V Europlakatu, ki je pred dobrimi osmimi leti v sodelovanju z ljubljansko občino vpeljal sistem izposoje koles Bicikelj, pravijo, da so do zdaj število postaj in koles podvojili. Uporabniku, ki v teh dneh po mestu zaman išče prosto kolo, ta podatek prav nič ne pomaga. Postaje za najem poleti v središču prestolnice namreč samevajo, saj koles za izposojo sploh ni.
Bralec
Dela nam je zaupal svojo neprijetno izkušnjo, ko je v minulih dneh v prestolnici zaman iskal prosto kolo za izposojo iz sistema Bicikelj. Ko je na ljubljansko železniško postajo v nedeljo prispel v poznih večernih urah, se je odločil, da se bo namesto s taksijem domov zapeljal s kolesom. Vendar je prosto kolo zaman iskal kar na petih postajah sistema Bicikelj – od središča mesta do poslovne stavbe Mercatorja za Bežigradom. Na prazna postajališča za izposojo koles je namreč naletel na Vilharjevi, v parku Navje, koles ni bilo niti pri Petrolovi poslovni stavbi ob Dunajski niti pri Plečnikovem stadionu niti pri Mercatorjevi poslovni stavbi.
Največje povpraševanje po kolesih je pri Nami, na Prešernovem in Kongresnem trgu.
Vandalizma med uporabniki sistema Biciklelj ni.
Med tednom za polnjenje postaj na terenu skrbijo tri ekipe od šestih zjutraj do devetih zvečer.
Sredi tedna se je zgodba ponovila, saj je pozno popoldne zaman iskal prosto kolo na postajališčih Bicikelj od Tivolija do poslovne stavbe Petrola za Bežigradom. Zanimalo nas je, ali je morda vzrok za pomanjkanje koles pogosta izposoja (tudi med turisti), ali pa je krivo pomanjkanje uslužbencev Europlakata, ki skrbijo za polnjene postaj s kolesi sistema Bicikelj. Konkretnega odgovora nismo prejeli, so nam pa v podjetju pojasnili, da do občasnega pomanjkanja koles (oziroma prostih ključavnic) prihaja predvsem ob prometnih konicah, ko je največ izposoj, in to v središču mesta. »Uporabnikom svetujemo, naj pred uporabo koles preverijo razpoložljivost prek mobilnih aplikacij, denimo AllBikesNow.«
▲ Pred izposojo uporabnikom svetujejo, naj preverijo razpoložljivost koles prek mobilnih aplikacij, denimo AllBikesNow.
Največ izposoj zjutraj na obrobju, zvečer v središču
Zjutraj si uporabniki kolesa izposodijo večinoma na postajah na obrobju mesta in se z njimi odpravijo v središče Ljubljane. Popoldne je trend obraten, saj si uporabniki kolesa izposojajo na postajah v središču mesta, vrnejo pa jih na obrobju. Podoben trend izposoje se ponovi v večernih urah, ko si kolesa izposojajo na postajah na obrobju in se z njimi odpravijo v središče Ljubljane; kasneje si kolesa znova izposojajo na postajah v središču Ljubljane in se vračajo na obrobje.
Tako navade uporabnikov sistema Bicikelj pojasnjujejo v Europlakatu. Ob tem dodajajo, da je največ izposoj (in vračil) koles na Cankarjevi ulici pri Nami, na Prešernovem in Kongresnem trgu, na obrobju pa na Dunajski pri Mercatorju, v Rožni dolini, na Njegoševi pri garažni hiši Šempeter in pri Kinu Šiška. Najmanj uporabnikov je pozimi, največ pa maja in junija ter septembra in oktobra.
Bicikelj je med uporabniki zelo priljubljen, največ izposoj pa je spomladi in jeseni. FOTO: Uroš Hočevar/Delo
Polnjenje postaj od jutra do večera
Ekipe, ki skrbijo za premikanje koles s polnih postaj na prazne in za pregled koles, so med tednom na terenu od šestih zjutraj do devetih zvečer. Medtem ko med tednom za to skrbijo tri ekipe, pa je med vikendom na terenu ena ekipa, in sicer med deseto in 14. uro, v povprečju pa opravijo od šest do deset odstotkov premikov med postajami. Vsako kolo, ki ga prepeljejo s polno zasedenih postaj na prazne, pregledajo, preverijo deset kontrolnih točk, ki lahko vplivajo na varno uporabo koles, poškodovana pa odpeljejo na servis.
»Na servis odpeljejo povprečno pet koles na dan,« pojasnjujejo v Europlakatu. Redne servise koles opravijo pozimi, saj je takrat najmanj izposoj. In koliko je med njimi poškodovanih? »Poškodbe so večinoma povezane z redno uporabo, namernih poškodb je malo. Načeloma bi morali stroške popravila za namerne poškodbe koles plačati uporabniki, vendar do zdaj še nobenemu uporabniku nismo izstavili računa za popravilo,« odgovarjajo v družbi. Tudi težav z vandalizmom in krajami koles nimajo, saj ljudje kolesa uporabljajo skrbno.
BICIKELJ IZPOSOJA
Povprečna izposoja traja le 16 minut
Če je imel na začetku sistem Bicikelj (maja leta 2011) na 30 postajah 300 koles, jih je danes 600 na 60 postajah. »Še preden so prva kolesa Biciklej zapeljala po ljubljanskih ulicah, je bilo v sistemu registriranih okoli 1600 uporabnikov, po enem letu pa že 32.000. Od začetka delovanja do danes so zabeležili 176.311 uporabnikov, od tega je okoli 40.000 aktivnih in s sklenjeno letno naročnino.
Med tednom je okoli 5000 izposoj koles na dan, konec tedna pa se število skoraj prepolovi na okoli 2800 izposoj. Rekordno število izposoj so zabeležili 10. oktobra lani, ko so uporabniki v enem dnevu opravili 6277 voženj. Povprečni čas izposoje kolesa traja 16 minut, vožnje, daljše od ene ure, pa praktično ni.
Do konca prihodnjega leta dodatnih 18 postaj v predmestju
Na vprašanje, ali v Europlakatu morda razmišljajo o širitvi mreže Bicikelj, so nam odgovorili, da pogovori z občino še potekajo. »Zaradi številnih pobud in priljubljenosti sistema Bicikelj ter spodbujanja kolesarjenja v Ljubljani nameravamo širiti mrežo postajališč Bicikelj, vendar pa dogovori o lokacijah na javnih površinah oziroma površinah v lasti MOL še potekajo. Lokacije bomo izbirali glede na potrebe po popolnitvi sistema,« so pojasnili na občini. Z zasebnim partnerjem (torej Europlakatom, op. a.) se pogovarjajo, da bi do konca leta 2020 postavili 18 novih postajališč v predmestje. »Postajališča bi nameščali na območju parkirišč P+R in jih povezali s strnjenimi soseskami, čeprav bomo s tem verjetno vplivali na število uporabnikov avtobusov LPP,« še dodajajo na občinskem oddelku za gospodarske dejavnosti in promet.
Komentarji