pa 15 kršitev. Vseh prometnih nesreč je v času tako imenovane zimske sezone, ki traja od 15. novembra do 15. aprila, na leto okoli 5500.
V Avstriji malo drugače
Če avtomobil izpolnjuje zahteve o zimski opremi v Sloveniji, to še ne pomeni, da so te zahteve enake tudi v drugih državah Evropske unije. Tako v Nemčiji, Avstriji in na Madžarskem ta zahteva ni datumsko določena, ampak so na splošno tam pomembne vremenske razmere. Torej velja, da vas nihče ne bo oglobil, če bo januarja lepo sončno vreme, če pa vas najdejo z neustrezno opremo v sneženju, bo kazen visoka.
Poglejmo primer Avstrije: tam je po podatkih
AMZS obvezna zimska oprema že v obdobju od 1. novembra do 15. aprila, vendar za vozila do 3,5 tone le v času zimskih voznih razmer, za težja vozila pa ne glede na vozne razmere. Za vozila do največje dovoljene mase 3,5 tone se za zimsko opremo šteje uporaba zimskih pnevmatik z minimalno globino profila štiri milimetre ali letnih pnevmatik z minimalno globino profila štiri milimetre in snežnih verig na pogonskih kolesih. Kljub zimskim pnevmatikam so v primeru sneženja verige obvezne tudi na vseh višje ležečih cestah, kjer je to posebej označeno s prometnim znakom …
Test zimskih pnevmatik AMZS
Veliko solidnih, ne pa zelo dobrih
Letos so evropski avtomobilski klubi, med katerimi je tudi AMZS, v sodelovanju s potrošniškimi organizacijami preizkusili zimske pnevmatike v dimenziji 185/65 R15 T, ki so namenjene manjšim avtomobilom, in pnevmatike v dimenziji 205/65 R16 C za dostavnike.
Velikost 185/65 R15 T: za manjše avtomobile
V prvi kategoriji, v kateri so preizkus opravili s volkswagnom polom, so testirali 16 izdelkov. Le tri preizkušene pnevmatike so dobile skupno oceno »zelo priporočljivo« oziroma štiri zvezdice – čeprav so pred testom pričakovali, da se bodo dobro odrezale vse pnevmatike prestižnih znamk. Najvišja pričakovanja so uresničili le Dunlopova in Pirellijeva pnevmatika (dunlop winter response 2 in pirelli cinturato winter): mednje se je vrinila pnevmatika kleber krisalp HP3. Zmagovalka letošnjega testa, pnevmatika dunlop winter response 2, se je najbolje izkazala na mokrem cestišču, v snegu in pri porabi goriva, Kleberjeva pnevmatika je bila najboljša v suhih razmerah, Pirellijeva pa na mokri cesti. Dosedanja serijska zmagovalka, Continentalova pnevmatika TS860, je na tokratnem testu pokazala preveč slabosti na ledu, da bi lahko dobila višjo skupno oceno, sicer bi bila spet v ospredju.
Deset pnevmatik je dobilo skupno oceno »priporočljivo« in pri večini so jo morali znižati zaradi specifičnih pomanjkljivosti.
Pri nas priljubljena Savina zimska pnevmatika eskimo S3+ je spet pokazala slabosti na suhi cesti: odrezala se je sicer nekoliko bolje kot pred dvema letoma, a še vedno preslabo za višjo oceno, kot je »priporočljivo z omejitvami« oziroma dve zvezdici. Najslabše sta letošnji test opravili Toyova pnevmatika snowprox S943 in pnevmatika davanti wintoura. Toyova pnevmatika je razočarala z zelo slabim prečnim oprijemom na zasneženi cesti, zato je dobila nižjo skupno oceno. Davantijeva pnevmatika je bila zelo slaba na mokri cesti – še posebno pri splavanju (akvaplaningu) in prečnem oprijemu –, veliko pomanjkljivosti pa je pokazala tudi na snegu, na suhi cesti in pri merilu hrupnosti. Obe pnevmatiki sta dobili skupno oceno »ni priporočljivo« oziroma eno zvezdico.
Velikost 205/65 R16 C: za dostavnike
Kot je znano, so pred časom v preizkusu letnih pnevmatik za dostavnike ugotovili, da imajo pri teh izdelkih prednost čim manjša obraba, a imajo posebno na mokri cesti veliko slabosti. Tokrat so preizkusili še »tovorne« zimske pnevmatike, ki pa so se na srečo izkazale za precej boljše. Po drugi strani se te bolj obrabljajo, v povprečju se z njimi lahko prevozi le polovico toliko kilometrov kot z letnimi, a je varnost vendarle pomembnejša kot ekonomika. Nobena od preizkušenih pnevmatik za dostavnike ni dosegla boljše ocene kot »priporočljivo«, veliko jih je na suhi cesti test opravilo zelo povprečno. Med edinimi tremi priporočljivimi pnevmatikami se je Continentalova najbolje odrezala na suhi in mokri cesti, na snegu pa je pokazala slabosti pri zaviranju. A z njo lahko prevozimo manj kilometrov kot z nekaterimi drugimi tekmicami, zato je primerna za voznike, ki pozimi niso veliko na cestah.
Pirellijeva pnevmatika carrier winter se dobro obnese na suhi cesti in pri porabi goriva, precej slabše pa pri prečnem oprijemu na mokri cesti in v snegu. Michelinova pnevmatika agilis winter ima precej manjšo obrabo in dobre lastnosti na snegu, a je slabša na suhi in mokri cesti. Osem pnevmatik s skupno oceno »pomanjkljivo« oziroma »priporočljivo z omejitvami« je največ pomanjkljivosti pokazalo na suhi in mokri cesti; pnevmatike, ki so boljše na mokri cesti, pa so slabše na snegu.
Štiri pnevmatike so dobile končno oceno »slabo« oziroma »ni priporočljivo«. Med njimi je Savina pnevmatika trenta M+S, ki se je izkazala na mokri cesti, a pokazala slabosti na snegu in suhem cestišču. Pnevmatika BF goodrich je oceno slabo dobila zaradi slabega prečnega oprijema na mokri cesti, Goodridova in Maxxisova pnevmatika pa tudi zaradi slabega oprijema na zasneženi.
Komentarji